Əzəldən
piri-eşqin sərvəriyiz...
Elçin Cəfərov
(ikinci məqalə)
Yuğ teatrının “Mənəm,
mən...” tamaşası haqqında yəqinlərim
(əvvəli)
Yuğ teatrının “Mənəm,
mən...” tamaşasında hürufi elmi-ilahi, hürufi
eşqi-ilahi, hürufi ilahi yazı, hürufi ilahi şeir,
hürufi övliya ullah obrazları həm real insanlar, həm
arxetiplər, həm sufiliyə gedən yolun dayanacaqları, həm
də Nəsiminin müxtəlif sifətləridir.
Mehriban Ələkbərzadənin yozumunda
üçüncü variant daha güclü səslənir. Hətta
mən bu səhnə oyununu monotamaşa kimi də qavradım.
Mənə görə bu tamaşada yalnız bir obraz var – o da
Nəsiminin özüdür. Bütün yerdə qalan obrazlar
isə Nəsiminin müxtəlif mənləri,
proyeksiyalarıdır. Ortada bircə mübarizə var ki, o da
Nəsiminin içində gedir. Şeyx Əzəm Nəsiminin
sxolastik baxışlar filterindən süzülən
proyeksiyasıdır. Seyid Əli Şamlı dinin (yaxud
fanatizmin) ifrat qradasiyasında məhz Şeyx Əzəm kimi
görünür. Burada zamanla oyunun əlamətlərini
də sezmək mümkün. Əgər hürufilərlə
ünsiyyəti olmasa idi, Seyid Əli qəzəbli, zəhmli,
fanatik Şəmsəddin Bağdadiyə çevriləcək
və şəms-əd-din, fəxr-əd-din kimi bir təxəllüs
də qazanıb, sabah-birigün hansısa Əlini, Əhmədi
öz zəhərli dini görüşləri ilə tərbiyə
edərək, din yolundan “sapınanlar”ın kökünü kəsməyə
göndərəcəkdi. Bihudə deyil ki,
tamaşanın əvvəlində Seyid Əlinin
davranışından bir Şeyx Əzəmlik yağır, o
da Şeyx kimi, hürufilərə qarşı qəzəbli,
amansız və nifrət doludur. İfaçı düşünüşlü,
yaxud düşünüşsüz şəkildə bilmirəm,
amma Şeyx Əzəmin davranış plastikasını təkrarlayır,
onun danışıq tərzində bir-iki ton
aşağı tezlikdə danışır.
Bu mənada, Fərraş da Nəsiminin özüdür. Obrazın libidosundakı “öldürmək” istəyidir. Məgər Seyid Əli özü Şeyx Əzəmin fərraşı deyilmi? Dramaturq bu obraza xüsusi məna yükləməyə çalışmayıb. Hərçənd fərraş obrazının psixikasına varmaq və maraqlı detallar tapmaq mümkün idi. Müəllif fərraşı sırf epizodik personaj olaraq düşünüb və onu qərarların qeyd-şərtsiz icraçısı, buyruq qulu kimi təqdim edib. Ancaq bu halı ilə belə Elşən Əsgərovun Fərraşı çağdaş dövrümüz üçün olduqca aktual görünür. Elə bu gün də gözəlim Azərbaycanda müxtəlif sahələrdə və mütəlif instansiyalarda “biz kimik, nə karəyik” məntiqi ilə başını aşağı salıb öz “işi” ilə məşğul olanlar” az deyil.
Elşən ona tapşırılan bapbalaca rolu
vicdanla oynayır, tamaşanın strukturunu pozmur,
özünü göstərməyə
çalışmır. Böyük bir mexanizmin hərəkətə
gəlməsində rolu olan kiçik bir vintdir onun fərraşı.
Onu da deyim ki, bir aktyor və insan kimi Elşən Əsgərova xüsusi rəğbətim var. Maraqlı aurası, qəribə bir iddiasızlığı və bu iddiasızlıqdan doğan ruhsallığı onu iki kəlmə ilə xarakterizə etməyə imkan verir: ədəb və təvazö. Ədəb batində olur, təvazö zahirdə. Ədəbsiz təvazö riyakarlıqdır. Elşənin ədəbi və təvazösü bir-birini tamamlayır, ona qəribə bir guşənişin obrazı toxuyur. Hərdən mənə elə gəlir ki, o, doğrudan da heyvanların, quşların dilindən anlayır. Bəlkə də Nəsimini və nəsimiliyi səhnədikilərin hamısından daha artıq duyur, anlayır Elşən. Sufi kimi adamdır, elə bil, Mövlanənin öyüdlərini modus-vivendisinə çevirib. Şiddət və əsəbilikdə ölü kimidir, təvazökarlıqda torpaq, xoşgörülükdə dəniz kimi... Yuğun “Quş dili”, Əsa teatrının “And” tamaşalarında sevə-sevə izləmişəm onu. Xüsusilə “Quş dili” tamaşasındakı Balıqçısı çox təsirləndirmişdi məni. Hər dəfə Elşəni, səhnədə, teatrın dəhlizində görəndə düşünürəm ki, yaxşı ki teatrdadır, yaxşı ki, Yuğdadır.
Dramaturq və rejissor obrazların səhnəyə
çıxma ardıcıllığını dəqiq qurub.
Bu obrazlar fərqli aspektlərdən Nəsimi məninin təzahürlərini,
hürufiliyin hikmətlərini çatdırır. Həqiqətə
işıq salmağa çalışan, haqqa dəvət edən
hürufilərlə ünsiyyət, Seyid Əlini
sarsıdır, şüurunda dərin iz qoyur, içində
gizlətdiyi həqiqəti zahirə çıxarır.
Hürufilərlə cihada başlayan Seyid Əlinin
qarşısına əvvəlcə üç il məsciddə,
altı il mədrəsədə Quran öyrənən, iyirmi
səkkiz ildir Fəzlin dəsturuyla batini elmlərlə məşğul
olan hürufi elmi-ilahi (alim dərviş) çıxır. Dərviş
dindən danışmır, elmdən söz açır,
dünyanın və Allahın sirlərini Platonun
(Əflatunun) nəzəri konsepsiyasının davamı olan Fəzlin
elmi ilə açmağa çalışır. Və
başlayır hərflərin dili ilə danışmağa,
məzmunun altındakı mənaları açıqlayaraq,
hürufilik təriqətinin konsepsiyası ilə Adəmin vəchində
Allahın təcəlla etdiyini isbatlayır. Bir qədər
didaktik xassəsi ilə seçilən bu parça
Əbdülqəni Əliyevin maraqlı ifası sayəsində
darıxdırıcı olmur. Aktyor elmi-ilahi rolunun ifası
zamanı pedant ədasından istifadə etmir, didaktikadan
qaçır. Öz qəhrəmanını alim kimi yox, agah
kimi təqdim edir. Aktyorun təmkinli, aram oyunu, bu
oyunun zahirən hərəkətsiz, sakit, daxildə isə təlatümlü
tempo-ritmi, Nəsimi qəzəllərinin mükəmməl
qiraəti Seyid Əlinin ürəyinə şübhə
toxumları səpməklə yanaşı,
tamaşaçını da ovsunlayır. Əslində, mətn
qatında ən iddialı görünən 1-ci dərviş
Əbdülqəninin ifasında sufilərə xas
iddiasızlıqla, təmkinlə yadda qalır. Əbdülqəninin
dərvişi su kimidir. Su arxetipi aktyorun plastikasında bariz
görünür. Sanki o, səhnədə hərəkət
etmir, bir yerdən digərinə su kimi axır, su kimi doldurur məkanın
boşluğunu. Su kimi sakit, su kimi aramla və su kimi rahat. Aktyorun bu
cür ifası Seyid Əlinin oyununa da sirayət edir. Bu parçada Seyid Əli obrazının
ifaçısı sanki başqası ilə yox,
özü-özü ilə danışır, özüylə
höcətləşir, dirəşir, tövbə edir.
Elə bil, dərdini, şübhə və tərəddüdlərini
suya danışır.
Əbdülqənidən sonra səhnəyə
eşqi-ilahi (aşiq dərviş) çıxır. Aktyor Vüqar
Hacıyevin ifa etdiyi obrazın səhnəyə gəlişi
maraqlıdır. Vüqar səhnəyə
çıxanda digər həmkarlarından 1-0 öndə
olur. Qara pərdənin altında
üzü görünməyən aktyorun “Münəvvərdir,
münəvvərdir, münəvvər…” deyə
zümzümə elədiyi mahnı
tamaşaçının diqqətini çəkir və
eşqin məhz bu cür zühur etməsi, “Yüzün bərgi-güli-tərdir,
güli-tər” qəzəlinin müşayiəti ilə gəlişi
özünü doğruldur. Oxuyan
vaxtı, örtük altında olanda Vüqar səmimidir,
aşiqdir və onun ifasının dürüstlüyü məndə
zərrə qədər də şübhə oyatmır.
Bu mahnı asta-asta artan alovun dilimlərinə bənzəyir.
Aşiq-dərviş içində bir alovla
çıxır səhnəyə. Hələ
üzünü görməsək də, bu odu Seyid Əlinin
və tamaşaçıların ürəyinə sala bilir.
Ancaq elə
ki, örtüyü üstündən ataraq başlayır
danışmağa, o səmimi səsin bu nataraz vücuddan
çıxdığına inanmır adam.
Aktyorun bədən quruluşu və fiziki
göstəricilərindən danışmıram,
danışığından, səhnə plastikasından, bədən
dilinin istifadəsindən bəhs edirəm. Aktyor danışmağa başladığı andan
bədəninin və hisslərinin idarəsini itirir,
obrazın mahiyyətindən 2 verst uzaq düşür. Yahu, bu nə qəzəb, bu nə ironiya. Belə aqressiv aşiqmi olar, o da ki, ilahi aşiq.
Ancaq onu da deyim ki, Vüqarın digər aktyorla
müqayisədə mizanlara və mətnə daha çox
hakim olduğu aydın görünür. Dəfələrlə
izləmişəm tamaşanı, demək olar ki, heç
vaxt nə sözlərini, nə mizanlarını
qarışdırmır. Səhnədə
nə elədiyini yaxşı bilir. Demək
ki, aktyor işinə dırnaqarası yanaşmayıb, rol
üzərində ciddi işləyib. Yuxarıda qeyd
etdiyim, mənə görə, köklü səhv isə
aktyorun naturasından, fakturasından və rol üzərində
iş zamanı seçdiyi vasitələrdən
qaynaqlanır. Çünki düzgün vasitələr
düzgün hissləri doğurur. Əgər
doğurmursa, demək ki, rol bölgüsündə
yanlışlıq olub və aktyora potensial imkanlarına və
təbiətinə uyğun olmayan obraz
tapşırılıb. Hərçənd
boynumun borcu deyil, ancaq şəxsən mən fərraşla
aşiqin ifaçılarını dəyişərdim.
Çünki bu aqressiya aşiqə yox, fərraşa
yaraşır, yaxud fərraş səhnədə daha
çox aşiqə bənzəyir.
Seyid Əlinin növbəti qurbanı (eyni zamanda,
sınağı) ilahi yazı (xəttat dərviş)
obrazıdır. Elgünün xəttatı külək
kimidir. Əvvəlcə xəfif-xəfif əsən
meh-xəttat hadisələr qızışdıqca xəzriyə
çevrilir, “O kitabın üzünü sən özün
köçürtmüsən, Seyid Əli…” sözləri isə
fırtına kimi şiddətlə səslənir. Bu fırtına Seyid Əlini tutunduğu şəriətin
daha bir budağından qoparıb aparır. Qıvraqplastikaya sahib Elgün Həmidovun xəttatı
canlıdır. Doğrudur, bir-iki məqamda
səsi tamaşaçıya çatmır,
danışığı aydın olmur, amma bədən dili
ilə tamaşaçını özünə baxmağa məcbur
edir. Səhnənin arxasındakı
parçanın üzərində ərəb hərflərinin
peyda olduğu videoproyeksiya da Elgünə kömək edir,
xüsusilə qəzəlin ifası zamanı videotəsvirdə
ərəb əlifbasının hərflərinin
görünmə tezliyi aktyorun səhnə hərəktinin
temp-ritmini müəyyənləşdirir. Ancaq nə
gözəl olardı, əli ilə havada həfləri
cızan aktyorun əl hərəkətləri ilə videotəsvir
arasında sinxronluq olsa... Başa düşürəm,
bu texniki baxımdan asan deyil, aktyordan çoxlu məşq, hərəkətlərin
avtomatizasiyasına qədər mükəmməl plastika tələb
edir. Ancaq düşünürəm ki,
Elgün bunu bacara bilərdi. Səd heyf...
Bir də Qasım Nağının ilahi şeir (şair
dərviş) obrazı var. O, səhnədə sanki birdən-birə
peyda olur və digər dərvişlərə qətiyyən
bənzəmir. Bu fərqlilik, ilk növbədə, ədəbi
əsasdan gəlir. Nədən ki, İlqar Fəhmi
remarkada yazır: “Beşinci dərviş daha fərəhli
görünür”. Seyid Əlinin dili isə desək,
onun gözlərində yorğunluq yoxdur. Çün
şairlərin ruhu yorğun olmur. Şair
parçası sanki Fəhminin avtobioqrafik haşiyəsidir.
Dramaturq burada özündən, öz
düşüncələrindən, tərəddüdlərindən,
şairə və əşara münasibətindən
danışır. Heç şəksiz,
şair şeir yazan yox, sənətkar anlamına gəlir – bu
mənada, həmin parçada rejissor da özünü qurub,
aktyor da elə özünü oynayır. Yoxsa
hardandır vəhdət məqamına yetişmiş, həqiqəti
ovcunun içində büküb saxlayan şairin gözlərindəki
bu ürkü, bu qorxu?! Bu qorxu şair Nəsiminin
yox, sənətkar Qasımın qorxusudur, əndişəsidir.
Cəfər Cəfərovun təbirincə, sənətkar
yaradarkən özündən çıxış edir və
dairə gəlib onun özündə qapanır. Bu dairənin tükənməz imkanları var.
Qasım Nağı bu imkanlara yaxşı bələddir, bədənini
tanıyır, ruhuna ondan da artıq vaqifdir. Dramaturji baxımdan, pyesin ən zəif
parçasıdır şair parçası, ancaq Qasım bəyin
dəqiq ifası ilə bu parça ətə-qana gəlir, məkan
içrə vizuallaşır. Qasım
Nağının şair-dərvişi torpaq kimidir, təvazö
və məhviyyatı simvollaşdırır. Sədi Şirazi deyirdi ki, torpaq ol ki, gül bitirəsən,
çünki gülü ancaq torpaq bitirə bilər. Elə bil ki, Qasım Nağı şairi yox,
şeiri oynayır. Aktyorun təkcə ifa
etdiyi Nəsimi qəzəlləri deyil, elə səhnə
varolması da əruz üstündədir.
Məşriqdə şairlər həm də alim idi,
alimlər həm də şair. İlqar Fəhminin
şairi alim deyil, amma Qasım Nağının
obrazının səhnə varolması onu alim-dərvişə
yaxınlaşdırır. Əbdülqəni
ilə Qasım eyni dalğada, bənzər ruh
halındadırlar. Yuğ teatrının
poetikası, Vaqif İbrahimoğlunun teatr
dünyagörüşü Əbdülqəni ilə
Qasımın çöhrəsində, davranış
plastikasında, danışıq tərzində, səs
tembrində təcəlla edir.
Qasım Nağının ifasını digərlərindən
fərqləndirən bir cəhət də var. Aktyor öz
oyunun ilə Seyid Əli rolunun ifaçısı Ziya Ağa
üçün maksimum münbit şərait yaradır, necə
deyərlər, yorğanı üstünə çəkmir. Şairlə
dialoq səhnəsində Ziya Ağanın reaksiyaları təbiidir,
üzvidir. Bu reaksiyalar hansısa
tamaşaçıya, yaxud zaldakı məchul nöqtəyə
yox, konkret olaraq, tərəf-müqabilə yönəlir.
Bu parçadakı komanda oyunu, reaksiya-əks
reaksiya üzərində qurulan səhnə münasibətləri
aktyorun ifasını əsaslandırır. Dramaturji xətt
özünü doğruldur, Şair dərviş şairanəliyi
ilə Seyid Əlinin daxili müqavimətini sarsıdır,
parçanın dinamikası işi o həddə
çatdırır ki, Seyid Əli bu vaxta qədər sirr
saxladığı şairliyini heç cür gizlədə
bilmir, ölüm hökmünü də əruz
üstündə verir. Çünki Fəhminin
bəyan etdiyi kimi, şair şarin güzgüsüdür.
Şair dərviş də Seyid Əlinin (həm
də İmadəddin Nəsiminin) şair təbiətinin
inikasıdır.
Və nəhayət, Seyid Əlinin mənəvi
evolyusiyasının sonuncu mərhələsi - Övliya
ullahla görüş vaxtı yetişir. Dərvişlərdən
fərqli olaraq, Övliya birinci özü hücuma keçir.
Seyid Əlinin sxolastikaya söykənən həqiqətlərini
darmadağın edir. Seyid Əli də
artıq dərvişlərlə dialoqdakı kimi
özünü müdafiə edə bilmir. Qəzəblənir,
qışqırır, hədələyir, ancaq özü də
başa düşür ki, övliya düz deyir, üstündə
meyvələri qalıb qəfildən quruyan, içini qurd
yemiş ağaca bənzəyir, həqiqətən də,
könlünün qəsri içindən
ovulub-tökülüb, ancaq quruca divarları qalıb. Bu parça tamaşanın hadisələr xəttində
dönüş nöqtəsidir, Seyid Əli ilk dəfə
övliya ilə söhbətdə konstruktiv dialoqa gedir,
opponentinin dediklərini dinləyir və onun həqiqətlərinə
inanmağa başlayır. Çünki övliya Seyid
Əliyə yeni və yad bir şey demir, illərdir onun qəlbində
iynə ucu boyda işıq kimi var olan şübhələri
aktuallaşdırır, həmişə içindən qovmağa
çalışdığı, özündən belə
gizlətdiyi həqiqətləri səsləndirir, batinini
zahirə çıxarır. Məhz bu səhnədə
Seyid Əlinin Nəsimiyə çevrilməsi prosesi itmamə
yetir. “Şəri öldürən şərin
özünə çevrilir” formulu əks istiqamətdə
işləyir. Seyid Əli tamaşa boyu
alimi, aşiqi, xəttatı, şairi öldürsə də,
onların özlərinə çevrilir və bu dəfə
övliyanı öldürməklə onun söylədiklərinin
həqiqət olduğunu təsdiqləyir. Övliya Seyid Əlinin üstünü örtməyə,
unutmağa çalışdığı həqiqətləri
aşkara çıxarır, güzgü tutub, onun
özünü özünə göstərir. Və nəhayətdə, Seyid Əli mənəvi
sarsıntı keçirir, katarsis yaşayır. Seyid Əlinin Nəsimiyə çevrilməsi –
haçalanmış şəxsiyyətin bütövləşməsi
prosesi başa çatır. Budur,
qarşımızda “ənəlhəq” deməyə hazır
Nəsimi dayanıb.
Övliya tamaşanın ən vacib obrazlarından
biridir. Əvvəla, ona görə ki, Seyid Əlinin şəriətinə
sonuncu zərbəni o vurur, dərvişlərin
laxlatdığı divarı bilmərrə vurub-yıxır.
İkincisi, ona görə ki, əsərin bir
çox hadisələri məhz bu parçada müəyyənləşir.
Seyid Əlini qəddarlaşdıran,
özünə düşmən edən gənclik
travmaları da burada aydınlaşır, onun Şeyx Əzəmə
də, dinə və onun ehkamlarına da əsl münasibətinin
konturları cızılır. Pyesin əsas
didaktik xətti, hürufilik təriqətinin tam gücü də
övliyanın səhnəsində açılır. İnsafən, Amid Qasımov da qaldırmalı
olduğu yükün məsuliyyətini anlayır,
bacardıqca bu yükü çəkməyə
çalışır. Parçanın əvvəllərində
Amidin Seyid Əliyə “gəl içəri, Seyid Əli” deyən
övliyası olduqca maraqlıdır, simpatikdir, övliya
streotiplərindən uzaqdır, canlıdır, diridir.
Ümumiyyətlə, Amid yaxşı
aktyordur, istedadlı sənətçidir. İçi doludur,
əzablarla, tərəddüdlərlə, şübhələrlə,
sevgiylə, nifrətlə... İçindəki
gözlərinə də yansıyır, gözü
qaynayır, danışır gözləri. O gözlərin
ifadəsi bir anın içində ruhsal şəfqətdən,
sevgidən, iblisanə bir nifrətə dəyişə bilir
səhnədə. Bu gözlərin sahibi dahiyanə
rollar oynaya bilərdi. Amma oynamadı.
Qıydı gözlərini, döydü
gözlərini, qırpdı gözlərini, gizlətdi
gözlərini. Amidi Yuğ teatrında mənim
yaş nəslimin itirdiyi ən böyük aktyor hesab edirəm.
Səbəb? Bilmirəm,
iddiasızlığımı, komplekslərimi,
xırdaçılığımı? Ancaq fakt
ortadadır: mən bu illər ərzində dostumun
istedadına şayan bir dənə də olsun, parlaq
rolunugörməmişəm. Elə bil ki,
göylərdə qanad çalmaq üçün
yaranmış qartalı yerdə sürünən
görürsən. Hamleti oynamalı aktyoru
Ozrik rolunda səhnəyə çıxarırsan.
Gözəl
səsi, yaxşı “sluxu” (musiqi duyumu) var. Bəlkə də
teatra yoluxmasa, əla bir şərqiçi ola
bilərdi. Yaxşı pedaqoq da
çıxardı ondan, sevir öyrətməyi. Olmadı, teatra həsr etdi ömrünü,
özünü oda-közə vurdu, teatr üçün etməli
olmadığı şeyləri də elədi, mahnı
yazdı, musiqi tərtiblədi, ustalıq elədi,
sürücülük elədi. Amid
haqqında düşünəndə bilixitiyar Cek Londonun
“Meksikalı” əsərinin inqilab üçün döşəmə
silən qəhrəmanı düşür yadıma.
Amid istedadlı aktyor olmaqdan savayı, həm də
yaxşı yoldaşdır, maraqlı insandır. Hətta bəzən
həyatda səhnədən daha maraqlı görünür,
hərdən mənə elə gəlir, o, ən böyük
rollarını səhnədə yox, kulisdə, teatrın
foyesində, dəhlizlərdə, saatlarla oturub söhbət
etdiyimiz çayxanalarda oynayıb.
Keçək Amidin Övliyasına və görək bu
rolu mükəmməl ifa etməyə mane olan nədir? Axı, hər
şey lap yaxşı başlamışdı və belə də
davam edirdi. Ta ki, aktyorun birinci improvizəsinə qədər.
Qapalı sistem daxilində dəqiq ifa sərgiləyən
aktyor zalla açıq sistemdə kontakta girər-girməz
obrazın strukturu pozulur. Çöpəgülən
zalın reaksiyası Amidi çaşdırır, onu improvizə
adı altında obrazın mahiyyəti ilə uyuşmayan dəxilsiz
zarafatlar etməyə təhrik edir. Və beləcə,
kələfin ucunu itirən Amid
başlayır səhnədə mən də varam ədası
ilə “partizanlıq eləməyə”. Obrazın
inkişaf dinamikası və davranış məntiqi isə
“gedir işinin dalınca”. Nəticədə,
nə baş verir? İki obrazın bir-biri
ilə sarmaş-dolaş olmalı ziqzaqvari əməl xəttləri
dönüb olur, Evklidin paralel düz xətləri. Bu paralel xətləri Lobaçevskisayağı
müstəvidən fəzaya çıxarıb, onları kəsişdirmək
isə nə Amidin ifası üçündür, nə də
Ziyanın. Nəticədə, övliya ilə
Seyid Əli arasındakı dialoq məcburi monoloqa
çevrilir. Obrazlar arasındakı rabitə
bilmərrə pozulur. Yuğ aktyorlarının
improvizə hoqqalarına o qədər də alışıq
olmayan Ziya da deyir ki, “sən nə çalırsan çal, mən
heyvagülü oynayacam”. Yəni, tərəf-müqabili
oyunu tamam başqa səmtə yönəltməyə cəhd
etsə də, zor-güclə öz obrazının əməl
xəttini davam etdirməyə çalışır. Hər iki aktyor yöndaşdan çox resipientə
yönəlir və bu da əks-reaksiyanı doğurur,
tamaşaçı zalının, yaxud zaldakı hər
hansı bir və ya bir neçə
tamaşaçının qeyri-adekvat reaksiyaları Seyid
Əli obrazının həqiqətə gedən yolunu
dumanlandırmaqla yanaşı, övliya obrazının əməl
xəttini büsbütün dağıdır, həmsöhbətinin
batinindəki həqiqətləri zahirə
çıxarmağa çalışan övliyanı
malını tərifləyib sırımaq istəyən
sövdəgirə çevirir. Bu isə,
rejissorun zərgər dəqiqliyi ilə qurduğu bədii
strukturu alt-üst edir.
Sözsüz ki, tamaşanın baş obrazı Seyid
Əlidir. Bütün hadisələr onun üstündə
qurulub. Səhnədə ən çox dəyişən,
haldan-hala düşən və sıfırla birin arasında
sonsuz sayda çoxluqlara bərabər olan obrazdır Seyid
Əli. Ziyanın Seyidi səhnəyə
çıxışında qapqaradır. Dərvişlərin
hər biri ilə ünsiyyətdən sonra onun qapqara ruhuna bir
ağ pattern yaxılır. Bu
patternlər onun cismini də, ruhunu da cıza-cıza ənəlhəq
sözünü yazır. Ancaq təbii ki,
hadisələrin gedişatında biz bu patternlərin “Qurani-kərim”in
nazil olduğu ərəb əlifbasında Ənəlhəq
olduğunun fərqinə varmırıq, heç Seyid Əli
özü də isti-isti dərk etmir onunla nə baş
verdiyini. Ancaq proses gedir və səhnədə baş
verənlər saat yarım ərzində zülməti
işığa çevirir. Seyid Əli
obrazı olduqca mürəkkəb obrazdır. Ona görə yox ki, tamaşanın əvvəlindən
sonuna qədər səhnədədir, ona görə ki, obraz
birlaylı, yekrəng deyil. Həm gədadır, həm
də padişahi-aləm, həm mömindir, həm kafir, həm
zahiddir, həm abid, həm asidir, həm fasiq, həm
İsadır, həm Yusif, həm haqqın düşmənidir,
həm də haqqın özüdür ki var. Rejissor bu rol
üçün ADMİU-nun 4-cü kurs tələbəsi,
Akademik Milli Dram Teatrının aktyoru Ziya Ağanı Yuğa
transfer edib. Ziya əlindən gələni də,
gəlməyəni də edib etimadı doğrultmaq
üçün. Bu bir tamaşada bəlkə
də 10 tamaşa qədər yorulub, 10 tamaşa qədər
öyrənib, 10 tamaşa qədər böyüyüb.
Ziya bu gün öz yaş nəslinin ən parlaq
aktyorudur. Gəncdir, istedadlıdır, zəhmətkeşdir,
savadlıdır. Kifayət qədər
populyardır, sevilir, qiymətləndirilir. Ancaq nə yaxşı ki, içində özü
boyda öyrənmək istəyi gəzdirir. Ziyanın varlığı bu gün “səhnəmizə
gənc istedadlar gəlmir”, “Azərbaycanda teatr ölüb”
iddiası ilə çıxış edən nekrofillərə
tərs sillədir. Nə xoş ki, Ziya tək deyil, mən
bu gün Azəraycan teatrının ən yeni nəslinə mənsub,
azı, 6-7 nəfər çox istedadlı aktyor, rejissor,
teatrşünas gəncin adını çəkə bilərəm.
Ancaq necə deyərlər, bu, Ziyanın “məclisidir”.
Odur ki, təkrarən deməkdən çəkinmirəm
– Ziya yaxşı aktyordur. Fakturası,
plastikası, səsi, ən əsası, düşüncəsi
var. Ağıllı aktyordur, düşünməyi, bədənini,
hisslərini, emosiyalarını idarə etməyi bacarır
azdan-çoxdan. Öyrənməyə təşnədir.
İşləməkdən qorxmur. Özünü, ifaçılıq
imkanlarını yaxşı bilir, bilmədiklərini, yaxud
yaxşı bilmədiklərini də bilir. Bilmədiyini bilən aktyor bildiyini bilməyəndən
yüz yol yeydir.
Ziya
Ağanın Seyid Əlisi “çox bağlı adamdı, məsuliyyətlidi,
səliqəlidi, zahirən çox nizamlıdı… fəqət içində, ruhunun
meydanında böyük cəngü-cidal
gedir. Elə bil qəfəsdədi, arada istəyir qəfəsin
dəmirlərini sındırıb çıxa,
bülbül kimi qəfəsdən azad ola,
göylərdə pərvaz edə, fəqət
alınmır… başı dəmirlərə dəyir, yenə
öz içinə çəkilir… tısbağa kimi
qaranlıq qınından çıxmağa qorxur.
Gözü möhkəm qorxub dünyanın qəza qədərindən,
zülümdən.. o
qorxunu hələ də içindən çıxarda bilmir…”
Aktyor obrazını dəqiq oynayır. Gücünü, enerjisini yaxşı bölüb,
hətta bir çox təcrübəli, peşəkar
aktyorların belə öhdəsindən gələ bilməyəcəyi
işi bacarır, tamaşanın əvvəlindən
axırına qədər balansı qoruyub-saxlaya, obrazın
inkişaf dinamikasını göstərə bilir. Ancaq mənə elə gəlir ki, Ziya ehtiyat edərək,
tempo-ritmi lap aşağı freqanslardan başlayır.
Şəxsən mən Ziyanın daha yuxarı aplitudada var ola biləcəyinə inanıram. Məmməd Səfa kimi aktyorla aşırı
emosional səhnədə birlikdə çıxış etmək
və partnyoruna uduzmamaq Ziya kimi təcrübəsiz aktyor üçün
böyük uğur sayıla bilər. Mənə
elə gəlir ki, Seyid Əli obrazının uğurlu
alınmasına ən çox xidmət edən elə Məmməd
Səfanın və Qasım Nağının
ifalarıdır. Digər ifaçılardan fərqli
olaraq, onlar gənc həmkarlarına mane olmurlar, əksinə,
Məmməd Səfa müəyyən məqamlarda ifrat
emosional basqısı, Qasım Nağı isə həlimliyi
ilə ona personajının xarakterini açmağa kömək
edirlər.
Yuğun səhnəsi Ziyaya yaddır. Elə bu
teatrın estetik xəttinə də bir o qədər bələd
deyil. Doğrudur, “Mənəm, mən…” psixosof tamaşası
deyil, amma istənilən halda, bu teatrın səhnəsində
var olmaq, o ki ola baş rol oynamaq Ziya üçün asan deyil.
Tərəf-müqabillərinin kimliyini, hansı potensiala malik
aktyorlarla bir səhnəni paylaşdığını dərk
edir və bu, onda məsuliyyətlə yanaşı,
yüngülcə hiss olunan xof da yaradır. Elə bil qorxur
ki, “yeyərlər” onu səhnədə, nəyisə düz
eləməz, yaxşı eləməz. Bəzi parçalarda
aşırı gərgindir, səhnədə hansısa
mizanın fərqli icrası, yaxud yöndaşlarından
kiminsə sözünü unutması hamıdan çox onu
narahat edir, çaşdırır, pxisoloji
tarazlığını pozur. Düzdür,
yandırmır özünü, çıxır vəziyyətdən,
ancaq həmin məqamlarda Zİyanın gözlərinə
baxmaq kifayətdir ki, içində xeyir-şər mübarizəsi
gedən obrazdan çox, tamaşanın necə getdiyindən əndişələnən
aktyoru görəsən. Bir də Ziyanın səsi və
nəfəsi üzərində bir az da işləməsi gərəkdir.
Bir neçə məqamda aktyorun səsi aydın eşidilmir,
sözlər dumanlanır. Nəsimi
yaradıcılığında isə, “Kəndi kənduyə
tərcümandır söz…”
Məmməd Səfanın Şeyx Əzəmi ötkəmdir, qəzəblidir, qəddardır, radikaldır, Ancaq Seyid Əliyə qarşı çox xeyirxah və mərhəmətlidir. Yeniyetmə vaxtından gözü üstündə olub, hamilik edib, onu özünün sağ əli kimi yetişdirib, öyrədib, hətta qızını, sonra isə minbərini də Seyid Əliyə vermək istəyir. Hələb şəhərinin imam cüməsi Şeyx Əzəm Seyid Əliyə din düşmənlərinə qarşı qəddar olmağı öyrədib. Yeniyetmə vaxtında söz versə də, sevgilisini ölümdən qurtarmağa cəsarəti çatmayan Seyid Əli isə sanki bütün dünyadan intiqam almaq istəyir, Şeyxin qanlı göstərişlərini canla-başla, xüsusi qəddarlıqla yerinə yetirir. Şeyx Əzəm səhnəyə cəmi 2 dəfə çıxır – bir əvvəldə, bir də lap axırda. Buna baxmayaraq, bütün tamaşa boyu tamaşaçı onun varlığını hiss edir. Əvvəla, ona görə ki, oyun onunla başlayır və Məmməd Səfa öz ifası ilə hadisələrin temp-ritmin təyin edir, bir növ, kamerton rolunu oynayır. Tamaşa boyu həm Seyid Əlinin, həm də dərvişlərin və övliyaların dilindən Şeyxin adını eşidirik. Bu mənada, Şeyx Əzəm konkret obraz olmaqdan çıxıb simvola çevrilir. Teatr Şeyxin simasında qorxu arxetiplərini vizuallaşdırır. İlqar Fəhminin Şeyxi ona görə güclü və dəhşətlidir ki, insanoğlunun ən qədim və ən güclü təbii instinkti olan qorxu üzərində qurulub. Obaz elə bil Məmməd Səfanın əyninə biçilib. Məmməd Səfanın Şeyxi cəhənnəm zəbanisidir, qorxuludur, heybətlidir, gözlərindən vəhşət saçılır aləmə.
Məmməd Səfa obrazına iblisanə cizgilər verir. Meyit üzlü, əsəbdən dodaqları titrəyən, baxışlarıyla qarşısındakını qarsan Şeyx Əzəm həmişə qəzəbli cəhənnəm xəzinədarı Malikə, İblisə çevrilir.
Həyatda normal boya malik aktyor, Şeyx Əzəmin libasında səhnəyə çıxanda heybətli, nəhəng divə bənzəyir. Onun yanında Seyid Əli Əjdahaya plov aparan qız kimidir. Əslində, Şeyx Əzəmin bir para çirkin əməllərini görüb-duyur, ancaq qorxusundan hamisinin heç bir əməlini sorğulamır. Şübhə etmədən, sorğulamadan “böyüklərin” buyurduqlarına əməl etməyi Şeyx Əzəmin özü öyrədib ona. Seyid Əli, əslində, Şeyx Əzəmdən qorxmur, onun verdiyi cəza da o qədər dəhşətli gəlmir. O, bü dünyadakı odun istiliyindən 70 dəfə artıq olan cəhənnəm narından qorxur, qorxur ki, “cənnəti-firdovsdən” əli üzülər.
Məmməd Səfanın səhnə plastikası qarşısına nə çıxsa, qarsıb yandıran alov kimidir. Xüsusən, tamaşanın son səhnəsində Məmməd Səfanın Şeyxi səhnəyə gəlmir, dilində təkbir, gözlərində qəzəb, kafirlərə lənət oxuya-oxuya meydana “şığıyır”. Şeyx Əzəm cəhənnəm odu ilə jonqlyorluq edir. Bu səhnədə aktyor qorxulu nağıllardakı ağzından alov püskürən əjdahaya bənzəyir. Aktyorun səhnəyə çıxmağı ilə pxisoloji gərginliyin ifrata varması bir olur. Emosional partlayış gərginliyin və səs tonunun da maksimum həddə çatmasına gətirib-çıxarır. Onların arasındakı psixoloji mübarizənin pik nöqtəsində, Seyid Əli Şeyx Əzəmin İblisin əsiri olduğunu bəyan edəndə, “Ey iblisin əsiri, itaətin hədadır” misrası ilə başlayan qəzəli söyləyə-söyləyə libasını yırtır və aktyorun bədənində ərəb əlifbası ilə yazılmış “Ənəlhəq” sözünü görürük. Artıq Nəsimiyə çevrilmiş Seyid Əlinin bəqaya qovuşmaq anı üçün geri sayım başlayır. Bu səhnədən sonra bir öncəki səhnədə Övliyanın etdiyi kimi, Nəsimi də rəqibini onu öldürməyə vadar edir.
Şeyx fitva verir: “Hələb meydanında Məlun Nəsiminin diri-diri dərisi soyulsun, boynu vurulsun, bədəni şaqqalansın… Bir şaqqası Zülqədər oğlu Əli bəyə, bir şaqqası Ağqoyunlu Qara Yuluk Osmana göndərilsin…” Yaradıcılar edam səhnəsində Həsən Seyidbəyliyə göndərmə edirlər. Tamaşanın sonuncu səhnəsində gənc aktyor Ziya Ağa Nəsimi obrazının unudulmaz ifaçısı Rasim Balayevə yüngülcə bir təzim edir və sanki bu rola yarım əsr öncə damğasını vuran sənətkardan xeyir-duasını alır.
Seyid Əli Nəsimiyə çevrildiyi andan, yəni vəhdət məqamından sonra qorxu onu büsbütün tərk edir, çünki o, Nəsimiliyin ölməzliyini fəhm edir, anlayır ki, diri-diri dərisi soyulsa da, soyulmuş dərisini çiyninə atıb, Hələbin doqquz qapısından çıxıb gedəcək, çünki cisim ölər, ruh yox. Dəqiq bilir, hər dəfə bir Nəsimi peyda olacaq, hər dəfə biri zühur edəcək, Nəsimi yox ola bilməz.. nəsimi bahar yeli kimi bir zərif ruhdur, bir gün onun içindədi, bir gün mənim, bir gün də elə sənin...
Kaspi 2020.- 19 mart.- S.10-11.