Dünyasını dəyişən
aktyorları tamaşalarda kimlər əvəz
edir?
"Bir aktyor hər hansı
obrazı ilə sevilib-tanınıbsa, həmin obrazı kimə
həvalə etsələr də, öncəki qədər
sevilməyəcək”
"Tanınmış aktyor dünyasını dəyişdi” - xəbərləri ilə tez-tez rastlaşırıq. Teatrda biri-birindən maraqlı obrazlar yaradan və demək olar ki, repertuarda əsas obrazları canlandıran aktyorlar dünyasını dəyişdikdə, bu bizim üçün xəbərə, teatrlar üçün isə böyük bir problemə çevrilir. Çünki bir tamaşanın ərsəyə gəlməsi üçün aylarla, hətta illərlə məşq edilir və həmin tamaşa teatrın repertuarına daxil edilirsə, aktyorun dünyasını dəyişməsi ilə bir neçə tamaşanın baş rolları sahibsiz qalır. Əgər o obrazın dublyoru da yoxdursa, daha da pis. Rejissor tamaşanın yaradıcı heyətini bir araya toplayıb, həmin obrazı canlandırmaq üçün yeni bir aktyor seçir və proses yenidən baş verir. O obrazı canlandırmaq üçün seçilən aktyorun isə digər qəhrəmanlarla uyğunlaşması müəyyən zaman alır.
Azərbaycan Dövlət Gənc
Tamaşaçılar Teatrının baş
rejissoru, Əməkdar artist
Bəhram Osmanov bizimlə söhbətində
bəzən bağlanmaq üzrə olan tamaşaların məhz
dünyasını dəyişən sənətkarın xatirəsinə
repertuarda saxlanıldığını bildirir: "Bəzən görürük,
elə bir tamaşadır ki,
uzun zamandır oynanılıb və
artıq onun repertuarda
qalmasına ehtiyac yoxdur.
Amma orada həyatını,
ömrünü teatra
həsr edən dəyərli sənətkar əsas obrazlardan birini
canlandırıb, ya da
teatr tarixində sözünü
demiş rejissor o əsəri səhnələşdirib. Belə
məqamlarda biz o
tamaşanı repertuarda saxlayırıq. Yaxud da tamaşada
əsas heyətdə oynayan aktyorlardan hansısa bu və
ya digər səbəblərdən bizi tərk edirsə, onun
oynadığı obrazlar başqa
bir aktyora həvalə
olunur və həmin tamaşa
yenidən işlənilir. Mənim iş təcrübəmdə
belə hadisələr çox olub. Misal üçün,
Akademik Milli Dram Teatrında Əli Əmirlinin "Messenat” əsərini işlədik və təhvil
verdik. Tamaşa beş dəfə oynanıldıqdan sonra orada əsas qəhrəman
- Tağıyev obrazının ifaçısı Əlabbas Qədirov
xəstələndi və tez bir zamanda
dünyasını dəyişdi. Biz
teatrın rəhbərliyi ilə dilemma
qarşısında qaldıq. Artıq tamaşanın növbəti
seansının biletləri satılmışdı və o tamaşanı təxirə salmaq
mümkün deyildi. 3
gün qalmış biz
həmin obrazı canlandırmaq üçün
aktyor axtarmağa
başladıq. Tağıyev obrazı da
elə bir rol idi ki, onu
2-3 məşqə oynamaq mümkün
deyildi. Nəticədə, Xalq
artisti Nurəddin Mehdixanlı böyük təkidlərdən sonra bu işə razı oldu. Biz 3 gün məşq etdik və üçüncü
gün Nurəddin Mehdixanlı
tamaşanı oynadı. O gündən sonra
biz 6 ay ümumi teatrın iş
planına mane olmadan
Nurəddin müəllimlə məşq etdik,
hətta məşq edə-edə Nurəddin Mehdixanlı həmin
tamaşanı oynayırdı. Biz 6 il o tamaşanın repertuarda qalmasına çalışdıq və
bu işdə Nurəddin
Mehdixanlının da böyük
rolu oldu.
N.Mehdixanlı o tamaşada
özünəməxsus bir Tağıyev
obrazı yaratdı. Hansı ki, Əlabbas
Qədirovun oynadığı tamam başqa bir müstəvidə
idi. Bu, dünya praktikasında da baş verib, yəni olan bir hadisədir. Hər bir
aktyor özünün
oyun keyfiyyətini, energetikasını gətirir.
Hazır
tamaşaya sonradan birini gətirmək çox ağır və çətin bir prosesdir”.
B.Osmanov
qeyd edir ki, əgər tamaşanın kifayət qədər tamaşaçısı
varsa və yaxşı gəlir gətirirsə, repertuardan
çıxarılmır, tamaşanı
tərk edən aktyor başqa aktyorla əvəzlənir:
"Əgər tamaşanın
tam heyətindən bir
nəfər əskikdirsə,
bizi hər hansı səbəbdən
tərk edirsə, bu tamaşada rol alan
digər aktyorlar üçün də çətin olur. Onların bir-birini anlama prosesi gec ərsəyə
gəlir və bu da ümumi
tamaşanın gedişatına
təsirsiz ötüşmür.
Keçən mövsüm hazırladığım
C.Məmmədquluzadənin "Dəli yığıncağı”
əsərində baş
rollardan birini oynayan Kazım Abdullayev xəstələndi,
cərrahiyyə əməliyyatı
olundu və onun səhnəyə çıxması qeyri-mümkün
hala çevrildi.
Belə olduğu halda, həmin obraz üçün Elnar Qarayevi dəvət etdik. Elnar bu obrazı
özünəməxsus şəkildə
oynadı. Dəyişiklik olsa da, tamaşa
öz bədii keyfiyyətlərini itirmədi.
Burada gərək aktyorlar səhnədə bir-birini
duysunlar ki, istənilən nəticə
əldə olunsun”.
Abdulla Şaiq adına
Dövlət Kukla Teatrının ədəbi
dram hissə müdiri
Həmidə Rüstəmova
bildirir ki, bəzi tamaşaların əvəzolunmaz aktyorları
var ki, onları
başqa biri əvəz etdikdə, əvvəlki effekti vermir: "Aktyorun pis və ya
yaxşı oynamasından
asılı olmayaraq,
ilk ifaçı çətin
hallarda digər ifaçının qəbul
olunmasına şərait
yaradır. Kukla Teatrında bu
daha çox nəzərə çarpır.
Misal üçün, dəyərli
sənətkarımız Ələkbər
Hüseynovun timsalında
hazırlanan tamaşaları
izləyici daha yaxşı duyurdu və özünəməxsusluğu
ilə həmin tamaşalar seçilirdi.
Ələkbər Hüseynovun özünəməxsus
səs tembri, manerası vardı, fərq etməzdi ki, o, şırım arxasında, ya da səhnədə oynayır. Əsas odur ki, obrazın
ifa üslubunu, istər şırım arxasında, istərsə
də canlı planda kim
olduğunu göstərə
bilirdi. Bu nöqteyi-nəzərdən,
Ə.Hüseynov dünyasını
dəyişdikdən sonra
onun tamaşaları teatrın repertuarında qala bilmədi. Səbəb isə, təbii ki, aktyor faktorudur.
Biz də Ələkbər
Hüseynovun ruhuna ithaf olaraq onun
quruluş verdiyi bir neçə tamaşanı saxlamağa
çalışdıq. Təbii ki, həmin tamaşaları bərpa edərək, repertuarda saxladıq”.
Yeni aktyorun əvvəlkini təqlid etməsinə gəldikdə isə, H.Rüstəmova deyir ki, bu artıq
aktyorun daxili potensialından asılıdır:
"Açığı, tamaşaya yeni gələn aktyorlarda təqlid etmə kimi bir nüansla
qarşılaşmamışam. Aktyor özü də başa düşür ki, bundan öncəkini
təqlid edərsə,
tamaşaçı onu
hafizəsində saxlamayacaq,
istədiyi kimi qəbul etməyəcək.
Təbii
ki, hər aktyorun oynamaq istədiyi rollar var, onlar özlərini
realizə etmək istəyirlər. Yaxşı rejissor
isə aktyorun potensialını duyaraq onlara obraz verir.
Oturuşmuş oyunu yeni obraz çalarları ilə təqdim edərkən qarşındakı
aktyorun ifaçı potensialı nəzərə
alınmalıdır. Bu
dəyişiklik üçün
rejissordan böyük
istedad tələb olunur. Rejissor aktyorun təqlid
və yaxud təbliğçi olduğunu
duymalıdır. İstənilən halda təqlid edən aktyor özünü səhnədə
tapa bilmir. Kukla Teatrında iki heyətli tamaşa hazırlanır və iki heyət paralel məşq edir. Dramaturji materialın kukla
hərəkətlənməsi ilə mürəkkəb sənət olduğuna görə ikinci heyətin hazırlanması
mütləqdir. Tamaşanın ağırlığı hər
iki heyətin üzərinə düşür.
Çünki bu tamaşa bəzən iki, bəzən üç seans
oynanıla bilər. Bu nöqteyi-nəzərdən, dublyorlarsız mümkün
deyil. Aktyor teatrdan gedərkən,
yaxud da dünyasını dəyişərkən
mütləq şəkildə
onun yerinə gələn aktyorla fərdi şəkildə
məşğul olurlar.
Bizdə usta kuklaçılar var ki, onların ayrıca dərsləri olur. Truppaya yeni gələn
aktyorlara da bu dərslər keçirilir və onlarla fərdi qaydada işlənilir.
Onlar kiçik obrazlardan əsas qəhrəmanlara qədər canlandırırlar”.
Tanınmış aktyor Elçin
İmanov isə deyir ki, bu,
könül və istəkdən asılı
olan bir məsələdir: "Bəzən
dublyoru olmayan aktyor olduqda, onu əvəz edən aktyorla uzun müddətli məşqlər keçirilir.
Rejissor
1-2 məşqdə iştirak
edir, daha sonra həmin tamaşanı rejissor assistentləri idarə edir. Belə ki, tamaşaya
cavabdeh olan rejissor assistentləri həmin aktyorun üzərində çalışır
və onunn tamaşada oynayan digər aktyorlarla ünsiyyətini, bağını
qurur”.
Aktyor deyir ki, bu
elə də asan proses deyil:
"Əgər mən
bir aktyoru o rolda görmüşəmsə,
o obrazı elə qəbul etmişəmsə,
indi özüm oynasam da, əvvəlki
effekti verməyəcək.
Ancaq bəzən tamaşadan çıxmış aktyorları
digərləri əvəz
edəndə, öz fərqli ampluasını,
oyun tərzini gətirir və bu, tamaşaya daha da gözəllik
qatır. Bu məsələləri istənilən
halda rejissor həll edir. Tamaşaya rejissor mizan verirsə, aktyoru əvəz edən ikinci bir aktyoru
da o özü təyin edir. Bəzən aktyorlar özlərində
güc tapanda, ərizə ilə müraciət edərək
tamaşadan çıxmış
aktyorun rolunu oynamaq istəyirlər.
Bu isə teatr
aləmində çox
normal haldır. Ondan sonra
sanki tamaşa yenidən hazırlanır.
Tamaşaçı üçün bunun fərqi yoxdur. Tamaşaçı ilk olaraq hazırlanan
tamaşada əsas obrazda hansı aktyoru görübsə, onu da qəbul
edir. Bir aktyor hər
hansı obrazı ilə sevilib və tanınıbsa, həmin obrazı kimə həvalə etsələr, o, öncəki
qədər sevilməyəcək”.
Xəyalə Rəis
Kaspi 2020.- 19 mart.- S.12