Teatr tarixinin saniyə əqrəbi
Dünyanın ən pessimist filosofu A.Şopenhauer deyirdi ki, qəzet tarixin saniyə əqrəbidir. Zaman XVIII əsr idi.
O vaxtlar hələ tarixin milli saniyə
əqrəbi saytlar və mikrosaniyə əqrəbi olan sosial şəbəkələr
yaranmamışdı.
Atatürk isə deyirdi ki, teatr məmləkətin
kültür səviyyəsinin
aynasıdır. Gözəlim Azərbaycanda peşəkar
teatr sənətinin tarixi 1873-cü, milli mətbuatın tarixi isə 1875-ci ildən başlayır. Yəni, Azərbaycanda
qəzetçiliklə teatr
təxminən yaşıddırlar.
Maraqlıdır ki, yaradılışda hər
ikisi - həm teatr, həm də mətbuat eyni məqsədə - maarif işinə xidmət edib. Maarifçi-ziyalılar adı
ilə ümumiləşdiriyimiz
o böyük KİŞİLƏR cəhalətlə mübarizədə
iki parlaq işıq yandırmışdılar:
Teatr və mətbuat. Ancaq bu iki fəaliyyət
sahəsi zaman keçdikcə öz ilkin məqsədlərindən
iraq düşdülər.
Bu gün nə
teatrımız, nə
mətbuatımız o ZİYAnın
daşıyıcısı deyil. Amma məni maraqlandıran
başqa məsələdir.
Əsr yarımlıq tarixi boyu teatr sənətimiz
və milli mətbuatımız sanki getdikcə bir-birilərindən
uzaqlaşan iki fəaliyyət sahəsinə
çevriliblər. Bu gün Azərbaycan mətbuatı üçün
Azərbaycan teatrı
nə qədər önəmlidir. Görəsən, "qəzetəçilər” "artistləri” əqidə döyüşündə məsləkdaş
kimi görürlərmi?
İnanmıram. Elə teatr xadimlərimizin
də mətbuata münasibəti birmənalı
deyil və pisi də budur
ki, onlar bu fikrə düşməkdə
haqsız sayılmazlar.
Biri elə mən. Teatra "qızardılmış informasiya”
mənbəyi və
İP təminatçısı kimi baxan "ayının dostları”na
jurnalist deməyə dilim gəlmir. Axı, teatr sənəti haqqında ümumi məlumatlardan başqa heç bir bilgiyə, intellektual səviyyəyə
malik olmayan, teatrın nə demək olduğunu dərk etməyən, mədəniyyətə və
incəsənətə yük
kimi yanaşan, yuxarıdan aşağı
baxan, ən böyük uğuru rəhbərlərinin verdiyi
axmaq qərarları dahiyanə tapıntı kimi təqdim etmək olan klaviatura əhlini necə məsləkdaş
kimi görə bilərəm ki?
Yenə özümə verdiyim və cavabını tapa bilmədiyim başqa bir sual. Necə olub ki, bu qədər yaxın olan iki sahə bu
günə qədər
demək olar ki, heç vaxt kağız üzərində görüşməyiblər.
Azərbaycanda niyə bir dəfə də olsa, məxsusi olaraq, teatr sənətinə
həsr olunmuş nə qəzet, nə jurnal (cəmi bir nömrəsi
çıxmış "Teatral” jurnalını nəzərə almasaq) olmayıb. Qəliz sualdır və
əslində, Azərbaycanda
teatra əsl münasibəti göstərən
bir faktdır. Siz Allah, mənə teatr haqqında dərginin rentabelli olmadığını əsas
gətirməyin, guya,
o biri qəzetlər qaz-vurub, qazan doldurur. Dövlətin, müxtəlif qurumların,
ya da ayrı-ayrı
şəxslərin yardımı
olmasa, barmaq sayından da az qəzet,
bəlkə, özü
özünü maliyyələşdirə
bilər (o da bəlkə!!!).
Bunları yazmaqda məqsədim nədir? Məqsədim odur ki, artıq 9 yaşını qeyd etdiyimiz "Kaspi” qəzetinin "Teatr” əlavəsinin yaradılmasının hansı miqyasda böyük bir hadisə olduğu haqqında təsəvvür yaransın. Teatr sənətinin "gülhanə parkındakı ceviz ağacına” bənzəyən vaxtlarında – 2011-cü ildə bayaq haqqında söz açdığım o böyük KİŞİLƏRİN yolu ilə - maarifçilik yolu ilə gedən ziyalımız, sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə doktoru, dosent Vidadi Qafarov "Teatr” əlavəsinin yaradılması ilə bağlı "Kaspi” qəzetinin o zamankı baş redaktoru Natiq Məmmədliyə müraciət etdi. O da, sağ olsun, Vidadi müəllimin təşəbbüsünə isti yanaşdı və 9 il öncə "Üç əsrin qəzeti” 140 yaşlı qocaman teatra bir səhifəlik "sığınacaq” verdi. Və beləcə, 2011-ci ilin 11 may tarixində tarixin saniyə ərəbi millətimizin kültür səviyyəsini göstərdi. Zaman keçdikcə bu bir səhifə artaraq 4 səhifəyə çevrildi. Qəzetin səhifələri ilə yanaşı, "Teatr” əlavəsinin komandası da böyüdü, sıraları genişləndi, təcrübəsi artdı.
Odur-budur, teatrsevərlər hər həftənin cümə axşamı gününü (əvvəllər "Teatr” əlavəsi cümə günü çıxırdı) gözləyirlər. 9 il teatr jurnalistikasından ötrü çox böyük zamandır. Bu illər ərzində Vidadi Qafarovun və onun tələbələrinin fədakarlığı, teatr sevgisi və peşəkarlığı sayəsində "Teatr” əlavəsi böyük rəğbət qazandı. Teatr cameəsində çoxlarının dəstəbazlıq elədiyi zamanda bu Əlavə qərəzsiz, sağlam mövqeyi ilə seçildi. Sərt tənqidi məqalələrimiz də oldu, tərif də, informasiya da, təhlil də, təəssürat da. Ancaq bu yazıları birləşdirən təkcə bir amil var: teatr sənətinə sevgi. Sevgi "Teatr” əlavəsini yaşadan həmin o sehirli iksirdir. Əslində, burada gizli, qeydi-adi bir şey yoxdur. Teatrşünas, teatr yazarı teatrı sevməlidir. Sevmirsə, onun nə bilgisinin, nə istedadının, nə yazı qabiliyyətinin teatr sənəti üçün qara qəpik qədər dəyəri yoxdur. Bizim teatra münasibətdə bir mövqeyimiz var: Bu teatr bizimdir, aliliyi, bayağılığı, müsbət və mənfi təzahüləri, yaxşı və pis tamaşaları, köhnəsi, yenisi ilə.
Bu qəzetin səhifələrində
həm paytaxt, həm də bölgə
teatrlarının fəaliyyətinə həsr olunan yüzlərlə yazı, resenziya, müsahibə, portret,
reportaj, xəbər dərc olunub. Zaman-zaman dünya teatr prosesinə də
müraciət edilib, dünya
teatrının ən parlaq
simalarının yaradıcılığı, Avropa ölkələrinin teatrlarının fəaliyyəti
və teatr prosesi
haqqında dəyərli yazılar dərc edilib.
Ancaq təbii ki, əsas
diqqət Azərbaycan teatrına yönəldilib. Teatr əlavəsinin səhifələrində
yaxşı, fövqəladə gözəl yazılar da dərc olunub, nisbətən
zəiflər də. "Teatr” əlavəsi elə bir platformadır
ki, burada professorla universitet tələbəsi yanaşı
dayana bilər. Qarşıya qoyulan məqsədlərdən
biri də məhz yeni istedadlı kadrların teatrşünaslığa cəlb
olunması, onların
yazı qabiliyyətinin
inkişaf etdirilməsidir.
Bu qəzetin səhifələrində
neçə nəfər
qələm tutmağı
öyrənib, teatrşünasa,
teatr jurnalistinə çevrilib. Bu gün
də həmin proses davam edir
və nə qədər ki, Teatr əlavəsi var, bu missiyasını
həyata keçirəcək.
Bayaq "Teatr”
əlavəsində çalışanları
fədakar adlandırdım. Milli teatr məkanında tanıdığım ən
fədakar adam
Vidadi Qafarov uzun illər təmənnasız olaraq,
"Teatr” əlavəsinin
yaşaması üçün
əmək sərf edib. Elə bu əlavənin səhifələrində mütəmadi
şəkildə yazılarla
çıxış edən
Könül Cəfərova,
Xəyalə Rəis,
Aygün Süleymanova,
Niyaz Cəfərov, Nigar Pirimova, Emin Əliyev, Razimə İsmayılova,
Dağlar Yusif, Əli Hacılı simvolik qonorar qarşılığında "Teatr” əlavəsi (oxu: TEATR) üçün
can qoyublar. Bu müəlliflərin hər
biri bizim üçün dəyərlidir,
onların gördüyü
işlərin əhəmiyyəti
zaman keçdikcə daha da böyüyür.
Bu gün də
"Teatr” əlavəsinin
yeni müəllifləri
"doğulmaqdadır”. Son illər ərzində
Əbülfəz Əmin,
Cavanşir Qasımov,
Turan Etibaroğlu,
"Teatr” əlavəsinin
müəlliflərinə çevrilməkdədirlər.
Bu qəzetin səhifələrində
Məryəm Əlizadə,
İsrafil İsrafilov,
İlham Rəhimli, Aydın Talıbzadə kimi milli teatrşünasıq
elminin patriarxlarının
da xeyli yazıları çap olunub. Və bütün bu
müəlliflərin qələmindən
çıxan yazılar
nəticədə Azərbaycan
teatrının mənzərəsini
yaradır. Bu mənada, Kaspi qəzetinin "Teatr” əlavəsi, həm də Azərbaycan teatrının ən yeni dövrünün salnaməsidir. Bu illər ərzində qəzetdə dərc olunan məqalələri toplasaq, sanballı bir kitab çıxar.
Bəlkə də bu sətirləri oxuyanlar arasında hələ də "Teatr” əlavəsinin əhəmiyyətini
anlamayanlar var. Bilirəm
ki, teatrşünaslığı
xidmət sferasına,
dost məclisinə çevirmək
istəyən bir para adamlar "Teatr” əlavəsinin prinsipiallığından narahat
olurlar. Düşünürəm ki, bu narahatlıq hələ uzun müddət davam edəcək. Çünki "Teatr” əlavəsi
iki şiş kababa yazan xidmətçi-teatrşünas
olmağı şəninə
yaraşdırmaz. Neçə ki, "Teatr” əlavəsi, var, bayaq adlarını sadaladığım gənclər,
hələ gələcəkdə
sıralarımızda qoşulacaq
yeni müəlliflər
var, xidmət edəcəyimiz yalnız bir ünvan olacaq: ƏLAHƏZRƏT TEATR!
P.S.: Sonda Teatrı və "Teatr” əlavəsini sevdiklərinə,
bu əlavənin yaşamasına dəstək
olduqlarına görə
başda "Kaspi” qəzetinin təsisçisi
Sona xanım Vəliyeva, baş redaktor İlham Quliyev olmaqla qəzetin bütün əməkdaşlarına şəxsən
öz adımdan və "Teatr” əlavəsinin komandası
adından dərin təşəkkürümü bildirirəm.
Elçin Cəfərov
Teatrşünas
Kaspi 2020.- 7 may.- S.11.