Kino çəkəndə də, beləsini çəkmək
lazımdır
Və ya filmin uğur
qazanmasını şərtləndirən mahnılar
"Baxımlı və gözəl kino idi” dediyim
filmlərə diqqət etdikdə, onların musiqilərinin təsirli
məqamlarda insanın zəif damarını tutmağı bacarmaq gücündə olmasına şahidlik edirəm. Demək ki, filmin təsirli və uğurlu alınmasında hadisələrin həssas
məqamlarında istifadə edilən musiqilərin rolu danılmazdır. Ümumi
götürdükdə isə incəsənətin elə bir sahəsi yoxdur ki, musiqi onunla
sıx əlaqədə olmasın. Bu bəşəri sənət,
incəsənətin bütün
qollarını özünə ram etmək
iqtidarındadır. İzlədiyimiz filmlərdə musiqi amili bədii məzmunun
ideya və obrazının
açılmasında ən mühüm
elementlərdəndir desəm, yəqin ki,
yanılmaram. Təsvirin güclü
amili olan musiqi, filmdə mühüm
dramatik funksiya yerinə
yetirir. Bəs görəsən bu gün çəkilən
filmlərimizin musiqi seçimi
necə aparılır? Bəstəkarla rejissor
ümumi ortaq məxrəcə
gələ bilirmi? Filmin
hansı hisslərində musiqidən istifadə edilməlidir?
kimi suallara cavab tapmaq üçün
ekspertlərə müraciət etdik.
Aldığımız cavablar isə
müxtəlif oldu.
Xalq artisti,
bəstəkar Faiq Sücəddinov musiqinin nəinki filmdə, teatrda,
təsviri incəsənətdə müstəsna xidməti olduğunu deyir: "Kino çəkən peşəkar rejissor ssenarini bəstəkara göstərir və onunla fikir mübadiləsi
edir ki, filmin hansı hissələrində musiqiyə
ehtiyac duyulur. Musiqi filmin təsir gücünü artırır. Bu baxımdan film
hazırlanarkən ümumi müzakirədə
ssenarist, rejissor və
bəstəkarın fikirləri üst-üstə
düşdükdə, bu, vəhdət təşkil
etmiş olur. Gəlinən
ortaq məxrəc ümumi
nəticəyə də təsirsiz ötüşmür.
Ancaq yaradıcı insanların fikirləri
üst-üstə düşməyəndə, bu zaman kaprizlər özünü göstərməyə
başlayır ki, söhbət
uzandıqca uzanır, xoşagəlməz bir
mühit yaranır. Belə ki, bəstəkar bir epizod üçün daha uzun və təsirli musiqi hazırlamağa çalışsa da, rejissor ona
mane olur. "Filan epizodda musiqi iki dəqiqə deyil, bir dəqiqə
olmalıdır” - deyərək musiqiləri kəsir. Onda da musiqi
tam olaraq özünü göstərə bilmir, yarımçıq musiqi
də təsir gücünü itirir. Ancaq bir
şeyi anlamırlar ki,
musiqinin keyfiyyəti kinonun
uğurunun 50 faizini təşkil
edir. Misal üçün Tofiq Quliyev "Ögey ana” filminin musiqisini
hazırlayıb. Filmdə səslənən musiqilər bu gün də sevilir və dinlənilir. Meşədə
İsmayılın oxuduğu "Quşlar” mahnısını uşaqdan
böyüyə hər kəs əzbər bilir.
Bu mahnının şöhrəti həmin
kinodan da böyükdür. Nəinki "Ögey ana”, eyni zamanda "Bəxtiyar”,
"Onu bağışlamaq olarmı?”,
"Bizim Cəbiş müəllim” kimi bir çox
filmlərimizin musiqiləri həyatımıza məhz kinodan daxil olub. Siz musiqinin böyüklüyünə baxın.
Yəni kino çəkəndə də,
beləsini çəkmək lazımdır”.
Bəstəkar bizimlə söhbətində
filmlərdəki musiqiləri iki hissəyə
ayırdı: "Biri var
filmdə dinləmək üçün olan musiqi, biri də var ki o
hissi, həyəcanı ötürmək
üçün istifadə olunan ton musiqiləri. Misal üçün filmdə
həyəcanlı anlar başlayanda
həyəcanverici tonlardan istifadə edilir və musiqi bizi öncədən yaşanacaq hadisə ilə bağlı xəbərdar
edir, hadisənin effektini
artırır. Musiqi də var ki, filmdə ön, arxa fon və ya sevgi mövzusuna
uyğun səslənir. Bir
də filmin əsas qəhrəmanının
musiqisi olur ki, o bütün
kinonun gedişatında istifadə edilir. Filmdə musiqi ilə göstərilən kadrlar o qədər
gözəl və təbii görünür
ki, hərdən ancaq
musiqiyə qulaq asırsan, kadr
yaddan çıxır”.
Müasir filmlərə gəlincə
isə tanınmış bəstəkar hazırda daha çox serialların
çəkildiyini və orada musiqilərdən
az istifadə edildiyini
bildirdi: "Yeni
çəkilən seriallar heç bir mahiyyət kəsb
etmir. Seriallar təhqirdən,
qara-qışqırıqdan başqa
tamaşaçılara heç bir mesaj ötürmür. Sonuncu dəfə
C.Məmmədquluzadənin
"Ölülər” əsərinin əsnasında
çəkilən "XXI sər Ölülər” filmi üçün musiqi yazmışam.
Filmdə peşəkarlar olmalıdır. Əvvəllər
Rasim Ocaqov, Arif Babayev kimi
peşəkar rejissorlarımız var idi ki, onlar
film çəkməyə başlayanda bəstəkarlarla məsləhətləşirdi.
Bu gün çəkilən
filmlərin ömrü 5 gündür.
5 gündən sonra unudulub
gedir”.
Bir çox
filmlərin müəllifi olan prodüser İlkin Həsəni
deyir ki, film çəkərkən onun
musiqisinə xüsusi önəm verir: "Elə filmlərimiz olub
ki, bəstəkarla birlikdə işləmişik.
Konkret olaraq filmin bəstəkarı, musiqi
tərtibatçısı ilə
danışmışıq. Filmdəki bütün musiqilər yalnız bir bəstəkara aid olub. Daha sonra
isə bu prosesin bir az çətin olduğunu görüb, növbəti filmlərimizdə internet üzərindən ödənişli,
müəllif hüquqlarını qoruyan,
musiqi satışı ilə məşğul
olan saytlarla işlədik.
Hansı ki, dünyaca
məşhur olan
saytlarda hər janra,
hadisəyə uyğun musiqilər yerləşdirilib.
Siz o musiqiləri birdəfəlik
olaraq da əldə edə
bilərsiniz. Həmin saytlar sizə bu imkanı da təqdim edir. Çəkdiyimiz son filmlərimizdə internet
üzərindən olan saytlara
müraciət etmişik. Çəkilən
filmdə musiqinin ən xırda
detalına kimi bəstəkarın əməyindən
istifadə edilir. Biz hər
il film istehsal
etdiyimiz üçün
vaxt baxımından həmin bəstəkarla
işləyə bilmirik. Çünki
bu, bizə xeyir vermir”.
İ.Həsəni vaxt azlığından bəstəkarlarla işləyə bilmədiyini deyir və bildirir ki, saytlardan aldıqları musiqi onlara heç də asan başa gəlmir: "Bu saytlarda musiqini ucuz qiymətə almırıq. Hər film üçün 8-9 min manata yaxın pul xərcləyirik. Bu üsulla musiqi almaq, bir növ, müasir dövrün tələbidir. Əvvəllər epizoda uyğun musiqi tapmaq çətin olsa da, indi böyük şirkətlərə aid olan həmin saytlar işimizi asanlaşdırır. Dünyada barmaqla sayıla biləcək bir neçə şirkətlər var ki, onlar məhz bu işlə tanınıblar və məşhur rejissorlar onlara müraciət edir. Əvvəl kimsə janra uyğun musiqi axtarırdısa, indi artıq hadisələrə görə saytda musiqilər yerləşdirilir. Əgər filmdə komik bir hadisə baş verirsə və saytda ona uyğun musiqilər təqdim edilir. Saytda yaşanan bütün hissləri özündə ehtiva edən musiqilər yer alıb. Orada yüz, min musiqidən söhbət getmir, milyonlarla musiqilər var. O milyonlarla musiqinin içindən filmdə sizə lazım olan epizoda, səhnənizə uyğun gələnini əldə edə bilirsiniz”.
Prodüser
film çəkərkən musiqinin yaratdığı problemlərdən
də danışdı: "Olub ki, filmi çəkib
bitirdikdən sonra baxmışıq ki, orada musiqi tam olaraq yerinə oturmayıb.
Həmin filmi musiqilərinə
görə yenidən işləyib, dəyişiklik etmişik. Filmin musiqi tərtibatçısı
olmalıdır ki, bütün
musiqi nömrələrini o
yönləndirsin. Bu sahədə bizdə
çox az sayda peşəkar musiqi tərtibatçıları
var. Bəzən olur ki, rejissor və montaj rejissoru bu işi öz
öhdəsinə götürərək deyir
ki, filmin musiqisi mənim zövqümə uyğun yığılacaq. Nəticədə
filmlərin musiqiləri elə onların zövqü
ilə yığılır”.
Ssenarist Valeh
Əhmədov isə deyir ki,
filmdə musiqi nə rejissorun,
nə də ssenaristin zövqünə
görə hesablanmalıdır. Musiqi,
yazılan ssenariyə görə hazırlanmalıdır ki, bu işi
də peşəkarlara həvalə etməkdə fayda var: "Film çəkiləndən sonra
bəstəkara həvalə edilir və o da situasiyalara
uyğun mahnılar bəstələyir. Film hazırlanarkən bəstəkara ümumi mövzu ilə
bağlı məlumat verilir, ssenari ilə tanış olduqdan
sonra bəstəkar həmin mövzunun ruhuna uyğun musiqi
hazırlayır. Mövzunu ilə
tanış olan bəstəkar artıq öz işini bilir. Dünyaca məşhur
olan "La La land” filminin
bu qədər uğur
qazanmasının əsas sirri odur ki, bu
filmdə rejissorla bəstəkar yaxın dost olublar və onlar birlikdə belə bir
film ərsəyə gətiriblər. Demək ki, insan ortaq bir
dil tapanda və fikirləri
üst üstə düşəndə, ortaya gözəl məhsul çıxır”.
Ssenarist
keçmiş filmlərimizdəki musiqiləri hələ də
sevərək dinlədiyimizi bildirir: "Azərbaycan kino
tarixinə nəzər salanda görürük ki, "Azərbaycanfilm”
kinostudiyasında istehsal olunan bir çox filmlərə
yazılmış kino musiqisi - mahnılar və musiqi lövhələri
qısa vaxt keçəndən sonra ayrıca yaşamaq
hüququ qazanıb. Bu mahnılar xalq arasında geniş
yayılıb. Bizim yerli və müasir filmlərimizdə gəldikdə
isə bəzən filmlərdə məşhur sənətkarların
və gündəmdə olan ifaçıların
mahnılarından istifadə edilir.
Təbii ki, bu da epizoddan asılıdır. Elə bir
formada işləyirlər ki, o mahnını həmin
situasiyada istifadə edəndə insana təsir edir”.
Xəyalə Rəis
Kaspi 2020.- 14 may.- S.14.