Klassik
mütəfəkkirin müasirliyi
Və ya Əhməd Ağaoğluna
vəfatının 81-ci ildönümündə təşəkkür
borcumuz
Əsas mövzuya başlamazdan öncə qeyd etmək
istəyirəm ki, doktorantura təhsilimin faydalı
ağırlığına görə bir ildən çoxdur
ki, mətbuat səhifələrindən uzaq
qalmışdım. Yazını hazırlamağa başladığım
19 may günündə, əvvəlcə sosial mediada
paylaşım etməyi düşünürdüm, lakin
Əhməd bəy haqqında sözlərimin
çoxaldığını görüncə, bəlkə
də təzədən mətbuatda görünməyin yeri gəldiyini
və onu daha geniş formada anmağın vacibliyini anladım.
Ona görə də Ağaoğluna, öncəliklə
bu səbəbdən dolayı şəxsən təşəkkür
edir və ruhu qarşısında sayğılarımı
bildirirəm. Lakin ona şəxsimiz
adından yox, böyük bir millət adından da təşəkkür
borcumuz var. Niyəsinə əsas hissədə nəzər
salaq.
Azərbaycan
milli fikir və özünüdərk tarixinin əsas
ideoloqlarından biri olmuş Əhməd bəy Ağayev
(Ağaoğlu) 1869-cu ildə rəsmi olaraq Rusiya
imperiyasının tərkibində olan Yelizavetpol (Gəncə)
quberniyasına bağlı Şuşa
şəhərində dünyaya gəlib. 1939-cu
ilin 19 mayında isə mühacirət yaşadığı
Türkiyə Cümhuriyyətində - İstanbulda vəfat
edib. Sözün açığı, bu
yazını vikipedik məlumatları çatdırmaq
üçün klaviaturaya almaq niyyətim yoxdur, bunun
üçün kifayət qədər material tapmaq olar.
Nə də olsa, dövr əlçatanlıq
dövrüdür. Bəllidir ki, 2020-ci ilin 19 mayında
böyük şəxsiyyətin vəfatından 81 il ötür. Bəs həmin 81
ildə nələr dəyişdi və ya nələr
olduğu kimi qaldı? Hər şey və ya heç nə!
Düzdür,
qeyd elədik ki, vikipedik informasiya olmayacaq, amma yenə də kim olduğunu xatırlamağa gərək var.
Saymaqla bitməyəcək qədər dolu olan bir bioqrafiya... Fransanın məşhur Sorbonna Universitetinin Hüquq
fakültəsinin məzunu olan Əhməd bəy o dövrdə
Azərbaycandan xaricdə təhsil alanların daxil olduğu
dörd qruplaşmadan ən inkişaf etmişində, yəni
Qərb "cəbhəsi”ndə yer alıb. Xaricdə təhsil,
əsasən Rusiyada maariflənən və elmindən
xalqı soymaq üçün istifadə edən ruspərəstlər,
İranın molla təfəkkürünü öyrənib
onu təbliğ etməyə dadanmışlar, Osmanlıda
(Türkiyədə) türkçülük ideyaları ətrafında
birləşənlər və Qərbi Avropa ölkələrində
aldıqları təhsillə güclü demokratiya bilikləri
əldə etmişlər arasında bölünmüşdü.
Fransanın Avropa tarixindəki özünəməxsus
yerini nəzərə alsaq (məsələn, Böyük
Fransa inqilabı – N.A.), Əhməd bəyin demokratik
düşüncələrinin burada necə zənginləşdiyini
təsəvvür edə bilərik. Azərbaycanda
erməni terrorçuluğuna qarşı mübarizə sahəsindəki
Difai Partiyası (1906-1917) da onun siyasi fəaliyyətləri
sırasına daxildir. Bundan əlavə,
"Gənc Türklər”in inqilabı vaxtı çarın
təqibindən qurtulmaq üçün Türkiyəyə
mühacirət etmiş Ağaoğlu həmin ölkədə
bir sıra vəzifələr tutub. İlk
olaraq İttihad və Tərəqqi Partiyasına üzv
olmuş Əhməd bəy daha sonra Türkiyə
Böyük Millət Məclisinin II və III
çağırış məbuslarından
(deputatlarından – N.A.) biri olaraq Qars vilayətini parlamentdə
təmsil edib. O həm də Atatürkün xarici siyasət
üzrə məsləhətçisi ünvanını da daşıyıb.
Şimali Azərbaycanda müstəqilliyin ilk dəfə
əldə olunmasından sonra Azərbaycan Cümhuriyyəti
Parlamentinin də üzvü kimi çıxış edib və
hökumətin Paris Sülh Konfransına göndərmək
üçün seçdiyi nümayəndə heyətinin tərkibinə
daxil edilib.
Mən jurnalistika təhsilimlə əlaqədar
Ağaoğlunun adını, təbii olaraq daha çox mətbuat
sahəsində eşitmişəm. Azərbaycanda anadilli ilk gündəlik
qəzet olan "Həyat”ın (1905-1906) qurucularından biri
olmaqla yanaşı, özünün, adı "yol göstərən”
mənasını verən "İrşad” qəzeti də (1905-1908)
milli mətbuat tarixində yer alıb. Bu haqda
daha ətraflı professor Şamil Vəliyevin məqalələrindən
oxumaq mümkündür. Bundan əlavə,
bir sıra qəzetlərdə, o cümlədən Azərbaycan
rusdilli mətbuatı tarixinin aparıcı orqanı olan və
bu gün "üç əsrin qəzeti” (müəyyən
fasilələrlə 1881-dən bu günədək – N.A.)
statuslu "Kaspi”də yazılar dərc etdirib. Bu məqalələr
arasında yazıda haqqında qeydlər edəcəyimiz
"Obzor Vostoçnıy jurnalistiki” və "Obzor
jurnalistika na Vostoke” adlı ikihissəli icmaldan əlavə
("Şərq jurnalistikasının icmalı” və
"Şərq jurnalistikasına bir nəzər”), "Qde je
naşa intelliqensiya?” ("Bəs bizim
ziyalılarımız haradadırlar?”) da
"Kaspi”də işıq üzü görüb.
Ümumilikdə, onun "Kaspi” qəzetindəki materialları
əsasında Lalə Osmanqızının "Əhmədbəy
Ağaoğlunun publisistikası” kitabını (Bakı: 2012) əldə
etmək olar.
Ə.Ağaoğlu yalnızca Azərbaycan
jurnalistikasının yox, həm də Türkiyənin mətbuat
tarixində önəmli rol oynayıb. İttihad və Tərəqqi
Partiyasına yeni üzv olduğu vaxt "Türk yurdu”
jurnalının redaktoru, 1921-ci ildə Malta
sürgünündən qayıtdıqdan sonra müəyyən
illərdə Ankara Mətbuat Bürosu (rəsmi və tam
adı ilə Matbuat ve İstihbarat Müdüriyeti Umumiyesi –
N.A.) direktoru (1921-1923), Atatürk prinsiplərinin təbliğatçısı
"Hakimiyet-i Milliye” qəzetinin baş redaktoru, Türkiyənin
ilk informasiya agentliyi olan "Anadolu Ajansı”nın idarə
heyəti sədri (1925-1928) kimi vəzifələri tutub.
Professor Həmid Vəliyev özünün "Xarici ölkələrin
jurnalistikası tarixi” kitabının (Bakı: 2012 və
Bakı: 2014 nəşrləri mövcuddur) "Türkiyə”
bölümündə, xüsusən Ankara Mətbuat
Bürosu direktorluğunun "Türkiyədə nazirə bərabər
vəzifə” olduğunu qeyd edib.
1899-cu ildə
"Kaspi” qəzetində iki hissə şəklində dərc
etdirdiyi "Obzor Vostoçnıy jurnalistiki” və "Obzor
jurnalistika na Vostoke” başlıqlı məqalələri
xüsusi təhlil xarakterli yazılar olaraq, Şərqdə mətbuatın
vəziyyətinə dair müfəssəl bilgi verir.
"Şərq jurnalistikasının icmalı”
başlığı ilə məqalə üç cilddə
nəşr olunmuş "Azərbaycan mətbuatı tarixi
antologiyası”nın I cildində yer
alıb. Əhməd bəy burada Şərqdə
mətbuatın nümayəndələri haqqında məlumat
verməklə yanaşı, bir sıra aktual problemlərə
də toxunub. Azərbaycana Avropanın
geyimi, baxış tərzi, düşüncəsindən daha
vacibinin mətbuat olduğunu qeyd etmiş Ağaoğlu,
jurnalistikanın cəldlik-operativlik, qərəzsizlik,
obyektivlik tələb edən bir sahə olduğunu
vurğulayıb. Elə burada onun jurnalistikanın beynəlxalq
doktrinalarına nə dərəcədə hakim olduğu hiss
edilir. Məhz bu səbəblərdən Şərqdə
medianın inkişafında problemlər olduğunu təsbit
edən mütəfəkkir həmin prinsiplərin Şərqin
mürgüləyən rejiminə, ətalət halına
uyğun düşmədiyini göstərib. Bu
sırada, Osmanlıda mətbuatla bağlı bir
karikaturanı xatırlamaq yerinə düşər: Sultan
Avropaya göndərdiyi elçilərdən nə gətirdiklərini
soruşduqda, "ağcaqanad dərmanı, rahat
yatmağımıza kömək edər” şəklində
cavab almağına qarşılıq "bəs mətbəə
necə oldu?”, - deyərkən, "gurultusu yatmağa qoymaz deyə,
gətirmədik” cavabını alır. Yəni
Şərqin mətbuat yanaşmasının yalnızca yatmaq
üzərində qurulmuş olduğu ideyası göstərilir.
Yenə professor Həmid Vəliyevdən - bu dəfə
"Dünya informasiya agentlikləri” kitabından (Bakı:
2003) oxuyuruq ki, Osmanlının ilk qəzeti olmuş
"Takvim-i Vekayi” (1831) 1850-ci ildə ABŞ-da Robert Hun
adlı şəxsin buxar gücü ilə çap işi həyata
keçirdiyini yazıb. Lakin hadisə 1846-cı
ildə baş verib. Osmanlıda Sultan II
Mahmud dönəmində başlamış yenilənmə və
müasirləşmənin göstəricilərindən olan qəzet
xəbərləri gec verməyi ilə yanaşı, müəyyən
fasilələrlə çıxdığına görə
də gürcü əsilli kürəkən Rüfət
paşa tərəfindən "tarixi lap yeni, məzmunu isə
lap köhnə qəzet” şəklində tənqid olunub.
Təbii ki, dövrə və coğrafiyaya-mühitə
görə jurnalistikanın təməllərinin
atılması böyük iş idi, amma boşluqları da
qeyd etmək lazımdır. Bu nümunələrlə
Ağaoğlunun varmaq istədiyi nöqtəni görmək
mümkündür. Elə 2020-ci ildə
operativlik təmin olunsa da, digər prinsiplər
jurnalistikamızda, xüsusən onlayn sferada nə dərəcədə
yer tapıb? Bu, ritorik sualdır...
1903-cü
ildə "Kaspi” qəzetinin 3 dekabr və 6 dekabr saylarında
"Bəs bizim ziyalılarımız haradadırlar?”, - deyə
çağırış etmiş Əhməd Ağaoğlu
bir millətin öncüllərinin onun ziyalıları
olduğunu ustalıqla qələmə alıb. İndi də elə deyilmi? Millət
əldən gedərkən ziyalılar hara baxırlar? Alimlər, sənətçilər,
hüquqşünaslar, siyasilər hanı? Sankt-Simon avanqardların (öncüllərin – N.A.) sənətkarlar
olduğunu göstərirdi, bu gün sənətkarlar Azərbaycan
cəmiyyətinə necə öncüllük edirlər?
Təbii ki, hər birini bu şəkildə
ironiya ilə xatırlamaq olmaz, lakin elm xadimləri arasında
bəlkə, elə o dövrün dörd tərəfə
parçalanmışlığı bu gün də davam edir.
Lenini qəhrəman elan edib, profil fotosuna Azərbaycan
SSR-nin bayrağını bürüyənlərdən, eləcə
də bir ideya altında toplaşmağı bacarmayanlardan
çox şey gözləyirik, bəlkə də? Deməli,
Ağaoğlunun 117 il öncə
axtardığı "ziyalılar”, təəssüf ki, hələ
də axtarışdadırlar. Ən pisi də odur ki,
axtarılanlar arasında olanlar da axtarılmayanlar tərəfindən
elə bir "veto” alırlar ki, insanın lap 1903-cü ilə
qayıdıb təzədən axtarışa verilməyi gəlir...
Bir az da Əhməd bəyin "Sərbəst
insanlar ölkəsi”nə səyahət edək. Ağaoğlunun "Sərbəst insanlar ölkəsində”si
bir neçə dəfə nəşr olunub, haradasa 3 il əvvəl
"MİL”in 2015-ci il buraxılışını
oxumuşdum. O vaxt Bakının kitab-kafelərinin birində
10 ədəd çek toplayana 5 manat dəyərində kitab hədiyyə
edirdilər, mən də toplayıb bu kitabı
seçmişdim. Çox böyük örnəkdir: Şərqin
vəziyyəti, siyasəti, quruluşu, demokratiyanın özəllikləri,
prinsipləri və daha çox məsələlərə
dair mühüm nəşrdir. Ən yaddaqalan
hissəsi mənim üçün vəzifədən gedənlərin
tənqidi olmuşdu. Ağaoğlu
yazırdı ki, bir nəfərin vəzifədəykən tənqid
edilməyib, bu yerdən ayrıldıqdan sonra topa
tutulmağı Şərq despotizminin təcəssümüdür.
Bu cümlələri oxuduğum vaxt o qədər
hadisə və onlara reaksiyalar gözümün
qabağından keçmişdi. İndi də
keçməkdə davam edir. Biri vəzifədən
ayrılarkən kimsə tənqid yazanda "hə, nə
oldu? Arxasınca danışmağı
bilirsiniz elə, gücünüz çatırdı vəzifədə
olanda deyəydiniz” cavabı almağı düzgün
deyilmiş. Çünki o tənqid edəni
buna itələyən vəziyyət var. "Azərbaycan
jurnalistləri vəzifəlilərin mülklərini, o getdikdən
sonra sayırlar” deyilir, bəs sual edən varmı ki, həmin
vəzifəli kresloda oturduğu dövrdə jurnalist mülklərini
saymaq istəsə, sayıb qurtarmağa gücü vəfa edərmi?
Elə bu da ritorik sual olsun.
Odur ki, yenə qayıdırıq "dəyişən çox şey var, amma heç nə dəyişməyib” fikrimizə. Bütün bunlarla bərabər, bir təşəkkür borcumuz da var: əlbəttə ki, vəfatının 81-ci ili tamamlanan Ağaoğluna. Bu ilin aprelində İstanbulda beynəlxalq elmi simpoziumda iştirak edəcəkdim, məlum pandemiyaya görə alınmadı. Həmin vaxt əsas planım Əhməd Ağaoğlu və Əli bəy Hüseynzadənin məzarlarını ziyarət etmək idi. Qismət olar yaxın zamanda. O vaxta qədər də ruhunu bir daha anmış olduq, nə gözəl bizə. Təşəkkür edirik, böyük mütəfəkkir!
Nurlan AĞA,
Türkiyə
Atatürk Universiteti
Sosial Elmlər
İnstitutunun doktorantı
Kaspi 2020.- 21 may.- S.15.