Yeji
Qrotovsinin "Yoxsul teatr"ı
İncəsənətin hələ istifadə olunmamış imkanlarının dərkini XX əsrin intellektual macərası adlandırmaq olar. Burada biz incəsənətin öz strukturunu və hətta öz funksiyasını dəyişməsinə çalışmasını nəzərdə tuturuq. Bütün incəsənət növləri digər sənət sahələrinin müdaxiləsindən imtina edərək, özlərini təmizləməyə nail oldular və öz mahiyyətlərinə uyğun davranaraq, həyati zəruri olmayanlardan imtina etdilər.
Yalnız teatr bunu etmədi. Yeni formaların meydana çıxması üçün o, özünü bir neçə dəfə yenidən qurmağa cəhd etdi. A.Appianın, Q.Kreqin, V.Meyerholdun, G.Vaxtanqovun və E.Piskatorun həyata keçirdiyi böyük islahatlar məhz bu cəhdlərdən irəli gəlirdi. Amma nəticələr çox cüzi idi. Teatrlar hələ də adi və qəbul olunmuş tərzdə klassik və müasir mətnlərin oxunduğu köhnəlmiş bina kimi qəbul olunurdu. Səhnədə heç bir yeni sənət hadisəsi baş vermirdi – burada yalnız digər incəsənət növlərinin icadlarından istifadə etməklə “müasir” görünməyə çalışan köhnəlmiş düstur və hibrid üslubların faydasız təkrarı reallaşırdı. Heç bir saflaşmadan, teatrın məğzini inkişaf etdirmək və ya yenidən icad etmək üçün heç bir səydən söhbət getmirdi. Yeni dövrə uyğunlaşan heç bir yeni ifadə vasitəsi mövcud deyildi. Aktyorların oyunu, diksiyası, tamaşaçılarla ünsiyyəti, arxitektura – bunların hamısı İntibah dövrünün centlmenlərini və ya XVII əsrin nəcib insanlarını qane etmək üçün nəzərdə tutulmuşdu. Bu çıxılmaz vəziyyətin içində bir neçə səs islahatlara doğru, bəsit kortəbiiliyə və ya milli formalara qayıtmağa çağırırdı. Onlar yeni istehsal və ifadə vasitələrini tətbiq və tədqiq edəcək eksperimental teatr laboratoriyasının yaradılmasına çağırırdılar. Lakin onların səsini eşidən yox idi: bu çağırışlar ancaq “kağız üzərində inqilablar” olaraq qalırdı.
Çağdaş
teatr düşüncəsi yeni teatr
anlayışının istiqamətlərini təyin etməyə
çalışırdı. Fəqət hələ ki, çağdaş
teatrın özünəxas qaydaları yox
idi. Nəhayət, 1959-cu ildə gənc
polşalı rejissor Y.Qrotovski
eksperimentlərini həyata keçirmək üçün
Teatr laboratoriyası yaradır. Burada yeni teatr
estetikası hazırlayır və “Yoxsul teatr” qavramını ortaya
qoyaraq, bir sıra
prinsiplər irəli sürür.
“Yoxsul teatr” qavramında qəbul olunan tamaşada aktyor mərkəzdir. Qrotovskinin fikrinə görə, aktyorlar üç tipdə olur. Birincisi, ənənəvi teatrdakı kimi “elementar aktyor”dur. Sonra, vokal və fiziki səhnə effektlərini nizama salıb strukturlaşdıran “süni aktyor”un adı çəkilir. Üçüncü tip isə, “arxetipik aktyor”dur – kollektiv qeyri-şüuridən götürülən obrazları çoxalda bilən süni aktyor. Qrotovski üçüncü tip aktyorları hazırlaşdırırdı. Öz aktyorlarına dərs keçərək, Qrotovski teatr laboratoriyasına xas olan müəyyən prinsipləri onlara aşılayırdı: “Aktyorların nöqsanlarından istifadə olunur, onlar gizli saxlanılmır. Aktyorun nöqsanları onun yaxşı xüsusiyyətləri kimi vacibdir. Yaşlı aktyor öz məhdudiyyətlərini vurğulayırsa, Romeo rolunu da oynaya bilər. Yəni əgər o, öz rolunu müəyyən kompozisiyada yerləşdirə bilirsə, sonradan bu rol qocalıqda Cülyetta ilə xatirələrə dalan Romeo roluna dönür”.
Y.Qrotovskiyə görə, aktyorluq
özünüdərkdir. “Yoxsul teatr”da qutsal aktyor anlayışı vardır. Bu teatrda
aktyor özünü
nirvanaya varmaq istəyən keşiş
kimi tərbiyələndirir.
Ruhunun dərinliklərinə enir,
oradakı qatları tək-tək açır,
maneələrdən keçərək
xalis halına dönür. Bədəninin hər nöqtəsini tək-tək öyrənir.
Olduqca çətin və uzun sürən prosesdən sonra aktyor sanki bir
peyğəmbər, bir
övliya olur və hər tamaşa dini ayin kimi icra
olunur. Bu baxımdan, Qrotovskinin teatrı, bir növ, təriqətdir və bu təriqətdə
şan-şöhrət, pul-para
ardınca qaçan aktyorlara yer yoxdur. Aktyorun məqsədi ruhunu
və bədənini tərbiyələndirməkdir.
Bu teatrda aktyor seyrçilər arasında
dolaşır, onlara toxunur, əllərini tutur, gözlərinin içinə baxır. Bütün bunlarda
məqsəd klassik teatrlarda olan eyniləşmə problemini
aradan qaldırmaq idi. Nədir bu eyniləşmə
problemi? Seyrçinin
özünü səhnədəki
qəhrəmanın yerinə
qoyması və özünü oyunun içində imiş kimi hiss etməsi. Buna görə də,
tamaşaçıya nə
qədər yaxın olsan, bu eyniləşmə
hadisəsi bir o qədər azalacaq. Sənə toxunan bir aktyor
ilə özünü
heç vaxt eyniləşdirə bilməzsən,
əksinə, araya uçurum girər.
“Yoxsul teatr”da digər mühim amil tamaşaçı idi. Tamaşalar xüsusi seyrçi
auditoriyasına ünvanlanırdı.
Bu nə maddi,
nə də intellektual cəhətdən
təsnifatlaşdırmadır. Bu seyrçilər özünü sorğulamağa,
özü ilə üzləşməyə hazır
olan şəxslər
idi. Tamaşaçı
sayı da olduqca məhdud ola bilərdi.
Səhnə və tamaşaçı
auditoriyası qavramı
aradan qalxdığı
üçün hər
tamaşada seyrçi
və aktyorlar fərqli mövqedə olurdular. Seyrçiyə hər dəfə
tamaşanın içində
fərqli rollar verilirdi. Bəzən elə olurdu
ki, aktyorlar tamaşaçılarla eyni
məkanda olduqları
halda, onlar yoxmuş kimi davranırdılar. Məsələn, “Dəyanətli şahzadə”
tamaşasında seyrçilər
taxta divarlarla əhatə olunmuş tamaşa məkanını
gizlincə seyr edirmiş kimi görünürdülər. Yəni, bu tamaşada seyrçilər əxlaqi
qanunlara riayət etməyən kütlə
kimi qələmə verilir, ya da
tamaşaçıya kimlərisə
gizlincə izləmək
fürsəti yaradılırdı.
Teatr labaratoriyasındaki
ilk 5 ilini klassika üzərində çalışan
Qrotovski sonrakı illərdə klassiklərlə
yanaşı mifologiyaya
da üz tutur. O, ən dərində
olan, şərtsiz qəbul edilən inanclarla üzləşməli
olduğumuzu düşünür,
ancaq bunun üçün fərqli
yanaşma təklif edirdi. Qrotovskiyə görə, hər
tamaşa bir müalicə seansıdır,
kütləvi şəkildə
inkişafdır. Bütün bu
səbəblərdən dolayı,
seçdiyi mətnlər
dağıdılmasına və
yenidən formalaşdırlmasına
ehtiyac duyulan “tabu”lardır.
“Yoxsul teatr”da səhnə adi teatr səhnəsi kimi deyil. Tamaşalar seyrçilərlə
aktyorların bir-birinə
sirayət etdiyi məkanda oynanılır.
Məsələn, “Doktor
Faust” tamaşasında qonaq
otağı olaraq hazırlanmış bir məkana 3 uzun stol əlavə
edilmiş, seyrçi
və aktyorlar da bu masa
arxasında toplanmışdılar.
Xüsusi bir dekorasiya
yox idi. Hər şey aktyorun yaradıcılığına xidmət
edəcək şəkildə
təchiz olunmuşdu.
“Akropolis” tamaşasında
rejissor soba borularını
fərqli şəkildə
istifadə etmiş, bir səhnədə soba borusu aktyorun evləndiyi şəxs olmuşdu. Bu teatrda aktyordan məkanı və atmosferi özünün bütün bədən imkanları hesabına yaratması tələb olunur.
Aktyorlar səhnədə öz musiqilərini yaradırlar. Eşidilən hər səs musiqini yaradır. İniltilər, işgəncəyə məruz qalanların fəryadları musiqi əvəzinə istifadə
olunur.
Aktyorlar qrimdən istifadə etmirlər, çünki onlar öz mimikaları
ilə ideyanı ifadə etməyi bacarmalıdırlar. Mimikalardan istifadə etməklə
qrim sarıdan yaranan boşluğu doldurmağa çalışırdılar.
Çox az
hallarda, aktyor üz cizgiləri ilə fikri ifadə edə bilmədikdə qrimdən
istifadə edilirdi.
“Yoxsul teatr”da xüsusi işıq effektlərindən istifadə
olunmurdu. Adi işıqlandırma ilə kifayətlənirdilər.
Aktyorlar sabit işıq altında rolunu ifa edir, belə
olduqda, döşəmədə
onların kölgələri
əks olunurdu. Digər vacib məsələ tamaşaçıların da
işıqlandırılması idi, bu zaman
seyrçi də tamaşanın bir parçasına çevrilirdi.
Göründüyü kimi, “Yoxsul teatr”da digər teatr vasitələrinə olduqca
az müraciət
olunur. Yalnız aktyor və
seyrçi fəal mövqedədir. Digər
vasitələr tamaşaya
çox az
daxil edilir, tamaşa bütünlüklə
aktyor üzərində
qurulur.
Qrotovskinin araşdırmalarının iki ana mövzusu
olub: Teatrı teatr edən və bu sənəti
digər sənətlərdən
fərqləndirən nədir
və aktyor-tamaşaçı
münasibəti. Qrotovski
bu suallara cavab tapmaq üçün
aktyoru ön planda tutmuş, teatr sənətini aktyorluq sənəti kimi qiymətləndirmişdir.
Bu halda, səhnə
və tamaşaçı
münasibətləri də,
aktyor və seyrçi münasibəti
olaraq sərhədlənmişdir.
Qrotovski təcrübələri ilə
yanaşı inkişaf
etdirdiyi nəzəri görüşlərində teatrın
funksiyası, mövzusu,
forması kimi məsələlərə toxunmuş,
daha çox aktyor sənəti ilə bağlı texnikaya dair məsələlərə yer
vermişdir.
Y.Qrotovskinin “vəziyyətin təyin edilməsi” haqqında fikirləri A.Artonun təsiri altında formalaşmışdır. A.Artonun fikirləri sivilizasiyanın, içdən və xaricdən böldüyü insan üzərində durur. Qrotovskinin gəldiyi qənaətə görə, günümüz insanının gerçək mənliyi, onun xarici görünüşü, duyğu və düşüncəsi ilə üst-üstə düşmür: İnsanlar həm sivilizasiyanın inkişafı nəticəsində qazandığı ağlından istifadə, həm də bioloji zövqlərini təmin etmək dilemması arasında qalır. Çünki cəmiyyətin nizam-intizamı insanın təbiətinə zidd olan qaydalar qoymuşdur. Ruh ilə bədənin bir-birindən qopması acı verir. Ağıl ilə instinkt arasında qalan insan tamlığını itirmiş olmağın acısını çəkir, istəklərini və niyyətlərini maskalar altında gizlətməyə məcbur olur. Teatrın vəzifəsi həmin o maskaları atıb insanı gerçək həyata qovuşmaqdır.
Teatr sənəti cəmiyyətə
inteqrasiyanı reallaşdırmaq üçün
kollektiv şüuraltına enməlidir. Sosial qrup psixologiyasında
qrup davranışına təsir edən kollektiv şüuraltına enmək dini və ənənəvi dəyərlərlə
qarşı-qarşıya gəlmək deməkdir. Dinlərin
və ənənələrin alt
qatlarında miflər gizlidir. İnsan mədəniyyətinin özəyi bu miflərlə yoğrulub.
Dərindəki mifə çatmaq həmin
o sözügedən maskalardan
qurtulmaq deməkdir. Çünki
günümüz insanı öz bütövlüyünü
itirmək həddinə çatdırmış, onun tamlığı
parçalanmışdır. Köhnə inancların yerini şübhə, tərəddüd tutur. Sosial qrupun içərisində ərimək, universal olmaq üçün miflə bir
daha üz-üzə gəlmək
lazım olur. Teatrın qutsal
məqsədi seyrçini mədəniyyətin
alt qatlarında gizlənən dəyərlərlə
üzləşdirmək olmalıdır.
Qrotovski “Yoxsul teatr” anlayışı ilə teatr
sənətini aktyordan başqa
bütün bəzəklərdən
arındırmış, aktyorluq
anlayışına yeni bir
nəfəs gətirmiş, rol
oynamağı ayrıca bir həyat kimi qiymətləndirmişdir. Qrotovskinin
əsas məqsədi tamaşa ilə həyat
arasında duran xətti aradan
qaldırıb, tamaşa ilə həyatı
bir-birinə calamaq, qaynaq
etməkdir. Belə olduqda, insan
öz instinktləri ilə harmoniyada olur, təbiətlə
bütünləşir və bütün
komplekslərindən arıınır. Lakin
bu zaman bir təhlükəni gözardı etmək olmaz. Tamaşanın pirimitiv
şəkildə həyata qaynaq edilməsi
sənət anlayışının özünəməxsusluğunu
itirməsinə gətirib çıxara bilər.
Təəssüf ki, “Yoxsul teatr”ın prinsipləri dünyanın çox az teatrında tətbiq edilimiş və bu prinsipləri həyata keçirən teatrlarda məhdud sayda seyrçiyə xitab olunmuşdur. Lakin “Yoxsul teatr”da tətbiq olunan aktyor texnikası aktyorun öz bədənini tərbiyələndirməsi prosesinə ciddi təsir göstərmişdir.
Dilşad Əhmədzadə
Tələbə-teatrşünas
Kaspi 2020.- 21 may.-
S.11.