Yaxşı kadr olmaq
imtahanda
toplanan baldan asılıdır, yoxsa...
Mütəxəssislər deyirlər
ki, 200 balla universitetə qəbul olmuş tələbənin
500 bal toplayan şəxsdən
yaxşı kadr olması mümkündür
2020-2021-ci
tədris ili üçün ali təhsil
müəssisələrinə qəbul imtahanlarının nəticələri,
daha dəqiq desək, universitetlərə qəbul balları
müzakirə mövzusu oldu. "Biz əvvəl bu ixtisaslara
daha yüksək balla qəbul olmuşduq, bu il
aşağı bal toplayanlar ora qəbul ola biliblər”.
"Yaxud 200 balla universitetlərə qəbul olanlar gələcəklə
nə kadr olacaqlar?” və s. tipli fikirlər səsləndirildi.
Ali təhsil
müəssisələrinə qəbul imtahanlarında
mümkün 700 balı toplamaq kimi bir rəqabət
də var və bunu reallaşdıranlar da olur. Yüksək
nəticə yaxşıdır, bəs bu, sonra necə bir kadr
olmağımıza nə dərəcədə təsir edir?
Aşağı balla qəbul olubsa...
Memarlıq
və İnşaat Universitetinin prorektoru, texnika elmləri
doktoru Ülkər Səttarova deyir ki, tələbənin qəbul
imtahanlarında topladığı bal, onun
hazırkı bilik və bacarıqlarının obyektiv
göstəricisidir. Ancaq bu nəticə sonra necə bir kadr
olmaqla bağlı yüz faizli göstərici kimi fikir
formalaşdıra bilməz: "Bəzən tələbə
çox yüksək bal toplayaraq qəbul olur, amma daha sonra
universitetdə qiymətləri aşağı
düşür, az aktivlik nümayiş etdirir və heç
bir qeyri-adi inkişaf müşahidə olunmur. Bəzən isə
200-300 bal toplamış bir tələbə
universitetdə öz inkişafını artırır və
özünü çox parlaq tələbə kimi göstərə
bilir. Hər iki variantın dəfələrlə
şahidi olmuşam. Tələbənin qəbul
imtahanında topladığı balın gələcək
karyerasına təsirinin necə olması ilə bağlı
araşdırılmalar aparılıb ortaya ümumi nəticələr
çıxarılsa, yaxşı olar. Bildiyim
qədəri ilə Azərbaycanda indiyə qədər belə
bir sosioloji və ya analitik islahat aparılmayıb. Ona görə də bu məsələyə birmənalı
yanaşmaq, kimsə aşağı balla qəbul olubsa, gələcəkdə
onun uğursuz kadr olacağını iddia etmək əsassızdır.
Düşünürəm ki, belə bir
araşdırma aparılsa, universitetə qəbul
balının, özünü karyerada göstərmək nisbəti
90-100 faiz kimi yüksək rəqəmlər olmayacaq”.
Təhsilin əlçatanlığında
problemlər olduğu vaxt...
Ü.Səttarovanın
sözlərinə görə, universitetə qəbulda
göstərilən aşağı nəticə heç də
həmişə şəxsin bilik və
bacarıqsızlığından qaynaqlanmır:
"Aşağı nəticənin səbəbləri
müxtəlif ola bilər. Ailədə
problemləri olar, keyfiyyətli təhsilə əli
çatmaya, maddi çətinlikləri ola
və ya imtahan vaxtı özünü pis hiss etdiyi
üçün bildiklərini də yazmaya bilər. Məsələyə builki nəticələr əsasında
fikir bildirsək, pandemiya dövrünü nəzərə
almalıyıq. Pandemiya başlayandan distant təhsilə
keçdik, internetə çıxış imkanı məhdud
olan abituriyentlər az deyildi. Bu cür faktorlar distant təhsili də çətinləşdirir
və göstəricilərə mənfi təsir edə bilir.
Digər tərəfdən, distant təhsil ənənəvi
təhsilin yerini yüz faiz vermir. Bütün
bunlar özlüyündə göstərilən nəticələrə
təsir etdi. Təhsilin əlçatanlığında
problemlər olduğu bir vaxtda yüksək bal yığmayan
abituriyentlərin nəticələrini əvvəlki ilin
abituriyentlərinin nəticələri ilə müqayisə
etmək düzgün deyil”.
Prorektor
qeyd etdi ki, əgər abituriyent özündən asılı
olmayan səbəblərə görə aşağı nəticə
əldə edirsə, amma universitet təhsili zamanı sonra
öz üzərində işləyirsə, onun imtahandakı
nəticəsi karyerasına mənfi təsir etməyəcək:
"İnsan ömrünün dörd ilini universitetdə
keçirir və həmin müddət ərzində yeni
biliklər və səriştələr əldə etməyə
kifayət qədər vaxtı olur. İnsanın
özündən çox şey asılıdır. Pandemiya ilə bağlı karantin dövründə
müşahidələrim göstərdi ki, bir çox gənc
bu dövrü dəyərləndirməyə
çalışdı, evdə otursalar da, vaxtlarını
boşuna keçirmədilər. Bir
çoxları fərdi inkişaf proqramlarına və onlayn
kurslara qoşulur və distant təhsilə də kifayət qədər
məsuliyyətlə yanaşırlar”.
"İntellektual kamilliyini yox,
nizam-intizamını yoxlayır”
Təhsil
mütəxəssisi Qoşqar Məhərrəmov bildirdi ki,
imtahan nəticələri abituriyentlərin sonrakı həyatını
müəyyən etmir: "Ümumi imtahanların birinci məqsədi
ölçmə, seçmə və yerləşdirmədir.
Təklif az, tələb çox olanda,
imtahanlar qaçılmazdır. İmtahanlar abituriyentlərin
sonrakı həyatı ilə əlaqədar bir şey demir və
onu müəyyən etmir. Sadəcə onun
çalışmasını, nizam-intizamını və
valideynlərinin göstərdiyi diqqəti və
yatırdığı investisiyanı müəyyən edir.
Sürüşdürmə və digər
oxşar hallar istisna olmaqla, bu imtahanlar şagirdlərin
intellektual kamilliyini yoxlamasa belə, onun nizam-intizamını
yoxlayır. Onların əqli səviyyəsinə
hər hansı bir diaqnoz qoya bilməsə də, bu imtahanlar
şagirdin çalışqanlığına və dərsləri
oxumuş olmasına rəy bildirir və qiymət verir. İmtahan nəticələrinə əsasən də
abituriyentlərin yerləşdirilməsi aparılır.
Ancaq təkcə imtahan nəticəsinə baxmaqla, biz
şagirdin gələcəyinin nə olacağını deyə
bilmərik. Bunu həmin şagird özü müəyyən edəcək.
Şagirdin 200 balla universitetə daxil olub 500
ballıq tələbədən daha yüksək uğur
göstərməsi mümkündür. Ona görə də,
200 bal yığmış tələbəni
"bundan nə kadr olacaq” deyib qınamaq olmaz. Biz
onun potensialını bilmirik. Ola bilər
ki, onun potensialı 10-11-ci siniflərdə kəşf edilməyib,
sonradan kəşf olunacaq. Çünki ya
mühit, ya da valideyn qayğısızlığı
ucbatından onun potensialı kəşf olunmayıb”.
Q.Məhərrəmov bildirdi ki,
universitetlərin təklifi çox olanda, qəbul
balının yüksək olması önəm kəsb etmir:
"Təklif az olanda, onu qazanmaq üçün yüksək
bal toplamalısan. Əvvəllər təklif az,
tələb çox olduğunda, qəbul tələbləri
daha yüksək götürülürdü. Amma ali məktəblər artdığı
üçün təklif də çoxalıb və
dünyada ali məktəblər də strategiyalarını dəyişir.
Bu strategiya "universitetin giriş
qapısını geniş, çıxış
qapısını isə dar tutmaq”dan ibarətdir. İstəyən
hər kəs ali məktəbə gələ
bilsin. Beləliklə, yaxşı və orta oxuyanlar
yaxşı və orta nəticələrlə məzun olacaq,
oxumayanlar isə məzun ola bilməyəcək
və universiteti buraxmaq məcburiyyətində qalacaq. Ona
görə də ali məktəblər
"kimin istəyi və imkanı varsa, gəlsin”
düşüncəsindədirlər. Bizdə
qəbul balının aşağı düşməsi
prosesi gedir. Keçid balları
aşağı düşür. Çünki
qəbul olmaq istəyən də çoxdur, təklif də.
Yerlər dolmadığı üçün daha
aşağı balla ali məktəblərə
qəbul olmaq mümkündür”.
Həll yolu
Q.Məhərrəmovun sözlərinə görə,
ümumi təhsil baxımından yanaşanda isə
aşağı nəticə heç də yaxşı deyil. Keçid balları bu qədər
düşürsə, deməli, ali məktəbə
gedənlərin çoxunun çalışqanlıq (zəka
səviyyəsi yox) səviyyəsi aşağıdır. O,
problemin həlli üçün öz təklifini də
bildirdi: "Balların aşağı düşməsi,
mümkün balın 20 faizini toplayaraq universitetə qəbul
olmaq yaxşı deyil. Bu durumu yaxşıya
doğru dəyişmək üçün orta məktəblərdə
9-11-ci sinif şagirdləri qruplara görə bölünməlidir.
Ali məktəbə qəbul imtahanlarına
istiqamətləndirilmiş tədris təşkil
olunmalıdır ki, abituriyentlər orta məktəb dərslərinə
əlavə yük kimi yanaşmasın. Adətən
abituriyentlər "imtahana hazırlaşıram, müəllim
isə məni dərsdə oturmağa məcbur edir, qrupumda
olmayan fənnin dərsinə niyə girim?” deyirlər.
Sistemdə köklü dəyişikliklər edilməlidir ki,
son siniflərdə şagird, qrupuna uyğun dərslərə
girsin və orta məktəbdə ali məktəbə
hazırlaşa bilsin. Əks halda müəllimlər
də tədrisi təşkil edə bilmir və şagirdlərdən
əllərini üzürlər. Valideynlərinin
qazancı yüksək olan şagirdlər yaxşı
hazırlaşır, olmayanlar isə ya çətinliklə
hazırlaşa bilir, ya da heç hazırlaşmır. Bu da təhsilin iqtisadi sinifləşdirmə meydana gətirməsinə
və mövcud şəkildə saxlamasına səbəb
olur. Siniflər arasındakı uçurmu
daha da dərinləşdirir”.
İnsan Resursları mütəxəssisləri bəzən iş müsahibəsində universitetə qəbul balını da soruşurlar. Q.Məhərrəmov qeyd etdi ki, gənc, tələbə vaxtı yaxşı CV formalaşdırsa, işə qəbulda ondan qəbul balını soruşmazlar: "İnsan Resursları mütəxəssisləri, adətən verməyə sual tapmayanda, namizədin neçə bal yığdığı ilə maraqlanırlar. Əgər namizədin özünü yetişdirmə sertifikatı yoxdursa, yenicə məzun olubsa, hər hansı bir yerdə fəaliyyətdə və ya təcrübədə olmayıbsa, bu insanı tanımaq üçün attestat ballarını da soruşa bilərlər. Bu da həmin tələbənin problemidir ki, universiteti bitirənə qədər hər hansı bir könüllülük və ya təcrübə proqramında olmayıb, əlavə bacarıq qazanmayıb. Tələbə ali məktəbi bitirənə qədər dolğun bir CV əldə etsə, İR mütəxəssisi onun TQDK balı ilə maraqlanmaz, çünki bu, çox geridə qalmış hadisədir. Yeni məzunlardan, daha çox hansı universiteti bitirmələri, könüllülük fəaliyyətləri, təcrübə proqramları və onlarda hansı bilik və bacarıqları əldə etdiklərini soruşurlar. Amma olimpiadada yer tutmaq və ya 680-700 bal kimi qeyri-adi uğurları CV-də qeyd etmək olar. Başqa hallarda isə balı soruşmağın və ya CV-də qeyd etməyin mənası yoxdur”.
Aygün
Asimqızı
Kaspi.- 2020.- 10 oktyabr.- S.16.