Zəfərin
poetik tarixi
Sona Vəliyeva
(Sabir Rüstəmxanlının
"Qarabağa dönüş” poeması haqqında
düşüncələr...)
"Ədəbiyyat qəzeti”nin
ötən ilin 24 dekabr nömrəsində Xalq şairi Sabir
Rüstəmxanlının Vətən müharibəsində
qələbəmizi tarixi salnaməyə çevirən
"Qarabağa dönüş" poeması ədəbiyyatsevər
ictimaiyyətə təqdim
olundu... Bu tale şairə Tanrının
müdrik yaşında ərməğan etdiyi ömür qismətidir.
Çünki ilk qələm nümunələrindən
başlayaraq yaradıcılıq missiyası Azərbaycançılıq
olan, Vətən, millət sevdalısı S.Rüstəmxanlının
Vətən müharibəmizin Zəfər dastanını
yaratması təsadüf sayıla bilməz. Sabir Rüstəmxanlı sovet ideologiyasının
hökm sürdüyü dövrlərdə istiqlal
düşüncəsini poeziyası ilə yetişməkdə
olan gəncliyin düşüncəsinə ötürə
bilirdi. 1970-ci illərdə
yaradıcılığının ən yüksəlişli
dövründə yaratdığı bütün əsərlərində
milli müstəqillik, azadlıq ideyaları, cənub həsrəti
əsas motiv kimi onu şairlər sırasında önə
çıxaran keyfiyyət kimi diqqəti cəlb edirdi. O
illərdə qələmə aldığı şeirlərində
deyirdi:
Müstəqillik!
İlk inamım, ilk həsrətim,
Müstəqillik!
Xalqın məslək bayrağıdır.
Müstəqillik
hər ölkənin, məmləkətin,
Zülm, əsarət orbitindən
çıxmağıdır.
Sovet
ideologiyasının ən qüdrətli vaxtında ictimai
tonla danışmağın özü böyük cəsarət
tələb edirdi.
Bu illərdən başlanan milli
mübarizə ideyalarının, azərbaycançılıq
təfəkkürünün geniş şəkildə
yaranması və təbliğində, eləcə də
90-cı illərin əvvəllərində başlayan meydan hərəkatının
inkişafı, milli mücadilə tariximizin şanlı səhifələrin
yazılmasında ictimai-siyasi fəaliyyəti ilə
yanaşı onun poeziyası müstəsna rol oynadı. Milli
həmrəyliyimizin poetik çağırışına
çevrildi. Ən gərəkli anlarda
poeziyanın xalqların düşüncəsində
yaratdığı dönüş haqqında bir fikrin tarixi həqiqət
olmasını təsdiq etdi. Bir daha
sübut olundu ki, millətin həmrəyliyində poeziya
güc, enerji mənbəyi kimi həm də müvazinətimizi
qoruyan istinad yerimizdir. Onun bir vaxtlar cəsarətlə
üz tutduğu "Vətən", "21 Azər",
"Sağ ol Ana dilim", "Azərbaycan sözü",
"Təbriz xiyabanı", "Taleyimlə
barışmağım", "Şəhər sovetinə
məktub", "Yurdun qisməti" kimi şeirlərindən
"Ömür kitabı"na, "Göy
Tanrı"ya, sonralar
"Difailər"ə uzanan
yaradıcılıq yolu bu gün "Qarabağa
dönüş"ü yazmağına şairə tarixi
haqq qazandırdı.
Qarabağ mövzusunda
qələm adamlarının indiyə qədər
yazmış olduqları və ya yazacaqları əsərlər
müstəqillik dövrünün ədəbiyyat tarixində
mövcud mərhələnin ədəbi nümunələri
kimi təhlil olunanda, Sabir Rüstəmxanlı
yaradıcılığı istiqlal ideyalarının
tamlığı ilə öz əsaslı yerini ön cərgədə
tutur. Milli mücadilənin
ilk düşüncə tarixindən müstəqilliyin son Qarabağ
Zəfərinə dastan yazmaq haqqının sahibi kimi, istiqlal şairi
kimi...
İnanıram ki, hələ
1970-ci illərdə "Əsgər mahnıları"
şeirini yazanda, bir gün Azərbaycanın müstəqil
olacağını, tarixi zəfər yazmağa qadir öz
ordusu olacağı arzusunu poetik fəhmlə gələcək
yaradıcılığına davamı kimi
ötürmüşdü. Bu gün Qarabağın zəfər
tarixini yazanlardan biri olan şəhid Xudayarın səsi, Vətən
nəğməsi bu bədii fəhmin
işığının ona ötürdükləri idi:
Döyüşdə
gözünə çilənsə də qan
Təmizdi,
ləkəsiz zirvə qanıdır,
Mahnılar
əsgərin güllə batmayan
Alınmaz, basılmaz qalalarıdır.
Ölümün
üstünə getdi mahnılar,
Aldı
qanadına çox ömrü darda...
Hayanda bir
tənha əsgər qəbri var,
Sanıram,
mahnı da dincəlir orda...
Bu şeirini 1970-ci illərdəki
yaradıcılığından "Qarabağa
dönüş"ə ümid oyadan bədii nümunələrdən
biri saymaq olar. Bəli, çağın zəfər
poemasını yazmağa bu gün ən çox tarixi, ədəbi,
eləcə də bədii təfəkkür
üfüqünün genişliyinə görə haqqı olan S. Rüstəmxanlı
idi. O, bu missiyanı İlahi qismət kimi gözləyirdi...
"Qarabağa
dönüş" – poemasında Sabir bəy istiqlal
mücadiləsinin zəfər sevincini yaşamaqla
yanaşı, hər əsgərin Vətən uğrunda
şəhidliyinə, hər qazinin yaralanmasına dərin kədər
hissini də oxucusuna ötürür. "Oğul" –
deyə müraciət
etdiyi əsgərlərin özünü Vətən
qayası, Vətən qalası kimi ölümsüz təsvir
etsə də, itkiləri ata kədəriylə
qarşılayır. Ölüm haqdır, bir
gün gələn, bir gün də gedəcək, qalan Vətəndir,
Vətən əmanatı – deyir. Şuşa ruhumuzun
qalası kimi işğal olunduğundan, yarımcan
yaşamağımız ömrün ən acı səhifələri
idi. O qalanı yenidən fəth edib bizə qürur
yaşadan oğulların şəhidliyi, mübarizə əzmi
poemanın əsas ideyası kimi o qəhrəmanlıq
önündə hər birimizi sayğı duruşuna
çağırır:
Nə
ordu vecinədir,
Nə
Qacar deyən "şüşə".
Bir həsrətli
tələsir
aşiqiylə
görüşə.
Gecə nəmli,
divar yaş,
Oğlum,
ehtiyatlı ol, ayağından qaçar daş,
Əsgər
hərdən yan-yana, hərdən nəfəs-nəfəsə,
Hərdən qulaq kəsilir qaladan gələn səsə.
O
haqqın sorğuçusu, son hökmü verən Allah
Görünməz
bir tor hörüb, kim bacarar, ya pənah!
Əsgər
asılıb tordan qalxır hörümçək kimi
Sarmaşıb qayalara yazağzı çiçək
kimi.
Hər millətin Zəfər
tarixində elə hadisələr baş verir ki, onsan sonra
sanki xalq öz ruhu ilə yenidən doğulur. Aprel döyüşləri, itkilərimiz
önündə içdiyimiz müqəddəs and, əslində,
türkün özünə qayıdışı kimi qəbul
olunmalıdır. Polad Həşimov kimi
generalımızın itkisi milli həmrəyliyimizə
çağırış harayı oldu. Poemada
xatırlanan hər şeyin və hər kəsin zəfər
döyüşü üçün birləşməsini
şair belə tərənnüm edir:
Uzaq
maviliklərdən baxır Polad Həşimli
Mehriban bir səs ilə "Qalx!" deyir əsgərinə.
Silkələ
qayaları, yol aç qaya döşünlə
Yürü, xeyir-duamla mən də köməyəm sənə.
Şəhidlərin
ruhları qaya üstə çıraqdı,
Mübariz də dumandan sıyrılıb gəlir birdən.
Fikrində
son döyüşü özü gedir qabaqda
Qoruyur divar kimi əsgəri güllələrdən.
Tanış qəhrəmanlar,
şəhidlər, hadisələr Zəfər dastanında,
S.Rüstəmxanlı yaradıcılığında yenidən
tarixiləşir. Mənfur erməni
işğalçılarının torpaq hərisliyini əvvəllər
də S.Rüstəmxanlı elmi-publisistik və nəsr əsərlərində
dəfələrlə sübut etmişdi. Bu poema ilə şair saf, təmiz, axıcı və
yaddaşlara əbədi həkk olunacaq bir dillə Zəfərimizin
bədii tarixini yaratdı.
Bir vaxtlar "bu dil şirinlikdə şərbət
kimidir" – deyən S.Rüstəmxanlı həm də
dilimizin tarixi yaşam haqqını zəfər dastanında əbədiləşdirir.
Çünki sovetlər dövründə milli təfəkkürün
məhvi yollarını düşünən sovet
ideoloqları yerlərdə milli dilin dövlət səviyyəsində
sıxışdırılmasından başlayanda S.Rüstəmxanlı
Yazıçıların VII qurultayında "Dilimiz və taleyimiz"
adlı çıxışında
"Sosializm ana dilinin məhvidirsə, bizə belə
sosializm lazım deyil" – deyəndə tarixin gələcək
hadisələrinə milli düşüncədən baxa
bilmişdi. Axı dil özündə tarixi, milli
yaddaş və milli düşüncəni qoruması ilə
yanaşı, həm də ideoloji və siyasi faktorları da
yaşadır. Dilin
saflığının qorunması məxsus olduğu xalqa əbədi
dirilik suyu bəxş edən bulağa bənzər. O
bulağın gözünün tutulmaması üçün
S.Rüstəmxanlı hələ o vaxtlar dilinin
keşikçi ziyalısı kimi ehtiyatı əldən verməməyə
çağırırdı.
Şair hadisələrin təsvirində
oxucunun qəlbində qürurla yanaşı, döyüş
səhnəsinin bədii, eləcə də tarixi təsvirini
rəsm tablosu və ya film kimi gözümüzün
qarşısına gətirir. Yüz illər
sonrakı nəsillər ən ağır silahlarla
qazanılan qələbədə milli iradə və əzmimizin,
ruhumuzun gücünün öndə durduğunu bu poemadan
müfəssəl şəkildə öyrənəcəklər.
Şuşa övladlarının sədaqətinə
arxalanaraq əsarətə dözdü. Neçə-neçə
ziyalılarımızın bu dərdə dözmədən
dünyadan nakam köçdüklərini də şair yada
salır. Dünyadan Qarabağ nisgili ilə
köç edən qələm dostlarını
xatırlaması ilə S Rüstəmxanlının sözə
sədaqəti ilə yanaşı, dostluğa da vəfa və
etibarını sübut edir.
Qarış-qarış alınan
torpağın uğrunda gedən 44 günlük
döyüşün sərkərdəsi, Ali Baş
Komandanı, zabiti, sıravi əsgəri, arxa cəbhədəki
vətəndaşları tariximizin şanlı qəhrəmanlarına
çevrilərək gələcək nəsillərin
qürur mənbəyinə çevriləcəklər:
Döşünə
döyən ordu qanqal kimi biçilib,
Leş leşin üstündədir, oyanmaz bu yuxudan.
Düşmən
siçana dönüb, düşmən elə kiçilib
Silahla bir-birinə saldırır qorxusundan.
Günahsız körpələrin qanı tutub
gözünü.
Hesabat verməlidir bu qiyamət günündə.
Qorxudan ağlı çaşıb biçir
özü-özünü.
Bir ordu qaçıb gedir yüz əsgərin
önündən.
Poemada türkçülük
düşüncəsi, qardaş türk xalqı və ordusu
ilə həmrəyliyimiz qələbəmizin əsas amili
kimi dəyərləndirilir. Bəli, içimizdə, qəlbimizdə
birliyin, ruhumuzda istehkam möhkəmliyinin qurulmasından sonra hərbi
istehkamları fəth etmək qüdrətinə malik
olmağımız mümkün olurmuş!
Bu gün
türkün bayramı, işğalçının
yasıydı,
Allahın
hökmü ilə yazılmışdı bu yazı,
Onun "bəla" dediyi Allahın balasıydı.
Xocalı qırğınının
alınmışdı qisası.
Allahın
hökmü ilə yazılmışdı bu yazı,
Millətimin zilləti axır çatmışdı
sona.
30 illik həsrətin
alınmışdı qisası,
Bir milyon
göz baxırdı öz viranə yurduna!
Milli idrakın, təfəkkürün
məfkurə qatına enməyi iri həcmli poetik əsərdə
hər şair bacarmaz! Sabir bəy tarixin,
folklorun, milli ideologiyanın yorulmaz
araşdırmaçısı olduğu üçün,
poemada hər şeyin öz yerli yerində ifadə olunmaq
nizamını pozulmağa qoymur. Türk
xalqı və türk ordusu ədəbiyyatımızda
mövzu olaraq, milli-tarixi, ideoloji fəlsəfəmizdə
xilaskar, yardımçı, qardaş obraz olaraq əbədiləşdi.
Elə ən çətin anlarda biz də
qardaş əlimizi əsirgəmədən uzatdıq.
S.Rüstəmxanlının bu poemadakı düşüncələrinin
məfkurə qaynaqları "Bu sənin xalqındır"
(Bakı, 1995) kitabında publisistik dillə illər
öncə belə ifadə edilirdi:
"Turançılıq, yaxud azərbaycançılıq
– təkcə bu günü söhbəti deyil. Mübarizə
hərəkatımızın demək olar ki, bütün yolu
bir iki anlayışdan paralel keçir. Bu
ikiqatlı idealın torpağa yaxın olan birinci qatı vətənçilik,
ikinci qatı azərbaycançılıqdırsa, buludlara
yaxın ikinci qatı türk birliyinə əsaslanan
turançılıqdır."
Elmi – ideoloji
düşüncəsindən dərin izahdan keçərək
bədii yaradıcılığında hər zaman təzahür
olunan türkçülüyün mahiyyəti
"Qarabağa dönüş"də daha zirvəyə
qalxdı. Bəli, özünə qayıtdı
türk, öz böyüklüyünü bütün
dünyaya sübut etdi:
Zirvələrə
qalxınca gücümüz oyanacaq
Bu güc
tarixdən gələn ulu Turan gücüdür!
Savalandan
Tanrıya, Ağrıdan Altaylara
Min illərlə var olan bir qəhrəman
gücüdür.
Bir vaxtlar "Bu sənin
xalqındır" kitabından oxuduqlarım zəfər
tarixini əbədiləşdirən dastanda bir daha
isbatını tapdı: "Görünür,
islamçılığı, turançılığı,
mənəvi, tərbiyəvi bir kateqoriya kimi, birləşdirici
vasitə kimi, bu günün işi kimi qəbul etməliyik. Türkçülüyü biz yalnız müstəqil
güclü türk dövlətlərinin mənəvi birliyi
təsəvvür edə bilirik və bu da ilkin mərhələdə
hər kəsin öz dövlətinin möhkəmləndirilməsini
zəruriləşdirir."
S.Rüstəmxanlının
türkçülük, azərbaycançılıq
düşüncəsi H.Zərdabinin,
İ.Qaspıralının, Ə.Hüseynzadənin,
Y.Akçuranın, Ə.Ağaoğlunun, Z.Göyalpın bütün
ümumtürk dünyasının müstəqillik,
azadlıq məfkurəsinin davamı kimi diqqəti cəlb
edir:
Bir vaxt
Nuru paşa da gəldi qardaş hayına,
Dirək
oldu yurdumda min könül sarayına,
Ocağımız
küllənib, ümidimiz sönəndə,
Bakı, Şuşa, Zəngəzur qan gölünə
dönəndə.
Tiflisdən,
Qarabağdan, Naxçıvandan keçmişdi.
Neçə gizli tələdən, neçə qandan
keçmişdi.
Dünyanın
müasir inkişafında ekoloji xaosun və müharibələrin
hökm sürdüyü bir vaxtda öz təsdiqini tapan bir
müddəanı unutmamalıyıq. Erməni
vandallığına müttəfiqlik edən dövlətlərin
siyasi-dini baxışlarında xristianlıq amili əsas
prinsip kimi qəbul olunur. Soyqırımı
törədənlərə silah ötürənlər, həm
də qırğınların iştirakçısına
çevrilirlər. Ona görə də milli, dini birliyin
işığında əldə olunan qələbədə
qardaş, dost xalqların həmrəyliyinin "Qarabağa
dönüş" poemasında tarixiləşdirilməsi
faktı gələcək nəsillər üçün
çox gərəklidir. Sabir Rüstəmxanlı
Qələbə əzmimizin təməlində dayanan milli məfkurəni
poemanın əsas leytmotivi kimi oxucuya çatdıraraq hələ
qarşıda xalqımızın şanlı tarix
yazacağına inamın səbəblərini də bədiiləşdirir.
Turan birliyimiz nəticəsində gələcəyimiz
keçmişimizdən daha böyük olacaq! Tanrı
dağlarından Ağrı dağına qədər
mövcud olan coğrafiyada hər kəsin könlündə
bir Turan vətəninin qurulması əbədiyaşarlığımızı
təmin edəcək:
Ey qoca Azərbaycan!
Haqq nazilir, qırılmır,
Sənin Zəfər gününə yazıram yeni
dastan.
İki
bitməz nəğməsi olmalı bu dastanın
Birincisi
Türkiyə, ikincisi Pakistan.
Üç bayraq dalğalanır üç
qardaşın şəninə.
Silir göz yaşlarımı iki əl,
çıxım yasdan.
Bir dua da
artacaq duamın üzərinə,
Alqış
sənə, Türkiyə, Alqış sənə, Pakistan!
S.Rüstəmxanlının
milli, dini birlik fəlsəfəsində sadəcə türk
və ya müsəlmanlıq birliyi deyil, tərəqqipərvər
bəşəri düşüncələrin də tərəfində
durduğu haqq-ədalət, yurd, ocaq sevgisinə vicdanın səsi
ilə dəyər verənlərin münasibəti ümumiləşir.
Poemada tarixi türk sərkərdələrinin
adlarının yer alması qürurvericidir. Mete xan, Qazan
xan, Oğuz xan, Alparslan, Ərtoğrul qəhrəmanlığından
güc alan Azərbaycan əsgəri
üçün əcdada, əsl-nəcabətə
bağlılığın, onlarla qürur duymağın
özü yeni qələbə dastanı yazmaq
üçün enerji mənbəyidir. Çanaqqala
savaşının dünəni, türkün neçə-neçə
haqq davasının Şuşada davam etməsi
düşüncəsi Turan birliyinin vacibliyini göstərir:
Ölüm-dirim
anında haqdan gələn bir nida
Kəlmeyi-şəhadəttək ürəklərdə
bəslənir.
Bu əmrin
ilk vətəni Çanaqqala olmuşdu,
Yüz ili adlayaraq Şuşada da səslənir.
Ermənistanın zaman-zaman
havadarlarının köməyi ilə Azərbaycandan torpaq
qopartması siyasətin davamı, Daşnaksutyun terror təşkilatının
"dənizdən dənizə böyük Ermənistan"
yaratmaq ideyası 44 günlük haqq davasında iflasa
uğradı. S.Rüstəmxanlının
"Qarabağa dönüş" poeması Zəfərin
yaranma prosesinə qədərki tarixdən başlayaraq,
döyüş proseslərini və şanlı tarixin qəhrəman
şəhid və qazilərinə Azərbaycan xalqının
sevgi və münasibətini əbədiləşdirdi. Eləcə də qələbənin təməlində
müdrik dövlətçilik siyasətinin və dövlət
rəhbərinin sarsılmaz iradəsinin, Ali Baş Komandanla
xalq, ordu həmrəyliyinin durması kimi tarixi düstur da
poemada bədii həllini tapıb.
Bu bizim
haqq işimiz, ədalət savaşımız,
İntiqam ala-ala dikələcək başımız.
Vur, əsgərim,
vur! – deyə əmr eləyir Komandan
Qoy bir də yurdumuzda tökülməsin nahaq qan.
Qayıtsın Qarabağa yenə xoşbəxt çağımız,
Başımızın üstündə üçrəngli bayrağımız!..
Qovur öz yuvasına quduzlaşan itləri
Ali Baş Komandanın qələbə tvitləri!
İllər öncə Azərbaycanın böyük şairi, istiqlal savaşımızın öncül ziyalısı Xəlil Rza Ulutürk S.Rüstəmxanlı haqqında tarixi fikirlərini belə ifadə edirdi: "Milli və bəşəri tərəqqi uğrunda mübarizə aparan kişilərdən biri, mənim nəzərimdə çağdaşımız Sabir Rüstəmxanlıdır. Î, sadəcə bir fərd deyil, bu gün Àzərbaycan qurtuluşu uğrunda gedən ölüm-dirim mübarizəsinin bir damlası, bəlkə də, bir dalğasıdır. Lakin bu pak, ləkəsiz dalğa milyon-milyon dalğa ilə һәmahəng îlduğu üçün itib-batmır, yadda qalır və bəzən fırtınanın tacı kimi àpaydın görünür.
Sabir Rüstəmxanlıya mən dörd epiteti anasının südü kimi halal bilirəm və buna görə həmin təyinləri, qrammatik qaydaları pozub böyük hərflərlə yazıram: ŞAİR, YAZIÇI, PUBLİSİST, REDAKTOR və İCTİMAİ XADİM."
Yaşının və yaradıcılığının müdriklik çağında xalqına, Azərbaycan ədəbiyyatına bəxş etdiyi bu poema ilə S.Rüstəmxanlı bir daha vətəndaş şair olaraq hər zaman azərbaycançılıq məfkurəsini yaradıcılığında yaşadan çağdaş dövrümüzün klassiki olduğunu bir daha göstərdi.
Kaspi 2021.- 9
yanvar.- S.9;16.