Köhnə obrazlar
yeni donda
Tarixə alternativ
münasibət
“Mənim düşüncəmdə o maarifçilər xalqın
beynini bizə tam zidd olan fikirlərlə
doldururdular. Halbuki, sovet dövründə
onları müsbət
qəhrəman kimi qələmə verirdilər.
Ziyanlı hesab etdiyin bir obrazı dağıtmaq üçün
mütləq həmin
obraza yenidən müraciət etməlisən”.
Tarix yaranandan, düşünürəm ki,
elə onunla birgə ədəbiyyat da
yaranıb. Çünki ədəbiyyat tarixin
sanki tərs üzü, yəni bədii üzüdür.
Tarixdə hadisələr xronologiyalarla
yazılırsa, ədəbiyyatda
bədii şəkildə
kağıza köçürülür.
Ola bilər ki,
əsər tarixi, qəhrəmanlıq janrında
olmasın. Amma əsərin süjeti lap sevgi də olsa,
yazıldığı dövrün
ab-havasını özündə
əks etdirir, istər-istəməz baş
verən hadisənin ətrafında olanlardan bilinir ki, həmin
dönəmdə nələr
olub, insanlar necə yaşayıb, nə yeyiblər, nə içiblər, hansı düşüncəyə
sahib olublar. Nə isə, bu haqda başqa bir vaxtda danışarıq.
İndi söhbətim bu barədə deyil. Lap əvvəllərdən
ədəbiyyatda yeni obrazlar, yeni süjet xətti, yeni forma və hadisələrlə yanaşı,
artıq yazılmış,
tanınmış, müəyyən
qədər də sevimli olan obrazlara
müraciət etməklə
yeni əsərlər
yazmaq da yazıçıların
marağında olub.
Bu baxımdan “Leyli və Məcnun”
dastanı üzərindən
yazılan yeni versiyaların sayı-hesabı
yoxdur. Amma təkcə “Leyli
və Məcnun” deyil ki. “Əsli və
Kərəm”, “Koroğlu”,
“Kitabi-Dədə Qorqud”
dastanları da ondan geri qalmır. Bəs görəsən, bu tendensiya hansı ehtiyacdan doğur? Niyə yazıçılar yeni obraz yaratmaqdansa, artıq yazılmış,
işlənmiş mövzulara,
indiyə qədər
tanınmış obrazlara
müraciət edirlər?
Bunun səbəbi nədir?
Yazıçı-dramaturq İlqar Fəhmi
bu barədə fikirlərini “Kaspi”yə bildirdi.
İlqar Fəhmi deyir ki, yazılmış
əsərlərə həmişə
müraciət olunub:
“Bir mövzunu götürürsən, məsələn,
bir dastandan, və ya hər
hansı müəllifin
əsərindən gələn
mövzunu saxlayırsan,
sadəcə fərqli
bir əsər yazırsan. Və yaxud ona alternativ bir əsər yazırsan, ya da onun davamını
işləyirsən. Belə əsərlərimiz
çoxdur. Mirzə
Cəlildən tutmuş
üzü bu yana hansısa
ədəbi obrazları
götürüb yenidən
işləyən yazıçılarımız
çox olub. Amma bir də var
sırf postmodern yanaşma
tərzi. Bu, tamam başqa bir şeydir. Postmodern yanaşma tərzində yazıçı
təkcə obrazı
yox, ümumilikdə əsəri götürür
və həmin süjetə tam əks tərəfdən yanaşır.
Məsələn, ilkin versiyada
müsbət olan qəhrəmanı yazıçı
bu dəfə mənfi tərəfdən
təqdim edir. Və ya əksinə, mənfi kimi tanınan məşhur bir qəhrəmanı indi də müsbət
kimi göstərir.
Bu, daha çox
postmodern yanaşma tərzidir.
Yəni arxetipləri sındırıb onun tərs tərəflərini təqdim
etmək. Məsələn, “Kitabi-Dədə Qorqud” dastanına münasibətdə Kamal Abdullanın
“Yarımçıq əlyazma”
əsəri buna yaxındır. Mənim “Koroğlu”
silsiləmdə dastanda
mənfi qəhrəman
olan Həmzə obrazı artıq müsbət qəhrəmandır.
Yəni bu, tarixə alternativ münasibətdir.
Yazılmışı kor-koranə qəbul
etməklə yox, sanki onun əks
versiyasını irəli
qoymaqla adamları düşünməyə vadar
etmək ki, heç də hər şey birmənalı deyil”.
Stereotipləri müasir dövrə uyğun qırmaq
“Müxtəlif yanaşma olanda standart obrazlara müxtəlif münasibət
ola bilər”
deyir yazıçı:
“Yəni bu baxımdan arxetiplərə
iki cür münasibət var. Bir var obrazı, sadəcə müasirləşdirərək
olduğu kimi təqdim etmək, bir də var
həmin o obrazı
tam çevirib sırf
əks mənaya – tərsinə təqdim etmək. Bu ikincisi
daha çox postmodern yanaşmadır ki, buna dekonstruksiya deyirlər. Birincisi isə interpretasiyadır.
Tutalım ki, hər hansı bir tarixi obraz var
və hansısa tarixi şəraitdə onu dağıtmaq istəyirsən. Yəni həmin
o mifi dağıtmaq istəyirsən. Məsələn, əsərdə tarixi obraz müsbət qəhrəman kimi verilib. Amma sən düşünürsən
ki, bu obrazın
müsbət olması
indiki dövr üçün müəyyən
fəsadlar yaradır.
Ona görə də o müsbəti mənfi kimi göstərirsən və yaxud da tərsinə. Tarixən mənfi
yaradılan qəhrəman,
baxırsan ki, indiki prizmadan yanaşılanda mənfi yox, müsbətdir. Ona görə də təzə obraz yaratmaqdansa, köhnəni götürüb ona alternativ olanını yaratmaq istəyirsən.
Bunun özü də elə müasir dövrə uyğun stereotipləri qırmaqdır”.
Maarifçilərə tənqidi yanaşma
İlqar bəy söhbətimizin davamında
deyir ki, bu cür obrazlar
üzərində yenidən
işləmək, onlara
yeni nəfəs vermək, onu başqa tərəfdən
görə bilmək və göstərə bilmək də çox maraqlıdır:
“Sovet dövründə
yazılan bir çox əsərlərdə
ruhani obrazları və onlara qarşı mübarizə
aparan maarifçi obrazları var. Mən bunlara çox diqqət etmişdim və buna görə
“Müsibəti Fəxrəddin”i
yazmaq qərarına gəldim. Bu əsərdə
həmin maarifçiləri
tənqid etdim. Niyə?
Ona görə ki, mənim düşüncəmdə
o maarifçilər xalqın
beynini bizə tam zidd olan fikirlərlə
doldururdular. Halbuki, sovet
dövründə onları
müsbət qəhrəman
kimi qələmə verirdilər. Amma mən,
tutalım ki, sıfırdan bir əsər yazsaydım, həmin o stereotipi dağıda bilməyəcəkdim.
Yəni mövcud stereotipi dağıtmaq üçün
artıq olanına alternativ göstərməlisən,
yazmalısan ki, oxucu bunu daha
aydın görə bilsin. Ziyanlı hesab etdiyin bir obrazı dağıtmaq üçün
mütləq həmin
obraza yenidən müraciət etməlisən”.
Xanım Aydın
Kaspi. - 2022.- 30 iyul.- S.15.