Üzeyir bəy Qori seminariyasında
(Seminariyada Azərbaycan bölməsinin
açılmasının 130 illiyi ilə bağlı)
İbtidai pedaqoji təhsilli
mütəxəssislər hazırlamaq üçün
yaradılan Qori Müəllimlər Seminariyası 1876-cı il
sentyabrın 12-də (Azərbaycan şöbəsi 1879-cu ildə
açılmış və təxminən 40 il mövcud
olmuşdur) K.D.Uşinskinin layihəsi əsasında Qori
(Gürcüstan) şəhərində
açılmışdır.
Seminariya Zaqafqaziya
xalqlarının, o cümlədən, Azərbaycan
xalqının mədəni inkişafında mühüm rol
oynamışdır. Azərbaycanın bir sıra görkəmli
maarif, mədəniyyət, elm, ədəbiyyat və incəsənət
xadimləri, həmçinin Ü.Hacıbəyov da bu
seminariyanın məzunu olmuşlar.
Seminariyanın məzunlarından
biri - buranı bitirdikdən sonra məktəblərdə dərs
demiş, sonralar isə mətbuatda böyük uğurlar qazanmış
Hüseyn Minasazov 1909-cu ildə rus dilində nəşr olunan
"Zaqafqaziya" qəzetində maraqlı bir fikirlə
çıxış etmişdir. O, məqaləsində
seminariyanın vəziyyətindən bəhs edərək,
onun nəzdindəki müsəlman şöbəsini sərbəst
olaraq Azərbaycanın münasib şəhərlərindən
birinə köçürülməsini təklif etmişdi.
Onun bu xoş arzusu həyata keçirilmiş, 1918-ci ildə
Qoridə seminariya bağlandıqdan sonra Azərbaycan
şöbəsi F.Köçərlinin rəhbərliyilə
həmin il Qazax şəhərində fəaliyyətə
başlamışdır. Qori seminariyası o
dövrün ən yaxşı maarif ocaqlarından biri
sayılırdı. Və bu, gənc Üzeyirin yalnız bədii
təfəkkürünün inkişafında, maarif və elm
yolunda ciddi addım atmasında deyil, həm də
dünyagörüşünün formalaşmasında
mühüm rol oynamışdır.
Gənc Üzeyir ilk təhsilini
Şuşada, H.Vəzirovun müdir olduğu (1897-1899) ikiillik
rus-tatar məktəbində almışdır. Sonra
o, Şuşadakı mədrəsədə ərəb-fars
dillərini öyrənmişdir. 1899-cu ildə isə o,
rus-tatar məktəbini əla qiymətlərlə bitirmiş
və elə həmin ildə də təhsilini davam etdirmək
üçün Qori Müəllimlər Seminariyasının
aşağı hazırlıq sinfinə daxil olmuşdur.
Burada dini mənsubiyyətinə
görə müsəlman uşaqlarının oxuduğu
"Tatar şöbəsi"ndə müstəsna hal olaraq
iki hazırlıq sinfi (aşağı və yuxarı)
yaradılmışdır. Üzeyir Hacıbəyov
aşağı hazırlıq sinfinə qəbul edilir. Bu sinfi müvəffəqiyyətlə
bitirmiş Ü.Hacıbəyov və başqa tələbə
yoldaşları Ə.Terequlov, M.Maqomayev, Z.Hacıbəyov
(Z.Hacıbəyov F.Köçərlinin bacısı
oğludur, Üzeyir bəyin qardaşı ilə səhv
salmamaq - S.H.). və b. 1900-cu ilin sentyabrından yuxarı
hazırlıq sinfində oxumağa
başlamışlar. Bu haqda görkəmli filoloq, jurnalist,
üzeyirşünas Mirabbas Aslanovun 1977-ci ildə Bakıda,
"Gənclik" nəşriyyatında nəşr
edilmiş "Üzeyir Hacıbəyov (Gənclik illəri)"
kitabında daha ətraflı məlumat verilir (səh. 14, 17).
Seminariyadakı təhsil illərində
o, səylə oxumuş, dünya ədəbiyyatı klassiklərinin
əsərləri ilə tanış olmuşdur. Burada
başqa dərslərlə yanaşı solo və xor
mahnıları, musiqi nəzəriyyəsi tədris edilir, tələbələrdən
ibarət simli orkestr də fəaliyyət göstərirdi. Seminariyada oxuduğu illər ərzində buranın
ictimai işlərində və musiqi həyatında
yaxından iştirak edən Üzeyir bəy tələbə
yoldaşları (M.Maqomayev, Ə.Terequlov, İ.Suxarev,
P.Maliçevski və b.) ilə birgə bu orkestrdə
çalışmış, xorda oxumuşdur. Ümumiyyətlə,
o, dərsdən sonra bütün musiqi məşğələlərinə
gəlir və rus klassik musiqisinin ən gözəl nümunələri
ilə tanış olurdu. Müəllimlərin, tələbə
yoldaşlarının məhəbbətini qazanan Üzeyir
seminariyada hamının sevimlisinə çevrilmiş, ən
yaxşı tələbələrdən biri kimi hörmət
qazanmışdı.
Musiqi fənnlərinə
- xora, solfecioya, musiqi ədəbiyyatına böyük həvəs
göstərən Üzeyir, təhsil illərində tətil
vaxtı tez-tez Tiflisə gedir, orada simfonik orkestrin konsertlərini
dinləyir, opera tamaşalarına baxırdı. Boş
vaxtlarında rus və Qərbi Avropa klassik musiqi əsərlərini
mənimsəməklə,
üç musiqi alətində - skripkada, violençeldə və
baritonda çalmağı öyrənmişdir.
Qeyd etmək lazımdır ki,
seminariyaya qəbul olunanlar dövlət hesabına oxumaqla
yanaşı, beş il təhsil almalı və bir o qədər
müddət də xalq məktəblərində müəllimlik
etməli idilər. Buranı bitirən hər kəsə,
o cümlədən, Üzeyir bəyə seminariyanın
beşillik təhsilini müvəffəqiyyətlə başa
vurmasını təsdiqləyən şəhadətnamə
(əsli Leninqrad Dövlət Tarix Arxivindədir) təqdim
edilmiş və ibtidai kənd məktəbi müəllimi
adı verilmişdi. Bundan sonra da o, Hadrut kənd məktəbinə
müəllim təyin olunmuşdur. Bir il burada
uşaqlara rus dilini, hesabı, musiqini və digər fənnləri
tədris edən Üzeyir Hacıbəyov, 1905-ci ildə erməni-müsəlman
münaqişəsi başladığı üçün
Bakıya gəlir. Əvvəlcə o, Bayılın Bibi-heybət
qəsəbəsində fəhlə uşaqlarına, sonra isə
"Səadət" xeyriyyə cəmiyyətinin
"Səadət" məktəbində rus dili, hesab və
təbiət fənlərindən dərs deməyə
başlayır.
Arxiv sənədlərindən məlum
olmuşdur ki, 1899-1904-cü illərdə seminariyada təhsil
almış Ü.Hacıbəyova aid 1422 saylı şəxsi
qovluqda bir çox xasiyyətnamə mühafizə edilir. Bu xasiyyətnamələrdə onun kitab oxumağa,
şəkil çəkməyə böyük maraq göstərdiyi,
şer yazdığı, Azərbaycan dilində
yazılmış məqalələri rus dilinə və əksinə
bacarıqla tərcümə etdiyi haqqında qeydlər
edilmiş, çox çalışqan, daha səmimi və
qabiliyyətli olduğu yazılmışdır.
Üzeyir bəy seminariyanın 25 illiyinə həsr edilmiş
şer də yazmışdır. Hətta sinifdə "Tatar
şairi" (Azərbaycan - H.S.) adı ilə
tanınırdı.
5 iyun 1904-cü ildə -
Üzeyir bəyin seminariyadakı son təhsil ilində -
verilmiş xasiyyətnamədə onun gələcəkdə
dahi bir şəxsiyyət olacağı haqqında
yazılmışdır: "...Ü.Hacıbəyovdan
mükəmməl müəllim, gözəl musiqiçi
çıxacaq". Bu xasiyyətnamədə
yazılmış sözlər özünü doğrultdu.
Xalq
mahnılarının nümunələrini nota
köçürən Üzeyir bəy, özünün də
həmin səpgidə ilk orijinal əsərlərini bəstələməyə
başlamışdı. Hətta R.Xəlilov (Ü.Hacıbəyovun
ev muzeyinin mərhum direktoru) xatirələrində deyirdi ki,
seminariyanın rəhbərliyi Üzeyir bəyin bu nadir
istedadını nəzərə alaraq, onun 1903-cü ildə
Qoridə bəstələdiyi musiqi parçalarının not
dəftərini Parisin (Fransa) beynəlxalq sərgisinə təqdim
etmiş və bu musiqi parçaları orada layiqincə dəyənləndirilmişdir.
O, 1903-cü ildə Tiflisdə nəşr
edilən "Şərqi-rus" qəzetində dərc
etdirdiyi "Dəllək" adlı ilk felyetonunu məhz
seminariyada oxuyarkən yazmışdır.
Bundan başqa rus ədəbiyyatını
əsaslı surətdə öyrənmiş Üzeyir bəy
Krılov, Puşkin, Turgenev, Qoqol, Çexov kimi dünya
şöhrəti qazanmış klassik yazıçıların,
Russo, Uşinski, Flober kimi məşhur pedaqoqların əsərləri
ilə tanış olmuşdu. Xüsusilə, Qoqolun dahiyanə
yazılmış əsərlərini sevə-sevə
oxumuş, onun satirasını və yumorunu yüksək qiymətləndirmişdir.
Hətta seminariyanı bitirib publisistik fəaliyyətinə başladığı
dövrlərdə də yenidən Qoqolun
yaradıcılığına müraciət edərək,
onun "Şinel" povestini tərcümə etmiş və
1909-cu ildə "Tərəqqi" qəzetində dərc
etdirmişdir.
Ü.Hacıbəyovun
şəxsiyyətinə böyük hörmət bəsləyən,
onun elmi-ədəbi fəaliyyətinə yüksək qiymət
verən C.Məmmədquluzadə tərcüməni çox
bəyənmiş, N.V.Qoqolu Azərbaycan oxucularına
tanıtdırmaqda Üzeyir bəyin zəhmətinin
böyük
faydası olacağını bildirmişdi ("Molla Nəsrəddin",
1909).
Üzeyir bəy hələ
Qori seminariyasında oxuyarkən "Şərqi-rus" qəzetində,
seminariyanı bitirdikdən sonra isə başqa mətbuat
orqanlarında məqalələr yazırdı. Bu haqda
Üzeyir bəy belə deyirdi: "... 1904-cü ildə
seminariyanı bitirdikdən sonra bir il kənddə
(Qarabağın Hadrut kəndində - H.S.) müəllimlik
etdim. Ondan sonra
Bakıya gəldim. 1905-08-ci illərədək pedaqoji sahədə
çalışıb, Bibiheybət rayonunda və şəhərdə
müəllimlik edib, eyni zamanda redaksiyalarda
çalışırdım...".
O, Qori seminariyasında oxuduğu
illəri xatırlayaraq yazır: "Mən seminariyanın
ikinci klasında idim ki, il yarımdan sonra müəllim
olacaqdım. Yazı imtahanı olmaq üzrə "Mən gələcəkdə
nə iş görəcəyəm" sərlövhəsi təhtində
bir məqalə yazmağı bizə əmr etdilər. Mən
yazdım ki, məktəblərimiz üçün ana dilində
tədris olunmaqdan ötrü dərs kitabları tərtib edəcəyəm.
Bunun üçün osmanlı və rus kitablarından istifadə
edib, hesab, coğrafiya və sair elmləri öz dilimizə tərcümə
edəcəyəm. Mənim bu fikrim direktorun xoşuna gəlməmişdi.
Məni çağırıb dedi: "Müəllimlər sənin
yazdığına üç nömrəsi qoyubdular, amma mən
2 qoyuram. Çünki qanmıram ki, sən nə deyirsən".
Gələcəkdə ana dilində
dərslik dərc etdirmək istəyən Üzeyirin bu arzusu
müəllimlərə xoş təsir bağışlaya
bilməzdi. Buna görə də onun yazısına
"üç" qiymət vermişdilər. Hətta
"Ana dilində danışdığı
üçün..." ona töhmət də elan etmişdilər.
Üzeyir bəy ana dilini bilməklə yanaşı, rus, ərəb, fars, türk, tatar, gürcü, ləzgi dillərinə də yiyələnmişdir. Bunu onun şəxsi kitabxanasından da aydın görmək olar. Burada müxtəlif dillərdə nəşr edilmiş kitablara rast gəlmək mümkündür. Bu da Üzeyir bəyin bir neçə dil bilməsinin bariz sübutudur.
"...Məktəblərimiz üçün ana dilində tədris olunmaqdan ötrü dərs kitabları tərtib edəcəyəm. Bunun üçün osmanlı və rus kitablarından istifadə edib, hesab, coğrafiya və sair elmləri öz dilimizə tərcümə edəcəyəm...". Üzeyir bəy verdiyi sözə əməl etdi. O, xalqın maariflənməsi üçün 1907-ci ildə "Rus-tatar və tatar-rus siyasi, hüquqi, hərbi və digər sistemlərdən olan terminlər lüğəti"ni, milli məktəblərdə dərsliklərin çatmadığına görə 1908-ci ildə Komarovun tərtib etdiyi "Hesab" dərsliyi əsasında azərbaycan dilində "Hesab məsələləri" adlı dərsliyini tərtib edir.
Hər bir xalqın tarixində elə görkəmli sənətkarlar olur ki, onların yaradıcılığı həmin xalqın mədəniyyətinin inkişafında yeni bir səhifə açır, mühüm bir mərhələ təşkil edir. Üzeyir Hacıbəyov xalqımızın musiqi mədəniyyətinin inkişafında məhz yeni mərhələ açmış dahi sənətkardır. O, Azərbaycan milli operasının banisi olmaqla, dünya mədəniyyəti xəzinəsini parlaq incilərlə zənginləşdirmişdir.
Azərbaycanda maarrif və mədəniyyət məşəli yandıran Üzeyir bəy, çox sevdiyi doğma vətənində musiqi təhsili, maarifi və təbliğatı işində öndər oldu, böyük milli kadrlar ordusu yaratdı, musiqi incəsənətimizin dünya səviyyəsinə çıxmasına nail oldu.
Hafizova S.
Kaspi.- 2009.- 15
iyul.- S. 11.