İnternet akademik sektora qaytarılır
2009-cu ildə təhsil şəbəkəsinə
qoşulan məktəblərin sayı 500-ə çatacaq
Bu vaxta qədər ölkənin
təhsil prosesində rəqəmsal texnologiyaların istifadəsinə
maneçilik törədən əsas amillərdən biri
kimi rəqəmsal şəbəkə infrastrukturunun zəif
inkişafı göstərilirdi. Təhsil ocaqlarının
ölkədaxili intranet şəbəkəsi ilə yetərli
səviyyədə əhatə olunmaması, yüksək
sürətli internet əlaqəsi ilə təmin
olunmaması da bu amillərdəndir. Amma bu
problemlərin aradan qaldırılması üçün
görülən işlər artıq intevsivləşdirilməkdədir.
"2008-2012-ci illərdə Azərbaycan Respublikasında təhsil
sisteminin informasiyalaşdırılması üzrə Dövlət
Proqramı"na əsasən isə bu işləri Rabitə
və İnformasiya Texnologiyaları Nazirliyinin yardımı ilə
BMT İP-nin AzNET layihəsinin bazasında formalaşan
AZEDUNET təşkilatı həyata keçirir.
AZEDUNET-in üzərinə düşən vəzifələrdən danışan təşkilatın direktoru Səməd Abbasov bildirib ki, Azərbaycan təhsil şəbəkəsinin əsas məqsədi ölkənin bütün təhsil ocaqlarını vahid yüksək sürətli intranet şəbəkəsi çərçivəsində birləşdirməkdən ibarətdir. Qurum rəhbərinin sözlərinə görə, vahid təhsil şəbəkəsinin formalaşması ölkənin təhsil ocaqları arasında yüksək sürətli məlumat mübadiləsini təmin etməyə imkan yaradacaq. Bununla da milli elektron təhsil şəbəkələrinin inkişafına təkan veriləcək, məzmuna giriş sadələşdiriləcək: "Ümumilikdə vəzifələrimiz ölkədaxili şəbəkənin qurulması, internetə çıxış, filtrasiya, viruslardan təhlükəsizlik, lokal şəbəkələrin yaradılması, məktəblərdə profilaktik işlər aparılaraq kompyuterlərin normal səviyyəyə gətirilməsi, laborantlar üçün treninqlərin təşkili, məktəblərə texniki xidmətlərin göstərilməsidir. Əsas istiqamətimiz isə şəbəkənin yaradılmasıdır. Amma şəbəkənin yaranması ilə yanaşı, insanların informasiya, onlayn mədəniyyəti də formalaşmalıdır ki, onlar bu şəbəkədən faydalana bilsinlər".
Əyləncədən akademik sektora
S.Abbasov qeyd edib ki,
Azərbaycan təhsil şəbəkəsi dünya
standartlarına uyğun bir sıra xidmət və servisləri
təqdim edəcək: "Ümumiyyətlə, tarixə nəzər
salsaq, 60-cı illərdə hərbi şəbəkə kimi
yaradılan internet daha sonra akademik sektora köçüb. Artıq 60-80-ci illərdə
internet şəbəkəsi Amerika və Avropada akademik bir
şəbəkə kimi inkişaf etmişdi. O
vaxt Avropa unversitetlərində faydalı məlumat bazaları,
tədris resursları mövcud olduğundan şəbəkənin
də məqsədi həmin resursları universitetlər
arasında paylaşdırmaq idi". 90-cı illərdən
etibarən isə internetin kommersiyalaşma dövrü
başlayıb və orada çoxlu əyləncə,
kommersiya xidmətləri yaranıb: "Azərbaycana da
internet öncə kommersiya xidməti, əyləncə kimi
daxil olub. Amma hazırda biz interneti yenidən akademik sektora
qaytarırıq". Təşkilat rəhbərinin sözlərinə
görə, bu baxımdan, ölkə daxilində sürətli
şəbəkə ilk növbədə Azərbaycanda milli
elektron təhsil resurslarının inkişafına çox
böyük təkan verir: "Hal-hazırda Dövlət
Proqramı çərçivəsində təhsil sisteminin
məlumat və resurs mərkəzi yaradılır.
Bütün elektron tədris resurslar bu mərkəzdə
hesablanacaq, təhsil sisteminin bütün statistik məlumatı,
inzibati və statistik məlumat bu mərkəzdə yerləşdiriləcək.
Digər tərəfdən, bu şəbəkə mərkəzləşmiş
şəkildə olacaq". Belə ki, əsas
məqsəd də şəbəkənin
formalaşdırılması və şəbəkədə
məzmun paylayan bir mərkəz yaratmaqdır: "Şəbəkəyə
paylanan internet də bu mərkəz vasitəsi ilə
ötürülür, filtrasiya olunur, təhlükəsizlik və
müdaxilələrdən qorunur və s.".
Lokal şəbəkələrdən də danışan direktor əlavə edib ki, əvvəlki proqram çərçivəsində siniflərdə şəbəkələr yaradılmışdı. Amma yeni proqram çərçivəsində qurum bütün sinifləri, müəllimlər otağını və direktor otağını məktəb çərçivəsində vahid bir şəbəkəyə birləşdirir: "Sonra isə modem qoymaqla böyük şəbəkəyə birləşdiririk. Bununla da məktəbdə olan bütün kompyuterlərdən ümumi şəbəkəyə çıxış mümkündür". Təhsil şəbəkəsinə qoşulmazdan əvvəl isə təşkilat məktəblərdə profilaktik işləri həyata keçirir. Belə ki, ilk proqram çərçivəsində kompyuterlər adminstrativ istifadəçi səviyyələri təmin edilmədən parolsuz və antivirussuz quraşdırılıb. Ona görə də hazırkı mərhələdə əvvəl məktəblərdə texniki monitorinqlərin aparılması, daha sonra isə lokal şəbəkənin yaradılması işi həyata keçirilir: "Bütün kompyuterlərdə əməliyyat sistemi yenidən işlənilir, antivirus proqramı qoyulur və adminstrativ istifadəçi üçün fərqli giriş, müvafiq əlyetərlik səviyyələri müəyyənləşdirilir. Yalnız bundan sonra məktəbdə yaradılmış lokal şəbəkə vahid ölkədaxili Azərbaycan təhsil şəbəkəsinə birləşdirilir".
Real həyatdakından qorxulu təhlükələr
S.Abbasov təşkilatın digər
fəaliyyət istiqaməti olan filtrasiya prosesindən də
söz açıb. "İnternetə
çıxış bir resurs kimi faydalıdır. Orada xarici
ölkələrin yerləşdirdiyi faydalı mənbələrlə
yanaşı, çoxlu zərərverici, pornoqrafik, rassizm kimi
resurslar da var. Ən qorxulusu da yanlış resurslar, səhv məlumatlardır.
Real həyatda uşaqları mümkün təhlükələrdən
qorumağa çalışırıq. İnternetdə isə
insanlar virtual həyat sürürlər. Orada real həyatdakından
daha qorxulu təhlükələr var. Ona görə də
uşaqları internetə sərbəst buraxmaq düzgün
deyil". Direktorun sözlərinə görə, müasir təhsil
sistemi elə qurulmalıdır ki, şagirdlər biliklərlə
yanaşı, başqa gərəkli, lazımi
informasiyaları özləri əldə etməyi öyrənsinlər:
"Yəni informasiya axını çoxaldığı
üçün nəyin yaxşı və ya pis,
yanlış və ya həqiqət olduğunu özləri
analiz etməyi bacarmalıdırlar. Sovet dövründə
şagirdlər yalnız faktları yaddaşında saxlamaqla
kifayətlənirdi. Amma əcnəbi şagird faktları bilməsə
də, müstəqil, fəal idi. Müzakirələrdə sərbəst
şəkildə öz fikrini bildirirdi". Ona görə də
müasir təhsil sistemində interaktiv və aktiv tədris
metodikaları tətbiq olunur. Bu da o deməkdir ki, şagirdlərin
fərdi bacarıqları inkişaf etdirilməlidir.
Mümkün təhlükələrə gəldikdə isə artıq Azərbaycan təhsil şəbəkəsinin Kompyuter şəbəkələrinin təhlükəsizlik mərkəzi yaradılıb. Mərkəzin fəaliyyət istiqamətində əsas məqsəd təhsil şəbəkəsinə yönələn, eyni zamanda, şəbəkədən çıxan məlumatların təhlükəsizliyini qorumaq, təhlükələrin qarşısını almaqdan ibarətdir. Burada yalnız hücum, icazəsiz giriş cəhdləri deyil, avadanlıq və proqram təminatının istifadə qaydalarına riayət edilməməsi, zərərverici virusların yayılması və s. nəzərdə tutulur. Direktorun sözlərinə görə, hazırda ən aktual məsələ viruslarla bağlı olduğundan təşkilat tərəfindən məktəblərdə antivirus təminatı qoyulur: "DATA mərkəzində isə təhsil şəbəkəsinə gələn internetin viruslardan təmizlənməsi üçün filtrasiya qoymuşuq. Amma bu, bütün problemlərin həlli demək deyil. Virus şəbəkə daxilində də, yəni həm bizim, həm də digər şəbəkələrə paylanıla bilər. Belə problemləri isə əvvəlcədən monitorinq etməklə aradan qaldırmaq lazımdır. Hansı məktəbdə viruslar paylanmağa başlayarsa, onu şəbəkədən təcrid edirik. Bundan başqa, Avropa ölkələrində mövcud olan təhlükəsizlik mərkəzlərinin virtual cəmiyyəti var. Biz də hazırda bu cəmiyyətin üzvüyük". Virtual cəmiyyətin roluna gəldikdə isə əgər şəbəkələr, ölkələr arasında təhlükəsizliklə bağlı insidentlər baş verirsə, təhlükəsizlik mərkəzləri məhz onun vasitəsilə bir-birilə operativ şəkildə əlaqə saxlaya bilirlər: "Bundan başqa, şəbəkənin fəaliyyətində anomaliyalar baş verirsə, normal istismar rejimdən kənar hadisələr yaranırsa, bizim avadanlıqlar, proqram təminatımız bunu dərhal tutur və xəbər verir. Mütəxəssislərimiz araşdırma aparır, bundan sonra isə müvafiq tədbirlər görülür".
Şəhər təhsil müəssisələrinin əksəriyyəti
tezliklə şəbəkəyə qoşulacaq
İş prosesində təşkilatın
üzləşdiyi çətinliklər də az olmayıb. Əsas
problemlərdən biri isə təhsil sahəsində işləyən
müəllimlərin, laborantların bilik səviyyəsinin
yetərli olmamasıdır: "Texniki avadanlığa cavabdeh
olan laborantların bilik səviyyəsi eyni olmadığı
üçün qərara gəldik ki, bu səviyyəni
standartlaşdıraq. Bu, həm də bizim vəzifələrimizdən
biridir". Fevral ayı ərzində təşkilat Bakı,
Sumqayıt və Abşeron məktəblərindən cəmi
200 nəfər üçün kompyuter
avadanlığının profilaktikası və şəbəkələrin
əsasları ilə bağlı treninq təşkil edib: "Altı günlük treninqlərdə kompyuterlərin
funksiya və istifadəsi, əməliyyat sistemi, kompyuter şəbəkələrinin
yaradılması, mümkün ola biləcək problemlər və
s. ilə bağlı məsələləri izah etdik. İki
aydan sonra isə artıq ilk treninqin nəticələri
özünü göstərdi. Bu il də proqram çərçivəsində
onlar üçün yeni treninqlər keçirməyi nəzərdə
tuturuq".
Dövlət Proqramının
yekunlaşmasına gəlincə, onun 2012-ci ilə qədər
icra olunması nəzərdə tutulub. Bu müddətdə
AZEDUNET təşkilatı da müəyyən işləri
tamamlamağı öhdəsinə götürüb.
"2008-ci ildə biz Bakı, Sumqayıt, Abşeron, Gəncə,
Mingəçevir, Hacıqabul, Şəmkir, Yevlaxda 200 təhsil
müəsissəsini şəbəkəyə birləşdirdik.
Onlardan təxminən 160-da lokal şəbəkə
quraşdırmışıq, 200 təhsil müəssisəsində
isə profilaktik işlər təşkil etmişik. Hazırda Bakıda 145 təhsil müəssisəsi
bizim şəbəkəyə qoşulub. 2009-cu ildə isə
Bakı, Sumqayıt, Abşeronda həcmi 95 faizə
çatdırmağı, yəni əlavə 180 məktəbi
şəbəkəyə qoşmağı
planlaşdırırq"- deyən S.Abbasov deyib ki, bu il
Sumqayıtda bütün işlərin tamamlanması da nəzərdə
tutulur. Digər şəhərlərdə isə əlavə
120 məktəbin şəbəkəyə qoşulması
planlaşdırılır. Bununla da şəbəkəyə
qoşulan məktəblərin sayı ümumilikdə 500-ə
çatacaq: "Beləliklə, biz çalışacağıq
ki, Azərbaycanın böyük şəhərlərində
yerləşən təhsil müəssisələrinin əksəriyyətini
bu şəbəkəyə birləşdirək". Daha sonra şəhər mərkəzlərindən
kənar yerləşən təhsil müəssisələrinin
şəbəkəyə qoşulması nəzərdə
tutulub: "İşlərin tamamilə nə zaman bitəcəyini
indidən demək isə bir qədər çətindir.
Çünki Azərbaycanda təxminən 4500 məktəblə
yanaşı, xeyli sayda ali təhsil müəssisəsi,
təşkilat və agentliklər də var. Onlardan isə təxminən
30 faizi telekommunikasiya infrastrukturunun mövcud olduğu şəhərlərdə,
70 faizi regionlardadır".
HƏQİQƏT
Kaspi.- 2009.- 16 iyul.- S. 9.