Adilə ABDULLAYEVA
AMEA-nındoktorantı
AZƏRBAYCAN RESPUBLİKASINDA
İNFORMASİYA MƏDƏNİYYƏTİNİN
FORMALAŞMASININ MÜASİR VƏZİYYƏTİ VƏ
PERSPEKTİVLƏRİ
Açar
sözlər: informasiya mədəniyyəti,
kitabxanalar, informasiya-kommunikasiya texnologiyaları, internet
resursları, anket sorğusu
Êëþ÷åâûå
ñëîâà:
èíôîðìàöèîííàÿ êóëüòóðà, áèáëèîòåêè, èíôîðìàöèîííî-êîììóíèêàöèîííûå òåõíîëîãèè,
èíòåðíåò ðåñóðñû, àíêåòíûé îïðîñ
Key
words:
information literacy, libraries, information and communication technologies,
internet resources, questionnaire
Məqalədə
Azərbaycanda informasiya mədəniyyətinin
formalaşması problemi tədqiq edilmiş, informasiya mədəniyyətinin
formalaşmasında kitabxanaların rolunu müəyyənləşdirmək
məqsədilə oxucular arasında keçirilən anket
sorğunun nəticələri təhlil edilmiş, informasiya mədəniyyətinin
formalaşmasının hazırki vəziyyəti
işıqlandırılmış və gələcək
inkişaf perspektivləri barədə tövsiyələr
verilmişdir. Sorğunun nəticələrinə əsasən
demək olar ki, cəmiyyət üzvlərinin bir qisminin və xüsusən də tələbələrin
informasiya mədəniyyəti
aşağı inkişaf səviyyəsinə malikdir.
Bugün
ən demokratik və ən çox tələb olunan mədəniyyət
müəssisəsi kimi kitabxanaların qapıları sosial
statusundan, gəlir səviyyəsindən, təhsilindən,
milliyyətindən, dini mənsubiyyətindən asılı
olmayaraq hər bir vətəndaş üçün
açıqdı. Bundan əlavə onlar xalqın maddi-mənəvi
sərvətləri və mədəni potensialının
mühüm tərkib hissəsi olan informasiyaları
toplayır, qoruyur vətəndaşların istifadəsinə
təqdim edir. Kitabxanalarda informasiya mənbələri içərisində
kağız sənədlər üstünlük təşkil
etsə də vahid informasiya məkanına tamhüquqlu
iştirakçı kimi daxil olmaq üçün kitabxanalar
fəal şəkildə öz fondlarını yeni elektron
resurslarla formalaşdırırlar. Bu elektron resurslara
kitabxananın elektron kataloqu, tammətnli məlumat bazaları
və elektron kitabxanalar, tədris prosesi üçün zəruri
olan elektron dərsliklər və dərs vəsaitləri,
ensiklopediyalar, lüğətlər, məlumat
kitabçaları, eləcə də metodik göstərişlər
və digər elektron nəşrlər aiddir.
Ənənəvi
olaraq kitabxanaların əsas məqsədinə əhalinin
informasiya tələbatını ödəmək, mütaliə
mədəniyyətini inkişaf etdirmək və
kitabxana-biblioqrafiya aparatından, kitabxana fondundan, informasiya
resurslarından istifadə, sənəd axını
haqqında məlumatlandırma, informasiya
axtarışının metodları, informasiya xidməti və
s. proseslər daxildir. Kitabxanalar cəmiyyətin fəal
üzvləri olan oxucularla, yəni şəxsiyyətlərlə
birbaşa təmasda olduqlarından, əhalinin maariflənməsi,
mədəni cəhətdən inkişaf etməsi, informasiya
ilə təmin olunmasında bilavasitə iştirak etməklə
mədəni tərəqqiyə xidmət edirlər. Kitabxanalar
və kitabxana işçiləri informasiya
savadlılığı və təhsilin tədrisində əsas
tərəfdaşlardan hesab edilir. Lakin bu prosesdə təkcə
kitabxanalar və kitabxanaçıların qüvvəsi təbii
ki, çox azdır. Bu prosesdə bütün cəmiyyət
üzvləri: müəllimlər, pedaqoqlar, valideynlər, təhsil
alan şəxslər özləri və təhsillə əlaqəli
bütün idarə və təşkilatlar yaxından
iştirak etməlidir.
Hazırda
kitabxanaların inkişafında sosial-mədəni dinamika
müşahidə edilir və bu gün tədqiqat obyekti kimi
kitabxana məkanı araşdırılır, yeni iş
prosesləri təhlil edilir. Kitabxananın texniki
imkanlarının genişlənməsi, oxuculara təqdim edilən
xidmət növlərinin məzmunca keyfiyyətinin
yaxşılaşması və kəmiyyətcə artması
kitabxana məkanına “sərhədsiz informasiya aləmi” kimi
baxmağa əsas verir. Kitabxanalar müasir informasiya cəmiyyətində
biliklərin idarə olunmasında, cəmiyyətlə-insan,
insanla-informasiya arasında qarşılıqlı informasiya
kanallarının yaradılmasında və əlaqələndirilməsində,
ardıcıl olaraq təkmilləşdirilməsində,
sürətlə islahatlar aparmaq və yeniləşmək vəzifəsi
qarşısında dayanmışdır. [1, S.149.] Bu vəzifələrin
müvəffəqiyyətli həlli cəmiyyətdə
kitabxanaların nüfuzunun yüksəlməsinə xidmət
edir.
Müasir
informasiya-kommunikasiya texnologiyalarının inkişafı və
geniş istifadəsi şəraitində hər bir cəmiyyət
üzvünün informasiya mədəniyyəti sahəsində
mənimsəməli olduğu bir sıra bacarıq və vərdişlər
mövcuddur ki, bunlar da aşağıdakılardır:
- İnformasiya, kompyuter, rəqəmsal
texnika və proqram təminatı, çox böyük və
daim artan informasiya axını ilə işləmək vərdişləri,
o cümlədən, məlumatların
kodlaşdırılması və ötürülməsi
bacarıqları;
- informasiyaya tənqidi
münasibət vərdişləri, yalan məlumatı,
qeyri-dəqiq mənbələri aşkar etmək
bacarığı və s. ;
- interaktiv rejimdə ünsiyyət
vərdişləri, qlobal şəbəkədə
kommunikasiya bacarıqları; şəbəkə etikası
elementləri; şəbəkədə sosial münasibətlər
qurmaq bacarığı, azad və təhlükəsiz
informasiya fəaliyyətini təşkil etmək;
- “sürətli dəyişikliklər
cəmiyyətində” bəzi bacarıqlar, müxtəlif
sosial və mədəni mühitlərdə sürətli əmək
və fərdi adaptasiya (uyğunlaşma), texniki, texnoloji,
sosial, iqtisadi və digər yeniliklərə tolerant münasibət;
- özünütəqdimat vərdişlərinin
formalaşması, informasiya məkanında mövcud təhlükələri
qiymətləndirmək və riskləri öncədən
hesablamaq, şəxsi, sosial, iqtisadi, ekoloji və informasiya sahəsində
təhlükəsiz davranış modelini yaratmaq
bacarığı.
İxtira
və kəşflərin sürətli artımı şəraitində,
təkcə dövri nəşrlər deyil, həm də digər
informasiya mənbələri sayca və həcmcə artım
tendensiyasını yaşadığı bir zamanda, gələcək
mütəxəssisə yalnız müəyyən biliklər
vermək mühim deyil, həm də onlara bu bilikləri əldə
etməkçün informasiya axtarışı vərdişlərini
aşılamaq, fəal və effektiv şəkildə
müasir informasiya-axtarış sistemləri ilə
qarşılıqlı əlaqə qurmaq
bacarığını formalaşdırmaq lazımdır.
Lakin bu gün fəaliyyət göstərən
kitabxanaların oxucuların informasiya tələbatlarını
ödəyə bilməsi, onlara geniş informasiya
axınında istiqamət verməsi, lazımi informasiyanı əldə
etməkdə və ondan istifadə etməkdə əsas vasitəçi
rolunu oynaması və yeni axtarış vərdişlərinin
əldə edilməsində yol göstərməsi və biz
tədqiqatçıları düşündürən digər
məsələlərin tam real vəziyyətini müəyyənləşdirmək
çox önəmlidir. Apardığımız tədqiqatın
əsas məqsədi Azərbaycan oxucularının informasiya
mədəniyyətinin səviyyəsini öyrənmək,
onların bugünkü informasiya tələbatlarının
ödənilməsində və gələcək elmi fəaliyyətlərində
kitabxanaların bir elm, informasiya və mədəniyyət
müəssisəsi kimi necə vasitəçilik etdiyini
müəyyənləşdirməkdən ibarətdir.
İlk
növbədə onu qeyd edək ki, oxucuların informasiya mədəniyyətinin
səviyyəsini müəyyənləşdirmək məqsədilə
təcrübədə geniş vüsət almış anket
üsulundan istifadə edilmişdir. Anket sorğusunun məqsədi:
- Oxucular tərəfindən
“informasiya mədəniyyəti” termininin dərk edilməsini və
onların müxtəlif informasiya mənbələrinə
münasibətinin xüsusiyyətlərini müəyyənləşdirmək;
- Peşəkar əhəmiyyətli
informasiyanın müstəqil axtarışı və
emalı prosesində, onlayn bazalardan istifadə zamanı
oxucuların-istifadəçilərin təcrübi
bacarıqlarını müəyyənləşdirmək və
onların yeni texnologiyalardan istifadə bacarıq və vərdişlərini
öyrənmək;
- Oxucuların, gələcək
mütəxəssislərin informasiya mədəniyyətinin
formalaşmasında kitabxanaların, kitabxana işçilərinin
rolunu müəyyənləşdirmək.
Oxucuların
informasiya mədəniyyəti bir tərəfdən, peşəkarcasına
əhəmiyyətli problemlərin və məsələlərin
geniş dairəsini əhatə edən informasiya tələbatı
ilə səciyyələnir, digər tərəfdən -
peşə əhəmiyyətli vəzifələrin həlli
üçün informasiyanın qavrayışı və emalında,
müstəqil axtarış zamanı təcrübi
bacarıqların səviyyəsi ilə xarakterizə olunur.
Ona görə də cəmiyyət üzvlərinin informasiya
mədəniyyətinin formalaşması probleminin tədqiqi
çox aktualdır.
Qeyd
etmək istərdim ki, bu anket sorğusu 118 nəfər oxucu arasında
keçirilmişdir. Əsasən Azərbaycan Milli
Kitabxanasının oxucuları olan anket
iştirakçıları içərisində ən
kiçik yaşlı oxucu 16 yaş, ən yaşlı oxucu
isə 67 yaşında olmuşdur. Anketdə 65 qadın, 53
kişi iştirak etmiş, onlardan 57 nəfər ali, 23 nəfər
doktorant, 21 nəfər ali magistr, 13 nəfər natamam ali təhsilli,
4 nəfər isə orta təhsilli olmuşdur.
İlk olaraq təqdim edilən “Kitabxanada Sizi nə cəlb edir?”sualına anket
iştirakçıları müxtəlif cavab
variantlarını seçmiş və onlardan 50 %-i kitabxanada xoş abu-hava və rahatlığın olması, 44,91
%-i elektron kitabxana, 33 %-i elektron
kataloq; 22,88 %-i internetin olması, 22,03 %-i
isə “heçnə cəlb etmir, sadəcə tədris və
ya iş fəaliyyəti ilə əlaqədar kitabxanadan
istifadə etməliyəm” cavab variantını
seçmişdir. Bu sualda anket iştirakçıları bir
neçə cavab variantını seçmək imkanına
malik olmuş və nəticələrdən də
göründüyü kimi daha çox kitabxanada xoş
abu-hava və rahatlığın
olması, elektron kitabxana və elektron kataloq variantı
seçilmişdir. Sevindirici haldır ki, bu gün
oxucularımız kitabxanalarda müasir texniki vasitələrin
tətbiqinə müsbət yanaşır və onlardan istifadə
vərdişləri mövcuddur. Artıq müasir oxucuları
ənənəvi vasitələrdən çox elektron vasitələr
cəlb edir.
Bu gün informasiya əsrində internet ümumbəşəri
sərvət kimi insana xidmət etmək və hər kəsin
hüquq və azadlıqlarının reallaşması,
rifahının daha da yaxşılaşdırılması
üçün yaradılmış azad bir məkandır. Hər
kəs bu kiberməkandan istifadə edərək, öz
rahatlığını və haqlarını həyata
keçirmək imkanı əldə edir, ətraf aləm
haqqında tez və əlçatan bilgilərə sahib olur,
ifadə və informasiya azadlığını
reallaşdırır, elektron kitabxanalara daxil olaraq mütaliə
edə bilir, distant təhsillə özünün təhsil
hüququnu reallaşdırır, e-maillə məlumatları
operativ şəkildə alır və ötürür,
elektron xidmətlər vasitəsilə dövlət
orqanlarına asan müraciət imkanları, habelə digər
hüquq və üstünlüklər əldə edir.
Əhalinin günbəgün artan tələbatını
hansı vasitələrlə ödədiyini, kitabxanaların
və internetin insanların həyatında yerini müəyyən
etmək məqsədilə anket iştirakçılarına
“Sizə lazım olan
informasiyanı necə əldə edirsiz?” sualı ilə
müraciət etdik. Sorğuda iştirak edənlər bir
neçə variant seçə bilərdilər və onlardan
68,64 %-i “internet vasitəsilə”, 58,47%-i “kitabxanalardan”, 21,18
%-i “dövri mətbuat səhifələrindən”, 11,86 %-i
“televiziya vasitəsilə”, 8,47 %-i “iş yoldaşlarım və
yaxınlarım vasitəsilə” əldə etdiklərini
bildirmişlər. İnformasiya əsrində təbii ki,
informasiya əldə etmək üçün İnternetin əsas
vasitə olması təəccüb doğurmur, lakin İnternetə azad
çıxışın olması kitabxanaları əvəz
edə bilməz, rəyi soruşulanların 58,9 %-i hesab edir
ki, “kitabxanaların yoxluğu cəmiyyət üçün
böyük itki olardı”. Odur ki,
kitabxanaların internetdən sonra insanların informasiya əldə
etmək üçün müraciət etdikləri əsas
informasiya mərkəzi kimi seçilməsi cəmiyyətdə,
ictimai həyatın bütün sferalarında kitabxanaların
əhəmiyyətini bir daha təsdiq etmiş olur.
İnternet bütün dünya üzrə müxtəlif
kompyuterlər arasında ünsiyyət üçün imkan
yaradan və operativ informasiya mübadiləsini təmin edən
qlobal şəbəkədir. İnternet istifadəçilərin
“məlumatın saxlanması, paylanması və rahat əldə
olunması” istəkləri nəticəsində
yaranmış bir texnologiyadır. [2] İnterneti bir məlumat
dənizinə, yaxud çox böyük bir informasiya mərkəzinə-
kitabxanaya bənzədə bilərik. Keçirdiyimiz
sorğuda da respondentlər ən çox müraciət etdikləri
mənbə kimi İnternet şəbəkəsini göstərmişdir,
bəs internet şəbəkəsindən istifadə
bacarıqları hansı səviyyədədir? Bunu yoxlamaq məqsədilə
bir sıra suallarla müraciət etdik. Elektron poçtdan fəal
şəkildə istifadə edənlər 39,83%, “e-mail
ünvanım var və bəzən işlədirəm” deyənlər
38,13 %, “e-mail ünvanım yoxdur” deyənlər 22,04 % təşkil
edir. “Elektron Azərbaycan” hökumətinin təşəkkülü
şəraitində elektron poçtdan istifadə etməyən
və hətta e-mail ünvanı olmayan cəmiyyət üzvlərinin
sayının 22,04% olması fikrimizcə kifayət qədər
çoxdur. İnternetdə şəxsi veb resurslar yaratmaq
sorğu keçirilən anket iştirakçıları
üçün ən çox çətinlik çəkdikləri
prosesdir desək yanılmarıq. Belə ki, internet
saytlarında şəxsi veb resurslar yarada bilməyənlər
60,16% təşkil edir. Lakin internetdən istifadə zamanı
informasiya azadlığı və informasiya təhlükəsizliyi
məsələlərinə diqqət yetirmək, internet
etikasına riayət etmək lazımdır.
Sorğu vasitəsilə həmçinin oxucuların
internetdən hansı məqsədlərlə istifadə etməsi
də bizi narahat edən məsələlərdən biri idi.
İnternet vasitəsilə lazımlı informasiyanı əldə
edənlər 82,20%, elmi tədqiqat və şəxsi təhsil
məqsədilə internetdən istifadə edənlər
32,20%, internet vasitəsilə filmlərə baxıram, oyun
oynayıram deyənlər 20,33%, müzakirələrdə və
internet konfranslarda iştirak edənlər 13,55%-dir.
Göründüyü kimi internet bu gün insanların həyatında
çox mühüm rol oynayır və lazımi
informasiyanı əldə etmək üçün müraciət
edilən kütləvi qlobal vasitəçidir.
Oxucuların
geniş spektrli informasiya ilə işə inteqrasiyasında
kitabxana işçiləri xüsusi rol oynayır. Respondentlərin
63,8 %-i düşünür ki, kitabxanada lazımi informasiya mənbəyini
axtarmaq və əldə etmək üçün kitabxanaçıların
köməyinə ehtiyac var və 36,2 % oxucu
düşünür ki, onların informasiya mənbələrində
axtarış vərdişləri və texniki vasitələrdən
istifadə bacarıqları mövcuddur,
kitabxanaçıların köməyi olmadan da istənilən
informasiyanı əldə edə bilərlər.
Hazırda biz tədqiqatçıları
düşündürən mühüm məsələlərdən
biri də cəmiyyət üzvlərinin mütaliə
maraqlarını müəyyənləşdirməkdən
ibarətdir. Əgər verilən cavabların
doğruluğuna və səmimiliyinə inansaq nəticələri
qənaətbəxş qiymətləndirmək olar.
Çünki “Siz daha çox
hansı informasiyanı axtarırsız?” sualına verilən
cavablardan məlum olur ki, anket
iştirakçılarının 50%-i elmi tədqiqat işi
ilə bağlı, 45,76 %-i tədrislə bağlı, 41,52%
ölkədə və dünyada baş verən hadisələrlə
bağlı, 14,40 %-i informasiya-kommunikasiya texnologiyaları ilə
bağlı, 5,08% oxucu isə əyləncə və yumorla
bağlı informasiyaya daha çox tələbat duyur. Faizlərdən
də görünür ki, bu gün elmi tədqiqat və tədris
məqsədilə informasiyaya ehtiyac duyan və bununla da
başlıca elm, təhsil, informasiya mərkəzi olan
kitabxanalara müraciət edən oxucular üstünlük təşkil
edir.
Anket sorğusunda təqdim edilən bir neçə
sual oxucuların müasir
informasiya texnologiyaları ilə işləmək üzrə
təcrübi bilik və bacarıq səviyyəsinin müəyyən
edilməsinə yönəlmişdir. Verilən cavablara əsasən
belə bir nəticə çıxarmaq olar ki, oxucuların əksəriyyəti
xüsusən də tələbələr informasiyanın
elektron kataloqda müstəqil axtarışı və
emalını, elektron resurslardan istifadəni bacarsalar da bu zaman
bir sıra çətinliklər çəkirlər.
Yeni
informasiya-kommunikasiya texnologiyalarının tətbiqi ilə əlaqədar
kitabxanalarda daha çox elektron resurslardan - elektron kataloq,
elektron kitabxanadan istifadə geniş vüsət
almışdır. Anketdə təqdim edilən Elektron kataloqda
sərbəst axtarış apara bilirsinizmi?sualına 80,50 % bəli, 19,49% xeyr
cavabını vermişlər.
Sevindirici haldır ki, elektron resurslardan istifadə edənlərin
sayı faiz etibarilə (80,50 %) elektron resurslardan istifadə edə
bilməyənlərdən çoxdur. Elektron resurslardan istifadə
etməyənlər əsas səbəb kimi “ənənəvi informasiya
daşıyıcıları ilə işləmək
rahatdır” variantını seçmiş (15,25%),
oxucuların 12,71 %-inin fikrincə isə elektron resurslardan
istifadəyə ehtiyac yoxdur, yalnız 3,38 % istifadəçi
informasiya şəbəkələrində məlumat
bazaları ilə işləmək bacarığının
olmadığını səbəb kimi qeyd etmişlər.
Xidməti proqramlarla
(faylların DVD və CD disklərə yazılması, arxivin,
ZİP və RAR faylların yaradılması) işləyə
bilirsinizmi? sualına
oxucuların 55,93% bacarıram, 28,81% bəzi çətinliklərim
var; 15,25% bacarmıram cavabını vermişdir. Baxmayaraq ki,
xidməti proqramlarla işləməyi bacaranlar
üstünlük təşkil edir, lakin bu proqramlarla “işləməyi
bacarmayanlar” və “çətinlik çəkənlər”
heç də az deyil.
Günümüzdə bir çox sahələrdə
mütəxəssislərin müraciət etdikləri slayd təqdimatların
yaradılmasına gəldikdə sorğu aparılan 118 nəfərdən
PoverPoint proqramında tam işləyə bilənlər 39,66%
olsa da, təqdimat hazırlamağı bacarmayanlar isə 32,20%
təşkil edir. Slaydlarda təkcə mətn və şəkil
qoya bilənlər 23,72 %, mətn və şəkillərlə
yanşı animasiya və diaqramlardan da istifadə edənlər
14,40% dir. Təəssüf ki, slayd təqdimatlar hazırlaya
bilməyənlərin faiz göstəricisi heç də az
deyil. (32,20%)
Anketdə iştirak edən bir sıra respondentlər “informasiya
daşıyıcıları ilə işləyərkən
çətinlik çəkirsiz?” sualına 24,57% bəli,
75,42% xeyr cavabını vermişdir. Bəli deyənlər
informasiya daşıyıcıları ilə işləyə
bilmədiklərinin səbəbini
avtomatlaşdırılmış rejimdə (elektron kataloq,
elektron kitabxana, saytlar, məlumat bazaları, İnternet və
s.) axtarış etməyi bacarmadıqları və informasiya
mənbələri ilə işləyə bilmədikləri
ilə izah etmişlər.
Anketin maraqlı sorğularından biri də
“informasiya mədəniyəti” ilə əlaqədar idi. Bu
gün cəmiyyətdə hər bir fərdin təhsilli,
dünya görüşlü, yüksək intellektli şəxsiyyət
kimi yetişməsində informasiya mədəniyyətinin əhəmiyyəti
böyükdür. Lakin təəssüf ki, bu gün cəmiyyət
üzvlərinin əksəriyyəti, xüsusilə də gənc
nəsil “informasiya mədəniyyəti” anlayışı barədə
məlumatsızdırlar. “İnformasiya
mədəniyyəti” deyəndə nə başa
düşürsünüz? sualını cavablandıran
oxucuların 52,54 %-i yanlış, 27,11 %-i doğru cavab
vermişlər. Bu nəticələr ürəkaçan
olmasa da reallığı əks etdirir. Hətta anketdə
iştirak edənlərin 53,84%-i bu anketə qədər
informasiya mədəniyyəti anlayışına rast gəlmədiyini
bildirmişlər.
“Siz öz informasiya mədəniyyətinizin
səviyyəsini necə qiymətləndirirsiz?” sualına respondentlərdən
54,23 %-i orta, 24,57 %-i yüksək, bilmirəm deyənlər
15,25 %, aşağı cavabını verənlər isə
5,93 % təşkil edir. Lakin respondentlərin çoxunun
informasiya mədəniyyəti anlayışını
doğru şərh etmədiklərini nəzərə alsaq
öz informasiya mədəniyyətlərinin səviyyəsini
də doğru qiymətləndirmədikləri ortaya
çıxar.
Anketdə iştirak edən oxuculardan 38,13%-i informasiya
axtarış sistemlərində və məlumat bazaları ilə
işləmək üçün məşğələlərə,
köməyə ehtiyac duyduğunu, 35,59%-i buna ehtiyac
olmadığını bildirmiş, 26,27 % oxucu isə bəzən
cavabını vermişdir. Ancaq fikrimizcə anketin nəticələrinə
görə cəmiyyət üzvlərinin informasiya mədəniyyətinə
yiyələnmək sahəsində məşğələlərə
çox böyük ehtiyacı vardır.
Əldə
etdiyimiz nəticələrdən demək olar ki, cəmiyyət
üzvlərinin bir qisminin informasiya mədəniyyəti
aşağı inkişaf səviyyəsinə malikdir və
informasiya-axtarış sistemləri və onlayn bazalardan istifadə
sahəsindəki bacarıqları da aşağı göstəricilərlə
səciyyələnir. Cəmiyyətin informasiya resursları və
informasiya mədəniyyəti sahəsində nəzəri və
təcrübi biliklərə malik olan şəxslər,
xüsusən də tələbələr təəssüf
ki, azlıq təşkil edir. Hətta kompyuter və rəqəmsal
texnologiyaların istifadəsi və mənimsənilməsi səviyyəsi
şəhər əhalisi arasında nisbətən qənaətbəxş
olsa da, regionlarda bu səviyyə çox
aşağıdır. İnternet texnologiyaları üzrə
əhatə dairəsi kifayət deyil, hətta onların
istifadəsi üçün xüsusi cəhd və maraq da
yoxdur. Bu, əhalinin müəyyən təbəqəsində
informasiya yoxsulluğu üzrə təhlükənin
yaranmasına və informasiya mədəniyyətinin
formalaşdırılması üzrə ciddi problemlərin
meydana çıxmasına səbəb ola bilər. Xüsusi
qeyd etmək lazımdır ki, gənclər əsasən əyləncə
və ya əyləncə axtarışı ilə əhatə
olunmuşdur və zamanlarını sosial şəbəkələrdə
keçirirlər.
Təəssüf
ki, əsas problemlər şəxsin uşaqlıq
dövründən başlayır. Hazırda uşaq və
yeniyetmələrin mütaliə xarakteri dəyişmişdir.
Cəmiyyətin informasiyalaşdırılması şəraitində
başlıca vəzifələrdən biri - dəyişiklikləri
təkcə inkişaf etməkdə olan yeni elektron cəmiyyətdə
yaşayacaq oxucuların vərdişlərində və
simasında görmək deyil, həm də onlara yeni mədəniyyətin
elementlərini qəbul etməkdə köməklik göstərmək,
uşaq və yeniyetmələrdə istənilən formada təqdim
edilən (çap və ya elektron) mətnin oxunması mədəniyyətini
yüksək səviyyədə inkişaf etdirməkdən
ibarətdir.
Müxtəlif
sahələrin mütəxəssisləri- psixoloqlar,
pedaqoqlar, sosioloqlar- qeyd edirlər ki, oxumayan, informasiya ilə
işləməyi bacarmayan uşaqlar təkcə şəxsiyyətin
təşəkkülü üçün maneə deyil, həmçinin
cəmiyyət üçün böyük bir riskdir.
Mütaliə edən, səriştəli vətəndaş-Azərbaycanın
milli dəyəridir. Bir qayda olaraq, orta ümumtəhsil məktəblərinin
məzunları məktəbi bitirib ali təhsil ocaqlarına qəbul
olarkən təhsil prosesində problemləri başlayır.
Xüsusən də informasiya ilə bağlı
axtarış apararkən köməksiz qalırlar:
kitabxananın kataloq və kartotekasının quruluşunu, tərkibini,
onların spesifik xüsusiyyətlərini bilmirlər,
informasiya sorğularının ödənilməsi
metodikasına yiyələnməyiblər, axtarışın
nəticələrini doğru təhlil edib, tələbatlarına
uyğun gələn dəqiq mənbəni seçə
bilmirlər. Odur ki, böyüməkdə olan nəslin
intellektual və mənəvi simasının
formalaşmasında məktəb kitabxanasının rolu və
əhəmiyyəti böyükdür. Məktəb
kitabxanası kitabxanaçının müəllimlərlə
bərabər pedaqoji vəzifələri həll edən təhsil
bölməsi kimi çıxış edir, müəllim və
şagirdlərin informasiya mədəniyyətinin yüksəldilməsi
sahəsində bir mütəxəssis - informasiya lideri olur,
müəllimlərin fasiləsiz təhsil tələbatının
formalaşmasında, onların kitab və informasiya vasitəsilə
tərbiyəsində köməkçi rolunu oynayır. Məktəb
kitabxanasının rolu təhsil prosesində müəyyənləşdirilmişdir:
əsas və əlavə təhsil proqramlarının həyata
keçirilməsi və təhsil müəssisəsindən
kənarda məqsədyönlü, sistemli və istifadəçilərin
tələbatına uyğun üsullarla biliklərin əldə
edilməsini, informasiya ilə işləmək vərdişlərinə
yiyələnməyi təmin etməkdir.
Ən
təhlükəlisi də odur ki, informasiya mədəniyyətinin
səviyyəsi çox aşağı olan istifadəçilər
informasiya fəaliyyəti sahəsindəki səriştəsizliklərindən
məlumatsızdılar. Onlar informasiya xidməti sahəsində
xüsusi bilik və bacarıqların dəyərini
anlamır, təcrübi fəaliyyətin tədris, elmi-təcrübi,
şəxsi təhsil, asudə vaxt kimi müxtəlif sahələrində
bu bilik və bacarıqların real olaraq onlara necə kömək
edə biləcəyindən xəbərsizdilər. Şagirdlərin
informasiya mədəniyyətinin formalaşdırılması
məsələlərinin təhlili göstərir
ki,.informasiya mədəniyyətinin tədrisini elə məktəblərdən
başlamaq lazımdır. İnformasiyalaşdırma və
informasiyalı cəmiyyətə keçid şəraitində
şəxsin informasiya mədəniyyətinin şüurlu, məqsədyönlü
formalaşdırılması çox zəruridir. Bu da öz
növbəsində, informasiya mədəniyyətinin nəzəri
əsasları və onun reallaşması proqramı daxil
edilmiş müvafiq konsepsiya hazırlanmadan mümkün deyil.
Kitabxana
vasitələrindən istifadənin öyrənilməsi və
axtarış strategiyalarının formalaşması bu
gün tədris müəssisələrini resurs mərkəzi
kimi təqdimetmənin perspektiv bir nümunəsidir. Tələbə
və onun tələbatlarına yönəlmiş və bu
gün daha çox üstünlük təşkil edən
yanaşma informasiya-axtarış fəaliyyətinin
bütöv bir proses kimi öyrənilməsidir. Burada
axtarışın ənənəvi tədrisi,
informasiyanın həmin informasiyadan biliklərin əldə
edilməsi prosesi ilə eyni vaxtda istifadəsi başlıca
ideya hesab edilir.
İnformasiya
mədəniyyətinin
formalaşdırılması prosesi oxuculara fərqli
yanaşmanı, peşəkar ixtisaslaşmanı nəzərə
almaqla tədris proqramları və metodikanın seçilməsini,
onların informasiya tələbatı və informasiya hazırlığını,
kompyuter texnikası ilə işləmək vərdişlərinə
yiyələnməyi tələb edir. Kitabxanaya müraciət
edən oxucuların informasiya tələbatının diapazonu
hədsizdir. Ona görə də informasiya təhsili üzrə
tədbirlərin təşkilini üç səviyyədə
həyata keçirmək məqsədəuyğundur:
1. Kitabxanadan istifadənin ənənəvi
tədrisi (kitabxanada istiqamətlənmək təkcə
kitabxana fondları, kataloqu, kitabxanada mövcud xidmət sistemi
haqqında məlumat verməklə məhdudlaşmır);
2. Biblioqrafik təhsil, informasiya üzrə
axtarış metodları və biblioqrafik mənbələrin
öyrənilməsi;
3. Kompyuter texnikasının tətbiqi ilə
elektron onlayn məlumat bazalarından, elektron
daşıyıcılarda olan informasiyadan istifadənin tədrisi.
[4]
Kitabxana proseslərinin
avtomatlaşdırılması ilə əlaqədar olaraq fəaliyyəti
yeni informasiya mühitini formalaşdıran, təkcə kitab
“dənizi”ndə bələdçi deyil, həm də
kompyuter şəbəkələrinin naviqatoruna çevrilən
kitabxana işçilərinin informasiya mədəniyyətinin
yüksəldilməsi problemi də bu gün çox
aktualdır. Elementar olaraq kitabxanaçının informasiya mədəniyyəti
olmasa nə özü professional əməliyyatları yerinə
yetirə bilər, nə də başqasında informasiya mədəniyyətini
formalaşdıra bilər. Yeni kitabxana-informasiya infrastrukturu
üçün elə mütəxəssislər
lazımdır ki, həm informasiya sistemləri ilə işləmək
bacarığı olsun, əldə etdiyi informasiyanı qiymətləndirə
bilsin, həm də oxcunu informasiya bolluğu şəraitində
düzgün istiqamətləndirməyi bacarsın.
Odur ki, hər bir
kitabxanaçı-biblioqraf şəxsi təhsili üzərində
müntəzəm olaraq çalışmalı və onu təkmilləşdirməlidir.
Müxtəlif məzmunlu ədəbiyyatı mütaliə
etməli və xüsusən də ixtisas ədəbiyyatına
dair bütün yeniliklərdən xəbərdar olmalı,
yeni çap olunmuş milli və xarici jurnallarla tanış
olmalı və mətbuatı izləməlidir. Eyni zamanda
mütəmadi olaraq müxtəlif idarə və təşkilatlar
tərəfindən təşkil edilmiş treninqlərdə,
kurslarda iştirak etməsi məqsədəuyğun
olardı. Kitabxanaçı-biblioqrafların bacarıq və
vərdişləri isə onların təcrübi fəaliyyətləri
nəticəsində əldə edilir. Vərdişlər adətən
avtomatik olaraq daim təkrarlanan proseslərin yerinə yetirilməsi
ilə əmələ gəlir və xüsusi şüurlu nəzarət
tələb etmir.
Biblioqrafın fəaliyyət
sferasına 2 əsas istiqamət daxildir:
- informasiyalaşdırma istiqaməti-
informasiyanın işlənməsi, qorunması,
ötürülməsi, biblioqrafik mənbələrin
hazırlanması;
- informasiyanı tələb edən və
yaradan insana (tələbatçıya) istiqamətlənmiş
mədəni istiqamət- biblioqrafik xidmət.
İkinci istiqamət informasiyanın
istifadəsi və yayılması prosesini, biblioqrafın oxucu
və işçilərlə ünsiyyət mədəniyyəti,
biblioqrafik idarəetmə və biblioqrafik təhsil verməni
özündə birləşdirir. Bu ikimeyllilik biblioqrafın
informasiya mədəniyyətində biblioqrafik komponentin yerini
və rolunu müəyyən edir.
Kitabxanaçı-biblioqrafın
insanlarla münasibətində səmimilik, ədalət, səbr,
düzgünlük, məsuliyyət, kollektivçilik keyfiyyətlərini,
fəaliyyətin tərzini əks etdirən təşəbbüskarlıq,
işgüzarlıq, tələbkarlıq, dəqiqlik kimi
keyfiyyətləri, ümumi rəftarı müəyyən edən
iradə, özünə nəzarət, tarazlıq, əminlik
keyfiyyətləri və yaddaş, analitik qavrama kimi zehni
keyfiyyətlərini də nəzərə almaq
lazımdır.
Oxuculara xidmət göstərən
kitabxanaçı-biblioqraf axtarış zamanı qısa vaxt
ərzində qərara gəlməli, müxtəlif və
mürəkkəb xarakterli sorğuların qeyri-bərabər
axını şəraitində səriştəli fəallıq
göstərməli, informasiya tələbatçıları
ilə münasibətdə emosional sabitliyi gözləməlidir.
Bu problem xüsusilə region
kitabxanalarında daha çox diqqəti cəlb edir. Regionlarda
mövcud olan kitabxanalarımızın fəaliyyətinə
nəzər salsaq görərik ki, bu gün regionlarda ali təhsilli
kitabxanaçı kadrların azlığı, digər
kitabxana işçilərinin texniki vərdişlərinin və
peşə səriştəsinin aşağı səviyyədə
olması regionlarda informasiya mədəniyyətinin
formalaşmasında kitabxanaların roluna əsaslı dərəcədə
mənfi təsirini göstərir. Bu problemin həlli məqsədilə
region kitabxanaçıları üçün müntəzəm
olaraq distant kursların, telekonfransların təşkili məqəsədəuyğun
olardı. Odur ki, şəxsiyyətin informasiya mədəniyyəti
problemi - tükənməzdir və kitabxanada müasir səviyyədə
həll olunmalıdır.
Son zamanlar təhsil sahəsində
baş verən dəyişikliklər, yeni islahatların təhsil
prosesinə tətbiqi ali məktəblərin
qarşısında da yeni tələblər qoymuşdur.
Artıq ali təhsil ocaqları təkcə ali təhsilli kadr
yetişdirməklə kifayətlənmir, öz məzunlarının
sosial həyata hazırlıqlı olmasını da təmin
edirlər. Tələbədə ümumbəşəri,
milli və mədəni dəyərlər
formalaşdırmaqla yanaşı, qarşıya xüsusi bir
məqsəd də qoyulur-professional mədəni mütəxəssis
yetişdirmək. [3]
Professional-mədəniyyətə
aşağıdakılar daxildir:
-professional səriştə;
-yerinə yetirdiyi işin əhəmiyyətini
dərk etmək;
-yüksək nəticələrə
nail olmaq cəhdi, karyera yüksəlişinə və maddi
rifaha inam;
-öz gücünə güvən;
-kollektivdə işləmək
bacarığı;
-kommunikativlik və qavrama qabiliyyəti (informasiyanın
qəbul edilməsi, emalı və qiymətləndirilməsi,
informasiya mədəniyyətinə malik olması)
Professional mədəniyyətin
bütün bu komponentləri informasiya mədəniyyətinin
mühüm tərkib hissəsini təşkil edir.
Mütəxəssislərin yüksək
səviyyəli hazırlıq sisteminə keçməsi
informasiya mədəniyyətinin əsasları üzrə fənlərin
tədrisinə yeni yanaşmanı tələb edir. Gələcək
mütəxəssislər üçün informasiya mədəniyyətinin
əsasları üzrə zəruri keyfiyyətlərin müəyyənləşməsində
təhsil standartlarına uyğun tədris pilləsi (orta təhsil,
bakalavr və magistr pilləsi, doktorantura və s.) ilə
bağlı tədris-metodiki kompleksin hazırlanması
mühüm əhəmiyyət kəsb edir. [5]
Bu məqsədlə BDU-nun
kitabxanaçılıq-informasiya fakültəsinin müəllimləri,
həm də respublikanın aparıcı kitabxana mütəxəssisləri
tərəfindən fənlərin tədris-metodik kompleksinin -
bakalavr pilləsi üçün “İnformasiya mədəniyyətinin
əsasları”, magistr pilləsi üçün isə
“Magistrin informasiya mədəniyyəti” fənləri üzrə
proqramların hazırlanması və tədrisi məqsədəuyğun
olardı.
Lakin təhsil müəssisələri
ilə yanaşı yaxşı olardı ki, kitabxanalarda da
“İnformasiya mədəniyyətinin əsasları”nın tədrisi
üzrə məşğələlər təşkil
edilsin. Bu məqsədlə ilk öncə informasiya mədəniyyətinin
tədrisi üzrə proqram hazırlamaq müəyyən
oxucu qrupları arasında təbliğat aparmaq, onları bu
prosesdə iştiraka cəlb etmək zəruridir.
Oxucuların informasiya mədəniyyətinin
səviyyəsini artırmaq məqsədilə təşkil
edilən biblioqrafik axtarış və mənbələrlə
işləmək metodikası barədə fərdi məsləhətlər
(informasiya mədəniyyətini inkişaf etdirmək və təkmilləşdirmək
yolları barədə, dünya informasiya sistemlərindən
istifadə üsullarını müəyyənləşdirmək
və s.); elektron və ənənəvi informasiya
resurslarından istifadə üzrə təcrübi məşğələlər,
İnternetdən istifadə metodikası mühüm əhəmiyyət
kəsb edir. Oxucuların informasiya mədəniyyətinin
inkişafına kömək məqsədilə müxtəlif
ədəbiyyat göstəriciləri, yaddaşlar, kitabxana
üzrə bələdçilər, soraq kitabları nəşr
edilməli, elektron vasitələrlə fərdi tədrisi təmin
edən xüsusi proqramlar hazırlanmalıdır. [6]
Sevindirici haldır ki, bu gün Azərbaycanın qabaqcıl
ali təhsil müəssisələrindən olan “ADA”
Universitetinin kitabxanasında tələbələrin informasiya
mədəniyyətinin formalaşmasına xüsusi önəm
verilir və bu məqsədlə artıq 2013-cü ildən
“İnformation literacy” (İnformasiya mədəniyyəti) dərsləri
tədris edilir. Öncədən müəyyən edilmiş
oxucu qrupları arasında tədris edilən bu dərslərin
əsas məqsədi tələbələri kitabxananın
strukturu, informasiya mənbələri, fondları, məlumat
bazaları ilə tanış etmək, onlar vasitəsilə
axtarış aparmaq, onlayn məlumat bazaları ilə işləmək
və ədəbiyyat sifarişini həyata keçirmək
bacarığını aşılamaqdan ibarətdir. Yeni tədris
həyatına qatılan gənc tələbələrin gələcək
elmi fəaliyyətində və iş həyatında bu bilik
və bacarıqların əhəmiyyəti
böyükdür.
Beləliklə, vətəndaşları
cəmiyyətin informasiyalaşdırılması prosesinə
cəlb etmək məqsədilə cari informasiyaya əlyetərliyi
təmin etmək, bütün həyatı boyunca şəxsin
təhsilində iştirakını təmin etmək, cəmiyyət
üçün intellektli və informasiya ilə işləməyi
bacaran vətədaşlar yetişdirmək, eləcə də
informasiya mədəniyyətinin formalaşması mərkəzinə
çevrilmək məqsədilə müasir kitabxanalar öz
prioritet funksiyalarını yenidən nəzərdən
keçirməli, iş prosesində yeni iş
üsullarını və dünyaca qabaqcıl təcrübəni
tətbiq etməlidirlər.
ƏDƏBİYYAT
1.
Xələfov,
A. Kitabxana və cəmiyyət :monoqrafiya /A. Xələfov,
elmi red. Məmmədova L., red. K.Aslan.-Bakı: Azərnəşr,
2011.- 348 s.
2.
Məcidli, S.İnternet hüququ və etikası /S.Məcidli; elmi red.
R.K. Məmmədov; rəyçi Ə.Sadıqov, Ə.Məmmədov.- Bakı:[Elm və təhsil], 2013.-
220, [4] s.
3.
Ãåíäèíà, Í. È.
Ôîðìèðîâàíèå èíôîðìàöèîííîé êóëüòóðû ëè÷íîñòè: îò òåîðèè – ê ìîäåëè
èíôîðìàöèîííîãî îáðàçîâàíèÿ /Í.È. Ãåíäèíà //Îòêðûòîå îáðàçîâàíèå.-2007.- ¹ 1.-
Ñ. 4-10.
4.
Äðèãàéëî, Ñ.Â.
Ôîðìèðîâàíèå èíôîðìàöèîííîé êóëüòóðû ïîëüçîâàòåëåé è ñîòðóäíèêîâ áèáëèîòåêè
/Ñ.Â. Äðèãàéëî//Íàó÷íûå
è òåõíè÷åñêèå áèáëèîòåêè.-2011.-¹1.-Ñ. 81.
5. Õåñóñ Ëàó «Ðóêîâîäñòâî ïî èíôîðìàöèîííîé ãðàìîòíîñòè
äëÿ îáðàçîâàíèÿ íà ïðîòÿæåíèè âñåé æèçíè»=Guidelines on Information Literacy
for Lifelong Learning /Ë.Õåñóñ.- Ìîñêâà :«Èíôîðìàöèÿ äëÿ âñåõ», 2006.- Ñ.16.
6.
Lanning, S. Concise Guide to Information Literacy.-
Santa Barbara, California: ABC-CLİO, LLC, 2012.-p. 5.
7.
Yang, H. Study on Information Literacy of College Students with
University Library/Yang, Hai-bo, Yan-yan Zhang, and Ning Yu //Information
Computing and Applications.- Springer Berlin Heidelberg, 2012.-414-420.
À.Àáäóëëàåâà
ÑÎÂÐÅÌÅÍÍÎÅ ÑÎÑÒÎßÍÈÅ È ÏÅÐÑÏÅÊÒÈÂÛ ÔÎÐÌÈÐÎÂÀÍÈß
ÈÍÔÎÐÌÀÖÈÎÍÍÎÉ ÊÓËÜÒÓÐÛ
 ÀÇÅÐÁÀÉÄÆÀÍÑÊÎÉ ÐÅÑÏÓÁËÈÊÅ
Ð Å Ç Þ Ì Å
Â
ñòàòüå èññëåäîâàíà
ïðîáëåìà ôîðìèðîâàíèÿ
èíôîðìàöèîííîé êóëüòóðû â Àçåðáàéäæàíå, áûëè
ïðîàíàëèçèðîâàíû ðåçóëüòàòû îïðîñà, ïðîâåäåííîãî ñðåäè ÷èòàòåëåé ñ öåëüþ
îïðåäåëèòü ðîëü
áèáëèîòåê â ýòîé îáëàñòè, àòàêæå îñâåùåíà íûíåøíÿÿ ñîñòîÿíèÿ
ôîðìèðîâàíèÿ èíôîðìàöèîííîé êóëüòóðû è áûëè äàíû
ðåêîìåíäàöèè î ïåðñïåêòèâàõ ðàçâèòèÿ. Ñîãëàñíî ðåçóëüòàòàì
îïðîñà ìîæíî ñêàçàòü, ÷òî ÷àñòü ÷ëåíîâ îáùåñòâà è îñîáåííî
ñòóäåíòû èìåþòíèæíåãî óðîâíÿ
ðàçâèòèÿ èíôîðìàöèîííîé êóëüòóðû.
A.Abdullayeva
CURRENT STATE AND PROSPECTS OF FORMATION OF
INFORMATION LITERACY IN THE AZERBAIJAN REPUBLIC
S U M M A R Y
The problem of formation of information literacy in Azerbaijan was investigated
in the article, results of survey conducted among readers with the purpose to
define a role of libraries in this area were analysed, also have been made
recommendations about a present condition of formation of information literacy
and futuredevelopment prospects.
According to results of questionnaire part members of society especially
students have low level of development of information literacy
Kitabxanaşünaslıq və
biblioqrafiya: Elmi-nəzəri, metodik və təcrübi
jurnal.- 2014.- ¹ 2.- S. 112-123.