A.A. XƏLƏFOV
Bakı Dövlət Universiteti
İNFORMASİYA CƏMİYYƏTİ
VƏ KİTABXANAŞÜNASLIĞIN MÜASİR
PROBLEMLƏRİ
Müstəqil,
suveren Azərbaycan dövləti özünün
çiçəklənmə dövrünü yaşayır.
Son dövrdə ölkəmizdə iqtisadiyyat, siyasət, elm,
təhsil, mədəni quruculuq, sosial tərəqqi, o cümlədən
doğma vətən torpağını erməni faşistlərindən
azad etmək üçün xalqımıza, dövlətimizə
ən çox gərək olan ordu quruculuğu sahəsində
böyük nailiyyətlər qazanılmışdır.
Eyni
zamanda dərin ardıcıl təhsil islahatları
keçirilmiş, Təhsil Qanunu qəbul edilmişdir. Vətən elminin
inkişafı üçün elmin perspektiv inkişaf strategiyası
qəbul edilmiş, elm və təhsilin inkişaf etdirilməsi
üçün böyük perspektivlər
açılmışdır.
Respublilkamızda
müstəqillik illərində humanitar elmlərin
mühüm tərkib hissələrindən biri olan
kitabxanaşünaslıq elminin inkişafı sahəsində
də böyük tərəqqi və yeniliklər baş
vermiş, kitabxanaşünaslığın mühüm problemlərinə
dair geniş elmi tədqiqatlar aparılmış, elmi məqalələr,
monoqrafiyalar, dərsliklər, dərs vəsaitləri nəşr
edilmişdir. Sovetlər
Birliyi zamanı respublikamızda ali və
orta ixtisas kitabxanaçılıq müəssisələrində
bir dənə də milli dərslik olmadığı halda
hazırda onlarla milli dərslik və dərs vəsaitləri
meydana gəlmişdir. Elmi dərəcəsi
olan milli kadrların sayı 3 dəfədən çox
artmışdır. Hazırda Bakı
Dövlət Universitetinin Kitabxanaçılıq-informasiya
fakültəsində və respublikamızın elmi
kitabxanalarında 10 nəfərə yaxın elmlər doktoru və
30-a qədər elmlər namizədi çalışır.
Bakı Dövlət Universitetində və
AMEA–nın Mərkəzi Elmi Kitabxanasında 20 nəfərdən
artıq doktorant və dissertant elmi tədqiqat işi
aparır. BDU-nun Kitabxanaçılıq-informasiya
fakültəsində 30 nəfərə qədər magistr təhsil
alır. Magistrlər
kitabxanaşünaslıq və informasiyanın aktual problemlərinin
araşdırılmasında yaxından iştirak edirlər.
Böyük elmi və praktik əhəmiyyətə
malik olan magistr dissertasiyaları yazılan zaman əldə edilən
nəticələri, təklif edilən nəzəri fikirləri
çap etmək, onları kitabxanaların təcrübəsinə
tətbiq etmək zərurəti meydana çıxır.
BDU-nun
Kitabxanaçılıq-informasiya fakültəsinin
kafedralarında çox güclü elmi potensiala malik alimlər
- fəlsəfə doktorları və elmlər doktorları fəaliyyət
göstərir. Bu alimlər bir qayda olaraq BDU-nun elmi tədqiqat
planına müvafiq müasir dövr kitabxana quruculuğunun
aktual problemlərinə dair araşdırmalar aparırlar.
Belə tədqiqatların çap edilməsi,
respublikamızın çox¬saylı kitabxana ictimaiyyətinə
çatdırılması böyük elmi-nəzəri və
praktik əhəmiyyət kəsb edir, əldə edilən
elmi nəticələrin kitabxana praktikasına tədbiq edilməsinə
şərait yaradır.
Müstəqillik
illərində bir sıra kitabxanalar elmi status almış,
geniş elmi tədqiqat işləri aparmağa
başlamışdılar. Belə kitabxanalara misal olaraq M.F.Axundov adına Milli
Kitabxananı, AMEA-nın Mərkəzi Elmi Kitabxanasını,
Prezident Kitabxanasını, Bakı Dövlət Universitetinin
Elmi Kitabxanasını və s. sahəvi kitabxanaları
göstərmək olar. Bu kitabxanaların
elmi-metodik və informasiya şöbələrində onlarla
elmi əməkdaş çalışır. Bu kitabxanalarda kitabxanaşünaslığın və
informasiyanın aktual problemlərinə dair ciddi araşdırmalar
aparılır, olduqca böyük elmi-nəzəri və
praktik əhəmiyyətə malik olan nəticələr əldə
edilir. Bu baxımdan böyük elmi kollektivlərin və
ayrı-ayrı tədqiqatçıların əldə etdiyi
nəticələrin çapı da böyük aktuallıq kəsb
edir.
Bütün
bu göstərdiklərimizlə yanaşı informasiya cəmiyyəti
kitabxanaşünaslıq elmləri qarşısında daha
ciddi problemlər qoymuşdur. Təəssüf ki, informasiya cəmiyyətinin
inkişafında mühüm rol oynayan informatika elminin bəzi
nümayəndələri, informasiya texnologiyasına,
kompüterə, informasiya¬laşdırma prosesinə, internetə,
məlumatın elektron daşıyıcılarına aludə
olaraq, elektron kitabxanaların yaradılmasını
mühüm amil hesab edərək, ənənəvi
kitabxanaçılığın əhəmiyyətini
azaltmağa meyl göstərirlər. Bizcə,
belə meylləri təhlil etmək, onun mənfi və
müsbət cəhətlərini göstərmək,
perspektivlərini müəyyənləşdirmək və
kitabxana işində elektron vəsaitlərdən istifadə
etmək işini araşdırmaq, klassik
kitabxanaçılıqla yeni
kitabxanaçılığın inteqrasiyası prosesini
ön plana çəkmək zərurəti meydana
çıxır. Hər şeydən
öncə infor¬masiya cəmiyyətinin mahiyyətini dərk
etmək, onun inkişaf istiqamətlərini, məqsəd və
vəzifələrini müəyyənləşdirərkən
belə bir inkaredilməz həqiqət ortaya çıxır
ki, informasiya cəmiyyəti kitabxanasız keçinə bilməz.
Oxucuların informasiya tələbatının
ödənilməsi bilavasitə maddiləşmiş biliyə,
həqiqi biliyə, yəni kitaba əsaslanmalıdır.
Kitablar isə kitabxanalarda toplanmışdır.
Deməli, obrazlı şəkildə desək,
kitabxanalar informasiya cəmiyyətinin döyünən ürəyidir.
Bu ürək nə qədər sağlam olsa,
ritmik döyünsə, informasiya cəmiyyəti bir o qədər
sürətli inkişaf edən, böyük nemət olan
biliyin idarə olunmasında daha yaxından iştirak edə
bilər. Bütün bunlar isə ən böyük
sosial funksiyalar: biliklə insan arasında etibarlı və əbədi
körpü olan, biliyin idarə olunmasında və kitabın
cəmiyyət üzvlərinə
çatdırılmasında etibarlı vasitə olan, cəmiyyətin
informasiya fəaliyyətini təmin edən kitabxanaların
missiyasıdır.
Beləliklə,
kompüter texnologiyalarının nailiyyətlərinə və
qlobal informasiya şəbəkələrinin inkişafına əsaslanan
“informasiya cəmiyyəti” və xüsusən daha geniş əhatəli
sosial, etik və siyasi parametrləri əhatə edən “biliklər
cəmiyyəti” kitabxanasız keçinə bilməz. Məhz buna görədir ki, YUNESKO-nun əsas sənədlərində
kitabxanalar informasiya cəmiyyətinin əsas atributlarından
biri kimi qiymətləndirilir. Cəmiyyətin
sosial təsisat (institut) kimi formalaşdırdığı
kitabxanalar tarixən mədəniyyətin normal fəaliyyətinin
mühüm şərti olmuş, mədəniyyətin
yaddaşını itirilməkdən qorumuş, gələcək
nəsillərə çatdırılmasında əvəzsiz
xidmət göstərmişdir.
Kitabxanaların tarixinə
nəzər saldıqda məlum olur ki, bütün dövrlərdə
kitabxanalar xalqın yaratmış olduğu elmi və mədəni
sərvətləri qorumuş, bəşəriyyətin
işıqlı gələcəyinə, təhsilinə,
maarifinə, mədəniyyətinə, elminə, tərbiyəsinə
xidmət etmiş, bilik, elm, informasiya mərkəzi kimi bəşər
sivilizasiyasının yüksəldilməsi vasitəsi
olmuşdur. İlk kitabxanalar hələ b.e.ə
III minil¬likdə bəşər mədəniyyətinin
beşiyi olan Şumerdə yaranmışdır.
Sonrakı əsrlərdə Assuriyada, Kiçik Asiyada, Qədim
Misirdə, Romada, Ərəb və Avropa ölkələrində
informasiya vasitələri olan kitabları və s.
yazılı materialları toplayıb saxlayan, onu nəsildən-nəslə
ötürən kitabxanalar dövrün-zamanın keşməkeşli
yollarından keçərək mədəniyyət və
informasiya vasitəsi kimi xidmət etdikləri cəmiyyətin
və insanların böyük hörmətini
qazanmışlar. Belə kitabxanalara misal olaraq Assuriya carı
Aşşurbanipalın öz fondunda 200 mindən artıq gil lövhəciklərdən ibarət
kitabxanasını, dünyanın mədəni möcüzələrindən
biri olan İsgəndəriyyə Kitabxanasını, Perqam
padşahlığının kitabxanasını, orta əsrlərin
ümumi kitabxanalarını, müasir dünyanın
böyük dövlətlərinin milli kitabxanalarını
göstərmək olar. Dünya tarixində bəşəriyyətə
5 min ildən artıq xidmət edən bu kitabxanalar elm və mədəniyyətin
inkişafı zəminində daim inkişaf etmiş, “öz
qiymətli yükünü” bəşəriyyətin
inkişafı naminə irəliyə aparmışdır.
Kitabxanaların daim inkişaf edən, təkmilləşən,
daha həyati, səmərəli xarakter daşıyan tarixi
missiyası xalqların yaddaşına həkk edilmişdir.
İlk kitabxanaların
tarixindən 5 min il keçir. Bu beş min ildə milyonlarla oxucuya xidmət edən
kitabxanalar öz ilk forma və strukturlarını əsasən
saxlamış, ancaq daim təkmilləşmiş, dövrlə,
zamanla ayaqlaşmağa çalışmışlar. Lap qədim zamanlardan kitabxanaların iki funksiyası
fəaliyyət göstər-məkdədir. Kitabxanaların ilk və ən mühüm
funksiyası sənədləri (əlyazmaları, çap
kitablarını və s.) toplamaq başqa sözlə, fond
yaratmaq funksiyasıdır. Arxivdən fərqli
olaraq kitabxana fondları həmişə oxucuların
üzünə açıq olmuşdur. Bəzi
vaxtlarda kitabxana fondlarının qapalı xarakter
daşıdığı halda belə onlar müəyyən
qrup oxuculara xidmət etmişdir. Kitabxanaların
ikinci mühüm funksiyası oxuculara xidmət funksiyasıdır.
Bu iki funksiyanın qarşılıqlı əlaqəsi,
birləşdirilməsi və işlək vəziyyətə
gətirilməsi kitabxanaçıların fəaliyyəti nəticəsində
mümkün olmuşdur. Kitabxanaçılar
tarixən kitabxana işinin hərəkətverici qüvvəsi
olmaqla, cəmiyyətlə kitabxanalar arasında əlaqələndirici
vasitə rolunu oynamışdır. Kitabsız, oxucusuz
kitabxana olmadığı kimi kitabxanaçısız da
kitabxana ola bilməz. Beləliklə,
kitabxana bu üç sütun üzərində bərqərar
olmaqla inkişaf edib zəmanəmizə gəlmişdir.
Deməli, 5 min il tarixi olan kitabxanalar cəmiyyətin
yaratdığı ən mühüm təsisatlardan
(institutlardan) biri kimi daim onu yaradan cəmiyyətə xidmət
etmiş, cəmiyyət kitabxanaların hamısı kimi
çıxış etmişdir. Cəmiyyətlə
kitabxanalar arasında olan bu üzvi bağlılıq
kitabxanaların yaşamasını təmin emtiş, onun fəaliyyətindən
cəmiyyət üzvləri elm, təhsil, mədəniyyət
və tərbiyə sahəsində bəhrələnmişdir.
Ancaq çox
təəssüflə qeyd etmək istəyirəm ki,
müasir informasiya cəmiyyətində kitabxanalara münasibət
hec də birmənalı deyildir. Bəzi informatika mütəxəssisləri,
müasir elektron kitabxanaların, elektron kataloqların
inkişafına daha çox
diqqət yetirməyə, internetin fəaliyyətindən bəhrələnməyə
və bütün informasiyaları elektron vasitələrlə
əldə etməyə üstünlük verməklə ənənəvi
kitabxanalardan tədricən əl çəkməyi məsləhət
bilirlər.
Əgər kitabxanalar yalnız
informasiya cəmiyyəti nəzəriyyəçilərinin
öy-rən¬mə obyekti kimi qalarsa, deməli, kitabxanaların
uzun müddət əldə etdiyi təcrübə, ənənəvi
kitabxanaçılığın bütün nailiyyətləri,
biliklərin idarə edilməsi texnologiyası, oxucu və
kitabxanaçı probleminin davamlı öyrənilməsi və
proqnozlaşdırılması
imkanlarından, müasir informasiya cəmiyyəti şəraitində
kitabxanalarda aparılan yeniliklərin, yeni iş forma,
metodlarından istifadə kitabxana informasiya və kommunikasiya
texnologiyasının ənənəvi kitabxanaçılıqla
əlaqələndirilməsi prosesindən istifadə etmək
olduqca cətin olacaqdır. Bütün
bunları nəzərə alan kitabxanalar və
kitabxanaşünaslıq elmləri bu düzgün olmayan elmi,
praktik və tarixi cəhətdən əsaslandırılmayan,
səhv tendensiyaya qarşı çıxmalı böyük
sosioloji tədqiqatlar, kitabxanaların 5 min illik təcrübəsinə
əsaslanan informasiya cəmiyyətinin qarşıda
qoyduğu aktual problemlərin öyrənilməsinə
dair ciddi elmi araşdırmalar aparılmalı, əldə
edilən nəticələri nəzəri cəhətdən əsaslandırmaqla
müasir dövr üçün ciddi tövsiyələr
hazırlamalıdır. Ancaq bundan sonra müasir kitabxana, onun
quruluşu, struk¬turu, statusu, cəmiyyətdə tutduğu
mövqe və onun vəzifələri haqqında elmi fikir
söyləmək olar. Bunun üçün isə ölkənin
kitabxana ictimaiyyəti ilə kitab¬xanaşünas alimlərin
birgə fəaliyyətinin zəruriliyi ortaya
çıxır.
Qeyd etdiyimiz kimi, son illərdə
həm beynəlxalq, həm də regional səviyyədə
mübahisələrin, müzakirələrin ardı-arası
kəsilmir; kitabxanalar hamının vərdiş etdiyi kimi
öz ənənəvi formasını (bina,
kitabsaxlayıcı, kataloqlar, oxu zalları və s.)
saxlayacaqmı?
Və yaxud kitabxanalar yaşamağa qadirdimi? Müxtəlif
fikirlərin ortaya çıxdığı belə bir şəraitdə
kitabxana-informaisya texnologiyası sürətlə inkişaf
edir, elektron kataloqlar, elektron kitabxanalar yaranır, kitabxanalar
internetə qoşulur. Kitabxanalardan internetə
çıxış yolundan oxucular müvəffəqiyyətlə
internetdən istifadə edir. İnternet müstəqil
infor¬masiya vasitəsinə çevrilir. Həmçinin
kitabxana fondlarında elektron kitabların və elektron
jurnalların miqdarı artır. Tammətnli elektron nəşrlərə
abunələrin genişlənməsi ənənəvi abunələri
üstələyir və ona qalib gəlir. Gələcək
elektron kitabxanaların əsasını təşkil edən
bu ünsürlər getdikcə daha geniş meydan alır,
sonra ənənəvi kitabxanalara “Mən sənin gələcəyinəm”
deyir. Ancaq bu dediklərimiz və müasir
dövrdə kitabxanaçılıq aləmində baş
verən proseslər hec də göründüyü kimi deyil
və mikrodaşıyıcılar, nə audio-video kasetlər,
qrammofon valları, nə də CD-ROM-lar kitabxanaların bir
institut kimi mövcudluğunu şübhə altına ala bilməz.
Tarixə nəzər salaq: 5 min ildən
artıq tarixi olan ənənəvi kitabxanalar bütün
zamanlarda və dövrlərdə bəşəriyyətə
uğurla xidmət edib, təkmilləşərək, yeniləşərək
zəmanəmizə qədər gəlib
çıxmışdır. Məhz buna
görə də
kitabxanaların gələcəyinə nəzər
salarkən, kitabxana quruculuğunun gələcəyini proqnozlaşdırarkən
keçmişi dərindən öyrənilməli,
kitabxanaların 5 min illik təcrübəsi nəzərə
alınmalıdır.
Beləliklə, elektron
daşıyıcıların inkişafı ənənəvi
kitabxanaların yaşamasına, fəaliyyət göstərməsinə,
cəmiyyətin informasiya tələbatının ödənilməsində
onların roluna heç bir xələl gətirmir, əksinə,
onun daha da təkmilləşməsinə, oxuculara xidmət
işinin
daha səmərəli təşkilinə,
operativliyinə kömək edir. İnformasiya cəmiyyətində
kitabxana işi sahəsində sürətlə baş verən
bu inqilabi dəyişikliklər, onların dərindən
öyrənilməsi, ümumiləşdirmələr aparılması
kitabxanaşünaslıq elmləri qarşısında olduqca
mühüm vəzifələr qoyur. Məhz
kitabxanaşünaslıq kitabxana işinin yeni şəraitə
uyğunlaşmasına, informasiya elmi ilə inteqrasiyasına
dair araşdırmalar aparmalı kitabxanalarımızı
elmi-nəzəri müddəalarla
silahlandırmalıdırlar.
Yadda
saxlamaq lazımdır ki, axtarış məharətinin
bütün növlərini məhz kitabxanalarda təkmilləşdirmək
mümkündür. Bu baxımdan görkəmli Amerikan
kitabxanaşünası Cessi Şiranın kitabxanaların gələcəyə
yönəlmiş fəaliyyəti haqqında sözləri
olduqca maraqlıdır. O yazır: “Fundamental sosial tələbatı
təmin etməkdən ötrü cəmiyyətin
yaratdığı kitabxana sivilizasiyanın nəhəng abidələri
icərisində demək olar ki, yeganə abidədir ki, indi əvvəlkindən
daha yüksəkdə durur və zülmətə
qarşı çıxır. Onlar belə bir
fikrin universal təsdiqidir ki, insan varlığının ulu sənədli
sübutları yaşamaqda davam edir və bizə çox
şey söyləyir, həm də hər biri
ayrı-ayrılıqda yox, hamısı birlikdə və onlar
buna ehtiyacı olan hər bir kəsin üzünə acıq
olmalıdır”.
ƏDƏBİYYAT
1. Xələfov A.A. Kitabxana
işinə dair Heydər Əliyev doktrinası uğurla davam
edir. - B., 2010.- 186 s.
2. Kitabxanalar biliklər cəmiyyətində
(İkidilli Azərbaycan-Rusiya layihəsi). - B., 2006. - 516 s.
3. Áèáëèîòåêè â îáùåñòâå çíàíèé
(Äâóõÿçû÷íûé àçåðáàéäæàíñêî- ðîññèéñêèé ïðîåêò).
- Á., 2006. - 516 ñ.
4. Øðàéáåðã ß.ß. Áèáëèîòåêè ýëýêòðîííàÿ
èíôîðìàöèÿ è ìåíÿþ-ùååñÿ îáøåñòâî â èíôîðìàöèîííîì
âåêå.- Ì., 2006.- 35 ñ.
5. Xələfov A.A.
Kitabxanaşünaslığa giriş. - B., 2001. - 398 s.
ÈÍÔÎÐÌÀÖÈÎÍÍÎÅ
ÎÁÙÅÑÒÂÎ È ÑÎÂÐÅÌÅÍÍÛÅ ÏÐÎÁËÅÌÛ ÁÈÁËÈÎÒÅÊÎÂÅÄÅÍÈß
À.À.ÕÀËÀÔÎÂ
ÐÅÇÞÌÅ
 ñòàòüå ðàññìîòðåíà
àêòóàëüíûå ïðîáëåìû áèáëèîòåêîâåäåíèå â ãîäû íåçàâèñèìîñòè Àçåðáàéäæàíà. Èíôîðìàòèçàöèÿ òðàäèöèîííûõ áèáëèîòåê è âàæíîñòü îáåñïå÷åíèå ñîâðåìåííûì
áèáëèîòå÷íî-èíôîðìàöèîííîé òåõíîëîãèÿìè áèáëèîòåê ÿâëÿåòñÿ îñíîâíûìè ïðîáëåìû
áèáëèîòåêîâåäåíèÿ è èíôîðìàòèçàöèè îáøåñòâà.
MODERN
PROBLEMS OF INFORMATION SECIETY
AND LIBRARY SCIENCE
A.A.KHALAFOV
SUMMARY
In the article is given about the actual problems of the library
science library science during the independence years. The main problems of the
library science and information is to secure the library information
technology.
Kitabxanaşünaslıq və informasiya.- ¹1.- 2010.- S. 9-14.