Naxçıvanda
qadın azadlığının təbliği “Molla Nəsrəddin” karikaturalarında
“Molla Nəsrəddin” jurnalı Naxçıvan mühitini özündə əks etdirən satirik yazıları ilə bərabər, rəngli karikaturaları ilə də oxucuların diqqətini cəlb etmişdir. Naxçıvanın ictimai-siyasi hadisələrini özündə əks etdirən rəngli karikaturalarda dərin məna, güclü satira atəşi hakim idi. Bu karikaturaların hər birində avam xalqı əsarət altında saxlamağa çalışan fırıldaqçı din xadimləri, ruhanilər və mollalar tənqid olunurdu. Naxçıvanda qadın əsarəti, qadın hüquqsuzluğu, savadsızlıq və s. problemləri özündə əks etdirən karikaturalar bu baxımdan mənalı və əhəmiyyətli rəsmlər idi. “Molla Nəsrəddin” nəşrə başladığı gündən qadın azadlığı ideyasını təbliğ etmiş, qadınlara da kişilərlə bərabər eyni hüquq və azadlıqların verilməsini tələb etmişdir. Jurnalın qadın məsələsinə həsr etdiyi karikaturaların əsas leytmotivini qadınların savadsızlığı, elmdən, təhsildən uzaq düşmələri, erkən yaşda nikahlanması kimi mənfi amillər təşkil edirdi.
Jurnalın 1909-cu il 10-cu nömrəsində verilmiş karikaturanın mövzusu məcburi nikahdır. Birinci şəkildə kişi bir qızın saçından tutub çəkir və deyir: “Öz xoşunla gəlməzsən zorla apararam”. İkinci şəkildə isə əlində xəncər tutmuş kişi çadralı qızı qazının yanına gətirir və cibindən pul çıxarıb qazıya verir. Pulu görən qazı deyir: “A qız səsin ki, çıxmır, görünür, razısan. Allahın əmri ilə səni bu oğlana nikah elədim” (“Molla Nəsrəddin”1909, ¹10).
Naxçıvanda qızların erkən yaşda nikahlanmasına tənqidi münasibət jurnalın 1910-cu il nəşrində də davam etdirilir və “Naxçıvanda küküli molla Fərəc” adlı bir karikatura dərc edilir: “Molla Fərəc üzünü tutub yanındakı əli təsbehli iki kişiyə deyir: “Siz Allah, bir insaf ediniz. Şeyxülislam yazır ki, 9 yaşında qıza kəbin verilməsin. İndi baxın görək, məgər bu qıza, ərə getməli deyil?” (“Molla Nəsrəddin”, 1910, ¹18). Mollanəsrəddinçilər bu karikaturalarla Azərbaycan qadının kölə halına salınması, azyaşlı qızların özlərindən yaşca böyük kişilərə zorla ərə verilməsi və qızların ataları tərəfindən alqı-satqı vasitəsinə çevrilməsi kimi eybəcərlikləri kəskin satira ilə qamçılayırdı.
Mollanəsrəddinçi şairlərin (M.Ə.Sabir, Ə.Nəzmi, Ə.Qəmküsar, M.C.Əsgərzadə, M.Zeynalov, M.S.Ordubadi və s.) satirik şeirlərində də qadın azadlığı mövzusu geniş yer tuturdu. Jurnalda “Naxçıvanda küküli molla Fərəc” adlı karikaturanın ardınca verilmiş Ə.R.Şamçızadənin “Məsləhət” adlı satirik şeiri də bu mənada diqqətə layiqdir:
Bir qızım var altı-yeddi yaşında,
Əqli, huşu kaldır hələ başında.
İstəyir bir kaftar yetmiş yaşında,
Molla dayı
verimmi, ya verməyimmi?
Növbəti illərdə də mollanəsrədinçi rəssamlar
qızların təhsil
almasına maneə olan maarif düşmənlərini
hədəf almaqda davam edirdilər. Jurnalın
1911-ci il tarixli ilk nömrəsindəki
karikatura da bu cəhətdən çox mənalıdır.
Günəşin parlaq şüaları
altında “məktəb”
sözü yazılmışdır.
Bu maarif işığının
qarşısında isə
bayquş şəkilli
molla dayanmışdır.
Mollanın kölgəsi
altında 14 yaşında
iki müsəlman uşağı biri çadraya bürünmüş
qız və gəlin qapısı ağzında dayanmış
oğlan uşağı,
şəklin sol tərəfində
isə 14 yaşında
məktəbli iki erməni uşağına
əli ilə məktəbi göstərən
müəllim təsvir
edilmişdir (“Molla Nəsrəddin”, 1911, ¹4). Müqayisəli şəkildə verilmiş
bu rəsmdə müsəlman uşaqların
erkən yaşda məcburi nikahlanması və onların maariflənməsinə mane olan
cəhalətpərəsət mollalar və ruhanilərin mənfi əməlləri mollanəsrəddinçilər
tərəfindən tənqidə
məruz qalırdı.
Başqa
bir nömrədə məktəbli qızların
təhsilini tamamlamayıb
ailə qurması “Məktəblilər üçün
tapmaca” adlı karikaturada satirik bir dillə oxucunun nəzərinə çatdırılırdı: “Yazda məktəblər tətil etməzdən Naxçıvan pedtexnikumunda
qızların sayı
çox idi. Tətildən qayıtdıqda isə
iki cüt bir tək qız
gəlmişdir. Gələnlər də nişanlılanmışlar.
İndi bu məktəbə qayıtmayan
qızların necə
olduqlarını kim tapıb 60 qəpik para ilə bərabər
idarəmizə göndərsə,
haman adam bir ay müftə məcmuə və haman qızların toy aşından bir qab göndəriləcəkdir
(“Molla Nəsrəddin”,
1929, ¹44).
“Molla Nəsrəddin”
jurnalı Azərbaycan
qadının savadlanması
və ictimai həyata atılması zərurətini təbliğ
edirdi. O dövrdə tək-tək də olsa təhsil almış qızların
adları jurnal səhifələrində iftixarla
çəkilirdi. Məsələn,
jurnalın 1908-ci il nömrəsinin birində
xaricdə təhsil almağa getmiş ilk azərbaycanlı qadın
Leyla xanım Şahtaxtlı haqqında
məlumat verilmişdir
(“Molla Nəsrəddin”,1908,
¹52).
Qadınları çarşabda saxlayıb
gün işığına
həsrət qoyan mollalar, ruhanilər jurnalın
1929-cu il nəşrində
özünə yer alan “Mədəni inqilab nümunələrindən”
adlı karikaturada tənqid hədəfinə
məruz qalır. Karikaturada göstərilir ki, balaca Ordubad qəsəbəsində 78 məscid
vardır, burada bircə nəfər üzüaçıq arvad
yoxdur. Ordubad qırmızı saqqallı:
“Təsbih ilə elədiyim istixarə (məşvərət) bəd
gəldiyinə görə
Ordubad firqəçi
və məsul işçilərinin arvadları
çadranı atası
olmadılar” (“Molla Nəsrəddin”, 1929, ¹17). Qadınların çarşab geyimi məsələsinə tənqidi
münasibət bildirən
mollanəsrəddinçi şairlərdən
Əli Məhzun qeyd edirdi ki,
“hələ ki, xanımlar üz açmayıb, deməli millətin gözü açılmayıbdır”. Məmmədəli Manafzadə
Sabit isə “çarşabı işıq
ömrə qaranlıqlar
saçan...məzar adlandırmışdır”.
Jurnalda dərc
edilmiş “Cənnətdədəmi
bu miqdar olacaq” adlı karikaturada Ordubadda təzəlikdə vəfat
etmiş Hacı Mir Yusif ağanın təziyəsində tamam
52 dul arvadı iştirak edir. Bunlar hamısı
ağaya siğə olmaq üçün növbəyə durmuşdular,
o da ki, qismət olmadı. Şəklin altında isə yazılıb ki, ağanın alıb-boşadığı iki
bacı olan arvadları burada iştirak etmirlər (“Molla Nəsrəddin”,1930,
¹21). Göründyü kimi bu rəsmdə də çoxarvadlılığa işarə
edilir və mollaların yalançı,
riyakarlığı öldürücü
satira atəşinə
tutulurdu.
Azərbaycan qadınlarının elmdən, təhsildən ayrı düşmələri
jurnalda tez-tez işıqlandırlır və
satirik tərzdə oxucuya çatırılırdı:
“Adi müsəlman kişisi “İrşad” qəzetinin növbəti nömrəsini oxuyarkən,
arvad ona qulaq asır. “İrəvan
milyonçuları Zəngəzur
aclarına on dörd manat ianə yığıb göndəriblər”.
Bunu eşidən savadsız qadın ərindən soruşur ki, “on dörd manat nə qədər
pul edər?”. Mən cavab verirəm
ki, bir manat
on elər, bir də dörd manat. Buradan ayıb olmasın, bizim Fuadın anası başlar sağ əlinin barmaqlarını saymağa,
olar beş,
sonra başlar sol əlinin barmaqlarını
saymağa altı, yeddi, səkkiz, doqquz, on... sonra barmaqlarının havada saxlayıb mənə deyər ki, “sən də barmaqlarını say görüm
nə qədərdir?
Mən də başlaram sağ əlimiin barmaqlarını
saymağa: on bir, on iki, on üç, on dörd. Burada ayıb olmasın, bizim ev adamı
bir qədər öz barmaqlarına baxar, sonra üzünü
mənə tutub deyər: Bu İrəvan milyonçularının nə
çox pulu var ki, özgələrinə
bu qədər pul verirlər”.
Mollanəsrəddinçilər cəmiyyətin xilasını
Şərq qadınının
azadlığı və
maariflənməsi uğrunda
mübarizədə görür
və bu yolda inamla, qətiyyətlə
addımlayırdılar.
Jurnalda Naxçıvanla
bağlı dərc edilən bu karikarular təkcə sadə rəsmdən ibarət deyildi. Onların hər
biri qadın azadlığı uğrunda
mübarizə məşəlini
yandıran kəsərli
silah idi. “Molla Nəsrəddin”
məcmuəsini bəzəyən
bu rəngli satirik karikaturalar jurnalın əsas məqsəd və məramını həyata
keçirməyə xidmət
edən, hər biri dərin məna kəsb edən, cəmiyyətin demokratikləşməsi, tərəqqisi
və qadınların
ictimai həyata atılması yolunda xidmətin ifadəsi idi.
Günel Əsgərova,
AMEA
Naxçıvan Bölməsinin elmi işçisi
Kredo.- 2022.-23-30 mart. - S.7.