Akademik Mədəd Çobanovun
əziz xatirəsinə
həsr olunmuş daha bir dəyərli
poema
Əflatun
Hüseynoğlu: "Sən
bir günəş oldun xatirələrdə..."
poemasının ictimai-mənəvi
dəyəri
Azərbaycan ədəbiyyatında şəxsiyyətlərin
həyatını və
elmi fəaliyyətini
poeziya vasitəsilə
əks etdirmək ənənəsi qədimdən
mövcuddur. Bu ənənə bu gün də davam edir. Qədim
Borçalı mahalında,
indiki Gürcüstanın
Aşağı Kartli
(Kvemo-Kartli) bölgəsində
yaşayıb-yaradan saz-söz
ustaları arasında
özünü istedadlı
qələm sahibi – filosof-şair-publisist kimi çoxdan təsdiq edən, ictimaiyyət arasında ictimai xadim və dəyərli
ziyalı kimi tanıdan, eyni zamanda, böyük hörmət və nüfüz qazanan sevimli soydaşımız
Əflatun Hüseynoğlunun
akademik Mədəd Çobanovun əziz xatirəsinə həsr etdiyi “SƏN BİR GÜNƏŞ OLDUN
XATİRƏLƏRDƏ…” adlı poeması da məhz elə həmin ənənənin
son illərdə yazılmış ən gözəl və ən layiqli nümunələrindəndir.
Müasir Azərbaycan
ədəbiyyatının uğurlu
nümunələrindən olan bu əsər
həm də tarix və dilçilik
baxımından da dəyərli bir mənbədir. Çünki
müəllif hadisələri
bədii və obrazlı təsvirlərlə
verməklə yanaşı,
həm də konkret faktlarla zəngin bir tərzdə, eyni zamanda, olduqca aydın, səlis və şirin bir dildə təqdim edir.
Əsərdə görkəmli türkoloq,
tanınmış dilçi-alim,
filologiya elmləri doktoru, professor, Türk dili Qurumunun, Beynəlxalq Turan Akademiyasının və Nyu-York Elmlər Akademiyasının
akademiki, mərhum Mədəd Çobanovun mənalı ömür və şərəfli həyat yolunu, gərgin zəhməti bahasına elmi-pedaqoji və ictimai fəaliyyətində əldə
etdiyi uğurları poetik dildə xatırlanır.
Poema Mədəd
Çobanovun qədim
Borçalı mahalının
ağır ellərindən
olan Darvaz kəndində dünyaya göz açması ilə başlayır:
“Qarışıq dövrdə, çətin
zamanda,
Bir oğul
doğuldu Darvaz elində.
Bu millət qalanda ahda-amanda,
Bir ana sevindi dua dilində.”
Bu misralar həm onun ailə mühitini, həm də cəmiyyətin çətin dövrünü
göstərir.
Görünməmiş dərdlər gördü,
Bu millət çox aldı yara.
Sevinci yox, kədər gördü,
Otuz yeddi çəkdi dara.
Müəllif alimin doğulduğu
dövrü (1937) “qarışıq
dövr” adlandırmaqla,
həmin zamana “çətin zaman” deməklə
məhz qanlı-qadalı
1937-ci ildə cəllad
İosif Stalinin rəhbərliyi ilə tüğyan etmiş məlum repressiyalara, sürgünlərə işarə
edir.
Xalq mədəd diləyir o vaxt Allahdan,
Şeytandan, iblisdən xilas
arayır.
Köməyə yetişsin Ulu Yaradan,
Hamıya
köməyə bir O
yarayır.
Bu, təkcə ailənin övladdan gözləntisi
deyil, həm də "Otuz yeddi çəkdi dara" ifadəsi ilə vurğulanan milli sıxıntılar dövründə
xalqın özünə,
gələcəyinə bir
dayaq, bir ümid diləməsini ehtiva edir.
Yeni doğulan körpəyə
Mədəd adının
qoyulması, əsərin
etimoloji və semantik dəyərlər üzərində qurulmasını
göstərir. Bu adın
seçimi həm də simvolik bir mənaya daşıyır:
“Uşağın adını
Mədəd qoydular,
Dedilər: “Arzumuz qoy Mədəd olsun!”
“Mədəd” – dayaq, dəstək, kömək
və yardım deməkdir, bu da onun gələcəkdə
elm və millət yolunda verdiyi töhfələri öncədən
işarə edir.
Uşaqlıq və məktəb
illərindəki zəhmət
və səbr poetik vasitələrlə
belə təsvir olunur:
“Dil açıb böyüdü, məktəbə
getdi,
Sarıldı bu uşaq kitab-dəftərə.
Zəhmətlə oxuyub kamala yetdi,
Məqsədi elm oldu onun bir kərə.”
Bu misralar Mədəd Çobanovun təhsil həyatına və elmi maraqlarına diqqət çəkir.
Müəllif həmçinin onun
çətinliklərə qarşı səbrini vurğulayır:
“Bir gün çörək tapdı, bir gün oldu ac,
O çətin zamanı keçib oxudu.”
Əsərdə Mədəd Çobanovun
ali təhsil yoluna və müəllimlik fəaliyyətinə
də geniş yer ayrılıb:
“Orta məktəbini bitirib getdi,
Ali məktəblərə üz
tutdu o da.
Yaradan yolunu işıqlı etdi,
Çatdı böyük ünə,
şöhrətli ada.”
O, tələbələrinə elmin
sirlərini öyrətmiş,
onların akademik fəaliyyətinə rəhbərlik
etmişdir:
“Neçə tələbələr
gəldi yanına,
Elmin sirlərini məhz ondan aldı.
Gülümsər üzüylə, şirin
diliylə,
Hər sözə-söhbətə sığal
çəkərdi.”
Mədəd Çobanov ona verilmiş adının yükünü daşıyaraq,
həqiqətən də,
gələcəkdə görkəmli
alim olmaqla yanaşı,
həm də fəaliyyəti boyu doğma ata yurdunun, milli dilinin, elinin və elminin dayağı olur.
Mədəd Çobanovun elmi
fəaliyyəti, xüsusən
dilçilik sahəsindəki
fədakarlığı, poemanın
mərkəzi ideyalarından
biri kimi vurğulanır. Şair, dilin acınacaqlı vəziyyətini ("Türkün
dili çox daş olub, Şaqqıldaşır yad başında")
təsvir edərək,
alimin peşə seçimini "Dili qorumağa
vardı ehtiyac" ideyası ilə əsaslandırır.
Mədəd müəllimin elmi
missiyası milli, siyasi
və ideoloji məqsədə xidmət
edir:
“Qarşıda məqsədi
alim olmaqdı,
Dilə
sahib çıxıb oxuyacaqdı.
Yağıdan, yadlardan öcün
almaqdı,
Hər tələni yıxıb qoruyacaqdı.”
Bu misralar, dilçilik elminin Borçalı və digər tarixi Azərbaycan torpaqları kontekstində
milli varlığı və
kimliyi qorumaq üçün bir mübarizə vasitəsi olduğunu vurğulayır.
O, dilin qrammatik və lüğəvi sərhədlərini müəyyən
etməklə yanaşı,
həm də milli yaddaşı bərpa edən bir alim funksiyasını yerinə
yetirirdi.
Poema, Mədəd müəllimin
müəllimlik və
pedaqoji fəaliyyətini
xüsusi vurğulayır.
O, gülümsər üzü
və şirin dili ilə təkcə
elm öyrətmir, həm
də "Millətin
qəlbində türklük
əkərdi". Onun
tələbələri “Sönməyən
əbədi məşəl”
alaraq elm yolunda irəliləyirlər.
Bir zaman oxuyub, elm öyrəndiyi,
Ali məktəblərdə müəllim
oldu.
Neçə tələbələr gəldi yanına,
Elmin sirlərini məhz ondan aldı.
Gülümsər üzüylə, şirin
diliylə,
Hər sözə-söhbətə sığal
çəkərdi.
Beləcə dayanıb elm ocağında,
Millətin qəlbində türklük
əkərdi.
Poemada Mədəd Çobanovun akademik nailiyyətlərinə
xüsusi yer ayırılır. Onun
Tbilisi Dövlət Pedaqoji
Universitetinin Azərbaycan
bölməsində müəllimlik
fəaliyyətindən başlayaraq,
Bakıdakı uzun müddətli elmi-pedaqoji fəaliyyəti nəticəsində
Azərbaycanın və
Türk dünyasının
görləmli alimlərinin
etimadını qazanaraq
onların cərgəsinə
qoşulmasına və
nəhayət, Türk
Dili Qurumunun, Beynəlxalq
Turan Akademiyasının
və Nyu-York Elmlər Akademiyasının
həqiqi üzvü seçilməsinə qədər
olan yüksəliş
dinamikası təqdim
olunur.
Əsərdə Mədəd Çobanovun
beynəlxalq uğurları
da qeyd edilir:
“Amerka, Nyu-York Akademyası
Onu sırasında görmək
istədi.”
Burada müəllif akademikin elmi nüfuzunu və beynəlxalq sahədə tanınmasını
göstərir. Eyni zamanda, onun akademik
titullarla qiymətləndirilməsi
və elmi irsin davamlılığı
vurğulanır:
“Elmi ad, təltiflər gəldi dalbadal,
Akademik kimi yüksəldi bir də.”
Bu fakt, Mədəd Çobanovun türkologiya
sahəsindəki araşdırmalarının
təkcə Azərbaycanda
deyil, həm də beynəlxalq elmi dairələrdə də yüksək səviyyədə tanınmasını
simvolizə edir. O,
"Şöhrəti, ad-sanı
gəzdi cahanı"
misrası ilə öz şərəfli adını Azərbaycan elminin dünyadakı ünvanına çevirən
şəxsiyyət kimi
təqdim olunur.
Mədəd Çobanovun şəxsi
həyatı və ailə dəyərləri
də poema vasitəsilə əks olunur:
“Allahın ən xoşbəxt bəndəsi
oldu,
Beş övlad bəxş etdi vətənə alim.
Özü alim idi, övladları
da
Ali savad alıb, oldular alim.”
Bu misralar onun yalnız
özünün deyil,
həm də övladlarının elm yolunda
örnək olduğunu
göstərir.
“Meyvə budağından kənara düşməz”,
Bu hikmətli sözü dədələr deyib.
Yaxşını çəkiblər hər
zaman başa,
Onlarla güvənib, onları öyüb.
Alimin ziyalılıq missiyası
onun övladlarında
da davam edir:
Atanın
yolunu tutub övladı,
Onlar da mətinlə bu yolu gedir.
Xalq unudan deyil alim oğlunu,
Adını hörmətlə daim
yad edir.
Bu məqam, akademik Mədəd Çobanovun nailiyyətlərinin şəxsi
yox, nəsildən-nəslə
ötürülən bir
ziyalılıq ənənəsi
olduğunu göstərir.
Bu, milli mənəviyyatda elmə
və alimə verilən dəyərin yüksəkliyini təsdiqləyir.
Poema kədərli notla sonlansa da, “Qazandığı
gözəl cənnət
yeridi” və “Sən bir günəş
oldun xatirələrdə”
kimi ifadələrlə
alimin fiziki ölümünün onun
mənəvi və elmi irsini ləğv
etmədiyini göstərir.
Alim öz əməlləri
və xidmətləri
ilə haqqın qatında yerini tutmuş, əbədiyaşarlıq
qazanmışdır.
İşıqlı yolları qoyub bizlərə,
Mədəd Çobanov da Haqqa
yeridi.
Ona rəhmət deyək gündə yüz kərə,
Qazandığı gözəl cənnət
yeridi.
Nurlu əməllərin parlayacaqdır,
Cəsədin yatsa da bu qara yerdə.
Millətin yolunda alışıb
yandın,
Sən bir günəş oldun xatirələrdə.
Bir sözlə, mərhum akademik Mədəd Çobanovun mənalı
ömür yoluna, zəngin və çoxşaxəli elmi-pedaqoji
və ictimai fəaliyyətinə həsr
olunmuş digər çoxsaylı poeziya nümunələri kimi, Əflatun Hüseynoğlunun
bu əsərində də onun dözümü
və səbri, böyük əməyi və gərgin zəhməti, qiymətli elmi irsi və
xalq qarşısındakı
əvəzsiz xidmətləri
göstərilməklə, əziz və unudulmaz xatirəsi bir daha yad edilir,
böyük alimin və dəyərli ziyalının əbədiyaşar
adı, soyadı və şərəfli fəaliyyəti böyük
ustalıqla, poetik vasitələrlə gələcək
nəsillərə çatdırılır.
Bu poema, Mədəd Çobanovun həyatını,
millətinə və
dilinə xidmətini poetik dildə tərənnüm edən
bir əsər olmaqla yanaşı, həm də milli ziyalı missiyasının
manifestidir.
Bu poema, həm də, Mədəd müəllimin simasında
elmə fədakarlıq,
Vətənə bağlılıq
və türkçülük
idealının sönməzliyini
təsdiq edir. Bu, alimi unutmamaq, onun irsinə sahib çıxmaq haqqında hər bir Azərbaycan
və türk ziyalısına ünvanlanmış
bir çağırışdır:
"UNUTSAQ, UNUDULARIQ!..."
Biz də Mədəd müəllimə bir daha Allahdan rəhmət
diləyirik.
Mədəd müəllimin əziz
xatirəsinə belə
bir gözəl əsər yaratdığına
görə bütün
oxucular və Mədəd sevərlər
adından Əflatun Hüseynoğluna təşəkkür
edir, ona yeni-yeni uğurlar arzulyır və aşağıda həmin poemanı oxuculara təqdim edirik.
MƏLAHƏT
BABAYEVA,
“TURAN” İnformasiya Mərkəzinin
–
Turan.info.az
saytının redaktoru,
AYB-nin və AJB-nin üzvü,
filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru,
dosent
Elm.info.az
Kredo .- 2025.- 25 noyabr (¹34).- S.8.