Əbədiyaşar sənətkar
Dosye:
Azərbaycan və SSRİ
Xalq artisti Ələsgər Hacağa oğlu Ələkbərov.
1910-cu il martın 26-da Bakıda yoxsullaşmış
tacir ailəsində doğulub. İbtidai təhsilini Bakı
Realnı Məktəbində alıb. Uşaqlıqdan şeirə,
teatra, kinoya həvəs göstərən Ələsgər,
1924-cü ildən Əbilov adına klubda həvəskar aktyor
kimi fəaliyyət göstərib. Onun fitri istedadı, gözəl
qaməti, gur səsi klubun dram dərnəyinin rəhbərlərinin
ilk gündən diqqətlərini cəlb edir. Onlar Ələsgərin
gələcəkdə böyük aktyor olacağına
şübhə etmirdilər.
Ə.Ələkbərov aktyor və rejissor İ.Hidayətzadənin
məsləhəti ilə 1927-ci ildə Bakı Teatr Texnikumuna
daxil olur. Texnikumda təhsil aldığı illərdə
onu Bakı Türk İşçi Teatrında işləməyə
dəvət edirlər. 1930-1933-cü illərdə Tiflis Azərbaycan
Teatrı və Gəncə Dram Teatrında, 1933-cü ildən
ömrünün sonunadək indiki Azərbaycan Akademik Milli
Dram Teatrında fəaliyyət göstərib. Onun milli teatrda ən
böyük sənət qələbələri Otello və
Vaqif obrazlarıdır. Aktyor Vaqif rolunda 500 dəfədən
çox səhnəyə çıxıb.
Ələsgər Ələkbərov
Azərbaycan teatr və kinosunun o korifey sənətkarlarındandır
ki, onun yaradıcılıq nüfuzu ürəkləri fəth
etməyi bacaran qəhrəmanlarla təsdiq olunub. Böyük
sənətkar yaratdığı obrazlar qalereyasında bu
statusu daim saxlaya bilib.
Ələsgər Ələkbərov
aktyor kimi qəhrəman ampluasına aparan yol gözəgəlimli
xarici görünüşü, gur səsi ilə
bağlı idi. 37 yaşlı gənc Ələsgər
qubalı Fətəli xan obrazı ilə bizi necə heyran
etdi. Yaxud «Kəndlilər»də aşıq Göydəmir,
«Uzaq sahillərdə»ki partizan hərəkatının
başçısı Ferrero, «Səhər»də milyonçu
Rəhim bəy, «Böyük dayaq»da Rüstəm kişi.
Aktyorun bu filmlərdə yaratdığı obrazlar Azərbaycan
kino tarixində xüsusi yer tutur.
«Fətəli xan» filmi
ideoloji təbliğat vasitəsi kimi
yaradılmışdı. Yəni burada Azərbaycanın
Rusiya ilə birləşdirilməsi, bununla da ölkənin
«İran və Türkiyənin təcavüzündən» xilas
olması ideyası ön plana çəkilmişdi. Buna
baxmayaraq Fətəli xanın ekrandan gur səslə «...Azərbaycan
vahid olmalıdır. Əgər birləşməsək,
İran bizə qalib gələcək. Vətən - Ərdəbil,
Təbriz dərd içindədir... Toya bütün
xanları dəvət edəcəyəm. Həmin gün
ittifaq barədə məsələ qaldıracağam. And
içirəm ki, mənim həyatım sənə həsr
olunub, Azərbaycan!» deməsi onun kimliyini, vətənə sədaqətini
açıb göstərir.
Filmdə XVIII əsrdə Azərbaycanın
çətin ictimai-siyasi vəziyyəti ilə bağlı vətənin
müdafiəsinə qalxan Fətəli xanın simasında
ağıllı, düşüncəli dövlət xadimini,
qəhrəman sərkərdəni görürük. Xəyanət
nəticəsində çıxılmaz vəziyyətlərə
düşsə də o, müdrikliyi və uzaqgörənliyi
sayəsində ona qarşı çevrilmiş düşmən
qüvvələri dəf edir. Ə.Ələkbərovun
ifasında Fətəli xan vətənpərvər və qeyrətli
bir insan kimi tamaşaçıların yaddaşına həkk
olunub.
Görkəmli aktrisamız
Leyla Bədirbəyli həmkarı Ə.Ələkbərov
barəsində xatirələrində belə
yazmışdır: «Ələsgər Ələkbərov
sözün tam mənasında səhnə üçün,
sənət üçün doğulmuşdu. Bu mahir
aktyoru səhnədə bir dəfə görən heç
zaman unutmurdu. O, vüqarlı səhnə surətlərinin -
Elxan, Aydın, Otello, Vaqif, Fərhad və Cavanşirin ülvi
hisslərini coşqun məhəbbətlə
yaratmışdı. O, yüz dəfə, min dəfə
Otellonun, Vaqifin faciəsini öz faciəsi kimi
yaşamış və bu «ölümlərlə» ölməzlik
qazanmışdı».
Ələsgər Ələkbərov sənətkar kimi kamilləşdikcə kinoda və teatrda bir-birinin ardınca müxtəlif səpkili, dərin məzmunlu obrazlar yaradıb.
Onun
çoxşaxəli yaradıcılığında ekran
rolları xüsusi yer tutur. İlk dəfə kinoya 17
yaşında gələn aktyor «Vulkan üzərində ev»
filmində neftçi Həsən rolunda çəkilib.
Filmin əsasını
olmuş əhvalatlar - 1907-1908-ci illərdə Bakı quberniyasının
Zabrat neft mədənlərində və onun
yaxınlığında fəhlə-neftçilər
üçün salınmış komalarda baş verən
faciəli hadisələr, Bakı neft mədənlərində
çalışan fəhlələrin çətin və
acınacaqlı həyat şəraiti, müxtəlif millətlərdən
olan neftçilərin dostluğu təşkil edir. O
vaxtı film səssiz idi. Ona görə də burada gənc Həsənin
hiss və həyəcanı mimika və jestlər, gözlərindəki
narahatçılıq vasitəsilə
tamaşaçılara çatdırılmışdır.
Bundan sonra Ələsgər Ələkbərov
«Lətif» filmində kolxoz sədri Qurban, «Altıncı hiss»də
mühəndis, «Almaz»da Fuad, «Yeni horizont»da Aslanov, «Qara
Daşlar»da İsmayılzadə, «Kölgələr
sürünür»də Sərdarlı, «Ögey ana»da
Hüseyn dayı, «Leyli və Məcnun»da Şeyx Əmir, hətta
A.Dovjenko adına Kiyev kinostudiyasında istehsal olunmuş iki
seriyalı «Varislər» filmində padre Aqilla rollarında
çəkilmişdir.
Ə.Ələkbərov «Lətif»,
«Ögey ana» və «Böyük dayaq» filmləri ilə
müxtəlif illərin bir-birindən fərqlənən
kolxoz sədrlərinin surətlərinin də müəllifidir.
Rüstəm kişi - Ə.Ələkbərov
böyük və qabaqcıl bir kolxozun sədridir. O,
zahirən zabitəli, hökmlü nəzərə
çarpsa da, təmiz vicdanlı, safürəkli, xeyirxah bir
adamdır. Rüstəm kişi xalqın içərisindən
çıxıb, xalq üçün
çalışır. Lakin son zamanlar o, xalqın iradəsinə,
gücünə inanmır, arxalanmır, hətta bəzən
özünü ondan üstün tutur. Bu zəif cəhətinə
görə də yaltaq, əliəyri adamların toruna
düşür, onların sözlərinə inanıb namuslu
kolxozçulardan üz döndərir. Nəhayət, öz səhvinin
qurbanı olur. Çətin anda yenə də xalq ona dayaq
olur. Rüstəm kişi təcrübəli, zəngin təbiətli
təsərrüat başçısı olsa da, ziddiyyətli
obrazdır. Aktyor düşdüyü çətin vəziyyətlə
bağlı qəhrəmanının keçirdiyi psixoloji
sarsıntıları, daxili aləmində gedən təbəddülatı,
nəhayət, həqiqəti dərk edərək
özündə qüvvə tapıb yenidən xalqa
arxalanmasını ekranda sənətkarlıqla
canlandırmışdır.
Ələsgər Ələkbərovun
«Kəndlilər» filmində yaratdığı aşıq
Göydəmir obrazı onun maraqlı işlərindəndir. Bu
film çəkilərkən artıq Azərbaycan kinosuna bir
neçə il idi ki, səs gəlmişdi. Aktyorlar öz
fikirlərini, düşüncələrini nitq vasitəsilə
ifadə edə bilirdilər. Tamaşaçılar da ilk dəfə
aktyorun səsini məhz bu filmdə eşitdilər.
Tarixi-inqilabi janrda çəkilmiş
«Kəndlilər»də əgər əvvəllər
aşıq əlində saz həmyerlilərinin ağır
güzaranından mahnılar oxuyurdusa, sonradan o, əlinə silah
götürüb inqilabi hadisələrin burulğanına
düşür. Göydəmir hadisələrin
inkişafı prosesində adi kənd aşığından
mübariz inqilabçıya çevrilir.
Ümumiyyətlə, aktyor təkcə
xarici görünüşü və gözəl səsi ilə
uğur guşəsində çox qərar tuta bilməz. Ə.Ələkbərov
bu baxımdan fərqli sənətkar idi. Yəni o, həmişə
öz üzərində gərgin işləyir,
istedadını zəhməti hesabına daha da təkmilləşdirirdi.
Nəticədə biz aktyorun simasında yüksək səviyyəli
ustalıq, sənətkarlıq görürük,
ifaçının şəxsiyyətinin dərinliyini hiss
edirik, aktyorun imkanlarının diapazonunun genişliyinin
şahidi oluruq.
Müqayisə edək: «Uzaq
sahillərdə» filmindən yaxşı
tanıdığımız partizan hərəkatının
başçısı, hər bir partizanın qeydinə qalan,
onlara atalıq qayğısı göstərən Ferrero və
«Səhər» filmindəki Rəhim bəy, hətta öz
doğma oğlunun xoşbəxtliyinə belə mane olan
hökmlü milyonçu Rəhim bəy. «Leyli və Məcnun»
filmindəki Şeyx Əmir, oğlunun ruhi xəstə
olduğunu zənn edib onu müqəddəs yerlərə
ziyarətə aparan ata və «Böyük dayaq»dakı
Rüstəm kişi, oğlu Qaraşla gəlini Mayanı
özünün qoyduğu köhnə qayda-qanunlara tabe etdirməyə
çalışan, həyatda necə yaşamağı
cavanlara öyrədən ötkəm ata. «Yeni horizont» filmindəki
Aslanov, gənc geoloq Murad Səmədovla qocaman alim, Muradın
müəllimi, professor Əhmədov arasında elmlə
bağlı yaranan kəskin münaqişəni aradan
qaldırmağa müvəffəq olan partiya komitəsinin
katibi və «Kölgələr sürünür»dəki
öz vicdanına xəyanət edən alim Sərdarlı.
Realist aktyor Ə.Ələkbərov hər bir qəhrəmanı
üçün ona xas olan cizgilər, ştrixlər
axtarıb tapır, onları tamaşaçıya sevdirə
bilir.
Ələsgər Ələkbərovun
kino fəaliyyəti ərzində ən uğurlu işlərindən
biri də «Uzaq sahillərdə» filmindəki Ferrero
obrazıdır. Bu film kinoda qeyri-standart xarakterin
dialektikasını dərk etmək bacarığına malik
yeni Ələsgər Ələkbərovu bizə təqdim
etdi. Onun dərin düşüncəli qəhrəmanı rəhbərlik
etdiyi partizanlardan hər birinə ata nəvazişi ilə
yanaşır, onlara qayğı göstərir. Lakin komissar
mehriban, təmkinli olduğu qədər də sərtdir,
ciddidir. Mehdinin Karranti tərəfindən
bıçaqlanıb aradan çıxdığını
eşidəndə özünə yer tapa bilmir, nə qədər
qəzəblənsə də təmkinini pozmur. Təcili
olaraq dəstənin yerini dəyişməsi barədə
göstəriş verir. Qəlbində faşistlərə
nifrəti aşıb daşan Ferrero məhz beləcə-qayğıkeş
insan və cəsur komissar kimi yadda qalır.
Müxtəlif dövrlərin
və nəsillərin personajlarını təcəssüm
etdirən aktyor onları özünün daxilindən
keçirirdi. Aktyorun yaradıcılıq imkanları hərtərəfli
inkişaf etdikcə, realist sənətkar kimi püxtələşdikcə
yaratdığı obrazlar da dolğunlaşır və zənginləşirdi.
Bu da Ələsgər Ələkbərov qəhrəmanlarının
əbədi yaşamalarına səbəb olmuşdur. Ə.Ələkbərov
yaradıcılığınıın daha bir xüsusiyyəti:
aktyorun ilhamla yaratdığı müxtəlif səpkili,
müxtəlif xarakterli qəhrəmanlar ləyaqətdən,
fədakarlıqdan, nəciblikdən, ən əsası insana
inamdan yoğrulmuşlar.
Aydın Kazımzadə,
Əməkdar incəsənət xadimi,
kinoşünas
Mədəniyyət.- 2010.- 7 aprel.- S. 10.