Orta məktəblərin tədris
proqramında mədəniyyətə az yer ayrılıb
Bakı Musiqi Akademiyasının rektoru Fərhad Bədəlbəyli
bu fikirdədir
Xalq artisti, professor, Azərbaycan ifaçılıq məktəbinin
görkəmli nümayəndəsi Fərhad Bədəlbəyli
ilə mədəniyyətin hansı sahəsinə dair desən,
söhbət etmək olar. Bu dəfə maestro söhbətə
rektoru olduğu Ü.Hacıbəyli adına Musiqi
Akademiyasının tələbə və məzunlarından
başladı. Beləcə, söhbətimiz musiqi təhsili,
ümumi mədəni səviyyə və mənəvi tərbiyə
mövzusuna kökləndi.
- Musiqi Akademiyasındakı
tədris prosesi digər ali məktəblərdəkindən
çox fərqlənir. Başqa bir ali məktəbdə
müəllim auditoriyada 100-200 nəfər tələbəyə
mühazirə oxuyursa, bizdə müəllim və
professorlarımız tələbələrlə təkbətək,
fərdi şəkildə məşğul olurlar. Bəzən
onların birgə çalışması saatlarla
sürür, dərs hətta axşamdan keçənədək
davam edir, məşq gedir. Bizim professorların iddiaları
çox böyükdür. Hamı istəyir ki, onun tələbəsi
hansısa beynəlxalq müsabiqədə qalib gəlsin,
şöhrət qazansın. Bir müddət əvvəl iki məzunumuz
- Dinara Əliyeva və Elçin Əzizov Rusiya Böyük
Teatrına solist qəbul ediliblər.
- Bir neçə il əvvəl
Dinaranın Monserrat Kabalyenin ustad dərsindəki
çıxışı da, o, səhnədə olarkən
müəllimi Xuraman Qasımovanın keçirdiyi həyəcan
da gözlərimin qarşısındadır...
- Görürsünüz, hər
bir səsin, notun üzərində saatlarla işləməyin,
vaxtı unudaraq məşq etməyin, müəllim-tələbə
münasibətinin nəticəsi budur. Yaxud Murad Hüseynovun
Parisdəki beynəlxalq müsabiqədə birinci yeri
tutması orada sensasiya kimi qarşılandı!
- Elə ötən yay
başqa bir tələbəniz İsfar Sarabski İsveçrədə
caz müsabiqəsində uğur qazanması ilə bizi
sevindirdi...
- Bəli, tələbələrimizin,
məzunlarımızın bütün uğurları göstərir
ki, bu tədris ocağı yaşayır. Biz hər gün
efirə çıxıb öz uğurlarımız barədə
danışmırıq, təvazökarlıq edirik. Amma demək
lazımdır. Bu uğurlar təkcə Musiqi
Akademiyasının yox, Azərbaycan mədəniyyətinindir.
Yadımdadır ki, İsfar musabiqəyə qatılanda mədəniyyət
və turizm naziri Əbülfəs Qarayev bütün konsertlərdə
iştirak edirdi, onunla birgə həyəcanlanırdı, gənc
pianoçuya qayğı göstərirdi. İsfardan əvvəl
Montrödə ikinci mükafat qazanmış Şahin Növrəsli
bu gün Amerikada ən sanballı caz klublarında müvəffəqiyyətlə
çıxış edir. Hazırda İtaliyanın Ozima Opera
Sənəti Akademiyasında təhsilini davam etdirən
baritonumuz Cavid Səmədov böyük uğurlar qazanır.
O, professor Elmira Quliyevanın yetirməsidir. Mən Cavidə
çox böyük ümid bəsləyirəm.
Qazanılan uğurlar
sübuta yetirir ki, bu ocağın əsas işi istedadlı tələbələrin
qayğısını çəkmək, onların qabiliyyətlərinin
parlamasına şərait yaratmaqdır.
Bu uğurlar akademiyanın
rektoru mənəm deyə, qazanılmayıb. Başqa bir adam
da rektor olsaydı, yenə bu uğurlar qazanılacaqdı. Çünki
bu ocaqda Üzeyir bəyin təməlini qoyduğu ənənələr
yaşadılır.
- Təxminən 20-25 il əvvələ
qədər Azərbaycanda, demək olar ki, əksər ailələrdə
uşaqların musiqi məktəbində oxuması dəb idi.
Azərbaycanlı uşaqlar əsasən xarci ölkə bəstəkarlarının
əsərləri üzərində qurulan Avropa alətləri
üzrə tədris proqramının öhdəsindən
pis-yaxşı gəlirdilər. Son illərdə isə musiqi
məktəblərində Avropa alətləri üzrə təhsil
almaq istəyənlərin sayı azalır. Bu, yaxın gələcəkdə
bizi xaricdən orta səviyyəli musiqiçi transferi problemi
ilə üz-üzə qoymaz ki?
- Belə bir təhlükə
var. Məsələn, violonçel çox qəliz alətdir.
Onu daşımaq, onda çalmağı öyrənmək də
çətindir. Buna görə də belə «ağır» alətlərə
gedən azdır. Bu gün az qala hamı ya bizneslə məşğul
olmaq istəyir, ya da vəkil-prokuror olmaq. Musiqiyə gələnlərin
də çoxu toylarda çalıb-oxumaq istəyir. Bunun
üçün isə heç əməlli musiqi savadı
lazım deyil. Təsəvvür edin ki, Gürcüstanda
klassik musiqi ənənələri bizdən də qədimdir,
amma onlar belə bir proqram tərtib ediblər: voltorna, faqot,
violonçel kimi çətin alətləri seçənlərə
xüsusi təqaüd verirlər. Həmin şəxsləri
qəbul imtahanından da azad edirlər ki, təki
konservatoriyada bu alətləri öyrənsinlər. Vəziyyət
bu qədər çətindir. Məncə, bizdə də bu
cür xüsusi proqrama ehtiyac var. O qədər istedadlı
uşaq var ki, ya kasıb ailənin övladıdır, ya da
valideyn himayəsindən məhrumdur. Niyə biz bu
uşaqları həmin çətin alət
ifaçılığına yönəltməyək? Həm
onlara sənət, çörək vermiş olarıq, həm
də gələcək üçün mükəmməl
musiqiçi qazanarıq. Ayda 100-150 manat təqaüd alan
uşaq başa düşəcək ki, ona bu pulu nəyə
görə verirlər və onun həvəsi, məsuliyyəti
daha da artacaq. Violonçel çalan ilə hüquq fakültəsinə
imtahan verəndən tarixi, dili eyni səviyyədə tələb
etmək olmaz! Musiqiçinin zəhmətinə, istedadına
görə ona güzəşt edilməlidir. Çətin alətlərə
marağı bu cür artırmaq lazımdır. Biz Əbülfəs
müəllimlə də bu barədə söhbət
etmişik. Yəqin ki, Moskvadan, ya Sankt-Peterburqdan bir neçə
professoru dəvət edəcəyik. Çünki nəfəs
alətləri üzrə müəllimlərimiz, təəssüf
ki, azdır.
- Müəllimi
çağırmaq, orkestrə ifaçı cəlb etməkdən
daha sərfəlidir, ona görə?
- Bəli! Qoy həmin
professor orkestrdə də çalsın, amma öz biliyini
mütləq azərbaycanlı balalarına öyrətsin.
- Ötən əsrin əvvəlində
Üzeyir bəy bu təcrübənin təməlini
qoymuşdu. Onun bu ideyası sayəsində biz həm Leopold
Rostropoviç kimi gözəl pedaqoq, sonralar isə Mstislav
Rostropoviç kimi dünya şöhrətli həmyerli
qazandıq.
- Düz deyirsiniz. Elə mənim
mərhum müəllimim Mayor Rafailoviç Brenneri də bir
zaman Üzeyir bəy Sankt-Peterburqdan Bakıya dəvət
etmişdi. Bu gün biz akademiyanın pedaqoji heyətini dəvətli
professorların hesabına gücləndirməklə
Üzeyir bəyin ənənələrini davam etdiririk. Bir az
maliyyə problemi var, amma bunu da həll etməliyik. Yoxsa 20 ildən
sonra Qara Qarayevin, Fikrət Əmirovun əsərlərini
çalan tapılmayacaq.
- Mən yenə də
söhbətimizin əvvəlində toxunduğunuz proqrama
qayıtmaq istəyirəm: həmin proqramı kim tərtib etməlidir?
- Təbii ki, bu proqram
hökumət səviyyəsində olmalıdır, Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyi, Təhsil Nazirliyi onu birlikdə
hazırlamalıdır. Dünyada belə təcrübələr
var. Məsələn, İsraildə belə bir proqram tətbiq
edilir. Uşaqlar həftədə bir gün məktəbə
yox, muzeyə, teatra, ya da konsert salonuna gedirlər. Məsələn,
konsert salonunda uşağa musiqini anlayacağı tərzdə
başa salırlar. Alətlərlə tanış edirlər,
məlumat verirlər, hətta uşaqların həmin alətlərdə
nəsə çalmalarına da icazə verirlər.
Uşaqlara simfonik orkestrin nə olduğunu yüngülvari
başa salırlar. Sonra da nisbətən rahat anlaşılan əsərləri,
tutaq ki, Ştrausun valslarını, Çaykovskinin baletlərindən
populyar parçaları, Şopenin prelüdlərini
çalırlar. Həm də bu proqram məcburidir! Bilirsiniz,
indiki zamanda yalnız sinifdə oturmaqla dərs keçmək
düzgün deyil. Zamanə dəyişib. İndi tələbə
də, şagird də evdə kompyuterin düyməsini basmaqla
o qədər informasiya alır ki!
- Deməli, onları başa
salmaq lazımdır.
- Düzdür. Amma bizim orta
məktəbin tədris proqramında mədəniyyətə
az yer ayrılıb. Bu isə, məni narahat edir. Orta məktəbdə
musiqi dərsi keçilir, hamımız da bilirik ki, bu dərs
formal xarakter daşıyır, vəssalam.
- Bəs vəziyyəti necə
düzəltmək olar?
- Həm orta, həm də
ali məktəbdə mədəniyyət tarixi mütləq
planlı şəkildə öyrədilməlidir. Mən deyərdim
ki, başlanğıcda muzeyə, konsertə, teatra getmək,
kitab oxumaq lap məcburi təbliğ edilməlidir. Gənc nəslin
Azərbaycan mədəniyyəti, incəsənət xadimləri
barədə ən azı informasiyası olmalıdır.
- Fərhad müəllim, siz
cavan yaşınızdan pedaqoji fəaliyyətə
başlamısınız, 20 ilə yaxındır ki, təşkilati
işlə məşğulsunuz, rektorsunuz. İstər
pedaqoji fəaliyyət, istər rektorluq ifaçı Fərhad
Bədəlbəyliyə çoxmu mane olur?
- Bəli, mane olur. Mən
çox çətin bir vaxtda rektor təyin edildim. 90-cı
illərin əvvəli idi. Konservatoriya, klassik musiqi yada
düşmürdü. O zaman 20-25 nəfər professor
başqa ölkələrə işləməyə getdi. Mənim
yalançı vətənpərvərlikdən
acığım gəlir, amma o vaxt fikirləşirdim ki,
hamımız getsək, konservatoriyanın vəziyyəti necə
olacaq? Klassik musiqiyə münasibət pisləşmişdi,
professor 20 dollar maaş alırdı, alətlər
sınıb dağılırdı. Hələ sovet
vaxtında da biz qışda soyuqdan donurduq, paltoda oturub imtahan
götürürdük. Amma illər keçdi, vəziyyət
dəyişdi. Özünüz görürsünüz, bina
necə gözəl təmir edilib, qışda soyuqdan, yayda
istidən əziyyət çəkmirik. Musiqi alətləri
də təzələnib. Düzdür, akademiyadakı işlər
yaradıcılığıma, daha çox
çıxış etməyimə imkan vermir. Amma yenə də
çalışıram ki, səhnəyə
çıxım. Bu yaxınlarda İsraildə qastrolda
olmuşam. May ayında Vilnüsdə, sonra Londonda konsert verəcəyəm.
Avqustda isə Qəbələ festivalında üç dəfə
çıxış edəcəyəm.
- Yadımdadır, əvvəllər
sizin kabinetinizdə iki royal var idi. Birində özünüz
çalardınız, birində də dərs keçdiyiniz tələbə.
Amma indi bir royal var. Dərsi daha kabinetdə keçmirsiniz,
yoxsa çalmaqla öyrətməyə ehtiyac yoxdur?
- Yox, dərsi elə
kabinetimdə keçirəm. Tələbəyə qulaq
asıram və qeydlərimi söyləyirəm. O biri
royalı isə salonda səhnəyə qoymuşuq.
Düşündüm ki, kabinetdə iki royal bir az eqoistlik kimi
görünür. Qoy tələbələr də
yaxşı royalda çalsınlar.
Söhbətləşdi: Gülcahan Mirməmməd
Mədəniyyət.- 2010.- 14 aprel.- S. 5.