Bir mahnıyla şöhrət
qazanan bəstəkar
O,
yaradıcılığının ən coşqun,
çiçəkləndiyi bir vaxtda dünyanı tərk
edib. 45 illik ömründə qayğılı, gərginliklə
dolu illər yaşayıb bəstəkar Qəmbər
Hüseynli. Sənət aləmində xalqına can-başla
xidmət etmək vəzifəsini həyatının əsas
mənası hesab edirdi. O, özünəməxsus musiqi
duyumu, deyim tərzi, orijinal üslubu ilə
yazıb-yaradıb. Bütün yaradıcılığı
boyu professional musiqi sənətimizin xalq tərəfindən
daha çox sevilən janr və formalar hesabına zənginləşməsinə
çalışıb.
Unudulmaz bəstəkarımızdan
bizə yadigar qalan mahnılar, romanslar və digər janrlarda sənət
inciləri bədii-estetik dəyərinə görə bu
gün də çox qiymətlidir. Bəstəkarın
Dövlət Radiosunun “Qızıl fond»unda qorunub saxlanan və
müxtəlif sənətkarlar tərəfindən ifa olunan əsərləri
həmişə xüsusi şövqlə dinlənilir. Həmin
əsərlər müxtəlif konsertlərdə, ədəbi-musiqili
verilişlərdə tez-tez səsləndirilir. Qəmbər
Hüseynli deyirmiş ki, bəstəkar hər hansı janrda
yeni əsər yaradarkən onun ünvanını - kimlər
üçün yazdığını qabaqcadan nəzərə
almasa, özünü dinləyici yerində təsəvvür
edib, ona "yad" gözlə baxmasa, həmin əsərin
müvəffəqiyyətinə tam əmin ola bilməz. Ona
görə də görkəmli bəstəkarın
bütün əsərləri XALQ ünvanlıdır.
Mahnı yazmaq həvəsi
Qəmbər Hüseynli 1916-cı
il aprelin 16-da Gəncədə doğulub. Həmin
gün atası Məşədi Muxtarın sevinci yerə-göyə
sığmırdı. Qohumlar, dost-tanışlar onu təbrik
edir, gözaydınlığı verir, körpəyə
cansağlığı arzulayırdılar. Sadə peşələrdən
baş çıxaran, həmçinin dəmirçi kimi
şəhər əhalisinin böyük hörmətini
qazanan Muxtar kişi ikinci oğluna Qəmbər adını
verdi. Körpə xoşbəxt, qayğısız
uşaqlıq illərini yaşayırdı. Ancaq 6
yaşı olanda atasının qəfil vəfatı onun
uşaq qəlbini yaraladı. Əmisi Xəlil kişi,
böyük qardaşı Məmməd balaca Qəmbəri diqqətdən
kənarda qoymadılar. Çalışdılar ki,
atasının yoxluğunu hiss etməsin, oxusun, musiqi məktəbində
də təhsil alsın.
1925-ci ildə Gəncədəki
birinci dərəcəli məktəbdə təhsil almağa
başlayanda balaca Qəmbər artıq Seyid Əzim
Şirvaninin, Abbas Səhhətin, Mirzə Ələkbər
Sabirin bir çox şeirlərini əzbər bilirdi. Gəncənin
musiqi mühiti, çal-çağır məclisləri,
xüsusilə Qarabağ el şənlikləri və konsertlərə
dəvət olunan görkəmli xalq sənətkarlarından
Cabbar Qaryağdıoğlu, Seyid Şuşinski, Bülbül,
Malbəyli Həmid, Xan Şuşinski, Qurban Pirimov, Məşədi
Cəmil Əmirov və başqalarının
çıxışları musiqiyə sonsuz marağı olan
balaca Qəmbərə böyük təsir göstərirdi.
O dövrdə Gəncədə tez-tez aşıq musiqisi gecələri
də təşkil olunurdu. Aşıq İslam Yusifov,
Aşıq Əsəd, Bozalqanlı Hüseyn, Aşıq
Nağı, Teymur Hüseynov, Aşıq Qədir və
başqalarının sazlı-sözlü dünyası balaca
Qəmbərin musiqi sənətinə olan marağını
daha da artırırdı. Balaca Qəmbərin bir şakəri
də var idi: qrammofon vallarına qulaq asmaq...
Oxuyub öyrənməyə,
sənətə olan böyük maraq Qəmbəri 1929-cu ildə
Gəncə Pedaqoji Texnikumuna gətirdi. O, eyni zamanda
şəhərdəki orta ixtisas musiqi məktəbinin tar
şöbəsində təhsil almağa başladı. Həssas
musiqi duyumu ilk məşğələlərdən məşhur
tarzən-pedaqoq Həmzə Əliyevin diqqətini cəlb
etdi. O, çox böyük həvəslə tarda
çalmağı, xüsusilə muğam
ifaçılığının sirlərini şagirdlərinə
həvəslə öyrədirdi. Qəmbərin bəxti gətirmişdi.
Sonrakı təhsil illərində böyük bəstəkar
Fikrət Əmirov, istedadlı tarzən Zərif Qayıbovla
birlikdə uğurlu addımlarını atırdı. Hər
uğurlu addım sənət zirvəsinə gedən yolun
başlanğıcı idi. Təhsil illərinin ilk müvəffəqiyyətləri
həm yeniyetmə Qəmbəri, həm də tar müəllimi
Həmzə Əliyevi ürəkdən sevindirirdi. Fərəh
doğuran cəhətlərdən biri onun tarda notla
çalmaq bacarığına mükəmməl yiyələnməsi
idi. O, muğamlara böyük maraq göstərirdi. Həmzə
müəllimin qayğısı və səyi nəticəsində
muğamları məharətlə ifa etməyi öyrənmişdi.
"Rast"ı, "Şur"u, "Zabul segah"ı
şövqlə, daha təsirli çalırdı.
Pedaqoji texnikumda və orta
ixtisas musiqi məktəbində eyni vaxtda oxuduğu illərdə
Qəmbər Hüseynli gənc musiqiçi kimi Gəncə
şəhərinin mədəni həyatında yaxından
iştirak etməyə çalışırdı. 30-cu
illərdə şəhərdə istedadlı aktyor kimi
tanınan və sonralar Xalq artisti adını daşıyan Məmmədrza
Şeyxzamanovun Gəncə İnşaat Texnikumunda
yaratdığı dram dərnəyində Qəmbər də
yaxından iştirak edirdi. O, ayrı-ayrı tamaşaların
musiqi müşayiətində fəallıq göstərirdi.
1932-ci ildə baş verən
bir təsadüf gənc tarzənin musiqi istedadını
üzə çıxardı. O zaman Moskvadan Gəncəyə
qastrola gələn Şərq simfonik orkestrində bas tarı
çalan musiqiçi konsert günü ağır xəstələnmişdi.
Tamaşaçılarla görüşə isə çox
az vaxt qalırdı. Orkestrin rəhbəri Musiqi Texnikumunun
kollektivinə müraciət etdi. Hamının fikri bu oldu ki,
bu işin öhdəsindən ancaq Qəmbər gələ
bilər. Doğrudan da, bir neçə saat ərzində gənc
tarzən orkestrdə bas tara aid olan partiyanı demək olar ki,
mükəmməl öyrəndi və konsert zamanı
bacarıqla ifa etdi. Orkestrin rəhbəri, yaradıcı heyətin
üzvləri Qəmbərin musiqi təfəkkürünə
heyran qaldılar.
1934-cü ildə texnikumun
tar sinfini fərqlənmə diplomu ilə bitirən Qəmbər
pedaqoji kollektivin qərarı ilə təhsilini davam etdirmək
üçün Bakıya göndərilir. Ona Bakı
Musiqi Texnikumunun violonçel sinfində təhsil almaq təklif
olunanda tərəddüd etmədən razılıq verir.
İki il müddətində tanınmış musiqi pedaqoqu
A.S.Şvartsın violonçel sinfində təhsil alır. Qərb
ölkələrində geniş yayılan bu aləti öz
fitri istedadı ilə "özününküləşdirməyi"
bacarır.
Lakin Qəmbərin musiqi bəstələməyə
olan hədsiz marağı onu bir an belə rahat buraxmır. Bu
cəhət o dövrdə texnikumda çalışan
görkəmli musiqi pedaqoqlarının da diqqətindən
yayınmır. Qəmbəri orta ixtisas məktəbinin bəstəkarlıq
şöbəsinə keçirirlər. O, burada
Q.Z.Buruşteynin sinfində təhsilini davam etdirir. Çox
keçmir ki, Qəmbərin bəstəkarlıq
üçün çox zəruri olan qabiliyyətləri
özünü göstərir. O, görkəmli dramaturq Cəfər
Cabbarlının sözlərinə "Tellər
oynadı" romans-mahnısını bəstələyir. 50
ildən çox bir müddətdə ağızlardan
düşməyən bu gözəl vokal əsəri ilə
gənc Qəmbər istedadlı bir bəstəkar
olacağını təsdiqləyir.
1939-cu ildə Qəmbər
Hüseynli milli musiqimizin beşiyi olan Şuşanın Musiqi
Texnikumuna direktor vəzifəsinə göndərilir. O, burada
cəmi bir il çalışsa da, əhəmiyyətli
işlər görməyə müvəffəq olur.
Bir il sonra Qəmbər
Hüseynlini yenidən Bakıya dəvət edirlər. O,
filarmoniyanın nəzdində fəaliyyət göstərən
Azərbaycan Xalq Çalğı Alətləri Orkestrində
dirijor köməkçisi vəzifəsində
çalışmaqla yanaşı, Üzeyir bəyin
tövsiyəsi ilə həmin illərdə yaranan
Sazçı Qızlar Ansamblının həm təşkilatçısı,
həm də bədii rəhbəri işləyir.
Gənc bəstəkar 1951-ci
ildə yenidən A.Zeynallı adına Bakı Orta İxtisas
Musiqi məktəbinin bəstəkarlıq şöbəsinə
daxil olaraq professor B.İ.Zeydmanın sinfində təhsilini
davam etdirir. Üç ildən sonra tanınmış
şair Mirmehdi Seyidzadənin librettosu əsasında diplom
işi kimi "Qızıl quş" operasını yazaraq,
1954-cü ildə həmin məktəbi müvəffəqiyyətlə
bitirir.
Azərbaycanı dünyada tanıdan mahnı
Görkəmli bəstəkarın
yaradıcılığında mahnı və romans yaradıcılığı
mühüm yer tutur. Unudulmaz sənətkarın romans
lirikasının zirvəsi sayılan "Ay
işığında", "Gecələr
uzanaydı", "İlk məhəbbət",
"Düşür yadıma", "Gülə-gülə",
"Sən-sən" və s. əsərlərindəki
şəffaflığı, şairanə ehtiras və incəliyi
duymayan çətin tapıla!
Ancaq bəstəkarın
mahnı çələngində öz təravəti, xalq təranələri
ilə könüllər oxşayan, bütün
dünyanı diyar-diyar dolaşan bir sənət incisi də
var - "Cücələrim". Qəmbər
Hüseynli deyəndə "Cücələrim",
"Cücələrim"in sədası, qəlboxşayan
təranələri ətrafa yayılanda isə Qəmbər
Hüseynli yada düşür. Şair Tofiq Mütəllibovla
birgə hələ 1948-ci ildə bu gözəl sənət
incisini yaratması böyük sənət uğuru idi.
"Cücələrim"
o vaxtdan indiyə qədər dünyanın 100-dən
çox xalqının dilinə tərcümə olunub. Dünyada
"Cücələrim" qədər geniş yayılan,
yüz milyonlarla uşaqların və böyüklərin -
müxtəlif nəsillərdən olan adamların
zövqünü oxşayan ikinci bir Azərbaycan
mahnısı yoxdur. Sənətşünasların, sənət
bilicilərinin yekdil rəyinə görə, indiyə kimi
"Cücələrim" qədər öz müəllifini
bütün dünyada tanıtdıran ikinci mahnı
olmayıb. Bu mahnı sanki Azərbaycanın "vizit vərəqi"nə
çevrilib. 1955-ci ilin payızında sovet nümayəndə
heyəti İsveçrədə qarşılanarkən
qonaqları bir qrup İsveçrə məktəblisi
"Cücələrim" mahnısının ifası ilə
salamlayır. Bu, Azərbaycan musiqisinin sərhədləri
aşması demək idi.
Tofiq Mütəllibov xatirələrində
yazır: "Bir gün Qəmbər Hüseynli mənə zəng
edib evlərinə dəvət etdi. "Cücələrim"
mahnısının melodiyasını çaldı. Dedi ki, bu
musiqiyə mətn yaza bilərsənmi? Razılıq verdim.
Bir neçə gündən sonra mətn hazır oldu. Onunla
birlikdə mətndə bir sıra dəyişikliklər
etdik. Beləliklə, məşhur "Cücələrim"
meydana gəldi. O, həmişə deyərdi: "Mən əminəm
ki, "Cücələrim"in səyahəti böyük
olacaq". Görkəmli bəstəkar sözlərində
yanılmamışdı. Əgər o, ömrü boyu
"Cücələrim" mahnısından başqa
heç bir əsər yazmasaydı, yenə də musiqi
tarixində layiqli yer tutacaqdı. Bir əsərlə
dünyada məşhurlaşmaq hər sənətkara nəsib
olmur. Qəmbər Hüseynli "Cücələrim"
mahnısı ilə sağlığında özünə
abidə ucaltdı".
Baba yolunun davamçısı
Bəstəkarın ailəsində
yolunu davam etdirən olmayıb. Oğlu Nəsimi mühəndisdir.
Atası dünyasını dəyişəndə onun 3
yaşı olub. Ona görə də atasını daha
çox dost-tanışların xatirəsi əsasında
tanıyıb. "Atamı heç cür xatırlaya bilmirəm.
Onun haqqında yalnız anamdan, qohumlarımdan, atamın
dostlarından eşitmişəm" - deyə Nəsimi
danışır:
- Hamı deyir ki, atam çox mərd, özünə və ətrafdakılara qarşı tələbkar insan olub. O, heç vaxt quru
şan-şöhrətə uyan adam olmayıb. Atam
yazdığı əsərlərin ifaçılarına
qarşı da çox tələbkar idi. O, həmişə
deyirmiş: "Mən xalq musiqisini əsaslı surətdə
öyrənməyincə böyük əsərlər
yazmağa tələsməmişəm". Onun sənətə
məsuliyyəti buradan qaynaqlanırdı. Atam həmişə
istəyirdi ki, yazdıqları dinləyicilər tərəfindən
bəyənilsin. Qəmbər Hüseynlinin əsərləri
çoxdur. O, klassik və müasir şairlərin şeirlərinə
əsərlər yazırdı. Atam "Qızıl
quş" uşaq operettasını bitirə bilmədi. Bu,
onun son əsəri oldu».
Bu ocaqda daha
bir Qəmbər böyüyür. Deyəsən, bu balaca
uşaq babasının yolunu, yarımçıq
arzularını davam etdirəcək. Musiqiyə yaman həvəsi
var. Lap babasının uşaqlığında olduğu kimi.
Kim bilir, bəlkə vaxt olacaq böyük bəstəkarın
yarımçıq əsərləri onun zəhməti sayəsində
dolğunluq tapacaq. Çünki bu əsərlərə
ürəyinin odunu, qəlbinin atəşini yalnız bu
ocağın davamçısı verə bilər.
Təranə Sərdarqızı
Mədəniyyət.- 2010.- 16 aprel.- S. 12.