Azərbaycan kinosunun simaları -
Leyla Bədirbəyli
Məşhur «Arşın mal alan» kinokomediyasının
ekranlara çıxmasından 65 il ötür. Bu film
haqlı olaraq Azərbaycan kinosunun klassik irsinə daxildir.
«Arşın mal alan»ın triumfu tamamilə qanunauyğun idi.
Çünki filmdə dahi Üzeyir Hacıbəylinin ürəkləri
oxşayan musiqisi səslənir, filmin əsasını bəstəkarın
mükəmməl dramaturgiyası təşkil edir. Eyni
zamanda, filmin yaradıcı heyəti onun uğur qazanması
üçün bacarıqla
çalışmışdı. «Arşın mal alan»ın
uğurunun təmin olunmasında baş rolu -
Gülçöhrəni ifa edən Leyla Bədirbəylinin zəhmətini
xüsusi qeyd etmək lazımdır. Məhz
Gülçöhrədən sonra məşhurlaşan
aktrisanın kinematoqrafiya taleyi başlandı.
Zəmanəmizin
böyük sənətkarı, Azərbaycanın Xalq artisti,
SSRİ və Azərbaycan Dövlət mükafatları
laureatı Leyla xanım 1920-ci ildə Bakıda dünyaya
göz açıb. Atası Ağalar Bədirbəyov
Şəmkir bəylərinin nəslindəndir. Anası şəmkirli
Bikə xanım Musaxan qızı isə əsl xan
qızı idi. Belə bir nəsilli-nəcabətli ailədə
dünyaya göz açan Leyla xanım ömrünün
sonuna kimi nəcibliyini, xanımlığını qoruyub
saxlaya bildi. Elə bu yüksək insani keyfiyyətlərinə
və İlahidən Leyla xanıma verilmiş təbii gözəlliyinə
görə xalq tərəfindən ona Azərbaycan gözəli
adı verildi. Və o, yaddaşımıza da beləcə həkk
olundu.
Leyla xanım səhnəyə
ilk dəfə 8 yaşında Bakının keçmiş
Poluxin küçəsində yerləşən Mərkəzi
Kəndçi Evinin səhnəsində
çıxmışdı. Leyla xanımın anası
bu mədəniyyət evinin tibb məntəqəsində
işləyirdi. O, tez-tez balaca Leylanı özü ilə
iş yerinə aparar, Leyla da həvəskar aktyorların məşqlərinə
maraqla baxardı.
Bir dəfə dərnəyin
rejissoru Əlisəttar Babayev bu balaca qıza diqqətlə nəzər
salıb dedi: «Görürəm, səhnəyə yaman həvəsin
var. Gəlsənə, özün kimi balaca bir rol
tapşıraq sənə...» Beləcə balaca Leyla ilk dəfə
«Coşqun» tamaşasında Coşqunun bacısı rolunda səhnəyə
çıxdı.
L.Bədirbəyli
kinoya da çox erkən gəlib. O, hələ yeniyetmə ikən
moskvalı rejissor D.Vertovun «Lenin haqqında üç
mahnı» sənədli filmində pioner qız rolunda
çıxış etmişdi. Bundan sonra, 1937-1942-ci illərdə
Azərbaycan Dövlət Filarmoniyasının Mahnı və
Rəqs Ansamblının solisti oldu. Gənc solist bu ansamblda
«Bir dənəsən», «Naz eləmə», «Tərəkəmə»
rəqslərini elə məharətlə ifa edirdi ki,
neçə on illər keçməsinə baxmayaraq sənətşünaslar
indi bu barədə fəxrlə danışırlar.
Leyla Bədirbəyli peşəkar
teatr səhnəsinə gəlməzdən əvvəl
1937-ildə «Dəcəl dəstə» filmində pioner dəstə
rəhbəri, 1941-ci ildə «Səbuhi» filmində Tubu, 1942-ci
ildə «Sovqat» filmində Ayna rollarında oynayıb. «Dəcəl
dəstə» uşaq filmi 70 ildir ki, ölkəmizdə
göstərilmirdi. Çünki filmin surəti əlimizdə
yox idi. Nəhayət, Dövlət Film Fondunun təşəbbüsü
ilə bu filmin surəti Moskva kino arxivindən alındı. Bu
gün bizim həmin filmdə çox gənc, 17 yaşlı
L.Bədirbəylini görmək imkanımız var.
Aktrisanın «Səbuhi»
filmində iştirakı ilə bağlı qəzetlərin
birində bu sözlərə rast gəlirik: «Film
üçün aktyor seçmək rejissorları çox
düşündürürdü. Onlar filarmoniyaya getdilər.
Məqsədləri Leyla Bədirbəylini bir daha rejissor
gözü ilə yoxlamaq idi. Nəhayət, milli paltar
geymiş Leyla səhnəyə gəldi. Azərbaycan xalq
çalğı alətləri üçlüyünün
müşayiəti ilə «Tərəkəmə» rəqsini
elə məharətlə oynadı ki, rejissorlar dərhal səhnənin
arxasına keçib Leyla ilə görüşdülər.
Leylanın boy-buxunu, incə rəqsləri rejissorların xoşuna
gəldi...»
L.Bədirbəyli «Səbuhi»
filmində M.F.Axundovun səmimi və mehriban həyat
yoldaşı Tubu xanımın obrazını yaratdı. Məhz
«Səbuhi» filmindən sonra L.Bədirbəyli teatrda işləmək
üçün dəvət aldı. Aktrisanın özü
həmin dövrü belə xatırlayır: «Xalq yazıçısı
Mirzə İbrahimov, Ənvər Məmmədxanlı, Rəsul
Rza, Rza Təhmasib və Adil İsgəndərov kimi sənətkarların
təsiri ilə mən günlərin bir günü filarmoniya
səhnəsindən Akademik Dram Teatrının səhnəsinə
dəvət olundum. Bu dövrü mən
yaradıcılığımın ikinci və daha mühüm
dövrü hesab edirəm».
L.Bədirbəylinin teatrda
ilk çıxışı M.İbrahimovun «Məhəbbət»
tamaşasında Zəhra rolu olub, bunun ardınca A.Ostrovskinin
«Tufan»ında Klaşa obrazını yaradıb. Bundan
sonra teatr səhnəsində «Pəri cadu» tamaşasında Pəri,
«Vaqif»də Gülnar və Xuraman, «Xanlar»da Mehriban, «Solğun
çiçəklər»də Sara, «Almaz»da Almaz, «Şərqin
səhəri»ndə Dilarə, «Xoşbəxtlər»də
İncə, «Əliqulu evlənir»də Qumral, «Kəndçi
qızı»nda Göyərçin, «Şeyx Sənan»da
Zöhrab, «Uzaq sahillərdə» Ancelika, «Otello»da Dezdemona, «Canlı
meyit»də Liza və digər rollar ifa edib. Leyla xanım
tamaşalarda əsasən baş rolları oynayıb. Bu
sözləri onun kinoda ifa etdiyi obrazlar haqqında da demək
olar.
1945-ci il
Leyla xanımın həyatında xüsusilə əlamətdar
idi. Həmin il
«Arşın mal alan» filmi çəkildi. Filmin qəhrəmanı
Gülçöhrə gözəldir, zərifdir və həssasdır.
O öz həmyaşıdlarından azad seçim və əsl
məhəbbət arzusunda olması ilə fərqlənir. O
öz hissləri ilə sanki bütün cəmiyyətə
meydan oxuyur. Axı, o, gözəl
arşınmalçını sevib. Atasının hədə-qorxularına
baxmayaraq, Gülçöhrə öz məhəbbətindən
imtina etmir, əksinə, axıracan öz məhəbbətini
müdafiə edir. Leyla xanımın oyununda
Gülçöhrənin hisslərindəki cəsarətsizliklə
qətiyyətliyin bir-birinə keçməsi o qədər təbii,
səmimi, alınıb ki, uzun illər aktrisanın adı bu qəhrəmanın
adı ilə uyğun səslənirdi.
«Arşın mal alan» qısa
vaxt ərzində dünya şöhrəti qazandı və
dünyanın bir çox xalqları bəstəkarın
sehrli musiqisinə, mənalı yumoruna valeh oldular.
«Arşın mal alan»a görə yaradıcı qrup, o cümlədən
Leyla Bədirbəyli 1946-cı ildə Stalin mükafatına
(sonralar SSRİ Dövlət mükafatı
adlandırıldı) layiq görüldülər.
L.Bədirbəyli yaratdığı
Gülçöhrə obrazı ilə əlaqədar dünyanın
müxtəlif ölkələrindən məktublar almışdı.
Bolqarıstandan gənc qadının ona göndərdiyi məktubu
bu sözlərlə qurtarır: «Mən beş oğlun bir
bacısına məharətlə oynadığınız
Gülçöhrənin adını verdim.
Bolqarıstanın Gülçöhrəsi Sizin kimi
şöhrət qazansa, özümü xoşbəxt sayaram».
Qeyd etmək lazımdır ki,
L.Bədirbəylinin kinoda aktyor taleyi olduqca uğurlu olub. O,
öz yaradıcılığında həmişə
yüksək insani keyfiyyətlərə malik milli koloritli
qadınların bədii obrazlarını təcəssüm
etdirib. Leyla xanımın çəkildiyi filmlərin tematik
dairəsi geniş, qəhrəmanları müxtəlifdir. O,
50-yə yaxın bədii, televiziya bədii, qısametrajlı
bədii filmdə çəkilmiş,
bacılarımızın, analarımızın, nənələrimizin
obrazlarını yaradıb. Onun «Fətəli xan» və
«Koroğlu» filmlərində yaratdığı Tuti Bikə və
Nigar obrazları təkcə sevimli ərlərinin nəzakətli,
incə və etibarlı arvadları deyil, həm də igid, cəsur
məsləkdaşlarıdır.
Tuti Bikə Fətəli
xanın həyat yoldaşıdır. O, sədaqətli
qadın, fədakar ana, cəsarətli
döyüşçüdür. Leyla xanım qəhrəmanını
məhz bu keyfiyyətləri ilə bizə təqdim edir və
yadda qalır.
Məşhur «Koroğlu» xalq
dastanının eyniadlı variantı olan kino dastanında L.Bədirbəyli
Koroğlunun sevgilisi, Həsən xanın qızı
Nigarın surətini yaradıb. Nigar xan qızı olsa da,
Rövşəni həqiqi bir məhəbbətlə sevir.
Atasının zülmkar əməlləri onu bərk narahat
edir. Buna görə o, əzab çəkir, saray mühiti onu
sıxır. Nəhayət, Nigar imkan tapan kimi qaçıb
Çənlibelə, Koroğlunun yanına gedir. Aktrisa
Nigarın keçirdiyi iztirabları, həyəcanları,
daxili gərginliyini bacarıqla göstərə bilib. Lakin
filmin özü bütövlükdə zəif
alındığına görə bu, aktyor oyunlarına da
öz təsirini göstərib.
«Onun böyük ürəyi»
filmindəki Xalidə rolunu qeyd etmək istəyirəm. Burada
aktrisa böyük psixoloji həssaslıqla insan xarakterinin pərakəndəliyini
və inamsızlıq hissini açıb göstərə
bilib. Xalidə və Rəcəb bir-birilərini sevirlər. Böyük
Vətən müharibəsi başlanandan sonra Rəcəb cəbhəyə
gedir. Xalidə onun qayıdacağına inanmır. Öz həyatını
yaşamağa başlayır. Rəcəb döyüşlərin
birində ağır yaralanır, gözləri tutulur. Rəcəbi
bu vəziyyətdə görən Xalidə birdəfəlik
ondan uzaqlaşır. Xalidədə əziz adama olan inam hissi
yox olur. Xalidə obrazı aktrisa L.Bədirbəylinin xarakterinə,
təbiətinə uyğun olmasa da, bu rolun öhdəsindən
bacarıqla gəlib.
Azərbaycan və Özbəkistan
pambıqçılarının ənənəvi
dostluğundan söhbət açan «Görüş»
kinokomediyasında məhəbbət mövzusu ilə
bağlı bir neçə süjet xətti var. Bunlardan biri
Bilqeyis - Musa xəttidir. Filmdə gənc pambıqçı
Bilqeyisin obrazını L.Bədirbəyli yaradıb. Bilqeyis
qabaqcıl pambıqçı olmaqla yanaşı, həm də
qayğıkeş bacıdır. Qardaşı Kamilin
avaraçılığına göz yummayan bacı onu hər
cür cidd-cəhdlə düz yola qaytarmağa
çalışır. Leyla xanımın ifasında Bilqeyis
ismətli, həyalı, mehriban, işgüzar müasir Azərbaycan
qızlarının ümumiləşdirilmiş
obrazıdır. Biz bunu Bilqeyisin sevgilisi Musaya olan münasibətində
də aydın görürük.
L.Bədirbəyli müxtəlif
illərdə çəkilmiş «Kölgələr
sürünür» filmində Leyla, «İntizar»da Ana, «Sevil»
film-operasında Tafta, «Gilas ağacı»nda nənə, «Bizim
küçənin oğlanları»nda Leyla,
«Çarvadarların izi ilə»də Məfruzə, «Vulkana
doğru»da Gülsum, «Kişi sözü»ndə Ana, «Dərviş
Parisi partladır»da Şəhrəbanu xanım, «Asif, Vasif,
Ağasif»də nənə, «O dünyadan salam»da Kəblə
Fatma və başqa filmlərdə maraqlı surətlər
yaradıb.
Leyla xanım bu filmlərdə
gənc qadın, ana, nənə, rollarının
hamısında məlahətlidir, gözəldir, istər
bisavad Kəblə Fatma, Şəhrəbanu xanım olsun, istərsə
də müasir nənələr. Hərənin də öz
xarakteri, öz həyat tərzi.
L.Bədirbəyli milli teatr və kinodakı fəaliyyəti
ilə uzun illər işləmiş, Azərbaycan incəsənətinə,
mədəniyyətinə öz yaradıcılıq töhfəsini
verib. O, «Azərbaycanfilm» kinostudiyasının aktyor şöbəsində
işləyərkən istedadlı gənclərin
inkişafına kömək edir, onlara dəyərli məsləhətlərini
verirdi.
L.Bədirbəyli eyni zamanda
Azərbaycan milli televiziyasının göstərdiyi bir
çox televiziya tamaşalarında da müxtəlif rollar ifa
edib, uzun illər televiziyanın «Aktyor, kino, rol» verilişinin
aparıcısı olub. O, vəfatından bir il əvvəl
«İstiqlal» ordeni ilə təltif edilib.
L.Bədirbəyli həyatı
ilə bağlı ona verilən suala vaxtilə belə bir cavab
verib: «Mənim həyatımı uzun bir yola bənzətsək,
bu yol heç də həmişə hamar olmayıb. Sevinc dolu
günlərim də olub, kədərli günlərim də.
Bir sözlə məşəqqətli və ilhamlı
günlər yaşamışam. Amma heç vaxt
sızıldayıb, ah-uf eləməmişəm».
Bəli, Leyla xanım nəcib
olduğu qədər də mərd insan idi. Xalq artisti,
Dövlət mükafatları laureatı, gözəl insan
Leyla Bədirbəylinin bütün zəngin
yaradıcılığı gələcək nəsillərə
yadigar qalacaq, unudulmaz və sevimli sənətkarımızı
əbədi yaşadacaq.
Aydın Kazımzadə,
Əməkdar incəsənət xadimi
Qeyd: Fotolar Dövlət Film Fondunun arxivindən
götürülüb
Mədəniyyət.- 2010.- 16 aprel.- S. 10.