Ölümdən həyata dönən
insan
Xalq rəssamı, “Şöhrət” ordenli, Prezident təqaüdçüsü
Oqtay Sadıqzadədən söhbət düşəndə
onun ədəbiyyata sevgisindən məxsusi danışmamaq
mümkünsüzdür. Onun söhbətləri rəhmətlik
Mikayıl Abdullayevi mütləq yada salır. Mikayıl müəllimlə
ünsiyyətdə olmuş, yaxınlıq eləmiş
insanlar bilir ki, Azərbaycan rəssamları içərisində
dilimizdə onun təki səlis, ifadəli, rəvan
danışanı çətin tapılardı. Bu səbəbdən
bədii səpkili üç kitab qələmə alması
təsadüfi deyil. Mikayıl Abdullayevlə Oqtay Sadıqzadənin
bir yerdə oxumasında da təsadüfilik görmürəm.
Məncə, yazıçı Seyid Hüseynin və şairə
Ümgülsümün ocağında dünyaya göz
açan, körpə yaşlarından sirli-sehrli sözün
cazibəsinə düşüb Azərbaycan və dünya
klassiklərinin əsərlərini oxumaqdan doymayan Oqtay
Sadıqzadə ilə ədəbiyyata təşnə
Mikayıl Abdullayevin bir vaxtda, bir yerdə böyüməsi, sənət
aləminə qədəm basması qanunauyğunluqdur.
Tanrının köməyi
ilə bu iki insan sonradan da uzun illər sənətdə birgə
addımladılar. Bu gün isə Oqtay müəllimi Elmira
Şahtaxtinskaya kimi ömür-gün yoldaşının,
Mikayıl Abdullayev kimi dostunun itkisi yandırır. Uşaqlığın
sevincini doyunca dadmadan acı ruzigarla üz-üzə qalan,
valideynlərini, doğmalarını itirən, 5 il
sürgün həyatı keçirən bir insanın bunca
ağrılara dözməsi doğrudan da çətindir. «Ən
pisi odur ki, həmdəmim yoxdu, tənhayam» - deyən rəssamla
ilk görüşümüz emalatxanada baş tutub. Sonralar da
bizim üz-üzə gəldiyimiz yer ya sərgi salonları,
ya da emalatxana olub.
Onunla söhbətlərimizin
biri iş başında alınmışdı. Böyük
Britaniya kraliçası II Yelizavetanın portreti önündə.
Söhbətimizə bu əsər “körpü”
saldı.
- Kraliça II
Yelizavetanın portretini 2002-ci ildə çəkmişəm.
O zaman bu məşhur xanımın taxta
çıxmasının 50 illiyi münasibəti ilə rəhmətlik
Heydər Əliyev belə bir portretin çəkilməsini
tapşırmışdı. Mən Yelizavetanı görməmişdim.
Onunla bağlı elə siz deyən məlumatım da yox idi. Çoxlu
fotolar, materiallar tapdım. Əsər tamam olanda baxmaq
üçün prezidentin yanına apardılar. Heydər Əliyev
portretə xeyli baxdıqdan sonra dedi ki, üzünün
yanında sarımtıl fon vermisən, nahaq yerə, o bir az
kölgə salır, nəzərə al. Doğrusu, onun
iradı mənə qəribə gəldi. Sonra emalatxanaya
qayıdanda özüm də başdan-ayağa diqqətlə
baxdım və iradın düzgünlüyünə
inandım. Hətta təəccüb qaldım. Çünki
belə nüansları peşəkar rəssamlar, sənətə
dərindən bələd insanlar bilir.
- Yəqin bu tanışlığın
nəticəsidir ki, Siz həm onun, həm də xanımının
portretini yaratmısız?
- Hələ 70-ci illərdən
Heydər Əliyevə böyük rəğbət bəsləmişəm.
İlk görüşümüz isə Heydər Əliyevin bir
qrup sənət adamı ilə Cəlilabad rayonuna səfəri
zamanı olmuşdu. O, çox məlumatlı, heç nəyi
diqqətdən qaçırmayan şəxsiyyət idi. Dəfələrlə
onunla görüşüm olub. Təqribən 15 il əvvəl
həyat yoldaşımın səhhətiylə bağlı
problemlər ortaya çıxanda qayğısını əsirgəmədi.
Mən də bir minnətdarlıq olaraq onun portretini çəkdim.
- Bəs II Yelizavetanın
portreti indi haradadır? Yoxsa fürsət düşüb, nəhayət
ki, onu kraliçaya göndərmisiniz?
- Xeyr. Burada, Bakıdadır.
Azərbaycan Dövlət İncəsənət Muzeyi portreti
alıb. Artıq sənədləşmə işləri
başa çatıb.
- Demək, yaxınlarda
kraliçanın hesabına az-çox nəsə
qazanacaqsız. Neçə il gözləməyə dəyərmiş...
- Pul sənin cibinə
düşməyincə, ondan danışmaq tezdir.
- «Başına gələn
başmaqçı olar» - deyiblər. Ona görə belə
şeyləri Siz daha yaxşı bilərsiz. Bunlar bir yana,
muzeydən söz düşmüşkən, Nizami Gəncəvi
adına Milli Azərbaycan Ədəbiyyatı Muzeyini neçə-neçə
əsəriniz bəzəyir. Tematik tablolarınızın
hüsnü bir aləmdi. Düşünürəm ki, Sizi bu
muzeyə mənəvi tellər bağlayır.
- Ədəbiyyat Muzeyi həqiqətən
mənim üçün doğma yerdir. Bu muzeyə dahi
Nizaminin ruhunun dolaşdığı yer kimi baxıram. Muzeyin
təməli qoyulandan bu sənət ocağına sıx
bağlıyam. Hələ 1939-cu ildə, rəssamlıq
texnikumunu bitirəndə müəyyən tərtibat və təcrübi
işlər üçün məni və bir neçə həmkarımı
ora göndərmişdilər. Daha öncə isə ədəbi
mühiti evimizdə görmüşdüm. Hüseyn Cavid,
Abdulla Şaiq, Yusif Vəzir Çəmənzəminli, Cəfər
Cabbarlı, Mikayıl Müşfiq, Salman Mümtaz, Süleyman
Rüstəm kimi şair və yazıçılar
qonağımız olardı. Nizaminin, Xaqaninin, Qətran Təbrizinin,
Natəvanın və başqalarının həyatını
əks etdirən əsərlərlə yanaşı, bayaq
adlarını çəkdiyim sənətkarların da
portretlərini yaratmışam. Ancaq deyim ki, tarixi-ədəbi
mənzərəni canlandırmaq olduqca çətindir.
Konkret fotolar yox, onların nə zaman, harada, hansı şəraitdə
bir yerdə olmaları bəlli deyil. Yalnız tarixi-ədəbi
qaynaqları öyrənməklə, əsas da təxəyyül
hesabına çəkməli olursan. Elə əsər var
neçə ay vaxt sərf edirsən. Bəzən
soruşurlar ki, bəs bu işlərin qonorarı necə, sizi
qane edirmi? Açığı zəhmətin, əziyyətin
müqabilində azdır. Amma, necə deyərlər, buna da bərəkət.
Onsuz da içimdə bir istək, böyük şəxsiyyətlərin
surətini kətana köçürmək yanğısı
var. Bundan sonra gördüyün işə görə sənə
pul da verirlərsə, daha nə problem
(gülümsünür).
- Neçə ildi eşidirəm
ki, Oqtay müəllimin fərdi sərgisi açılacaq. Siz
cavab verməmiş, bir şeyi özüm qeyd eləyim ki, bu
sərginin özünüzə doğma
saydığınız Ədəbiyyat Muzeyində baş
tutmasını istəmişdiz. O vaxt muzey təmirdə idi,
indi gecikmənin səbəbi nədir?
- Bir müddət əvvəl
bu barədə söhbətlər oldu. Tələsməyə
əsas görmürəm. Madam yubanıb, demək bir az da
gözləmək mümkündür.
- Yəqin sərgini
qarşıdakı yubileyinizə saxlayırsız...
- Hələ qabaqda bir ilə
yaxın vaxt var. İnanmıram ki, o vaxtadək qalam...
- Niyə belə deyirsiz?
- Günü-gündən
qocalıram, geri gedirəm. Sabaha çıxacağımı
kim bilir?
- Ona qalsa, Sizin yarı
yaşınıza çatmayan mən də sabah barədə
xəbərsizəm... (Vəziyyətin suallar içində
qarışdığını görüb, mövzunu dəyişirəm).
Oğlunuz Altayın yaradıcılığına münasibətiniz
necədir?
- O, maraqlı dəst-xəttə
malik rəssamdır.
- Bəs onun rəhbərlik
etdiyi Müasir İncəsənət Muzeyi maraq doğururmu?
- Şəxsən məndə,
bəli. Düzdür, ənənəvi mövzular, janrlar bu
muzey üçün xarakterik deyil. Buna baxmayaraq çoxlu
maraqlı işlər var. Yeri gəlmişkən, həmin
muzeydə, 5-10 yaş aşağı-yuxarı, bizim nəsil
nümayəndələrinin əsərlərindən də
ibarət guşə var.
- Qayıdaq keçmişə.
Atanız Seyid Hüseynin «xalq düşməni» hədəfi
seçilməsinə səbəb nə idi? Axı, gərək
ki, o, sovet quruluşunun əleyhinə yazan, danışan adam
deyildi.
- Hələ 1937-ci il
repressiyalarından əvvəl, 1920-ci illərdə atam bir dəfə
həbs olunmuşdu. Sonra da güllələnmə... Bilirsiz,
o zaman heç dərindən fərqinə varan kim idi,
günahın var, ya yox. Allah uzaq eləsin, kimin adı haradan,
necə siyahıya düşdüsə, məhvi demək idi.
Atamla yanaşı, başqa doğmalarımıza da «xalq
düşməni» damğası
yapışdırıldı. Anam Rusiyaya, uzaq Şimala
sürgün olundu. Yeddi il sürgün həyatından sonra cəmi
dörd il yaşadı. Onda mən sürgündəydim.
- Sürgün ali rəssamlıq
təhsili almağa hazırlaşdığınız yolu da
kəsdi. O vaxt Moskvada Tretyakov qalereyasında ilk sərgidə
iştirak etmişdiniz, böyük sənət
planlarınız vardı...
- Beş il Altay diyarında
yaşamaq məcburiyyətində qaldım. Kənar şəhərlərdən
təcrid olunmuş vəziyyətdə. Həbsxana rejimi
deyildi, amma ciddi nəzarət altındaydıq. Yaxşı
ki, rəssamlığım varmış, karıma gəldi.
Müxtəlif cür şüarlar sifariş verilirdi,
onları yazırdım. Az miqdarda maaş da ödənilirdi.
1946-cı ildə sürgündən qayıtdım. Valideynlərimin
aqibəti, özümün başıma gələnlər təhsil
almağıma maneçilik törətdi. Üstəlik maddi
imkansızlıq, balaca bacı-qardaşımın
qayğısı...
- Sonralar vəziyyətinizin
yaxşılaşan, tanınan vaxtlarınızda sovet rejiminə
münasibətiniz necə idi?
- Heç zaman bunu rejimin
qüsuru saymamışam. Bütün o keçmişə
görə, ömrü boyu Stalini, Mircəfər
Bağırovu günahlandırmışam. Əlbəttə,
indiki məqamda, 89 yaşımda o illərə boylanıb daha
əhatəli təhlil edirəm. Tək başımıza gələn
müsibətləri yox, bütün həyatımı...
Oqtay müəllim məni
yola salandan sonra emalatxanada əsərlərlə, boyalarla
başbaşa qaldı. Görünür bir müddət
öncə rəng işini bitirdiyi, qucağında körpə
tutmuş ana təsvirli «Onun taleyi necə olacaq» əsərinin
kəm-kəsirini düzəltmək istəyirdi. İndi rəssamın
bir ciddi qayğısı da var. Son vaxtlar ona vəfasızlıq
edən gözü bu əsəri tamamlamağa imkan verəcəkmi?
Bu sualın cavabından yalnız adıçəkilən əsərin
yox, növbəti işlərin, habelə Rəssamlıq
Akademiyasındakı müəllimlik fəaliyyətinin taleyi
asılıdır. Yeri gəlmişkən, Oqtay müəllim
akademiyada tədrisin tələblərinə görə, hər
ilin sonunda ora bir əsər çəkib təhvil verir. Ən
əsası isə, biliklərə yiyələnməyə gələnlər
ali təhsili olmayan rəssam professorun sənətini, əməyini
qiymətləndirir, ondan öyrənməyə ehtiyac
duyurlar...
P.S. Oqtay Sadıqzadə bu
yaxınlarda 89 yaşını tamamladı. 90-a bircə
addım qaldı. İnşallah yubileydə görüşərik,
ustad!
Seymur Elsevər
Mədəniyyət.- 2010.- 21 aprel.- S. 12.