Artilleriya-Adam
Hərçənd, ruslar onu Tanrıya bənzədirdilər...
Ruslar neyləyəydilər,
- Tanrının yaratdığı
«Bermud üçbucağı»
hər şeyi udduğu kimi, «Şıxlinski üçbucağı»
da düşmən tərəfi udurdu...
Və bu «kəllə Azərbaycan balası»nın hesabına, ruslar zəhm-siyasətdə, bizsə
fəhm-fərasətdə udurduq. General Əliağa
Şıxlinskinin əqli
arsenalı sayəsində
udurduq. O zamanlar çarın əsgərsizləşdirməyə,
top-tüfəngsizləşdirməyə,
bununla da müstəqilliksizləşdirməyə çalışdığı başdan-başa mülki Azərbaycan təpədən-dırnağa
hərbi Rusiyanı, derjava Rusiyanı mənən udmuş oldu!
O doğrudan
da, hər cəhətdən artilleriya-Adam
idi. «Artilleriyanın Allahı» adlandırılmış
bu kişi təkcə döyüş
meydanlarında yox, şəxsə, şəxsiyyətə,
pedaqoqa, təlimçiyə,
altruizmə, milliliyə,
millətçiliyə dair
bütün meridianlarda
seçkin idi, uzaqvuran, doqmadağıdan,
yaradıb-yarıdan idi.
Dünyada öz sənətinin, peşəsinin
artilleriyası adlandırılmış
adamlar az deyil. Lakin «Artilleriyanın
Tanrısı» titulu, hələlik, yalnız bizim Allah bəndəmizə
məxsusdur. Və biz
də, onun bütün bu kompleksallığına güvənib,
onu Artilleriya-Adam adlandırmaq cəsarətində
bulunduq.
Lakin biz onu qədərincə tanıyıb-qiymətləndiririkmi?
Tədqiqatçı-jurnalist Şəmistan Nəzirlinin
böyük zəhmət
və çabalarının
məhsulu olan tədqiqatlarını, milli
məhəbbətlə qələmə
aldığı kitab
və məqalələrini
istisna etməklə, bu azman hərbi
təfəkkür sahibi
(habelə, digər fenomenal hərbçilərimiz)
hələ Azərbaycanın
xəlqi düşüncə
və duyğularında
layiqincə oturuşmayıb.
Bu isə milli kökənimiz, ictimai-siyasi
keçənəklərimiz haqda formalaşmış iki mühüm qənaəti bir daha təsdiqləyir: «Türklər tarixi yaradıb, lakin onu başqaları yazıb» və «Azərbaycan xalqı tarixən döyüş
meydanlarında qazandıqlarını
çox halda siyasət stolları arxasında uduzub».
Tarixi yaratmaq başqa, yazmaq başqa. Transferik yanaşsaq, kimsə istehsal edib, kimsə yeyib. Hələ burasını
demirik ki, yeməyin ömrü bir övnədir, tarix isə deyildikcə deyilir...
Hələ bioqrafik
təqdimatı, universal hərbi
fəaliyyəti tam və
layiqincə açıqlanmamış
Əliağa Şıxlinskinin
ömür tarixçəsinin
hansı fəslinə
baxsan, xalqın «Allah bunu (oğul-uşağı)
sənə gözüdolusu
versin» alxışı
üstə köklənirsən.
Saz-söz yurdu, folklor məskəni Qazağın bu misilsiz canlı hərb dastanının hansı «boy»unu vərəqləsən, yalnız
qürura dolursan, heyrətə, fəxarətə
yüklənirsən.
Tarixi mənbələrdən
yaxşı məlumdur
ki, bir vaxtlar
çar Rusiyası ordusunda xidmət etməli olmuş (öz ordumuz vardımı ki, onlar da öz
bacarıq və şücaətlərini həyata
keçirə bilsinlər?)
Azərbaycan generalları
milli-müstəqil cümhuriyyətimizə
sədaqət və fəxarətlə xidmət
etdiklərinə görə,
sonralar bolşeviklər,
xüsusən də daşnak-«bolşevik»lər tərəfindən
hansı məhrumiyyətlərə
(küçə süpürməyə,
zibil daşımağa
və s.) məruz qalıblar. Səməd bəy Mehmandarov və Əliağa Şıxlinski isə bu sarıdan «xüsusi diqqət»ə layiq görülüblər.
Çünki bu iki şəxs həm də şəxsiyyət idilər,
millilik rəmzi idilər. Zamanın «sovet həqiqəti»nə «inanmaqdan» başqa çarəsi qalmayan Nəriman Nərimanov onları Bayıl həbsxanasında
çəkdikləri olmazın
təhqir və işgəncələrdən xilas
edərək Moskvaya göndərərkən Leninə
yazdığı məktub
Əliağa Şıxlinski
kimliyini bir daha açıqlayır. Başı dövrün bütün keşməkeşlərinə
qarışmış N.Nərimanov
vaxtına və əsəblərinə qızırğalanmadan,
Ə.Şıxlinski fenomenini,
demək olar, bütün təfərrüatı
ilə təqdim edir. Həmin məktubdan seçmələr:
«Ə.Şıxlinski
23 aprel 1865-ci ildə Qazax qəzasının Qazaxlı kəndində dünyaya göz açıb, Avropa təhsili görmüş
yeganə şəxsdir.
Ömrü boyu təhsilini müstəqil
halda artırmağa və təkmilləşdirməyə
çalışmışdır. Tiflisdə ikiillik kursu 7 aya başa
vuran yeganə şagird olub. Peterburq topçuluq məktəbindəki müvəffəqiyyətlərə
görə ilk üç
mükafatçı şagirddən
biri olmuşdur. Topçu Zabitləri Məktəbinə uzun illər rəhbərlik etmişdir. Müstəsna
dərəcəli bir
topçu olduğu üçün polkovnik rütbəsi aldıqdan 4
il sonra - 1912-ci ildə general-mayor rütbəsini
qazanmışdır. Bu, mövcud
qaydalardan kənar idi. Məlum qaydaya görə, polkovnik rütbəsində
qalmaq müddəti 10
ildir. Yalnız müstəsna hallarda - görkəmli polkovniklərə
6-8 ildən sonra
general rütbəsi verilərdi.
Ə.Şıxlinski bu
əlahiddə müddətdə
də istisna təşkil edirdi.
Ə.Şıxlinski 1914-cü ilin
avqustunda Petroqradın
topçu müdafiəsinin
rəisi, 1917-ci ilin sentyabrında 10-cu ordunun komandanı təyin edilib. «Müqəddəs
Anna» 1-4, «Müqəddəs Stanislav» 1-3, «Müqəddəs
Vladimir» 2-4, «Müqəddəs Georgi» 4 dərəcəli
ordenləri və Fransanın yüksək hərbi ordenlərilə təltif edilib. Ailəlidir. Övladı yoxdur.
Həyat yoldaşı
Nigar Şıxlinskaya
1878-ci ildə Tiflisdə
anadan olmuş, Azərbaycan maarifpərvəri
Hüseyn Əfəndi
Qayıbovun qızıdır.
Tiflisdə Qızlar İnstitutunu qızıl medalla bitirmiş ilk ali təhsilli azərbaycanlı qadındır.
Rus, fransız, ərəb və fars dillərini mükəmməl bilir. Azərbaycanın ilk şəfqət
bacısıdır. I Dünya
müharibəsinin iştirakçısıdır.
1914-18-ci illərdə zabit
arvadlarının yaratdığı
Qırmızı Xaç
Hərbi Xəstəxanasına
başçılıq edən
Komitənin sədri olmuşdur...»
Ə.Şıxlinski haqda bu məktub-məlumata məşhur Azərbaycan filosofu Heydər Hüseynovun və hərb professoru,
general-mayor Yevgeni Barsukovun
söylədiklərini də
əlavə etmək yerinə düşərdi.
H.Hüseynov yazırdı:
«General Əliağa Şıxlinski
ilə yaxından tanış olanlar, maraqlı söhbətlərinə
qulaq asanlar bilirlər ki, bu təvazökar və səmimi insan nə qədər
ağıllı və
ibrətli bir şəxsiyyət idi».
Y.Barsukov isə Ə.Şıxlinskini «mundir
nəhəngi» və milli nümunə kimi təqdim edir: «Ə.Şıxlinski
taktika sahəsində
dərin nəzəri
və əməli biliyi olan çox
az sayda artilleriyaçılardan biri
olub. Onun hərb elmini təcrübədə tətbiq
etmək sahəsində
nadir istedadı var idi. Əliağanın qəhrəmanlığı öz
vətəninin şərəf
və azadlığını
müdafiə edən
hər bir şəxsə nümunədir».
Lakin kimlər
nə qədər gözəl fikirlər söyləsələr də,
biz nə qədər
geniş yazmağa çalışsaq da, böyük vətəndaş-filosof
Heydər Hüseynovun
təkidli təklifi ilə Ə.Şıxlinskinin
ölümündən bir
il əvvəl (1942) öz əliylə yazdığı «Xatirələrim»
qədər əhatəli
və əyani olmayacaq...
T.Abbaslı
Mədəniyyət.- 2010.- 23 aprel.- S. 14.