“Kövrək
qanadlar”ın incəqəlbli
müəllifi
Azərbaycan xalqı zəngin
mənəviyyatı, nəsillərdən-nəsillərə
ötürərək qoruyub
saxladığı bir
çox milli xüsusiyyətləri ilə
həmişə fəxr
edib. Kişilik, ismət, qeyrət kimi anlayışları qədirbilənlərimiz öz
şəxsiyyətlərində, əməllərində yaşadıblar,
mənəviyyatımızın aşınmasına qarşı
ruhuyla, canıyla mübarizə aparıblar.
Yazıçı-dramaturq, ssenarist İsi Məlikzadə də belələrindən idi.
Bir vaxtlar kitablarını həvəslə,
birnəfəsə oxuyar,
filmlərinə, tamaşalarına
təkrar-təkrar baxmaqdan
yorulmazdım. Ağlıma
da gəlməzdi ki, nə vaxtsa
yazıçının ailə
üzvləri, yaxın
qohumları ilə daim ünsiyyətdə olmaq, həyatı, yaradıcılığı ilə
yaxından tanışlıq
mənə qismət olar. Haqqında acılı-şirinli xatirələrin
dinləyicisi olanda təəssüflənirəm ki,
sağlığında onunla
həmsöhbət ola
bilməmişəm. Qızı
Xatirə xanımın,
yaxın qohumlarının
söhbətləri, özünün
xatirələri, eləcə
də qələm dostlarının onun haqqında yazdıqları
yazılar vasitəsilə
İsi Məlikzadəni
tanıdım.
“...Düz 37 ildir işləyirəm. İş
yerimi tez-tez dəyişsəm də, axtardığım, möhtac
olduğum mənəvi
rahatlığı tapa
bilməmişəm. Bilmirəm,
axtardığım o
mənəvi rahatlığın
sifəti, siması, görkəmi nə cür olur. Təkcə onu bilirəm ki, o rahatlıq kabinet, gün-güzəran
rahatlığı deyil.
O, adamın ürəyində,
beynində, bütün
vücudunda olmalıdır»,
- deyən yazıçı
həsrətində olduğu
rahatlığı təkcə
özü üçün
yox, bütün cəmiyyət üçün
axtarırdı.
İsi Məlikzadə
1934-cü il mayın
1-də Ağcabədi rayonunun
Xəlfərəddin kəndində
dünyaya gəlmişdi.
Atası Abbas kişi dəllək idi. Lakin uşaqlıqdan
ruhani məktəbində
təhsil almış,
ərəb və fars dillərini, ilahiyyat elmini öyrənmişdi. Abbas kişinin yeddi qızı və bir oğlu vardı.
İsi ali neft mühəndisi təhsili aldıqdan sonra neft mədənlərindən
birinə təyinat aldı. İşə başlamazdan əvvəl valideynlərinə baş
çəkməyə gələn
İsinin atasıyla belə bir söhbəti
oldu:
- Mən
neftçi yox, yazıçı olmaq istəyirəm. Nə məsləhət görürsən?
- Nə olar. Hələlik mədəndə işlə,
vaxtın olanda yazı-pozu ilə də məşğul ol.
Bir müddət
sonra oğlunun əlyazmalarını oxuyan
Abbas kişi:
- Bundan sonra özün necə istəyirsən, elə də hərəkət et, - deyir.
Beləcə, ata xeyir-duası ilə yaradıcılığa başladı.
“Dünyada
elə nəcib və təvazökar adamlar var ki,
özünü gözə
dürtmədən, haraysız-həşirsiz,
səssiz-küysüz, başını
aşağı dikib boynuna düşən vəzifəni namusla yerinə yetirir. Öz böyük əməllərinə görə
heç kəsdən
heç nə ummur. Tanıdığım
və böyük hörmət bəslədiyim
İsi Məlikzadə
məhz bu cür alicənab qələm sahibidir», - yazıçı haqqında
bu sözləri sağlığında Xalq
şairi Bəxtiyar Vahabzadə demişdi.
İsi Məlikzadə
cəmiyyət üzvlərinin
mənəvi dünyasını,
əxlaq və yaşayış tərzini
necə varsa, eləcə də əks etdirirdi. Onun qəhrəmanları arasında sınan, lakin əyilməyən, insanlığını, mənəviyyatını
saxlayanlar da var, başqalarının haqqını yeyib, vicdanı sızlamadan yaşayanlar da, cəmiyyətin eybəcərliyindən
təngə gələnlər
də! Bu baxımdan yazıçının
“Dədə Palıd”
əsəri xüsusilə
diqqətəlayiqdir. Cəmiyyətimizin
mənəvi saflığını
qoruyan, onu öz kökləri üstündə gələcəyə
aparmağa qadir olan palıd əzəmətli himayədarları
həmişə olub.
Nə yazıq ki, bu himayədarların
kölgəsində gəzib
dolananlar əzəmətli
palıdın budaqlarını
əyir, qırır,
qamətini eybəcər
hala salırlar. Dədə Palıd zaman-zaman aldığı
zədələrdən yavaş-yavaş,
içindən oyula-oyula
məhv olur.
”İsi Məlikzadə yazıçı
kimi dövrünü
qabaqlamağa, lazımi
fikri əvvəlcədən
deməyə, cəmiyyətdəki
narahatlığı öncədən
duymağa qadir idi. Müşahidələri
dərin və köklüydü... Çox
heyif ki, istedadlı qələm yoldaşımız ömrünü
tez başa vurdu. Biz ondan
yeni-yeni əsərlər
umurduq”, - deyə yazıçı Vidadi Babanlı həmkarı barədə xatirələrində
bildirir.
İsi Məlikzadənin
özünün xatirələri
də onun həyat və yaradıcılığına, düşüncələrinə işıq tutur: «...Şəhərə düşdüyüm
gündən özümü
burada qonaq saymışam. Doğulub
boya-başa çatdığım
yayı tozlu, qışı palçıqlı
Ağcabədiyə qayıtmaq
həsrətilə yaşamışam.
Bu həsrətlə də saç ağartdım. Çünki
o yovşanlı-yulğunlu
çöllər yuxularımdan
çıxmır, yovşanların
ətrini də duyuram yuxuda”. Və yaxud: “Yurd üçün darıxanda yadıma ”Mirzəhüseyn segahı”
düşür. O segahın
qanadlarında doğma
diyara uçub gedirəm. Uşaqlıqdan
canıma, qanıma hopmuş bu səs kədərimin də, sevincimin də üstünə kölgə salır. Bu avazın sehrinə düşüb
bir düzənlik görürəm. Yoxa çıxmış turacların
səsini eşidirəm”.
O, xalqına,
el-obasına bağlı,
onun ağrısını-acısını
öz dərdi kimi çəkən bir insan idi.
Elə ona görə də Qarabağ faciəsi yazıçını dərdə
saldı, yaradıcılığının
çiçəkləndiyi dövrdə, Azərbaycan
xalqının taleyüklü
Qarabağ məsələsində
bir çox ziyalılarımız kimi
İsi Məlikzadə
də sarsıntı keçirdi.
Yazıçının qəfil
ölümü əzizləri
kimi, qələm dostlarını da sarsıtmışdı: “Gözlərimin
qabağında müqəddəs
ədəbiyyat aləminə
gülə-gülə gələn,
onun çətin, əzablı, ancaq şərəfli yollarından
mətanətlə keçən
mehriban insan, ailəcanlı, mərd, şən, elədiklərindən
qürrələnməyən bir dostum idi
İsi Məlikzadə“
- Əlibala Hacızadə.
«İsi Məlikzadənin sözü,
əsərləri həmişə
canlıdır, adı
dostlarının dilindədir,
elə gün olmur ki, xatırlanmasın.
O dünyadan ciddi görkəmlə baxa-baxa
bizi bu dünyada
güldürüb-düşündürməsin»
- Sabir Rüstəmxanlı.
İsi Məlikzadənin
ölümündən keçən
illər ərzində
yaşadığımız dünya da insanlar
da çox dəyişib. Yazıçının
anası Zəriş xanım, atasından sonra arxasız, köməksiz qalıb sağalmaz dərdin pəncəsində əriyən
oğlu Saleh, son illər isə ömür-gün yoldaşı Lətifə
xanım indi həyatda yoxdur. Ağcabədidəki ikimərtəbəli
ata mülkündə
məcduri köçkünlər
yaşayır. Özü
isə çox sevdiyi o yovşanı
bol çöllərin
qoynundadı. Amma inanmıram ki, cisminin qovuşduğu rahatlığı ruhu da tapmış olsun.
O, özündən
sonra övladlarına,
nəvələrinə çoxları
kimi mal-mülk yox, zəngin mənəvi xəzinə
qoyub gedib. Uzun illər ərzində “Vəfa”, “Bünövrə”, “Kürsü”,
“Möhlət”, “Özgə
anası”, “Oyanmış
xatirələr”, “Haram
tikə”, “İki günün qonağı”,
“Kövrək qanadlar”,
“Evin kişisi”, “Qaranquş yuvası”, “Günəş harada gecələyir”, “Gümüşgöl
əfsanəsi”, “Küçələrə
su səpmişəm”,
“Yaşıl gecə”,
“Görüş”, “Dədə
Palıd”, ”Günəşli
payız”, “Qırmızı
yağış”, “Alovlu
qış” və s. kimi kitabları nəşr olunub.
Ədibin «Molodaya
Qvardiya», «Sovetskiy pisatel» kimi nüfuzlu
nəşriyyatlarda ondan
artıq kitabı çap olunmuş, Moskvada fransız dilində çıxan “Azərbaycan nəşri antologiyasında” bədii yaradıcılığına yüksək
qiymət verilmiş, ədibin “Oğul” hekayəsi dərc edilmişdi. “Ulduz”, “Azərbaycan” ədəbi-bədii
jurnallarında, Azərbaycan
Dövlət Nəşriyyatında,
«Azərbaycanfilm» kinostudiyasında
və s. işləmiş, neçə-meçə
yaradıcılıq uğuruna
imza atmışdı.
Respublika teatrının
səhnəsində ”Gəl,
qohum olaq”, “Sağlıq olsun”, “Hərənin öz ulduzu”, “Məndən nigaran qalmayın” pyesləri tamaşaya qoyulmuşdu. Sonuncu pyesi Qarabağa həsr olunmuşdu. Onu ölümündən
az öncə tamamlamışdı. Bununla
o, sanki onu sevənlərə əbədi ayrılığı
ilə bağlı təskinlik vermək istəmişdi.
Uzun illər
«Azərbaycanfilm» kinostudiyasında
baş redaktor işləyən ədibin
ssenariləri əsasında
“Qatarda”, “Gümüşgöl
əfsanəsi”, “Pəncərə”,
“Ağ atlı oğlan”, “Kişi sözü”, “Cehiz güzgüsü”, “Güllələnmə
təxirə salınır”,
”Hacı Qara”, “Papaq”, “Evin kişisi”,
“Evlənmək istəyirəm”,
“Qoca palıdın nağılı” kimi qısametrajlı, bədii
və sənədli filmləri böyük ekranda öz geniş təcəssümünü
tapmış və tamaşaçı rəğbətini
qazanmışdı.
Xüsusən “Qatarda”
əsəri, ədəbi
tənqidçilərin dili
ilə desək, ədəbiyyatımızda hadisə
idi: «İsi heç bir şey yazmasaydı da əxlaq, sima, köləlik və kişilik poeması olan “Qatarda” onun bəsiydi.
Bu həm doğru sözdür, həm də şərti...” - Xalq şairi Qabil.
1995-ci ilin
dekabrın 6-da bu dünyanı cismən tərk etsə də, onun söz
dünyası oxucular arasında əldən-ələ
gəzən nəşrlərində,
ekran əsərlərindədir.
Adını tez-tez çəkməsək də,
biz onun əsərlərinə
təkrar-təkrar qayıdacağıq.
Yazıçı üçün
bundan böyük xöşbəxtlik ola bilməz.
Qəsidə Hüseynova,
Oğuz
Mədəniyyət.- 2010.- 30 aprel.- S. 13.