Şahmarın
sənət dünyası
Görkəmli aktyor, rejissor
Şahmar Ələkbərov Azərbaycan kino salnaməsində
adı fəxrlə çəkilən şəxsiyyətlərdəndir.
O, kinonu tamaşaçıya sevdirən, yaratdığı
müxtəlif səpkili obrazlarla həmişəlik
yaddaşlara həkk olunan sənətkardır. Biz onun
yaratdığı obrazlara müraciət edəndə
Gündüz Kərimbəylini (“Arxadan vurulan zərbə”)
müdrik qanun keşikçisi, Cavidanı (“Babək ”) əsl
el qəhrəmanı, Qatır Məmmədi (“Qatır Məmməd”)
igid xalq təəssübkeşi, İmanı
(“Axırıncı aşırım”) son damla qanını
belə insanların firavanlığı üçün əsirgəməyən
eloğlu, Qəzənfəri (“Yeddi oğul istərəm” )
haqqı nahaqdan qoruyan vətənpərvər kimi qəbul
edirik.
Şahmar Ələkbərov 23
avqust 1943-cü ildə Gəncədə anadan olmuşdu.
1964-cü ildə Teatr İnstitutunun “Aktyorluq” fakültəsində
professor Rza Təhmasibin kursunu bitirmiş, III kursdan Akademik Milli
Dram Teatrına işə götürülərək müxtəlif
tamaşalarda uğurlu rollar ifaçısı kimi
tanınmağa başlamışdı. Səhnədə
qazandığı uğurlardan sonra Adil İsgəndərovun
onu “Azərbaycanfilm”in nəzdində yaratdığı “Kino
aktyorluğu” studiyasına dəvət etmişdi.
Şahmar Ələkbərovun
kinoda ilk işi 1967-ci ildə kinorejissor Kamil Rüstəmbəyovun
yazıçı-jurnalist Əhmədağa Qurbanovun
“Tikanlı məftillər” povestinin motivləri əsasında
ekranlaşdırdığı “Dağlarda döyüş”
filmindəki Fərrux obrazı olmuşdu. Filmdə dövlət
sərhədinin qorunması, kimliyindən asılı olmayaraq
torpağımıza pis niyyətlə soxulan hər bir
insanın cəzalandırılması ideyası
qabardılıb. Hadisələrin açılmasında məlum
olur ki, sərhədi pozan qaçaqmalçılardan biri də
Fərruxun atasıdır (Rza Əfqanlı). Filmdə
aktyorların emosional, maraqlı dialoqlarında biz Vətən
anlayışını zəif mənəviyyatına qurban
verən ata və doğulduğu, böyüyüb
boya-başa çatdığı, sevgisini tapdığı
torpağa qətiyyən xəyanət etməyəcəyinə
and içən örnək timsallı kamil bir övlad
obrazını görürük. Fərruxun məntiqli
monoloqları, insanları təkcə keçmişi ilə
yaşamağa yox, gələcəklərini nikbin ruhla
qurmağa sövq edir. Hərbi-macəra janrında çəkilən
bu film rejissor improvizələri və aktyor peşəkarlığı
sayəsində dərin psixoloji nüanslarla işlənib. Məsələn,
ətrafındakı insanların Fərruxa olan tənəli
münasibətlərindən, gənc sərhədçinin
pessimist xatirələrindən başa düşürük
ki, onun xoşbəxt uşaqlığı olmayıb.
Şahmar Ələkbərovun yaratdığı Fərrux
obrazı minlərlə insana sübut etdi ki, valideynsiz, təkbaşına
böyüməklə də həyatda müsbət cəhətli
bir vətəndaş olmaq olar. Belə qüsursuz mövqedə
olan bir gəncin həyat amalı filmin bədii keyfiyyətini,
ekran həllini bu gün də qoruyub saxlamasına təkan
verir.
Aktyorun yaradıcılıq
karyerasında xarakterik rollarından biri də 1969-cu ildə
kinorejissorlar T. Tağızadənin və A.Quliyevin birgə
çəkdiyi «Mən ki, gözəl deyildim” filmindəki Məzahir
obrazıdır. Bu filmdə Məzahir Böyük Vətən
müharibəsi illərində (1941-1945) arxa cəbhədə
çalışan fədakar gəncin obrazıdır. Aktyor Məzahir
obrazının təfsirində müharibənin dəhşətlərindən
bezmiş, pessimistliyə qapılmış insanlarda daim ruh
yüksəkliyi yaratmağa çalışan, onları sevməyə,
yaşamağa ruhlandıran əslində isə çətinliklərin
məngənəsində sıxılan,
sıxıntısını da əsl kişiliyə məxsus
bir cəhət kimi gizlədən həyati bir qəhrəman
obrazını yaradır.
Şahmar Ələkbərovun
personajları həm ideya-bədii cəhətdən, həm də
kişilik simvolunun monumental təcəssümü kimi həmişə
tamaşaçıda maraq yaradıb. O, müraciət etdiyi hər
bir prototipin xüsusiyyətlərini özününküləşdirməyi,
real personaj kimi tamaşaçıya çatdırmağı
bacarırdı. Məsələn, rejissor A. Babayevin «Arxadan
vurulan zərbə” filmindəki müstəntiq Gündüz Kərimbəylinin
sakit, təmkinli görünüşü, mənalı və
ağıllı gözləri, təbii jestləri aktyorun
ifasında bizə işinin peşəkarı olan bir
obrazın həyat mövqeyini, ciddi iş prinsipini
tamlığı ilə açıb göstərir. Bu isə
birbaşa personajın varlığına, hadisələrin
reallığına tamaşaçını inandıran
aktyor ifaçılığı ilə bağlıdır.
Şahmar Ələkbərovun rəngarəng
obrazlarına nəzər salanda onun çalışqan,
öz yaradıcılığı üzərində daim
işləyən bir aktyor olduğunu görürsən. O,
kinorejissor E.Quliyevin «Babək” filmində xürrəmilərin
başçısı, cəsur sərkərdə Cavidan
obrazını bacarıqla yaradıb. Tarixi-dram janrında
çəkilən bu filmdə Cavidan obrazının vətən
sevgisini, yanğısını, bütövlükdə
dramaturji əsərin şərhini aktyorun canlı, təbii
ifalarından görmək mümkündür. Cavidan Əbu
İmranla döyüşdə öz əqidəsi, məsləki
uğrunda həlak olur. Ekranda az görünməyinə
baxmayaraq aktyorun obraza uyğun xarakterik cəhətləri
(jestləri, monoloqları, döyüş bacarığı)
film boyu onun varlığını, qəhrəmanlığını
xatırlatmağa səbəb olur. Bu mənada aktyorun peşəkarlığı
iştirakçısı olduğu filmlərin ekran həllini
itirməməyinə rəvac verir.
Şahmar Ələkbərov ikinci
planlı və epizodik rollarını da filmin aparıcı
qüvvəsi səviyyəsində canlandırıb. Aktyorun
kinorejissor Kamil Rüstəmbəyovun “Axırıncı
aşırım” filmində yaratdığı İman
obrazı, xalqına edilən amansızlığa
qarşı mübarizə aparan inqilabçı fikirli, əməlisaleh
bir insandır. İman və dostlarının sosial bərabərlik
ideyası sovet quruluşunun təməl sütunlarından
idi. Əsas təşəkkül mərhələsi sovet
dövrünə milli kinomuz xüsusi ideologiyalar əsasında
gerçəkləşsə də, filmlərin
hamısının bir ideyası vardı ki, bu da insan
hüquqlarının tapdanmasının,
mövhumatçılığın qarşısının
alınmasının və yeni həyat quruculuğu uğrunda
zəhmətkeş gəncliyin inkişaf etdirilməsi idi.
Kinorejissor T.Tağızadənin
“Yeddi oğul istərəm” filmindəki Qəzənfər
obrazı da sinfi bərabərsizliyə qarşı mübarizə
aparan inqilabçılardandır. O, ağa və bəylərə,
var-dövlət hərislərinə qarşı
döyüşsə də, qardaş
qırğınının əleyhinədir. Bu filmdə yeddi
oğuldan biri olan Qəzənfərin özünəməxsus
fərqliliyi həyatsevərliyindən irəli gələn
baməzə xüsusiyyətidir. Kənd sakinlərindən
biri olan Qəqəniyə silah tutmağı, tapança
atmağı öyrədən Qəzənfərin
ölüm ayağında belə sərrast atan şagirdinə
əli ilə “əla” işarəsini göstərməsi həm
onun atıcılığına, həm də özündən
sonra növbəti bir qəhrəman oğulun yetişməsinə
sevindiyini göstərir. O, obrazlarının ifadə dilini dəqiq
yaradıcı improvizələri ilə zənginləşdirirdi.
Qəhrəmanlıq simvolu kinoda
onun yaradıcılıq kredosuna çevrilmişdi. Kinorejissor
Rasim Ocaqovun tarixi-bioqrafik janrda çəkdiyi “Qatır Məmməd”
filminin baş qəhrəmanı xalqın əmin-amanlığının
keşiyində dayanan cəsur bir simadır. Zəiflərin bədbəxtliyi
üzərində xoşbəxtliyini quranlara qarşı həyatını
mübarizəyə həsr edən Qatır Məmmədin bir
arzusu var: elində, obasında tərəqqi və sabitliyi bərqərar
etmək. Aktyorun xarakterinə uyğun düzgün verilmiş
rejissor traktovkaları, güclü yaradıcılıq
potensialına malik olan tərəf-müqabillərinin (Səməndər
Rzayev, Yusif Vəliyev və b.) dəqiq oyunları onun
ifaçılığını daha da zənginləşdirirdi.
Hər dövrün kəskin ictimai məsələlərinə
ekran dili ilə aydınlıq gətirən geniş diapazonlu
aktyor ifası, iştirak etdiyi bütün filmlərin dərin
bədii təcəssümünü diqqətəlayiq tərzdə
yarada bilirdi.
Şahmar Ələkbərov dram
aktyoru kimi ona həvalə olunan bütün rolların öhdəsindən
məharətlə gəlirdi. O, nəinki özünün
çəkildiyi 30-a yaxın filmdə, eyni zamanda dublyajda səsləndirdiyi
onlarla personajların xarakterlərini də tam dolğunluğu
ilə tamaşaçıya çatdırmağa
çalışırdı.
Yaradıcılığındakı amplua çərçivəsizliyini
o, dublyajlarda səs artikulyasiyasına istinadən səsləndirərək
yaratdığı obrazlarla da sübut etdi. Onun müdrik səsinin
ahəngində özünəməxsus bir nikbinlik hiss
olunurdu. O, rolları daxilindən gələn elə həyatsevərliklə
səsləndirərdi ki, personajlar sanki bizimlə həmsöhbətə
çevrilirdi. Biz ekranda təsvir olunan mikroaləmi və
personajların düşdüyü vəziyyəti
asanlıqla və maraqla qavrayırdıq. Aktyorun
filmoqrafiyasına daxil olan 100-dək dublyaj filmlərdən “O
qızı tapın”, “Uşaqlığın son gecəsi”,
“Şərikli çörək” və “Mozalan” studiyasında
istehsal olunmuş çox sayda filmlərin adlarını
çəkmək olar. Bu isə Azərbaycan kino sənətini
zənginləşdirən Şahmar Ələkbərov
yaradıcılığında sxematikliyin, bənzərliyin
olmamağından xəbər verir.
Şahmar Ələkbərov kinoya
bağlılığını rejissoru olduğu filmləri
ilə də təsdiqlədi. O, 1987-ci ildə ilk olaraq G. Əzimzadə
ilə birlikdə “İmtahan” bədii televiziya filmini
ekranlaşdırdıqdan sonra müstəqil olaraq “Sahilsiz gecə”
və “Qəzəlxan” filmlərini çəkdi. Aktyorluq sənətində
daim yüksək dəyərlərlə təlqin etdiyi
müsbət xarakterli insani keyfiyyətlərin vacibliyini o,
çəkdiyi filmlərinin də əsas qayəsinə
çevirdi. Səhhəti ona icazə verməsə də
Şahmar müəllim rejissor yaradıcılığında
psixoloji janra üstünlük verməklə həyat və
insanlar haqqında dərin, fəlsəfi bilgilərinə əsasən
deyəcəyi hələ çox sözü olduğunu
nümayiş etdirirdi.
Azərbaycan kinosunda əvəzsiz
rolları ilə yadda qalan Şahmar Ələkbərovun
adı hər zaman hörmət və məhəbbətlə
anılan sənətkarlardandır. Onun
yaradıcılığında əks olunan zəngin həyat
anlayışından tamaşaçının ömür
yoluna bu gün də işıq saçılır. Bu,
Şahmar Ələkbərovun müdrik sənət
dünyası idi. Xalq arasında əsl sənətkar statusu
da bu kimi dəyərlərdən qaynaqlanır. Sənət və
sənətkarlar da bu mənada həmişəyaşardır.
Şahmar Ələkbərov kimi.
Şəhla
Bürcəliyeva,
kinoşünas
Mədəniyyət.-
2010.- 20 avqust.- S. 10.