61
il səhnədə...
Unudulmaz sənətkarlar:
Məmmədkamal Kazımov
Həyatda tanıdığım
elə insanlar olub ki, sənət aləminə gəlişimdə
və bu sənətdə uğurlar
əldə etməyimdə ağıllı məsləhətləri,
təmənnasız köməklikləri ilə çox böyük rol oynayıblar. Belə insanlardan
biri də Əməkdar mədəniyyət
işçisi, tanınmış rejissor və aktyor Məmmədkamal
Kazımov idi. Məmmədkamal
müəllimi hələ tələbəlik illərindən
tanıyırdım, Akademik Milli Dram Teatrında quruluş verdiyi tamaşalara, çəkildiyi kinofilmlərə
baxmışdım. 1985-1988-ci illərdə Ə. Haqverdiyev adına Ağdam
Dövlət Dram Teatrında işlədiyim
vaxtlarda onunla
yaxından tanış oldum. Həmin
vaxt Məmmədkamal müəllim bu teatrın baş rejissoru idi, mən isə quruluşçu rejissor
işləyirdim.
Teatr aləmində belədir ki, çox vaxt baş rejissor öz hegemonluğunu göstərir və quruluşçu rejissorun işinə müdaxilə edir. Hətta tamaşanı necə hazırlamağı, mizanları qurmağı da quruluşçu rejissora diktə edir. Nəticədə baş rejissorla quruluşçu rejissor arasında konflikt yaranır, bu da yaradıcı heyətin işinə mənfi təsir edir. Mənim bəxtim onda gətirdi ki, Məmmədkamal müəllim çox dəyərli ziyalı olduğuna görə, bu cür davranışdan tamamilə uzaq idi, heç vaxt öz hegemonluğunu nümayiş etdirməzdi. Hətta özü tamaşalar hazırlayanda da mənimlə məsləhətləşərdi. Mən həmin vaxt Moskvada A.Lunaçarski adına Dövlət Teatr Sənəti İnstitutunda (qiyabi) rejissor təhsili alıb, təyinatla Ağdama işləməyə getmişdim. M. Kazımov da mənə əlindən gələn köməkliyi edirdi, mənə tam sərbəstlik vermişdi ki, quruluş verdiyim tamaşalarda istəyimə nail ola bilim. Aramızda 21 yaş fərq olsa da, biz onunla Ağdamda həqiqətən dostlaşdıq.
Sözün həqiqi mənasında əsilzadə və xeyirxah insan olan Məmmədkamal müəllim həm də teatr aləminin canlı ensiklopediyası idi. Təkcə Azərbaycan teatrı yox, həm də dünya teatrı haqqında çox məlumatlı idi. Hətta Azərbaycan teatrında baş verən çoxlu hadisələr vardı ki, yazıya köçməmişdi, amma Məmmədkamal müəllim onları bilirdi. Ömrünün 61 ilini teatr sənətinə həsr etmişdi. Onun həm teatrda, həm də kinoda çox maraqlı və məhsuldar yaradıcılıq tarixçəsi olub. Həyatda bir insan kimi böyüklüyü sadəliyində və ürəyinin büllur kimi saflığında idi. Mənə elə gəlir ki, bu insan həyatda yalnız xeyirxahlıq və insanlara təmənnasız xidmət etmək üçün yaranmışdı.
Məmmədkamal
Allahqulu oğlu
Kazımov 1929-cu il avqustun
27-də Bakıda anadan olmuşdu.
Uşaqlıq illərindən teatra böyük həvəsi olduğuna
görə, 1944-cü ildə Azərbaycan Dövlət Milli Akademik Dram Teatrına işə qəbul olunub, buradakı Teatr-Studiyada
təhsil alıb. Sonra Azərbaycan
Dövlət İncəsənət İnstitutunun
(indiki Mədəniyyət və İncəsənət
Universiteti) dram və kino aktyorluğu, daha sonra isə rejissorluq fakültələrini bitirib. Professional
rejissor təhsili alan M. Kazımov,
Akademik Milli Dram Teatrında bir-birinin ardınca maraqlı tamaşalara quruluş verib. Onun quruluş
verdiyi Aleksey Arbuzovun
«Tanya», Hüseyn Muxtarovun
«Kimdir müqəssir?»,
İslam Səfərlinin
«Yol ayrıcında», Seyfəddin Dağlının
«Kölgələr pıçıldaşır»,
Qriqori Qorinin «Görünməmiş toy», Mirzə
Fətəli Axundovun
«Xırs quldurbasan» tamaşaları təkcə
bu teatrın deyil, Azərbaycan teatrının tarixində
özünəməxsus yer
tutub.
İstedadlı rejissor və
gözəl pedaqoq M. Kazımov çox zəhmətkeş insan olduğuna görə, öz işlərini təkcə Milli Dram Teatrı ilə məhdudlaşdırmayıb. Onun H.Ərəblinski adına Sumqayıt Dövlət Musiqili-Dram Teatrında, Tənqid-Təbliğ
Teatrında və Əhli Beyt Teatrında quruluş verdiyi Yəhya Məmmədovun «Ana məhəbbəti»,
Qeybulla Rəsulovun «Məhəbbət oyunu», Şərəf Nəzərlinin
«Mücdədin yuxusu»
və onlarca belə tamaşalar rejissor yozumuna, səhnə həllinə
görə çox maraqlı alınmışdı.
Bütün bu işləri
ilə birlikdə o, uzun illər Bakı şəhərində
xalq teatrlarına rəhbərlik edib, çoxlu tamaşalar da hazırlamışdı,
Azərbaycan teatrı
üçün çoxlu
kadrlar yetişdirmişdi.
Məmmədkamal müəllimin Ağdamda
işlədiyi dövr,
onun yaradıcılığında
daha maraqlı illər sayıla bilər. Çünki o, artıq bu
teatrın yaradıcı
rəhbəri kimi, təkcə tamaşalara quruluş vermir və həm də teatrın repertuar siyasətini qurur, aktyorların inkişaf etməsində,
tanınmasında, roldan-rola
püxtələşməsində əlindən gələni
edirdi. Ona görə də onun bu teatrda
quruluş verdiyi tamaşalar - Mehdi Hüseyn və İlyas Əfəndiyevin
«İntizar», Süleyman
Rüstəmin «Qaçaq
Nəbi», Əjdər
Fərzəlinin «Yurdda
kim qaldı», Əsgər İlhamın
«Qızıl əjdaha»,
«Nərgiz ana», İsi Məlikzadənin
«Son gecə» - həm özünün professional rejissor
yozumuna, həm də aktyorların püxtələşməsi, əsərdən-əsərə
inkişaf etməsi üçün çox maraqlı səhnə əsərləri idi. O, quruluş verdiyi tamaşaların sözlərini
əzbər bilirdi. Bu da onun fenomen yaddaşa malik olmasına bir sübutdur.
Məmmədkamal müəllim həddindən
artıq çalışqan
insan idi. Onun zəhmətsevərliyinə, çox
məhsuldar işləməsinə
cavanlar belə həsəd apara bilərdilər. Bu insanda «yoruldum» sözü yox idi. Bəzən tamaşanı 4-5 saat məşq edirdi. Ömrünün son günlərinə kimi bu insan
mütaliə edir və dünya teatrlarında tamaşaya qoyulan əsərlərlə
maraqlanırdı. Özünə və onunla işləyən yaradıcı
heyətə qarşı
çox tələbkar
idi. Bax bütün bu
maraqlı, yaxşı
keyfiyyətlərinə görə
də aktyorlar, eləcə də adi insanlar onu
çox sevirdilər.
O, həm də çox maraqlı aktyor olduğuna, teatr sənətini dərindən bildiyinə
görə, aktyorlarla
işləmək ona elə də çətin deyildi. Ağdam teatrında işləyən
cavan aktyorlar ondan daha çox
şey öyrənirdilər.
O, da gənclərlə
işləməyi çox
sevirdi.
Məmmədkamal müəllim
Bakı şəhər
Xətai adına
Mədəniyyət Sarayındakı
S.Vurğun adına Xalq Teatrına da 20 ilə yaxın rəhbərlik etmiş, burada biri-birindən maraqlı
40-dan artıq tamaşaya
quruluş vermişdi.
Həmin
kollektivdə çalışan
və Məmmədkamal
müəllimdən aktyorluq
sənətinin sirlərini
öyrənən çoxlu
gənc sonralar
professional teatr aləminə
gələrək respublikanın
tanınmış sənətçiləri
olublar. O, həmişə
özünün belə
istedadlı tələbələri
ilə fəxr edirdi. Onlar haqqında böyük
həvəslə danışır
və ən kiçik uğurlarına
da bir ata
kimi sevinirdi. Cavan aktyor və aktrisalara öz övladı kimi, böyük məhəbbətlə
yanaşırdı. Həmişə də onlara «qızım», «oğlum» deyə müraciət edirdi. Üç il bir yerdə işlədiyimiz müddətdə mən heç vaxt onun hirsləndiyini, kimə isə ağır söz dediyini eşitmədim. Bu insan həmişə
barışdırıcı mövqedə dayanmağı
sevirdi. Özü
də maraqlı el məsəlləri ilə,
ədəbiyyat, teatr korifeylərindən sitatlar
gətirməklə...
Qeyd etdiyim kimi, Məmmədkamal müəllim
həm də çox maraqlı aktyor idi. Çəkildiyi kinofilmlərin əksəriyyətində
epizodik rollar oynasa da, tamaşaçıların
yaddaşında əbədilik
qalırdı. Epizodik rol
oynayıb tamaşaçı
yaddaşında qalmaq
isə yalnız böyük sənətkarlara
nəsib olur. Bu haqda böyük teatr islahatçısı
K.Stanislavski belə deyib: «Rolun böyüyü,
kiçiyi yoxdur. Aktyorun böyüyü, kiçiyi
var». Məmmədkamal
müəllim də çəkildiyi «Bir cənub şəhərində»,
«Yol əhvalatı», «Qətl günü», «Ölülər», «Ümid»,
«Mənim ağ şəhərim», «Şahid
qız», «Güllələnmə
təxirə salınır»,
«Qara volqa» və s. filmlərdə,
«Ac həriflər» teletamaşasında
özünün böyük
aktyor olduğunu bir daha sübut
edib. Elə onun «Yol əhvalatı» filmində
(Şəmsi dayı)
sözaltı mənalarla
dediyi «Dokument» sözü sonralar tamaşaçıların təkhiyə-kəlamına
çevrilib. Bu sözü insanlar yeri gələndə maraqla işlədiblər
və işlədirlər.
Həddindən artıq yaradıcı,
təşkilatçı insan
olan M. Kazımov ömrünün son günlərinə
qədər teatr sənətindən ayrılmadı.
Axırıncı iş
yeri olan Azərbaycan Mədəniyyət
Fondunun «Sönməyən
ulduzlar» Teatrının
baş rejissoru kimi burada çox
işlər gördü,
S. Vurğunun «Vaqif», C.
Cabbarlının «Solğun
çiçəklər» və
biri-birindən maraqlı
tamaşalara quruluş
verdi. Bütün bu işləri
ilə də bir daha sübut
etdi ki, M. Kazımov Azərbaycan teatr sənətində öz yolu, öz
dəst-xətti olan sənətkarlardandır. O, milli teatr sənətimizin
yorulmaz əsgəri, bu sənətə sadiq sənətkar olduğunu bu sahədə 61 il
çalışmaqla sübut
etdi.
Qeyd etdiyim kimi, Məmmədkamal müəllim
Azərbaycan teatrının
canlı ensiklopediyası
idi. Çox əfsus ki,
teatrşünaslarımız belə böyük sənət fədaisindən
onun bildiyi bütün bu unikal məsələləri,
hadisələri öyrənib
tarixə köçürmədilər.
Azərbaycan teatr tarixində
əvəzsiz işlər
görən Məmmədkamal
Kazımov 2005-ci ilin dekabr ayının 13-də
haqq dünyasına qovuşdu. Əgər yaşasaydı avqust
ayının 27-də 82 yaşını
qeyd edəcəkdi.
Biz dostları, tanışları,
ailə üzvləri
və tamaşaçıları
da onu ad günü münasibəti
ilə təbrik edəcəkdik...
Bax beləcə, çoxlu
sənətkarlarımız özləri ilə haqq dünyalarına teatr aləmi ilə bağlı bir dünya da aparıblar. Belə insanların həyat və yaradıcılığını
layiqincə öyrənib
gələcək nəsillərə
çatdırmaq lazımdır.
Ağalar İdrisoğlu,
yazıçı-rejissor
Mədəniyyət.- 2010.- 27 avqust.-
S. 10.