Unudulmaz sənətkarlar: Həsənağa
Salayev
Azərbaycan kinosunda fərdi yaradıcılıq üslubuna görə sevilən aktyorlardan biri də Həsənağa Salayev olub. Yaratdığı obrazlar qalereyasına görə onu haqlı olaraq romantik və realist aktyor məktəbinin estetik prinsiplərini yaşadan sənətkar adlandırırlar.
Həsənağa Dərya oğlu Salayev 1921-ci il dekabrın 5-də Bakıda doğulub. 1937-ci ildə orta məktəbi bitirdikdən sonra Bakı Teatr Texnikumuna daxil olub. Bir ildən sonra 1938-ci ildə Akademik Milli Dram Teatrının aktyor heyətinə qəbul edilib. 1941-ci ildə müharibəyə gedib. 1946-cı ildə yenidən doğma teatra qayıdıb. Həsənağa Salayev fitri istedadı, daxili intuisiyasına əsasən yaratdığı obrazların dolğunluğuna görə tezliklə teatrın rəhbərliyinin, yaradıcı kollektivin, ən əsası isə, tamaşaçıların rəğbətini qazanıb. 1959-cu ildə Əməkdar artist, 1974-cü ildə isə Xalq artisti adlarına layiq görülüb. O, 1981-ci il oktyabrın 2-də vəfat edib.
Həsənağa Salayev də 1950-1960-cı illərdə Akademik Milli Dram Teatrının aparıcı aktyorlarından biri kimi yaratdığı obrazların xarakterik cəhətlərinin bədii təcəssümünə görə sənətsevərlərin yaddaşında dərin iz qoyub. İstedadlı aktyor demək olar ki, teatrda səhnələşdirilən tamaşalarda baş və ikinci dərəcəli rolları ifa edirdi. Bunlardan “Vaqif”də (Səməd Vurğun) Vaqif, “Sənsiz”də (Şıxəli Qurbanov) Fərhad, “Oqtay Eloğlu”da (Cəfər Cabbarlı) Oqtay, “Solğun çiçəklər”də (Cəfər Cabbarlı) Bəhram və s. obrazları qeyd etmək olar. Həsənağa Salayevin öz tamaşaçısı, öz pərəstişkarları vardı. Aktyorun şaqraq səsi, xarici görünüşü, rollarını təbii və həyati yaratmağı, səhnələşdirilən əsərlərin bədii təsir gücünü artırır, ifa məziyyətlərini dərinləşdirir. Həsənağa Salayevin kinoda yaratdığı xarakterik rolları isə bu gün də tamaşaçılar tərəfindən baxılır, sevilir.
Aktyor 13 filmdə rol alıb. Bunlardan “Fətəli xan”
(rej. Y.Dziqan), “Onu bağışlamaq
olarmı?” (rej. R.Təhmasib), “İstintaq davam
edir” (rej. Ə.Atakişiyev), “Görüş” (rej. T.Tağızadə)
və s. adlarını
çəkmək olar.
Çox qəribədir ki,
teatrda daha çox əsas rolların ifaçısı
olan H.Salayevə kinoda ikinci, üçüncü planlı,
hətta epizodik rollar həvalə edilib. Aktyorun filmlərdə yaratdığı
rolların xarakterik cəhətlərinə, orijinal
yaradıcılıq maneralarına
baxdıqca onun kino yaradıcılığının
azlığına həm
təəccüblənir, həm
də təəssüflənirsən.
Ona görə ki, H.Salayev çəkildiyi bəzi filmlərdə (məsələn, “Onu bağışlamaq olarmı?”
filmində Qüdrət
rolu və Tərlan (Qriqori Tonuns) rolunun səsləndirilməsi) həm
yaratdığı obrazla,
həm də dublyaj işi ilə böyük uğur qazanıb.
Görkəmli kinorejissor Rza
Təhmasibin 1960-cı ildə
çəkdiyi “Onu bağışlamaq olarmı?
bədii filmində aktyora ikinci planlı rol olan kapitan
Qüdrət obrazı
həvalə edilir. Filmdə ictimai asayişin keşiyində
duran Qüdrətin sözü az
olsa da, ictimai davranışın,
nizam-intizam qaydalarının
formal cəhətini, ailə
və məişətdə,
cəmiyyətdə şəxsiyyətini
ali səviyyədə
təsdiqləmək prinsiplərini
peşəkar aktyor lirik və psixoloji
nüanslarla göstərib.
Filmdə biz Qüdrəti gah vəzifə başında cinayətin izinə düşərək
araşdırma aparan,
gah da dostu
və məsləkdaşı
olan Qayanın təlatüm, səksəkə
içərisində yaşayan
ailəsində təmkinli,
səmimi davranışlarını
görürük. Dram janrında çəkilən
filmin bəzi kadrlarında gənclərin
(Qüdrətlə Qumrunun)
məhəbbət münasibətlərinə
xəfif bir eyham da var. Bu kadrlarda aktyorun orijinal maneraları, replikaları, obraza uyğun vizual görünüşü dramatik
hadisələrin gərginliyinin
qismən də olsa azalmasına, məişətdə və
ailədə mehribançılığın,
qarşılıqlı anlaşmanın
həyatın ən qiymətli hadisəsi kimi tamaşaçıya təqdim edilməsinə şərait yaradır. Dram aktyorunun psixoloji
təsiretmə bacarığı
filmin mahiyyətini genişləndirir, tamaşaçını
bir anlıq da olsa canilərin
qaranlıq dünyasından,
cinayət aləmindən
uzaqlaşdırır, hadisələrin
seyrçi yaddaşında
hərtərəfli təhlil
olunmasını təmin
edir.
Aktyorun kino yaradıcılığındakı
psixoloji nüansları
dəqiq çatdırma
bacarığını biz böyük şair Səməd Vurğunun “Aygün” poeması əsasında kinorejissor Kamil Rüstəmbəyovun
1960-cı ildə çəkdiyi
eyniadlı bədii-televiziya
filmində də görürük.
Əsərin televiziya filmi
kimi ekranlaşdırılması
nəzərdə tutulsa
da, ssenarini yazan Kamil Rüstəmbəyov
ona bədii film kimi quruluş verib. Bununla da Kamil Rüstəmbəyovun adı
Azərbaycan kino tarixinə ilk bədii-televiziya
rejissoru kimi daxil olub. Filmdə əsas rollardan birini - Əmirxan obrazını yaratmaq H.Salayevə həvalə edilib. Az
sayda aktyorun yer aldığı filmdə tərəf-müqabillərinin
ekran dueti tamaşaçılar tərəfindən
rəğbətlə qarşılanır.
“Aygün”
bədii-televiziya filmi
yeni ailə qurmuş gənclərin sosial həyat şəraitindən, qarşılıqlı
münasibətlərindən bəhs edir. Filmin mövzusu bu gün də aktualdır. Çünki
bu gün də ailədə gender bərabərsizliyini yaradan,
evdə öz hökmranlığını bayağı
şəkildə yeridən
Əmirxanlar az
deyil.
Yüksək qazanc əldə etdiyinə görə özünü qüsursuz
kişi sayan Əmirxan vaxtının çoxunu əyyaş dostlarına sərf edir, ali təhsilli xanımının cəmiyyət
arasına çıxmasına
lüzum görmür,
yeganə övladı
ilə maraqlanmağa vaxt tapmır. Əmirxanın ailədən uzaqlaşıb
içki dostlarına
yaxınlaşması onun
sevgi ilə qurduğu yuvasını itirməsi ilə nəticələnir.
Filmdə Əmirxan köhnəliyin,
mövhumatçılığın, Aygün isə tərəqqipərvərliyin, yeniliyin
nümunəsi kimi göstərilib. Əmirxan gec
də olsa cəmiyyətin cılız
şəxsiyyəti olduğunun
fərqinə varır.
O, karyerasına ciddi yanaşmaqla ətrafındakıların
hörmətini yenidən
qazandıqdan sonra ailəsinə qayıdır.
Lakin buna qədər biz filmdə yetkinlik yaşına çatan qızını tək böyüdən ananın
- Aygünün (Nəcibə
Məlikova) məşəqqətlərini
görürük. Bu gün də aktuallığını itirməyən
filmin yaradıcı heyəti qarşılarına
qoyduqları məqsədin,
yəni Azərbaycan ailəsinin davranış
etikasını, bütövlük,
dağılmazlıq prinsipini
maksimum səviyyədə
tamaşaçılara çatdıra
biliblər.
H.Salayev yaratdığı hər bir obrazın xarakterik cəhətlərini kiçik ştrixlərinə qədər açır. O, Əmirxan rolunun tipik cəhətlərini çox kadrda mono ifası ilə göstərərək aktyorluq potensialının çoxcəhətliliyini, fərdi iş üslubunu göstərmiş oldu. Sonda həyata sağlam düşüncə ilə baxan Əmirxan yalnız müsbət xarakterlərin, sağlam psixologiyanın həmişə insanlığı dəyərləndirən əsas səbəb olduğunu göstərməklə vicdan təmizliyinin varlığını təsdiqləyir. Psixoloji dram janrında çəkilən filmdə hadisələrin ziddiyyətlərinin açılması, əsərin mənasının tamaşaçıya çatdırılması məhz Həsənağa Salayevin yaratdığı Əmirxan obrazının üzərinə düşür. Onun kino yaradıcılığında daim nəzərə çarpan obrazların dəqiq mövqelərini çatdırmaq prinsipiallığı çəkildiyi bütün filmlərdə özünü göstərib.
Aktyorun epizodik rolları da yaddaqalan olurdu. Məsələn, “Görüş” filmində
aktyorun yaratdığı
Musa obrazı mülayim,
səmimi keyfiyyətlərə
malik olan bir personajdır. Üçüncü planlı rol
olan Musanın insani keyfiyyətləri, həyatdakı dəqiq mövqeyi filmin hadisələrinin axıcılığına
rəvac verir, rejissor və müəllif ideyalarını
səmimi formada tamaşaçıya çatdırır.
Filmin baş qəhrəmanı
Kamilin cahil hərəkətlərindən sonra ekranda görünən
Musa obrazı mənfiliklə-müsbətin,
yalanla-doğrunun təzadlı
anlayışı kimi
diqqəti cəlb edir. Musa məsləyinə,
sevgisinə, insanlarla münasibətində dəqiq
olan bir personajdır. Onun müsbət
keyfiyyətləri, əsl
azərbaycanlı kişisinə
məxsus xarakterik cəhətləri filmin ideyasına tamlıq gətirirdi.
H.Salayev “Azərbaycanfilm” kinostudiyasında çəkilən
bir neçə filmin səsləndirilməsində
də iştirak edib. Yuxarıda qeyd etdiyimiz
kimi, “Onu bağışlamaq olarmı?”
filmində Tərlan (akt. Qriqori Tonuns), habelə
“Onun böyük ürəyi” filmində Oqtay (akt. Salman Dadaşov), “Səhər” filmində Bayram (akt. Giuli Çoxonelidze) və s. obrazları səsləndirib.
Aktyorun səsləndirdiyi rolların
mənfi və ya müsbətliyindən olmasından asılı olmayaraq, o, ahəngdar səs tembri obrazların şəxsi mənini, daxili aləmini tamaşaçıya
tamlıqla çatdırır,
dublyaj sənətinin
ən azı kinonun özü qədər ciddi bir sənət növü olduğunu göstərir.
Mətbuatda Həsənağa Salayevin həyatda müsbət xarakterli insan olması, dostlarının dar günündə köməyinə
çatması haqqında
yazılara rast gəlirik. Deməli, onun teatr və kinoda oynadığı, milyonlarla
tamaşaçıya sevdirdiyi
obrazların fərdi xüsusiyyətləri aktyorun
müsbət xarakterik
cəhətlərindən qaynaqlanırmış.
Unudulmaz sənətkar Həsənağa
Salayevin adı çəkiləndə istər-istəməz
onun yaratdığı
rollar göz önündə canlanır.
Bu isə əsl
sənət zirvəsi,
sənətdə ölməzlik
deməkdir.
Şəhla Bürcəliyeva,
Kinoşünas
Mədəniyyət.- 2010.- 3
dekabr.- S. 10.