Böyük alim və
adam - Xudu Məmmədov
Başlıqdakı son sözü
- «adam» ifadəsini qəribçiliyə salmamalı; axı,
xalq «Alim olmaq asandır, adam olmaq çətin!» deyir.
Dostları ona «Sirri-Xuda» deyiblər. Şairlər onu «ömür
karvanının sənət
yükünə» qeyrətli
sözlər, əməllər
yükləyən, «Sən
dənizsən, biz - tərs
axan çayların» kimi misralarla öyüblər. Dünyanın
elm nəhəngi Con Bernal (İngiltərə)
Moskvada keçirilən
(1953) elmi konfransda öz «dahi tələbəsi»
haqda guya söz tapa bilməyən
akademik Sıçevin
fikrinə belə qüvvət verib: «Bizdəki (Britaniya) və sizdəki (SSRİ)
«pensioner» kristalloqrafların həll edə bilmədiklərini Sizin 25
yaşlı «pioner»-tələbəniz - cənab
Xudu Məmmədov həll etmişdir!»
Belə. 1927-ci il
dekabrın 14-də doğulub
Xudu adını alan Məmmədova 25 yaşında böyük
alim titulu verdilər...
Özü isə...
Onun özü isə
özü haqda heç nə deməmiş, heç nə fikirləşməmiş,
heç nə yazmamışdır. Məclislərdə «Ev üçün, ailə üçün işləyərkən yorulmamaq
üçün el üçün
də çalışmaq
gərəkdir” demişdir.
Ətrafa, xalqa, millətə qarşı
laqeydlik haqda «Heç kəs eşitmək istəməyən
adam qədər kar ola bilməz»,
ötəri uğursuzluqlar
barədə «Həyatın
böyük çətinlikləri
səni böyük məqsədlərdən yayındırırsa,
uğurlar uğrunda çəkdiyin əzablar
səni üzürsə,
Füzulini oxu, ölməz «Koroğlu»nun
uvertürasına qulaq
as, muğamlarımızı, saz havalarımızı dinlə; sənə yenidən qalxıb irəli getmək həvəsi gələcək»
yazmışdır.
Adam var
ki...
Bu bir deyimdir.
İkinci tərəfi yaxşı
səslənmədiyi üçün
(mənası çox
ləzzətli olsa belə) yazmıram. Amma Xudu müəllim doğrudan da adamların, adamlığın
naxışı idi.
Elmi yaradıcılığına
imkanım daxilində,
intellektinə, obrazlı
təfəkkürünə, ədəbi-bədii zövqünə,
sənət aşiqliyinə,
mədəniyyət kompleksinə,
dahiyanə səmimiyyətinə,
dostluq istedadına isə kifayət qədər bələd olduğum Xudu müəllim haqda fikirləşib, dünyanın
ən uzun, ən irihəcmli «xatirə»sini yazmaq imkansızlığı
və mümkünsüzlüyü
ilə üzləşəndə
həmişə dadıma
bu ikicə kəlmə çatıb:
«Doyulmaz İnsan»...
Adamların dərini olur,
dayazı olur, yaxşısı, pisi, daha neçə-neçə
sifəti, təyin-«tamamlığı» olanları
olur. «Çətin
adam» ifadəsini
də tez-tez eşidirik. Bunun antonimini - tərsini
isə, məncə, hələ işlədən
olmayıb.
Bəli, Xudu müəllim
dünyanın ən asan adamı idi. Seçdiyi elm sahəsindən tutmuş bütün fərdi-ictimai
münasibətlərə qədər
- cəfalı dolanışıq
səbri, dönməz
vətəndaşlıq, susmaz
ziyalılıq, xalsız
paklıq, «mənəm-mənəm»likdən tam xali təvazökarlıq, milli
düşüncə davaları
istisna edilməklə,
həyatın ən çətin imtahanlarını
seçmiş ən asan insan!
Xudu Məmmədov sadə
xalqla mürəkkəb
elm arasında get-gəlli
körpü salan alim-ziyalılardan idi.
Bu məqamda onunla
söhbətlərimizdən birini xatırladım.
Doğma yurdunda - Ağdamın Mərzili kəndində - orijinallığı
ilə adamı heyran edən (büsbütün öz layihəsi ilə tikdirdiyi) evində gecənin gec vədəsində ortaya atdığım suallarla
(xüsusən də
«... bəşəriyyət niyə belə ədalətsizdir: olanları
yaradan şairə, sənətçiyə heykəl
qoyur, olmayanları ixtira edən alimlərə yox?) onu səhərə
qədər yuxusuz qoydum. Hər birinin arxasında «məntiq valyutası» dayanan fikirlər söyləyib geniş şərhlər versə
də, «xatircəm» qalıb-qalmayacağımdan narahat
olan bu həssas
insan əlavə etdi ki, bu
dünyada bir elm evi var; alimlər
zaman-zaman gəlib ona - az
ya çox, pis ya yaxşı
- suvaq çəkib gedirlər. Sənətkarların
isə hər birinin ayrıca evi olur...
Xudu Məmmədov
- təhsilcə geoloq,
ixtisasca kristalloqraf-kimyaçı
olan bu alim
nə qədər elm
adamı idisə, bir o qədər də el adamı idi. Tarixən yalnız əkin-biçinə
məhkum edilmiş xalqımızın bir parası onun kristalloqrafik ornamentlər yaradıcılığından, «Sənət təbiətin
öyrənilməsində strategiya, elm isə taktikadır» kimi hikmətlərindən, «Cansızlardan
canlı aləmə körpü atmasından»
(C. Bernal) o qədər də
asan baş aça bilmirdi. Ancaq onlar onun
özüylə beş-on
kəlmə kəsəndən,
məclis-mərəkədə, efir-ekranda söhbətlərini
dinləyəndən sonra
ayılırdılar ki,
yox, bu anlaşılmazlıqların
təqsiri alimdə deyil, aləmdədir...
Canlı
məktəb
Xudu müəllimdə hamıya çatdıq mənəvi pay, ziya vardı. O, mükəmməl incəsənət
timsallı bir varlıq idi - aydın və gözəl musiqi, füsunkar tablo, monumental heykəltəraşlıq
nümunəsi, memarlıq
abidəsi kimi hamıya çatırdı.
Xudu müəllimin el-oba
sevgisində bir Leyli-Məcnunluq vardı. Hər dəfə də səfərdən fəlsəfi qənaətlərlə
qayıdardı. 70-ci illərin
axırlarında ucqar
rayonların birindən
qayıdıb, orada gördüyü müsbət
yeniliklərlə bərabər,
bir az şimaldan,
bir az qərbdəngötürmə «modernizm»ə eyhamla: «Kənd görmək istəyirsinizsə, tələsin,
kənd qurtarır...»
- dedi.
Onun dostlarının hamısı,
tələbələrinin əksəriyyəti
milli keyfiyyət daşıyıcıları idi.
Bu, onun həyati baxışları, xarakter
naxışları ilə
də bağlıydı.
Həm də axı, elm və
millət azarından savayı heç nəyi, hətta kiməsə bir çay qonaqlığı
vermək imkanı olmayan bu kristal
kristalloqrafın yanında
qeyri-millilərin nə
işi vardı?...
Onun dostları arasında ad-sanları bütün dünyaya bəlli Çingiz Aytmatov, Cavad Heyət, Bəxtiyar Vahabzadə, Nurəddin Rza, vətəndaşlıq məramları
bütün Azərbaycana
məlum Şahmar Əkbərzadə, Zeynal Məmmədov vardı.
...1980-ci ilin yayı. Qarabağın Arazqırağı kəndlərindən
birində toydur. DTK-nın rayon şöbəsinin sədri
o vaxtlar üçün misilsiz bir cəsarətlə Xudu müəllimlə Şahmar Əkbərzadəni
gecəyarısı «Araz-stroy»
körpüsündən o
taya - Güney Azərbaycana keçirir.
O on-on beş dəqiqəlik «oğrun Vətən görüşündə»
Xudu müəllim nələr çəkmir,
nələr etmir?! Diz çöküb öpdüyü torpaqda çəmən qoxlayır,
çiçək axtarır,
həsrət otları
yolur.
Ertəsi gün onu həmişəkindən
daha şad-xürrəm
görən toy adamları (bu kənddə üçüncü
oluşuydu) sualı suala caladılar, ötəkilərdən daha
yaxın pərvanələşdilər.
Kənd xəstəxanasının baş
həkimi «mənalarınıza
can verim», «qədəmlərinizə üz
qoyum» deyənlərdən
bir istək də boy verib,
«Sizə fəda olum, ay Xudu
müəllim, hər
şey gözəldir,
amma heyf ki, içmirsiz, sağlığınıza qaldırdığımız
badələrə
bir avtoqraf-badə toxundurmursuz...» - dedi. Xudu müəllim isə özünəməxsus təbəssümüylə
bu kəndin qonaqpərvərliyindən, əsrin
əvvəllərindəki qaçaq-qoçaqlığından bir xeyli danışıb,
ürəyinin gizlinində
çiçək çırtladan
ötən gecəki olayın eşqi ilə söhbətini belə yekunlaşdırdı:
«Mənim içib-içməməyimi
neynirsiz, siz məndən dəmlik istəyin. Mən dəməm...».
Sabahısı
onu öz rayonundan qatarla yola salırdıq. «Sərnişinlərdən xahiş
olunur...» elanından sonra o, yarıkönül
vaqona qalxdı və əlbəəl qayıdıb yerə düşdü. «Ay Zeynal müəllim, - dedi - sən Allah, vaxt elə,
sabahda-birigündə Bakıya
gəl. Srağagün
gecə o tayımızda gördüklərimi,
lətifəsi insanlardan
uzaq, gövşəyib
qurtara bilmirəm! Gəl, bir əməlli-başlı
paylaşaq...»
Bütün şüurlu ömrü
uzunu canında-qanında,
sözündə-söhbətində milli azadlıq, müstəqillik arzusu və mücadiləsi aparan bu insan,
təəssüf ki, öz ana arzusunun
mənzil başına
üç il qalmış - 1988-ci ildə
dünyasını dəyişdi.
Özü də bu sevgili mücadilənin
ilkin ritmi üstdə - Qarabağ yanğısının
əlimyandı məqamında.
Dünyadəyişmə məkan-mənzili
isə bir Tanrı peşkəşi
idi; canından artıq, milləti qədər sevdiyi Üzeyir bəyin ev-muzeyi...
Tahir Abbaslı
Mədəniyyət.-2010.-15 dekabr.-S.11.