Cansız əşya
yaddaşa çevriləndə...
II yazı
(I yazı qəzetin 8 sentyabr tarixli
sayında dərc olunub)
Ədəbi-xatirə muzeylərinin
fondlarında saxlanılan, yaxud ekspozisiyada nümayiş etdirilən
əşyalar adətən bu şəkildə
qruplaşdırılır: xatirə əşyaları və
şəxsi əşyalar, yazıçının
yaşadığı dövrə aid əsli materiallar, əlyazmaları,
kitablar, qəzet və jurnallar, təsviri materiallar,
fotomateriallar, sənədlər, kino və fonomateriallar.
Bununla yanaşı, şəxsi
olmayan əşya da xatirə əşyası ola
bilər. Məsələn, istifadə üçün
kitabxanadan alınmış kitab, başqasının,
dost-tanışın hədiyyəsi və s. Əsli
materiallar ekspozisiyaya elmi xarakter verir, onu daha da məzmunlu edir,
yazıçının həyatı və fəaliyyətinin
məlum olmayan məqamları ilə tanış
olmağa imkan yaradır.
Yazıçının
əlyazmaları da onun xatirə əşyaları
sırasına daxildir. Məşhurların
əlyazmaları həm də milli sərvət hesab olunur.
Müəllifin əlyazması müddətindən
asılı olmayaraq gərgin əməyin məhsuludur. Ona görə ki, əsər əvvəlcə əlyazma
şəklində meydana gəlir. Daha sonra
isə janrından asılı olaraq tamaşaya, kinofilmə,
mahnıya çevrilir, kitab şəklində oxucuya təqdim
olunur. Bütün bunlarla birlikdə əlyazmalar
yazıçının yuxusuz gecələrinin
(aylarının) şahidi kimi təqdim olunur, ilkin məxəz
olaraq ayrı-ayrı obrazları göz önünə gətirir,
hadisələri çözələyir, seyrçini
yazıçının mənəvi aləminə aparır,
onun ustalığı, sözə münasibəti, dilimizə
məhəbbəti ilə tanış
edir.
Yazıçının
məktub, qeyd, xatirə, məqalə və
çıxışlarının əlyazmaları da
xüsusi muzey əhəmiyyəti kəsb edir. Səməd Vurğunun ev-muzeyində təsadüf
etdiyimiz bir məktub bu baxımdan diqqətimizi çəkdi.
Şair məktubu 1955-ci ilin iyulunda İstisudan həyat
yoldaşı Xavər xanıma yazıb. Bütün
yaradıcılığı boyu Azərbaycan təbiətinin
gözəlliklərini, onun təbii sərvətlərini
milli qürur hissi ilə tərənnüm etmiş Səməd
Vurğunun məktubu da bu ruhdadır.
Şair yazır: «Əzizim Xavər!
İstisu mənə çox kömək eləyir.
Bütün ömrümdə bu qədər təsirli su, təmiz
hava görməmişəm...». Əlbəttə,
Səməd Vurğun dünyanın bir çox ölkələrində
olmuşdu, dünyanın bir çox istirahət yerləri,
müalicəvi suları barədə məlumatı vardı.
Lakin vətənpərvər şairin fikrincə,
min bir dərdin dərmanı, həyatın mənbəyi məhz
doğma yurddadır, onun təbiətindədir.
* * *
Cəfər
Cabbarlının ev-muzeyində saxlanılan məşhur məktubun
əlyazması. Bir bənddən ibarət şeirlə
yazılmış bu məktubu Cəfər bağda olarkən
həyat yoldaşı Sona xanıma ünvanlayıb:
«Ay Sonası, çay gətir mənimçün,
Qələmdaram, pay
gətir mənimçün.
Bağ yeridir, qəndi çox
işlətmərəm,
İstəyirsən, say gətir mənimçün.»
Əlyazmaları həm
də mühüm elmi əhəmiyyətə malikdir. Bu materiallardan elmi-tədqiqat işində çox
vacib bir mənbə kimi yararlanmaq olar. Əlyazma üzərində
aparılan iş əsərin düzgün variantının
müəyyənləşməsinə xidmət edir. Bu isə öz növbəsində
yazıçının yaradıcılığı ilə
bağlı yeni və daha dəqiq faktların üzə
çıxmasına, bəzi hallarda isə bu və ya digər
tədqiqatın yönünün formalaşmasına səbəb
olur. Əlyazmalarının toplanılması və tədqiqata
cəlb edilməsi müəllifin məlum olmayan əsərlərinin,
o cümlədən bədii əsər, məqalə, xatirə,
çıxış, məktub və s. meydana
çıxması ilə nəticələnir. Yazıçının seçilmiş əsərlərinin
nəşrində də məhz əlyazmasından istifadə
edilir.
Ədəbi-xatirə
muzeylərində yazıçının öz kitabları
xüsusi maraq doğurur. Bunları da iki yerə
ayırmaq olar: müəllifin sağlığında nəşr
olunmuş kitabları, onun vəfatından sonra işıq
üzü görən kitabları. Təbii ki,
müəllifin sağlığında nəşr olunmuş
kitabları muzey işində xüsusi önəm kəsb
edir. Ona görə ki, hər bir yeni kitab
yazıçının həyatında mühüm hadisə
olub, şirin, bəzən acı xatirələrlə
yaddaşlarda qalıb, öz dövrünün ədəbi tənqidinin
və oxucuların münasibəti ilə müşayiət
edilib. Yazıçıların öz
sağlıqlarında nəşrini görə bilmədiyi əsərləri
də var. Cəfər Cabbarlının bir sıra əsərləri
o dövrün ab-havasını əks etdirmədiyinə
görə dramaturqun ev-muzeyinin əməkdaşlarının,
tədqiqatçıların, xeyirxah insanların əməyi
sayəsində yalnız bizim günlərdə işıq
üzü görüb.
Kitab hər bir
yazıçının dostu və məsləhətçisi,
onun bilgi mənbəyi olub. Yazıçının
şəxsi kitabxanası vasitəsilə onun
yaradıcılığına hansı müəllifin və
hansı əsərin bu və ya digər dərəcədə
təsir göstərdiyini müəyyənləşdirmək
olar. Bu kitablar sırasında klassiklərin
əsərlərinə, habelə yazıçının
öz müasirlərinin kitablarına rast gəlirik. Burada elə kitablar da var ki, həmin
yazıçı ilə yanaşı başqa bir sənətkarın
xatirəsini də özündə yaşadır. Bunlar müasirlərinin öz avtoqrafları ilə
yazıçıya bağışladıqları
kitablardır. Əlbəttə,
yazıçı bu kitabların əksəriyyətini oxuyub,
elə burada öz qeydlərini aparıb.
Səməd
Vurğunun ev-muzeyində mühafizə olunan çoxsaylı
avtoqraflı kitablar arasında görkəmli rus şairi Pavel
Antokolskinin bağışladığı iki kitab - «Şeirlər
və poemalar» və «On il» kitabları maraq doğurur. Hər iki kitabda Səməd Vurğunun qeydləri
yer alıb. Şair kitabları mütaliə
edərkən ona yaxşı təsir
bağışlamış şeirlərin sərlövhəsi
yanında nida işarəsi qoyub, bəzi misraların
altından xətt çəkib. Bəzi
yerlərdə sual işarəsi var. Bu cür qeydlər
«Oğul» poemasının mütaliəsi zamanı daha
çox edilib.
Şairin bu qeydləri
onun Yazıçıların II Ümumittifaq qurultayında
poeziya haqqında etdiyi məruzədə öz əksini
tapıb. Pavel Antokolskinin yaradıcılığı
barədə xoş sözlər söyləyən Səməd
Vurğun «öz dramatizmi və yüksək üslubu olan»
«Oğul» poemasında «Vətən uğrunda, haqq işi
uğrunda mübarizə aparmış gənc nəslin
obrazının qüvvətli verildiyini» xüsusi qeyd edib.
Cəlil Məmmədquluzadə
1905-ci ildə Tiflisdə Ömər Faiq Nemanzadə və Məşədi
Ələsgər Bağırovla birlikdə «Qeyrət»
adlı mətbəə-nəşriyyat açmış,
burada ilk əvvəllər Firdovsinin, Namiq Kamalın,
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin, digər
yazıçıların kitablarını nəşr
etmişdi. Onun «İranda hürriyyət», «Usta
Zeynal», «Qurbanəli bəy» kimi məşhur hekayələri də
ilk dəfə kitabça şəklində bu mətbəədə
işıq üzü görüb. İndi
bu kitablar böyük yazıçının bir naşir kimi
fəaliyyətinin ilk dövrünün əyani göstəricisi,
həm də qiymətli muzey əşyalarıdır.
Abdulla Şaiqin mənzil-muzeyində
«Talıbzadə Abdulla Şaiq» adlı bir kitabça nümayiş
etdirilir. 1923-cü ildə
buraxılmış bu nəşr özündə maraqlı
bir tarix, habelə bir sıra görkəmli sənətkarların
xatirəsini yaşadır. Qeyd edək ki,
həmin ildə Şaiqin ədəbi-pedaqoji fəaliyyətinin
20 illiyinə həsr olunmuş təntənəli gecə
keçirilmiş və bu təntənə «Şaiq gecəsi»
adlandırılmışdı. Ədibin
oğlu Kamal Talıbzadənin yazdığına görə,
Şaiq bu gecəni ömrü boyu xatırlayıb.
Kitabda toplanan xatirə,
məqalə və bədii yazılarda Şaiqin ədəbi,
elmi və pedaqoji fəaliyyətinə qısa nəzər
salınıb, bir vətəndaş və şəxsiyyət
kimi insani keyfiyyətlərindən söz açılıb.
Bu yazıların müəllifləri
dövrünün görkəmli ziyalıları
-yazıçılar, müəllimlər, dövlət xadimləridir.
Onların sırasında Hüseyn Cavid, Seyid Hüseyn, Qantəmir,
Əli Rağib, Tağı Şahbazi, Adil Nəcdət, Məmməd
Süad, Bədrəddin Seyidzadə, Hüseyn Nəcdət və
başqaları var.
Ötən illərin
qəzet və jurnalları da yazıçının həyat
və yaradıcılığı ilə bağlı müəyyən
məqamların öyrənilməsi baxımından əhəmiyyətlidir.
Adətən yazıçının əsərlərinin
ilk variantı, onun yaradıcılığı barədə
məqalələr burada dərc edilir.
Məlumdur ki,
böyük yazıçımız Cəlil Məmmədquluzadə,
eyni zamanda, Yaxın Şərqdə ilk satirik jurnalın -
«Molla Nəsrəddin»in baş mühərriri olub. Onun
Ömər Faiq Nemanzadə və Məşədi Ələsgər
Bağırovla birlikdə təsis etdiyi bu jurnalın ilk
sayı 1906-cı ildə ərsəyə gəlib, müəyyən
fasilələrlə Tiflis (1906-1918), Təbriz (1920-1921) və
Bakı (1922-1932) şəhərlərində 25 il müddətində nəşr olunub.
Jurnalın 1906-cı il aprelin 7-də işıq üzü
görmüş ilk sayı «Molla Nəsrəddin»in məşhur
«Sizi deyib gəlmişəm, ey mənim müsəlman
qardaşlarım!» müraciəti ilə
başlanırdı. Jurnal tez bir zamanda Yaxın
və Orta Şərqdə şöhrətləndi,
çoxlu dostlar qazandı, eyni zamanda, onun düşmənləri
də meydana gəldi. Təbii ki, «Molla Nəsrəddin»in
bu uğurlarında Cəlil Məmmədquluzadə ilə
birlikdə jurnalın fəal müəlliflərindən Mirzə
Ələkbər Sabir, Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev,
Ömər Faiq, Məmməd Səid Ordubadi, Əliqulu Qəmküsar,
Əli Nəzmi və başqalarının, rəssamlardan
O.Şmerlinq, İ.Rotter və Əzim Əzimzadənin də
böyük əməyi olub. Jurnalın ədibin
xatirə muzeyində nümayiş etdirilən nüsxələri
seyrçini bu barədə məlumatlandırır, ədibin
özü və müasirləri barədə yeni bilgilər
verir.
«Molla Nəsrəddin»
Bakıda nəşr olunarkən onun redaksiyası və mətbəəsi
Cəlil Məmmədquluzadənin indi muzey olan bu mənzilində
yerləşib. Bu barədə ekspozisiyada yer alan məlumat seyrçiyə daha güclü
emosional təsir bağışlayır.
Adilxan
Bayramov
Mədəniyyət.- 2010.- 17
dekabr.- S. 12.