Xatirəyə
dönən görüşlər
Ədəbi-xatirə muzeylərinin
fondlarında saxlanılan və adətən ekspozisiyada
nümayiş etdirilməyən əşyalar da var. Bunların sırasına əsasən kinofilmlər, kinoxronikalar
və fonomateriallar daxildir. Burada yazıçının öz
səsi ilə, eləcə də
aktyorların ifasında lentə alınmış ədəbi
nümunələr, sözlərinə yazılmış
mahnılar, təntənəli yığıncaqlar, xatirə
gecələri, müxtəlif radio və televiziya verilişləri,
ədəbi-bədii kompozisiyalar, qələm dostlarının, müasirlərinin
çıxışları, xatirələri və s. yer alır.
Bu
lent yazıları bu gün tədqiqatçılar
üçün də, yazıçının pərəstişkarları
üçün də çox maraqlıdır. Muzey üçün isə əvəzsiz sərvətdir.
Bu cür materiallar bu və ya
digər dərəcədə
ədəbi-xatirə muzeylərinin
əksəriyyətində toplanıb. Onlar xüsusi olaraq ekskursiyaya gəlmiş seyrçilər qarşısında
nümayiş etdirilir,
eyni zamanda, muzeydə və muzeydən kənarda keçirilən tədbirlərdə
bu materiallardan istifadə olunur.
Bu
nöqteyi-nəzərdən ədəbi-xatirə muzeylərində
də keçirilən anım tədbirləri xüsusi əhəmiyyətə
malikdir. Adətən bu
tədbirlərdə yazıçının
müasirləri, qələm dostları, tədqiqatçıları,
o dövrün ədəbi gəncliyinin nümayəndələri
iştirak edirlər. Burada
gedən söhbətlər yazıçının həyatı,
yaradıcılığı, ayrı-ayrı əsərləri
barədə yeni faktların
üzə çıxması ilə nəticələnir.
Bunlar isə daha obyektiv tədqiqatların
aparılması üçün
şərait yaradır. Cəlil Məmmədquluzadənin,
Cəfər Cabbarlının və Səməd Vurğunun xatirə muzeylərində bu səpkidə keçirilmiş
tədbirlərdə bu sənətkarların
yaradıcılığı ilə
bağlı zəngin tədqiqat materialları meydana
çıxıb.
Bu
baxımdan Səməd Vurğunun ev-muzeyində
keçirilmiş tədbirlər barədə xüsusi
danışmağı lazım bilirik. Belə hesab edirik ki,
digər xatirə muzeylərimiz də bu muzeyin təcrübəsindən
yararlana bilər və bunlar da öz növbəsində
onların işinə müsbət təsir göstərər.
Muzeydə
şairin xatirəsinə həsr olunmuş tədbirlər də
müxtəlif vaxtlarda görkəmli elm və mədəniyyət
xadimləri, Səməd Vurğunun qələm dostları və
onun qayğısını görmüş ədəbi gəncliyin
nümayəndələri iştirak etmiş, xatirələrini
dilə gətirmiş, mülahizələrini söyləmişlər.
Xalq şairləri
və xalq yazıçıları - Rəsul Rza, Nigar Rəfibəyli, Süleyman Rüstəm, Osman
Sarıvəlli, Mirzə İbrahimov, Bəxtiyar Vahabzadə, Xəlil Rza, İsmayıl
Şıxlı, Qabil, Hüseyn
Arif, alimlərdən Ziya
Bünyadov, Məmməd Cəfər, Abbas Zamanov, Əkbər Ağayev, Cəlal Abdullayev, habelə Qasım Qasımzadə,
Mikayıl Rzaquluzadə, Əliağa Kürçaylı, Atif Zeynallı, Məstan Günər, Tofiq Bayram, xalq
artistləri Şövkət Ələkbərova, Emin Sabitoğlu və bir çox
başqaları dünyalarını dəyişmiş,
indi özləri xatirələrə dönmüşlər. Nə
yaxşı ki, həmin
anlar lentlərdə əbədiləşibr.
Bunların arasında şairin həyat və fəaliyyətinin
müxtəlif cəhətləri barədə elm aləminə məlum olmayan faktların olduğu lent yazıları var.
Xalq
yazıçısı Mirzə İbrahimovun şair
haqqında xatirə və söhbətlərinin lent
yazıları muzeydədir. Bunlardan biri 1985-ci il mayın 27-də muzeydə lentə
alınıb. Yazıçı öz söhbətində Azərbaycan
poeziyasının aşağıdakı mərhələlərini
göstərir: Vaqif mərhələsi, Sabir mərhələsi, Vurğun
mərhələsi. Sonra Səməd Vurğunla bağlı bəzi xatirələrini yada
salır.
Bu
xatirələrdən biri belədir: Onlar (Səməd
Vurğun, Mirzə İbrahimov və başqaları) Daş
Salahlı kəndində gecələyib səhər tezdən
ova çıxırlar. «Birdən Səməd həyəcanla
dedi:
- Ayə,
bir oraya bax, Göyəzən dağına...
Baxdım
ki, orada bir təpə var. Dedim:
- Ay
Səməd, sən deyəndə «Göylərə baş
çəkir Göyəzən dağı», mən elə
bilirdim ki, Elbrusdu, ya hansı dağdı?
Səməd cavab verdi:
- Mənim
«veliçiyem» (“böyüklüyüm” -red.) - bunu rusca dedi -
ondadır ki, mən təpəni dağ kimi təsvir edirəm.
Sən qorx o adamlardan ki, dağı təpə kimi təsvir
eləsinlər...».
1979-cu
il martın 21-də Səməd Vurğunun xatirəsinə həsr
olunmuş görüşün iki iştirakçısı
- Əliağa Kürçaylı və Atif Zeynallı
dünyalarını dəyişiblər. Onların həmin
gün lentə alınmış söhbətləri indi
muzeydə əziz xatirə kimi qorunur.
Əliağa
Kürçaylı ustadın ona qayğısı barədə
belə deyir: «Mən öz həyatımdan bir epizodu
danışsam, bu bizim bütün nəslimizin, Səməd
Vurğunun diqqət və qayğısı ilə tərbiyələnmiş
nəslimizin taleyi hesab oluna bilər...
Mən
1947-ci ildə gənc yazıçıların respublika
müşavirəsinə gəlmişdim. Mən çıxış
edəndə Səməd
Vurğun sözümü
kəsib harada oxuduğumu soruşdu. Dedim ki, oxumuram,
fəhlə işləyirəm.
O dedi:
- Fəhləliklə şairlik
bir yerə sığmaz. Gəl, mən səni universitetə düzəldim,
oxu.
Dedim
ki, mən onuncu sinfi qurtarmamışam, məni universitetə
götürməzlər...
Oradakılar
məsləhət gördülər ki, mən rayona
qayıdım, orta məktəbi bitirim, sonra gəlib
universitetdə təhsilimi davam etdirim. Lakin şair razılaşmadı. Dedi:
- Mən bilirəm, bu müsəlman balasıdır, getsə, gəlməyəcək.
Məni
Bakıda gecə məktəbinə düzəltdilər.
Lakin Bakıda mənim nə qalmağa yerim, nə də yeməyə çörəyim
vardı. Səməd
Vurğunun göstərişi
ilə Yazıçılar
İttifaqının üzvü
olmadığım halda
İttifaqın hesabına
mənə mehmanxanada
otaq tutdular və mən orada yaşayaraq gecə məktəbində
oxudum».
Əliağa
Kürçaylı ayrı-ayrı adamların kömək
üçün şairə müraciətlərindən və
onun heç kəsi naümid qaytarmadığından
danışır. O, ustadı bu sözlərlə səciyyələndirir:
«Böyük ürək sahibi, böyük insan, böyük
təbiət sahibi...».
Səməd
Vurğun həqiqətən kiçik hisslərdən uzaq və
mərd adam idi. Əliağa Kürçaylı
şairin 1948-1952-ci illərdə
ona qarşı müxtəlif iftira və böhtanlar atan adamları sonralar bağışlamasını
da Səməd Vurğunun böyüklüyü
ilə izah edir: «O bu adamlardan
asanlıqla intiqam ala bilərdi. Dövran dəyişmişdi. Səməd
Vurğunun şöhrəti
daha da artmışdı.
Lakin şair belə etmədi, əksinə, bu adamların bəzilərinə
qayğı göstərdi,
hətta işə düzəltdi...»
Əliağa Kürçaylı böyük
ustadın onun yaşıdlarının taleyində
rolunu bu cür ifadə edir: «Bizim böyük
ədəbi nəsil ki, yetişib, bunların hamısının
başında Səməd
Vurğunun əlinin istisi indi də
var, indi də duyulmaqdadır... Səməd Vurğun bizim mənəvi atamızdır. Bizim başımıza əl çəkib, bizi pərvazlandıran, bizim nəsli gətirib ortaya çıxardan, ərsəyə çatdıran
Səməd Vurğundur».
Şairin
qayğısını görmüş həmin ədəbi
nəslin nümayəndələrindən biri də bu
görüşün iştirakçısı Atif
Zeynallı olub. O öz söhbətində
Səməd Vurğunun
gənc ədəbi qüvvələrlə əlaqəsindən,
onlara qayğısından
danışır. Şairin
xeyirxahlıqlarını yada
salır. Atif Zeynallı onu da qeyd edir
ki, Səməd Vurğun bu gənclərə inanar, onların fikirləri ilə razılaşardı.
Atif
Zeynallı səmimiyyətlə etiraf edir ki, onun
yazdığı bütün misralarda Vurğunun ruhu duyulur. O,
şairin «Muğam» poemasının təsiri ilə «Mil»
poeması yazdığını bildirir və həmin əsərdən
ustada həsr etdiyi «Vurğunun izi ilə» adlı
parçanı oxuyur:
Başına
döndüyüm Azərbaycanın
Vurğun
şöhrətidir, iftixarıdır.
Elə
bil nəbzidir dövrün, zamanın,
Vaqifin,
Sabirin yadigarıdır...
Xatirəyə
dönənlərdən biri də istedadlı şair,
Vurğun poeziyasının pərəstişkarı və ləyaqətli
davamçısı Tofiq Bayramdır. O, müxtəlif
vaxtlarda muzeydə keçirilən tədbirlərdə
şair haqqında xatirələrini danışıb, ustada həsr
etdiyi şeirlərini oxuyub.
Bu
çıxışlardan biri 1978-ci il mayın 27-də lentə
alınıb. Şairin xatirəsinə həsr olunmuş məclisi
idarə edən Xalq şairi Bəxtiyar Vahabzadə öz həmkarını
bu cür təqdim edir: «İndi də sözü Səməd
Vurğun şeirinin ən yaxşı
davamçılarından biri Tofiq Bayrama veririk».
Şair
öz çıxışına belə başlayır: «Səməd
Vurğun bizim hamımızın mənəvi atası olub. Biz 50-ci illərin
əvvəllərində onun
böyük qayğısı,
müdrikliyi, ədəbiyyata,
poeziyaya, gəncliyə
böyük məhəbbəti
sayəsində şeir
meydanına atılmışdıq.
Biz Yazıçılar İttifaqında
böyük ürək
çırpıntıları, böyük intizarla Səməd Vurğunun gəlişini gözləyirdik.
O, Yazıçılar İttifaqına
gələndə, elə
bil ki, Yazıçılar
İttifaqı işıqlanırdı,
daş, divar daha mənalı olurdu, gözəlləşirdi
və sənin gözündə bir məbədgaha çevrilirdi,
müqəddəsləşirdi, çünki orada Səməd Vurğun var idi, Səməd
Vurğunun səsi gəlirdi və biz Yazıçılar İttifaqına
mehrab kimi baxırdıq, sitayiş edirdik...»
Tofiq Bayram çıxışlarında
heç vaxt özünü təkrar etmir. O çalışır
ki, hər dəfə ustad haqqında təzə söz söyləsin və buna nail olur. Onun 1979-cu il mayın 27-də şairin növbəti xatirə günündə
çıxışı da
maraq doğurur. Tofiq Bayram çıxışına
belə başlayır:
«Biz hər il bu məqəddəs ocağa yığışırıq,
hər il bu evdə Səməd
Vurğunun xatirəsini
yad edirik, onun dünyası ilə qaynayıb-qarışırıq.
Lakin Səməd Vurğun təqvimə sığışan, ildönümü
ilə məhdudlaşan
sənətkar deyil...
Bütün dahilərin,
klassiklərin yaradıcılığı
belədir, həmişə
örnəkdir, məktəbdir...».
Tofiq
Bayramın yeniyetməlik illərinə aid xatirəsi təsirlidir,
yaddaqalandır. Maqnitofon lentini dinləyirik: «1947-ci ildə
anam məni ayaqqabı almaq üçün Əmircandan
Bakıya gətirmişdi.
Küçədən keçəndə
gördük ki, bütün küçə
dəyib bir-birinə...
Nə olub, görəsən? Elə bil, küçədə
öz-özünə canlı
bir dəhliz yaranmışdı. Birdən
gördük ki, uzaqdan Üzeyir Hacıbəyov, Yusif Məmmədəliyev, Səməd
Vurğun qol-qola gəlirlər. Elə bil küçə işıqlanıb, cavanların,
qocaların, bütün
o küçədən keçənlərin
ürəyində mənəvi
bir işıq, qüdrət yaranmışdı.
Mən neçə gün bu aləmlə yaşadım. Sevindim ki, bizim belə
mənəvi çıraqlarımız,
ağsaqqallarımız var. Bu xalqa böyük bir qüdrətdir, ilhamdır, qüvvədir
ki, sənin belə ağsaqqalların
var».
Muzeydə
yuxarıda qeyd etdiyim söz ustalarının səs
yazıları da qayğı ilə qorunur.
Bu barədə gələn yazılarımızda...
Adilxan Bayramov
Mədəniyyət.- 2010.- 29
dekabr.- S. 15.