Rəqsimizin korifeyi
Azərbaycanın xalq artisti, baletmeyster, peşəkar rəqqas, kinomuzda quruluşunu verdiyi və əksər hallarda özünün ifa etdiyi orijinal
rəqsləri ilə
seçilən görkəmli
sənətkar Əlibaba
Abdullayev unudulmaz sənətkarlarımızdandır.
Ə.Abdullayev tamaşaçılar
arasında çox populyar idi. Onun
sənəti dahi bəstəkarımız Üzeyir
Hacıbəyovun rəhbərliyi
altında və dəstəyi ilə püxtələşmiş, kamilləşmiş
və yaradıcılıq
zirvəsinə çatmışdır.
Əlibaba müəllimin
qızı Elmira xanım
yazır ki, atam S.Ələsgərov, T.Quliyev, C.Cahangirov, S.Hacıbəyov və başqa bəstəkarlarla
sıx əlaqədə
işləmiş, qədim
xalq rəqslərini toplamış, onların oynaq ritmlərindən istifadə edib, yenidən quruluş vermişdir.
Onun sənəti
xalqa yaxın, quruluş verdiyi rəqslərin isə hamısı mənalı,
rəngarəng olmuşdur:
«Çobanlar», «Bənövşə»,
«Bulaq başı», «Bahar», «Ay gözəl», «Qazağı», «Məzəli
rəqs», «Qaytağı»,
«Gəlin tərifi», «Nağaraçılar» rəqsləri
və s.
Ə.Abdullayev öz üzərində daim çalışır, sənətinə
aid çoxlu ədəbiyyat
oxuyurdu. Gecələr
kağız üzərində
rəqs qurur və müxtəlif eskizlər çəkirdi.
Əvvəl rəqsin
məzmununu, musiqisini açır, sonra onlara aid rəqs
yaradırdı. Onun gözəl əl qabiliyyəti vardı. O, asta-asta zümzümə edir, rəqsin eskizlərini çəkirdi.
Ertəsi günü çəkdiyi eskizləri
filarmoniyada rəqqaslara
göstərir, eskizlər
əsasında rəqsi
qurur, onlarla məşq edirdi. İş prosesində nəyi isə saxlayır, nəyi isə lazımsız bilib, üstündən xətt çəkirdi.
Əlibaba Abdullayev
rəssamlarla da sıx əlaqədə işləyirdi: B.Əfqanlı,
R.Topçubaşova, K.Kazımzadə,
E.Fətəliyev və
başqa sənətkarlar
Əlibabanın ən
yaxın sənət dostları idi. Hər rəqs üçün ayrıca
milli geyim eskizlərini çəkdirərdi,
sonra parçasını
seçər, hər
rəqqas üçün
geyim sifariş verərdi.
Vaxtilə Azərbaycan Televiziyasında «Kino tarixindən» müəllif
verilişini aparırdım.
Növbəti veriliş
üçün Böyük
Vətən müharibəsi
dövrünün kinoxronikasını
nəzərdən keçirərkən
Dövlət Filarmoniyasında
Mahnı və Rəqs Ansamblının çıxışlarına rast
gəldim. İlahi, çox gənc və gözəl Leyla Bədirbəyli və şux qamətli, yaraşıqlı
Əlibaba Abdullayev «Bir dənəsən, bir dənə» rəqsini elə məharətlə ifa edirdilər ki, adam gözünü ekrandan çəkə bilmirdi. Mən həmin rəqsi verilişimə daxil etdim. Veriliş efirə verilərkən Leyla xanıma zəng vurdum. Günlərin birində görüşərkən Leyla
xanım özü filarmoniyadakı fəaliyyətindən
danışdı. Söhbət
onun tərəf-müqabili
Əlibaba Abdullayevdən
düşəndə dedi:
«Əlibaba çox istedadlı insan idi. O, əvvəllər filarmoniyada rəqqas kimi çıxış edirdisə, sonralar özü rəqslərə
quruluş verirdi. Əsl baletmeyster idi. Mən filmlərə
çəkildiyim üçün
filarmoniyadan çox tez çıxıb getdim. Sonra teatrda
çalışmağa başladım.
Amma filarmoniyada çalışanların fəaliyyətini
daim izləyir, uğurlarına sevinirdim. Bizim yaradıcılıq yolumuz bir neçə
dəfə C.Cabbarlı
adına «Azərbaycanfilm»
kinostudiyasında yenidən
kəsişdi. Mən
filmlərə çəkilirdim,
Əlibaba müəllim
isə filmlərdə
ifa olunan rəqslərə quruluş
verirdi. Bəzən də həmin rəqslərdə özü
də çıxış
edirdi.
Mən ilk dəfə
Əlibaba Abdullayevlə
1941-ci ildə çəkilmiş
«Səbuhi» filmində
rastlaşdım. O vaxtı
hər ikimiz filarmoniyada işləyirdik.
Bu filmdə Tubu rolunda çəkilirdim.
Əlibaba filmdə istifadə olunan «Şalaxo» rəqsini qururdu. Çox yaxşı alınmışdı.
Bundan sonra daha bir neçə
filmdə - «Arşın
mal alan» (1945), «Fətəli xan», «Görüş», «Dəli
Kür» və s. kinofilmlərdə görüşəsi olduq».
Əlibaba Abdullayevin rəqslərinə quruluş
verdiyi filmlər çoxdur. «O olmasın, bu olsun» kinokomediyasında
iki epizodda rəqs qrupu ilə rastlaşırıq.
Birinci epizod: Məşədi İbadı
hamama gətirirlər.
İkinci epizod: Məşədi İbadın
toyu. Cavanlar rəqs edir.
«Görüş»
kinokomediyasına baxanlar
Özbəkistan pambıqçılarının
şərəfinə kolxozda
təşkil olunmuş
ziyafəti, yəqin ki, xatırlayırlar. Ə.Abdullayevin qurduğu rəqs həqiqətən
göz oxşayır,
bir-birindən maraqlı
rəqs elementləri insana zövq verir.
Leyla Bədirbəylinin
«Görüş» filmindəki
rəqsi çox gözəl alınıb.
Rəqqas və baletmeyster Ə.Abdullayev «Dəli Kür», «Əmək və qızılgül», «Əhməd
haradadır?», «Ulduzlar
sönmür», «Sehrli xalat» bədii, «Qobustan», «Salam, Əlcəzair», «Afrika görüşləri», «Məktuba
cavab» sənədli filmlərində, «Abşeron
ritmləri» film-konsertdə,
«Doğma xalqımıza»
bədii-sənədli filmdə
istifadə olunan rəqslərə quruluş
vermişdir.
Rejissor T.Tağızadənin
çəkdiyi «Əmək
və qızılgül»
musiqili filmi SSRİ xalq artisti, görkəmli
rəqqas Mahmud Esembayevin həyat və yaradıcılığına
həsr olunmuşdur. İncəsənət aləmində
onu «rəqs şairi» adlandırırlar.
M.Esembayev filmdə dünya xalqlarının rəqslərini, o cümlədən bizim mahir rəqqasəmiz Əminə Dilbazi ilə «Naz eləmə»
rəqsini ifa edir. Onların ifasında bu rəqs o qədər
gözəl alınmışdı
ki, baxanı heyran edirdi. «Naz eləmə» üçlüyün - quruluşçu
Əlibaba Abdullayevin, rəqqasə Əminə
Dilbazinin və virtuoz rəqqas Mahmud Esembayevin sənət uğuru idi. Onların hərəkətlərində ciddi
bir plastika duyulurdu.
Azərbaycanın məşhur
balerinası Qəmər
Almaszadənin Əlibaba
Abdullayevlə iş birliyi də maraqlı olmuşdur. Moskvada Azərbaycan incəsənəti ongünlüyündə
Qəmər xanıma
SSRİ xalq artisti fəxri adı verilməsi gözlənilirdi.
O, Əlibaba müəllimdən
xahiş etmişdi ki, onun üçün
rəqs qursun. Ə.Abdullayev də rəqsi çox ustalıqla qurmuşdu.
Həmin günlərdə
Qəmər, Əlibaba
müəllimin quruluş
verdiyi rəqsi çox məharətlə
ifa etmişdi. Nəinki dekada iştirakçılarının xoşuna gəlmişdi, həm də mütəxəssislər tərəfindən
yüksək qiymətləndirmişdi.
1959-cu il iyunun 11-də
«Sovetskaya kultura» qəzetində beş nəfərin, o cümlədən Qəmər
Almaszadənin SSRİ xalq
artisti adı almaları barədə qərar dərc edilmişdi. Ə.Abdullayevə
ongünlüyün laureatı
adı verilmişdi. Bakıda isə o, Azərbaycan Ali Sovetinin fərmanı
ilə (10 iyun 1959-cu il) respublikanın xalq artisti adına
layiq görülmüşdü.
1960-cı ilin
sonlarında Azərbaycan
Dövlət Filarmoniyasının
Mahnı və Rəqs Ansamblı Afrika ölkələrində
qastrol səfərində
olmuşdu. Ansamblın
kollektivi bir sıra şəhərlərdə
və Mərakeşin
paytaxtı Rabatın məşhur «Rəyyal» salonunda çıxış
etmiş və Kasablankada konsert vermişdir. Tamaşaçılar
Azərbaycan artistlərinin
çıxışlarını hər yerdə böyük maraq və sevinclə qarşılamışdılar. Yerli mətbuat Azərbaycan artistlərinin
çıxışlarına yüksək qiymət vermişdi.
Bu səfərlə
bağlı C.Cabbarlı
adına «Azərbaycanfilm»
kinostudiyasında «Afrika
görüşləri» iki
hissəli rəngli sənədli film çəkilmişdir.
Rejissor S.Bədəlovun
1961-cı ildə lentə
aldığı bu kinooçerkdə Azərbaycan
Dövlət Mahnı
və Rəqs Ansamblının Afrika ölkələrinə qastrol
səfərlərindən söhbət
açılır.
Əlibaba müəllimin həm də gözəl səsi vardı. O, səhnədə
həm rəqs edir, həm də oxuyurdu. Azərbaycan Televiziyasının
radioya aid arxivində Ə.Abdullayevin lent yazıları
durur. «Muleyli», «Bir dənəsən», «Dilbərim», «Sarı gəlin» mahnıları onun ifasında məlahətlə səslənir.
Bakının bir sıra institutlarında, o
cümlədən M.F.Axundov
adına Rus dili və Ədəbiyyatı
İnstitutunda (indiki Bakı Slavyan Universiteti) Ə.Abdullayev «Lalə» özfəaliyyət
ansamblını yaratmışdır.
Bu ansambl müsabiqələrdə
diplom və fəxri fərmanlara layiq görülmüşdür.
Həm də «Əhməd haradadır?» kinokomediyasında Ə.Abdullayevin
quruluş verdiyi maraqlı «Üzüm yığımı» kompozisiyasını
«Lalə» özfəaliyyət
ansamblı ifa etmişdir.
Respublikanın xalq artisti, görkəmli baletmeyster və rəqqas Əlibaba Abdullayev barəsində söhbətimi sevimli aktrisamız, böyük sənətkar L.Bədirbəylinin
sözləri ilə bitirirəm. Leyla xanım yazır: «Əlibabanın sənəti
ölməzdir, ona görə ki, onun tələbələri,
onun davamçıları
Azərbaycanın milli
rəqsinin inkişafı
uğrunda böyük
məhəbbətlə çalışır
və belə sənətkarların həyatı
həmişə indiki
gənclər üçün,
rəqs meydanında öz sənətlərini
nümayiş etdirən
rəqqas və rəqqasələr üçün
nümunə ola bilər... Əlibaba Abdullayev rəqslərini ifa etdiyi «Dədə
Qorqud» kompozisiyası kimi ölməzdir və millətimizin, xalqımızın qəlbində
əbədi yaşardır...»
Aydın Kazımzadə,
əməkdar incəsənət xadimi
Mədəniyyət.- 2010.- 5 fevral.- S. 10.