Kulturologiya elmi və onun tarixi kökləri
Kulturologiya - ümumbəşəri və milli mədəni
proseslərin obyektiv qanunauyğunluqlarını, insanların
maddi və mənəvi həyatının mühüm hadisələrini
özündə ehtiva edir. Bu elm insanların maddi maraq və tələbatlarının
yaranıb formalaşdığı ilkin şərtləri və
amilləri öyrənir, mədəni dəyərlərin
artırılması və gələcək nəsillərə
ötürülməsini həyata keçirir. Bu elmi
zamanın özü yaratmışdır. Bir çox dünyəvi
elmləri, o cümlədən, tarix, fəlsəfə,
sosiologiya, etnoqrafiya, arxeologiya, etika, estetika və s.
özündə birləşdirən kulturologiya təbii ki,
bu elmləri zaman-zaman öz süzgəcindən
keçirmiş, müxtəlif dövrlərdə onlardan
lazımınca faydalanmışdır. Kulturologiya
özündə çox mühüm olan həyat layihələrini
açıqlayan, eyni zamanda mədəni cəmiyyətin əsas
komponentlərini özündə əks etdirən və
insanşünaslığa xidmət edən nəhəng bir
elm sahəsidir.
Bu gün dünyada
kulturologiya elmi haqqında fikirlər mübahisəlidir.
İstər Şərqdə, istərsə də Qərbdə
müxtəlif alim və tədqiqatçılar arasında bu
elm haqqında yekdil bir fikir və ideya mövcud olmasa da,
mübahisəli-müqayisəli nəzəriyyələr və
kulturoloji baxışlar bu elmi daha dərindən, hərtərəfli
anlamağa imkan yaradır. Üst Paleolit dövründən -
yəni “Homo Sapiyens”in (“Ağıllı insan”ın) meydana gəlməsindən
başlayaraq ta bu günə qədər insanlar böyük
bir kulturoloji mənəvi-əxlaqi dəyərlər məcmusu
yaratmış və bu toplum mənəvi irs şəklində
nəsildən-nəslə ötürülərək
kulturologiya tarixini daha da zənginləşdirmişdir.
Şifahi ənənədən
gələn qədim türk mif, əfsanə, rəvayət və
nağılları, dastanları, mövsüm və mərasim
nəğmələri Oğuznamələr,”Kitabi-Dədə
Qorqud”, “ Manas”, “Bilqamıs”, “Altunyarıq”, “Maday Kara”
sırasından olan bahadırlıq dastanları; habelə
yazılı təcrübənin “Divani lüğatit-turk”
(Mahmud Qaşğarlı), “Qutadğu bilik” (Balasaqunlu Yusif Has
Xacib),” Ətabətul-həqayir” (Əhməd Yuğnəki),”Divani-Hikmət
(Əhməd Yəsəvi) və s. kimi örnəkləri
kulturologiya elminin zəngin ənənəyə və tarixi
bir kökə malik olmasını bir daha təsdiqləyir.
Filologiya elmləri doktoru,
professor Nizaməddin Şəmsizadə yazır: ”Ən qiymətli
milli sərvət olan istedadla yaradılmış sənət
əsəri yalnız bir millətə yox, bütün millətlərə
məxsusdur. Homer, Firdovsi, Nizami, Şekspir, Bethoven, Bax,
Ü.Hacıbəyov, Mikelancelo hər biri öz millətlərinin
və bəşəriyyətindir”.
Tanınmış
kulturoloq-alim Kamal Abdulla “Mifdən yazıya və yaxud Gizli Dədə
Qorqud” əsərində mifoloji aləmdən - mədəni
dünyaya və oradan da mədəniyyətə doğru
tarixi bir inkişafı maraqlı faktlarla kulturoloji aspektdən
təhlil edərək yazır: «Mifoloji dünyadan mədəni
dünyaya - yazı mədəniyyətinin çiçəkləndiyi
zamana keçid qədim dünya insanı üçün təbii
inkişaf idi - sadədən mürəkkəbə, yekrənglikdən
çoxrəngliliyə, psixoloji yüklənmələrə
doğru gedən bir inkişaf! Amma bu keçid prosesini bir nöqtə
kimi almaq da doğru deyil. Mif qurtardı, avtomatik şəkildə
Mədəniyyət başladı... Mif və yazı
arasındakı münasibətlər təkcə şifahi və
yazılı başlanğıclar arasındakı münasibətlər
deyil. Bu münasibətlər insan ağzı ilə insan beyni
arasındakı münasibətlərdir. Deyim və
düşüncə, seyrçilik və analiz, kortəbii
inam və təcrübədən gələn şübhə
arasındakı münasibətlər idi”.
Qeyd edək ki, yer
üzündə yaşayan insanlar zaman-zaman müxtəlif
ictimai - iqtisadi formasiyalarda öz həyat, məişət və
davranış tərzləri ilə bağlı olaraq zəngin
bir tarixi - kulturoloji irs qoyub getmişlər. Tarixi
keçmişimizi əks etdirən məhz bu maddi mənbələr
və yazlı qaynaqlar vahid bir küll halında cəmləşərək
mədəni sərvət toplusu kimi tariximizi kulturoloji
baxımdan öyrənməyə və dərk etməyə əsas
verir. Bu baxımdan bizə miras qalan kitabələr,
yazılı qaynaqlar, qayalar, daşlar, sümük və gil
lövhələr və s. məhz bu gün tarixi - kulturoloji mənbələr
kimi xüsusi əhəmiyyətə malikdir.
Müxtəlif tipli qəbir
abidələri : daş qutu qəbirlər, torpaq qəbirlər,
kurqanlar, küp qəbirlər, taxta qutu, katakomba və onlardan əldə
edilmiş materiallar məhz bizə qədim insanların adət
- ənənələri, dünyagörüşləri, dini
inancları və s. haqqında geniş kulturoloji məlumatlar
verir. Doğru deyiblər ki,”keçmişini bilməyən, bu
gününü başa düşməz”.
Maraqlıdır ki, qədim
Daş dövründə meydana gəlmiş ənənəvi
xüsusiyyətlər bütün sonrakı dövrlərdə
də bu və ya digər formada özünü büruzə
vermişdir. Bu da ondan irəli gəlir ki, insan heç zaman
öz yaratdığını unutmamış, onu yaşatmaq
və gələcək nəsillərə çatdırmaq
üçün layiqli varislər yetişdirmişdir. Mənəvi
sərvətlərin qorunmasında varislik prinsipi böyük
rol oynamışdır. Xalqımızın möhtəşəm
kulturoloji abidələrindən sayılan Qobustan qayaları
üzərindəki təsvirlərin çoxu, eramızdan əvvəlki
dövrlərə aiddir. Bu abidə üzərində qədim
tariximizi əks etdirən və yaşadan çoxlu sayda şəkillər
və kulturoloji təsvirlər vardır.
Kulturologiya tarixi müxtəlif
cəmiyyətlərdə və ictimai-iqtisadi formasiyalarda mədəni
həyatı öyrənir, əsas mədəni-tarixi tiplərin
nailiyyətlərini və xüsusiyyətlərini
aydınlaşdırmağa səy edir. Kulturoloqların
mühüm vəzifəsi isə ən uzaq keçmişdə
yaşamış insanların mədəni həyatını
və qloballaşan müasir dövrün sosial-mədəni
tendensiya və proseslərini düzgün və hərtərəfli
təhlil etməkdir. Qeyd edək ki, kulturologiyanın obyektləri
canlı insanlar, mədəniyyətin yaradıcı və
daşıyıcıları, həmçinin mədəni
hadisələr, proseslər və müəssisələrdir.
Kulturologiya - mədəniyyəti,
sivilizasiyanı, onun tarixini, insanla mədəniyyətin
qarşılıqlı əlaqəsini və
qarşılıqlı təsirini öyrənir, insanın həyatda
öz yerini tapmasında səmərəli rol oynayır.
Kulturologiya bir tərəfdən mədəniyyəti, mədəniyyət
tarixini, insanla mədəniyyətin qarşılıqlı əlaqəsini,
digər tərəfdən isə insanın ona təsirini və
əks-təsirini öyrənir.
Kulturologiya bir elm kimi XX əsrin
əvvəllərində meydana gəlmişdir. Onun
yaranmasında ABŞ kulturantropoloqu və kulturoloqu Lesli Alvin
Uayt (1900-1975) xüsusi rol oynamışdır. Lesli Alvin Uayt
öz nəzəriyyəsini "Kulturologiya"
adlandırmışdır. Lesli Alvin Uaytın bu elmi tədqiqatı
"insan və kulturologiya" anlayışlarını əhatə
etdiyindən kulturologiya elmi dünya ictimaiyyətinin diqqət
mərkəzinə çevrilmişdir.
Kulturologiya dünyaya, sosial
reallığa, mədəni-mənəvi aləmə,
insanın oradakı yeri və roluna bir küll halında
baxır. Bu elm eyni zamanda universal dəyərləri,
keçmişin mənəvi irsini, cəmiyyətin mövcud
bədii-mənəvi komponentlərini real gerçəklik
baxımından təhlil edir. Kulturologiya dünyada gedən
qlobal prosesləri, həm də xalqımızın mənəvi-əxlaqi
dəyərlərinin qorunub saxlanılmasını, inkişaf
etdirilməsini və gələcək nəsillərə
çatdırılmasını öz qarşısına bir
məqsəd və vəzifə kimi qoyur. Kulturologiya həm də
müxtəlif sivilizasiyaların biri-birinə münasibətini,
insan faktorunun təbiətə, istehsala, ətraf mühitə
və s. amillərlə qarşılıqlı əlaqəsini
araşdırır və onun inkişaf meyillərini öyrənir.
Bu baxımdan informasiya-kommunikasiya və rəqəmsal
texnologiyaların tətbiqi, iqtisadi cəhətdən
inkişaf etmiş ölkələrdəki mədəniyyət
sənayesinin təşəkkülü kulturoloji prosesləri
qloballaşan dünyada ön plana çəkir. Dünyada gedən
bu tendensiyalardan və mürəkkəb qlobal proseslərdən
baş çıxara bilən kulturoloq kadrların
hazırlanması isə bu gün ölkəmiz
üçün daha vacib əhəmiyyətə malikdir.
Tanınmış
kulturoloq-alim, professor Timuçin Əfəndiyev yazır: “Bu
gün qloballaşan dünyada milli mənəvi dəyərlərimizin
mühafizəsi, mədəni inteqrasiyanın optimal
yollarının aranması və müəyyənləşdirilməsi
baxımından mövcud baxışların konseptual bir
şəklə gətirilməsinə, xalqlarımızın
mənəvi ünsiyyətinin intensivləşməsinə,
mənəvi yaxınlaşma prosesinin sürətlənməsinə
və nəticədə mükəmməl şəkildə
bir-biriliyə qovuşmasına böyük ehtiyac
duyulmaqdadır. Mədəni müxtəlifliyə tərəfdar
olan müasir dünya artıq çoxdan dərk etmişdir
ki, texnogen inkişaf mənəvi inkişafla vəhdət təşkil
etməyəndə, harmonik tamlıq pozulur. Bu səbəbdən
də gələcəyə milli-mənəvi
bütövlük halında getmək üçün
keçmişin, milli-tarixi təcrübənin nailiyyətlərinin
bir araya gətirilməsi, elmi süzgəcdən keçirilməsi
və gələcək nəsillərə transformasiyası
bizim nəsil qarşısında duran ən müqəddəs
vəzifələrdəndir”.
Kulturologiya insanın ictimai
şüuru və yaradıcılığı əsasında
formalaşan bir anlam olsa da o, həm də hər bir
yaradıcı fərdin meydana gətirdiyi yenilikləri,
oxşar yaradıcılıqların daima təkrarlanan mənəvi
mühitidir. Bu mühit həm yaradıcılığa, həm
də milli mentalitetin inkişafına təsir edən müxtəlif
amillərlə zəngindir. Məhz bu zənginliklər isə
bu gün cəmiyyətdə mübahisə doğuran “mədəniyyətşünaslıq”
və ya “kulturologiya” kimi anlamların yaranmasına, onların
ictimai şüurda möhkəm yer tutmasına zəmin
yaradır.
Milli-ümumbəşəri
mədəniyyət heç də insanların müəyyən
sosial mühitə uyğunlaşması demək deyil, bu,
şəxsiyyətin fəal həyat mövqeyini
formalaşdırma, ətraf aləmi dəyişdirə bilən
şəxsiyyət tərbiyələndirmə vasitəsi kimi
təzahür edir. Milli şüur - milli tarixi yaddaşı,
milli-mənəvi əxlaqi dəyərləri, Vətən əxlaqını,
milli birlik, milli və ümumbəşəri qürur hissləri
kimi mühüm ali keyfiyyətləri də özündə əks
etdirir.
Mədəniyyət anlayışı
olduqca mürəkkəb və çoxsahəli faktor olub, bəşəriyyətin
varlığını səciyyələndirir. Ümumiyyətlə,
mədəniyyətin ümumi tərifləri bu gün cəmiyyət
üçün olduqca böyük maraq doğurur. Belə ki,
mədəniyyət cəmiyyətlə daha sıx şəkildə
bağlıdır. Əgər cəmiyyət dedikdə,
insanların məcmusu başa düşülürsə, mədəniyyət
dedikdə isə, onların fəaliyyətinin nəticələrinin
məcmusu nəzərdə tutulur. Burada təsvirçilik,
antropoloji dəyərləndirmə, normativ, tarixi, funksional,
simvolik, germeneftik, psixoloji, didaktik və sosioloji növlər
mühüm rol oynayır.
“Mədəniyyət” və
“kulturologiya” anlayışlarına tarixən cəmiyyətlərdə
müxtəlif mövqelərdən
yanaşılmışdır. XX əsrin əvvəllərində
yaşamış türk alimi Ziya Göyalpa görə,
“kültürlə mədəniyyət” bir-biri ilə tam
şəkildə fərqlənən anlayışlardandır.
Ziya Göyalpın fikrincə, “kültür milli olduğu
halda, mədəniyyət uluslararasıdır-beynəlmiləldir.
Kültür yalnız bir millətin din, əxlaq, hüquq,
ağıl, estetik, dil, iqtisadiyyat və texnika ilə
bağlı yaşayışlarının duyumlu-ahəngdar
bir bütündür. Mədəniyyət isə eyni
inkişaf səviyyəsində olan bir çox millətlərin
toplumsal ictimai həyatlarının ortaq bir
bütündür”...
Ziya Göyalpın mədəniyyət
haqqında mülahizələrində biz tez-tez kültür
və yetkinlik ifadələrinə rast gəlirik.
Kültür ilə yetkinlik arasında fərqlərdən
birisi, kültürün “demokratik”, yetkinliyin isə,
“aristokratik” olmasıdır. Kültür xalqın gələnəklərindən-ənənələrindən,
alışqanlıqlarından-vərdişlərindən, adətlərindən,
şifahi və yazılı ədəbiyyatından, dilindən,
əxlaqından, bədii və iqtisadi məhsullarından ibarətdir.
Qeyd edək ki, Ziya Göyalp
xalqa doğru getmək ifadəsini iki məqsəd
üçün işlədirdi: birinci, xalqdan milli
kültür tərbiyəsi almaq üçün xalqa
doğru getmək, ikinçisi, xalqa mədəniyyət
aparmaq üçün xalqa doğru getmək. Çünki
xalq milli kültürün canlı bir muzeyidir.
Ziya Göyalpa görə,
kültürlə mədəniyyət arasında həm birləşmə,
həm də ayrılma vardır. Lakin mədəniyyət həm
bilgilərlə, həm də düşüncə ilə
bağlı olduğu halda, kültür isə məhz
duyğularımızla bağlıdır. Əgər milli
kültür xalqın mənəviyyatını, mənəvi
əxlaqi dəyərlərini təşkil edirsə, mədəniyyət
isə ziyalılıq, yetkinlik kimi başa
düşülür.
Ziya Göyalp XX əsrin əvvəllərində
yaşamasına baxmayaraq kültür anlamını izah edərkən
kulturologiyanın əhatə dairəsinin rəngarəng
olması arzusunda da olmuşdur. O, qeyd edirdi ki, Avropa və
Amerika mədəniyyət dairəsində bütün Avropada
yaşayan millətlərin ortaq bir Qərb mədəniyyəti
vardır. Bu mədəniyyətin içində bir- birindən
ayrı və baxımsız - müstəqil bir ingilis
kültürü, bir alman kültürü, bir fransız
kültürü və s. mövcuddur.
XX əsrin böyük
kulturoloqu Əhməd bəy Ağaoğlunun
yazdığı “Üç mədəniyyət“ əsəri
də bu gün kulturologiya tarixinin və türk kulturoloji
fikrinin öyrənilməsində xüsusi əhəmiyyət
kəsb edir. Əhməd bəy Ağaoğlu “kültür” və
”mədəniyyət“ anlamlarını fərqləndirərək
onları daha geniş və müqayisəli mənaları
özündə əks etdirən real ”həyat tərzi” kimi təqdim
edir. O yazır: “Mədəniyyət demək- həyat tərzi
deməkdir. Bir şərtlə ki, burada həyat
qavramının özü də ən geniş və əhatəli
bir məna daşımalı, həyatın bütün sahə
və tərəflərini, maddi və mənəvi
olaylarını özündə ehtiva etməlidir. Belə
olan halda mədəniyyət düşüncə və maraq
tərzindən başlayaraq geyim tərzinə qədər
olan həyatın bütün təzahürlərini və
hadisələrini əhatə etmiş olur”.
Lakin zaman keçdikcə”kültür”
sözü daha çox yeni məzmun və etimoloji mənalar
kəsb etməyə başladı.Bu söz keyfiyyət
baxımından cəmiyyətdə”təbiətin
fövqündə duran”, “insanın yaratdığı mənəvi
məhsul”, “insan əxlaqı və davranış tərzi”,
“insan mənəviyyatı “ və s. kimi başa
düşülməyə başladı.Yəni Allahın
yaratdıqları yox, məhz insanların fəaliyyət məhsulu
kimi başa düşülürdü. Lakin qeyd etmək
lazımdır ki, qədim romalıların işlətdiyi
“kultur” sözü elə bir hadisəni ifadə edirdi ki, bəşəriyyət
bununla çoxdan tanış idi. Qədim yunanlarda “texne”
sözü (sənət, ustalıq, incəsənət, daha
sonralar isə texnika və s. mənalarda dərk olunmuşdur)
mövcud olmuşdur. Doğrudur, “texne” sözü
romalıların “kultur” sözünün ümumiləşdirici
funksiyasına malik olmasa da, bu söz bəzən elə həmin
mənada da dərk edilirdi. “Kültür”, yaxud “texne” dedikdə
maddi dünyanı dəyişən,təbii predmetliyin
formasını dəyişdirən insan fəaliyyəti nəzərdə
tutulurdu.Bunun da əsas mənası insanın dünyada fəal
işıtirakı,təbii dünyaya insanın müdaxiləsi
, nəhayət, mədəni olanı naturadan ayırmaq demək
idi. Bu baxımdan natura və kulturanın bir-birindən fərqləndirilməsi
bəşəriyyətin özünüdərki,özünü
qiymətləndirmə yolunda atılmış birinci
addımı hesab olunmalıdır.
Həqiqətən,
kulturologiya insanın mədəni mövcudluğunun müxtəlif
formalarını əsaslı şəkildə əlaqələndirən
və cəmiyyətdə şəxsiyyətin əxlaqi
keyfiyyətlərini hərtərəfli tədqiq edən bir
elmdir. İnsanın mədəni mövcudluq
formalarının nəzərdən keçirilməsinin
tarixi və nəzəri üsulları kulturologiyada
özünün əməli həlli yollarını
tapır.
Kulturoloji problemlərin tədqiqində
ilk yanaşmalardan biri məhz kulturantropoloji yanaşma
olmuşdur. Onun formalaşması ilk təkamülçülərin
(Q.Spenser, E.Teylor, D.Morqan) nəzəriyyələri ilə
başlıdır. Lakin həmin nəzəriyyələrdə
tarixi prosesin fasiləsizliyi prinsipinin mütləqləşdirilməsi
aparıcı yer tuturdu. Lakin sonralar zaman keçdikcə mənəvi
kulturantropoloji yanaşma metodları təkmilləşməyə
başladı. Bu kulturantropoloji yanaşmalar V. Malinovski, K.
Levi-Stross, E.Fromm, A.Kreber, F.Klakxon və başqalarının əsərlərində
geniş səpkidə öz əməli həlli yolunu
tapdı. Yanaşmalar çərçivəsində bir
çox əhəmiyyətli kulturoloji məktəblər və
maraq doğuran müqayisəli nəzəriyyələr və
baxışlar sistemi yaranmağa başladı. (Məsələn,
funksionalizm, strukturalizm və s.) V.Malinovski Radkliff-Braun ilə
birlikdə kulturologiyada funksionalizmi, strukturalist yanaşmanı
isə K.Levi-Stross və M.Fuko inkişaf etdirdilər. Onlar eyni
zamanda funksionalizmin də 3 əsas cəhətini
aşağıdakı şəkildə göstərirdilər:
1.Hər bir mədəniyyət
bütövdür, tamdır;
2.Hər bir cəmiyyət,
yaxud sivilizasiya tipi, hər bir adət, ənənə, yaxud mərasim,
sitayiş və yaxud etiqad mədəniyyət
üçün vacib tarixi funksiyanı yerinə yetirir;
3.Mədəniyyətin
bütövlüyünün saxlanılmasında, onun hər bir
elementi əvəzedilməzdir.
Müasir Qərb
kulturologiyasında insanların maraq və həyat tərzlərinin
öyrənilməsində sosioloji yanaşma və sosioloji tədqiqat
metodları daha geniş yayılmışdır. Görkəmli
alimlərdən P.Sorokin, M.Xorkxaymer, Q.Adorno, Q.Markuze, Y.Xabermas və
b. mədəni-tarixi prosesə dair çox mühüm
kulturoloji konsepsiyalar irəli sürmüşlər.
Kulturologiya
insanşünaslığa xidmət edən və
qloballaşan dünyada cəmiyyətimizin gələcək
inkişafı üçün son dərəcə aktual olan
elmlərdən ən vacibidir. Bu elm bəşəriyyətin
min illərlə yığıb saxladığı, zənginləşdirdiyi,
bir-birinə verdiyi və gələcək nəsillərə
çatdırdığı mənəvi sərvətlərin
və dəyərlərin öyrənilməsi və mənimsənilməsi
üsulları haqqında bir elm olub, bu mənəvi dəyərlərin
quruluşu, ondan istifadə olunması, inkişafı, fəaliyyəti
və s. məsələləri öyrənir.
Kulturologiya insanın mənəvi
aləmini, şəxsiyyətin müəyyən sosio-kultur
rolunu, insanın mədəni təkmilləşməsi, həyat
tərzini, mentalitetini, əxlaqi-mənəvi keyfiyyətlərini
və dəyərlərini, insanla elmin qarşılıqlı
münasibətini və s. öyrənir. Bu mənada
qloballaşan dünyada kulturologiya Azərbaycan cəmiyyəti
üçün olduqca vacib və zəruri bir elmdir. Bu elm
mövcud cəmiyyətdə yeridilən mədəniyyət
siyasətinin əsas prioritetlərini müəyyən edir. Mədəniyyət
üçün prioritet olan kulturologiya elmi bu gün bəşəriyyətin
min illərlə yığıb saxladığı, zənginləşdirdiyi
və gələcək nəsillərə layiqli səviyyədə
çatdırdığı elə bir mənəvi sərvətlər
toplusudur ki, onu qorumaq hamımızın borcudur.
İlqar Hüseynov,
ADMİU “Tətbiqi kulturologiya”
kafedrasının müdiri,
kulturologiya elmləri doktoru
Mədəniyyət.- 2010.- 5 fevral.- S. 6-7.