Ədəbiyyat və turizm
Hər ikisi
üçün yeni
formula
Simvollarla bağlı romanlar
yazan və kifayət qədər oxucusu olan Dem Braun son əsəri ilə yenə də ajiotaj yaratdı. Qısaca deyim ki, “İtmiş simvollar” adlanan yeni roman Vaşinqton
şəhərində yerləşən
memarlıq abidələrinin
simvolik məna açımına, tikililərə
həkk edilmiş işarələrin gizli məna və mistik qatlarına həsr edilib. Yazıçı öz üslubuna uyğun olaraq əsərin süjet xəttini həm də detektiv istiqamətə yönəldib. Maraqlananlar
əsəri tapıb oxuya bilər.
Məqsədim heç
də əsəri tərifləmək deyil. İndiki məqamda əsərin ajiotaj doğurması fonunda turizmə necə təsir etdiyini vurğulamaqdır. Roman çap edildikdən sonra əsərdə təsvir olunan memarlıq abidələrini
görməkdən ötrü
təkcə bir həftə ərzində
300 min turist Vaşinqtona səfər edib. Hətta şəhərdə fəaliyyət
göstərən hotellərdən
biri öz qonaqları üçün
əsərdə təsvir
edilən abidələrə
ekskursiya etməyi müştərilərə xidmət
siyahısına daxil edib ki, çeşidi
çoxaltsın. Ədəbi
əsərin turizmə
bunca xeyir verdiyini rəqəmlərlə
daha açıqlamıram.
Görəsən, bizim
hansı hotelimiz xidmət siyahısına bu tip bir
neçə saatlıq
xidmət əlavə
edib? Hotel sahəsi öz növbəsində “bəs
hanı sənin Dem Braunun?” desə
onlarla da razılaşmaq olar. Mən məhz memarlıq abidələrimizin
ədəbi yazıya
hopdurulmasından söz
açıram. Təsəvvürünüz
genişlənsin deyə
bir daha “İtmiş simvollar” əsərinə qayıdım.
Əsərdə qədim
Vaşinqton və onun indi də
mövcud olan memarlıq abidələri
elə təsvir edilib ki, hətta
şəhər əhalisi
öz şəhərlərini
indiyə qədər
yaxşı tanımadıqları
qənaətinə gəliblər.
Vaşinqton içində
Vaşinqton. İndi isə bircə sual qoyuram. Biz
Bakını tanıyırıq?
İçərişəhər haqqında nə bilirik? Yalnız standart ölçülü
məlumatlar və sair. Vallah, bir
Dem Braun burada bir ay
yaşasa, məlum olar ki, bizim
İçərişəhər nə qədər sirr daşıyıcısıdır.
Qız qalası haqqında primitiv rəvayətdən başqa
heç nə bilmirik. Amma ədəbiyyata nə qadağa var ki, həm elmi
fərziyyə, həm
real faktların, həm də fantaziyanın hesabına bizə Qız qalasını sözün
tam mənasında tanıtsın. Axı, bu tarixi abidənin
quruluşunun özü
elə uzaqdan simvol nişanəsi olduğunu əyani təsdiqləyir. Bu fonda Bakının dünəninə, bu gününə dair roman yazmaqla həm də turist axınını yaratmaq mümkündür.
Bu, adi bir
misal idi. Bir dəfə yazmışdım. Biz hələ Qobustanı kəşf etməmişik.
Əgər abidəni
sadəcə seyr etmək yetərlidirsə,
biz elə onun fotosuna baxmaqla
kifayətlənərdik və
bilərdik ki, bura daş-qayalıqdır.
Lakin Hindistandan
Qobustana gələn turist yazılara heyran qalmış, diqqət kəsilmişdi.
Norveçdən gələnlər
bir başqa düşüncələrlə oranı tərk etmişlər. Pompey ordusunun
nişanə qoyduğu
Qobustandan maraqlı bir əsər yazmaq dünyaya çıxan ədəbiyyat
nümunəmiz olardı.
Necə ki, Orxan Pamuk nəqqaşlıqdan
yazdı, dünya oxucusu üçün bu çox maraqlı
idi. Ədəbiyyat adamının üçüncü
gözü var və bu gözdən
keçən Qobustan sirləri oxucuda maraq yaradır. Ora necə yerdir
ki, ilahə Veneranın təsviri var? Ora necə
yerdir ki, ərəb xilafətinin ordusu da buranı
sadəcə ziyarət
edərək öz izini daşlarda qoyub. Tarixi bu
daşlardan götürüb
yazacaq adam lazımdır. Detektiv olsun, melodram, ezoterik olsun fərq etməz, sadəcə hadisələr
Qobustanın aurasından
keçirilsin. Və yaxud Şəkidə yerləşən Kiş qalası. Orada qədim albanlar uyuyur. Buranın qəribə mistikası
var. Buyurun dünya alban deyə maraqlanacaq. Kişə gəlmiş bir Norveç səyyahının
burada duyduqlarını
yazmaq olmazmı? Ədəbiyyatımızın predmetində istifadə edilməli abidələrimiz
var. Şəki Xan sarayını tikən ustanın (bu böyüklükdə sarayda
bircə mismar belə işlənməyib)
söykəndiyi fəlsəfəni,
naxışların sirrini
açmaq lazımdır
və əlbəttə
ki, ədəbi qələmlə. Bəlkə,
zorla başqalaşdırılan
alban kilsəmizi ədəbiyyatlaşdırsaq, gələcək
iftiraların qabağını
kəsə bilərik?!
Yeri gəlmişkən,
İrana getmək istəyən Yesenini fikrindən daşındıra
bilməyən dostları
“bura İrandır” deyə Mərdəkandakı
dendrariyə aparıblar
və burada uzun müddət qalan şair “İran şeirlərini» yazıb. Bu dendrari unikal floraya malikdir. Bu fonda Yeseninin Bakı həyatına dair bir əsər yazmaq olar. Dediyim
kimi, abidələrimizi,
onların sirlərini
ədəbiyyatımızın malı etmək olar. Bu yolla ədəbiyyat və turizm maraqlı şəkildə birləşərdi.
Yazıçının əsəri
isə dünyanın
maraq göstərəcəyi
uzun bir turist səfərinə çıxardı, dünya
oxucusu ilə görüşə. Məncə,
biz ədəbiyyat və
turizm düsturu ilə ədəbi əsərlərin yazılmasına
stimulverici formula irəli
sürməliyik. Mövzunu
davam etdirmək ümidi ilə.
Günay TAHİRLİ,
Mədəniyyətşünaslıq üzrə
Elmi-Metodiki Mərkəzin turizm
təhsili bölməsinin metodisti
Mədəniyyət.- 2010.- 10 fevral.- S. 7.