Mən evə istəyirəm
İnternat məktəblərindəki uşaqlar ailələrə
veriləcək
Adına “internat” dediyimiz
evlərdə bizim uşaqlar kimi adi, əslində isə taleyi fərqli uşaqlar yaşayır. Dağılmış
ailənin, küçəyə
atılmış bir alın yazısının
kiçikyaşlısı olanların əslində üz tuta biləcəkləri
ən ideal məkan hələ ki, internat evləridir.
Məlumdur ki, sovetlərdən qalan, yeniləşməyən bu
müəssisələr atılmış
uşaqların ideal məkanına çevrilmədi.
Hamımızın dilində
qəbul edilməyəcək
dərəcədə “internat
uşaqları” termini
yarandı. Buralar onsuz da taleləri
düzgün xətdən
məhrum olmuşların
reablitasiya ocağına
çevrilmədi. Bizimlə
eyni postsovet məkanında olmuş Rusiyada qəddar müəssisə rəhbərinə
qarşı bugünlərdə
bir internat məktəbində baş
vermiş qanlı etiraz aksiyası bir daha bu
sistemin özünü
doğrultmadığını bariz surətdə göstərdi. Rusiyada çatışmazlıqların müzakirəsi başlayarkən
nəzərlərin Azərbaycan
təcrübəsinə yönəlməsini
əslində təbii
qarşılamaq lazımdır.
Çünki problemlər
kəskin şəkil
almamış Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti
cənab İlham Əliyev 2006-cı ildə
məhz uşaqların
mənafeyinə istiqamətlənmiş
xüsusi sərəncam
imzaladı.
Sərəncamda nəzərdə tutulan
işlərin icrası
isə Təhsil Nazirliyinin nəzdində yaradılan Deinstitutlaşma
və Uşaqların
Müdafiəsi İdarəsinə
tapşırılırdı. İdarənin rəisi Məlahət xanım Hacıyeva ilə bu vacib sərəncamın
həyata keçirilməsindəki
işlərdən söhbət
etdik.
- Məlahət
xanım, 2006-cı ildən
başladığınız bu vacib məsələ
barəsində bir qədər geniş məlumat verməyiniz maraqlı olardı.
- 2006-cı il
29 mart tarixində Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin
1386 nömrəli sərəncamı
ilə Alternativ qayğı və uşaqların ailələrə
qaytarılmasına (deinstitutlaşma)
dair Dövlət Proqramı təsdiq edildi. Dövlət proqramının daha səmərəli və effektiv icrasını təmin etmək məqsədilə Nazirlər
Kabineti tərəfindən
Təhsil Nazirliyinin nəzdində işçi
qrupu yaradılıdı.
Həmin işçi
qrupunun qarşısına
qoyulan əsas məqsəd və vəzifə dövlət
proqramının daha səmərəli həyata
keçirilməsini və
idarə olunmasını
təmin etmək, eyni zamanda bu
dövlət proqramının
icrasına məsul olan qurumlar arasında
koordinasiyanı yaratmaqdan
ibarət idi. Bu istiqamətdə bir çox işlər görüldü
və qarşıda duran ən vacib
məsələ dövlət
uşaq müəssisələrində
olan uşaqlar barədə məlumat bazasının hazırlanması
idi. Bunun üçün YUNİSEF-in
beynəlxalq və milli ekspertləri, işçi qrupları tərəfindən sorğu
vərəqələri hazırlandı.
55 dövlət uşaq
müəssisəsində sorğular
keçirildi. Həmin
dövlət uşaq müəssisələri 3 nazirliyin
- Təhsil Nazirliyi, Səhiyyə Nazirliyi, Əmək və Əhalinin Sosial Müdafiə Nazirliyinin tabeçiliyində idi. Bu səbəbdən də sorğular keçirilən zaman həmin nazirliklərin də əməkdaşları
bu işə cəlb olundular. Məlumatlar Təhsil Nazirliyinin nəzdində yaranan məlumat bazasında toplandı və əsasən 3 istiqamət üzrə təhlil olundu. Birinci müəssisənin
uşaqlara göstərdiyi
qayğının keyfiyyəti,
ikincisi müəssisənin
infrastrukturu, üçüncüsü
müəssisənin yerləşdiyi
ərazinin infrastrukturu.
Bu məlumatlar toplandıqdan sonra hər bir müəssisənin
gələcək taleyi
barədə qərar
vermək üçün
beynəlxalq standartlara
uyğun qiymətləndirmə
meyarları hazırlandı.
Həmin meyarlara əsasən bal sisitemi ilə hansı müəssisənin
nəyə çevriləcəyi
tövsiyə şəklində
qeyd olundu. Bu bal sistemi
və qiymətləndirmə
ilə əlaqədar
olaraq hər bir müəssisənin 5 il müddətində transformasiyası üzrə
baş planı hazırlandı. Həmin o proses üç
mərhələdən keçdi.
Ən yaxın müddətə və 1 ilə transformasiyası gözlənilən müəssisələr,
3 il müddətə
transformasiya ola biləcək müəssisələr,
5 ilə və daha artıq müddətə transformasiya
olunacaq müəssisələr.
Həmin plan müvafiq dövlət qurumlarınının rəyləri
alınaraq Nazirlər
Kabineti tərəfindən
2008-ci ilin aprel ayında təsdiq olundu. Hazırda təsdiqlənmiş planın
icrası istiqamətində
müvafiq tədbirlər
görülür. Eyni
zamanda Təhsil, Əmək və Əhalinin Sosial Müdafiəsi, Səhiyyə,
Daxili İşlər
nazirlikləri və Ailə, Qadın və Uşaq Problemləri üzrə Dövlət Komitəsinin
əməkdaşlarından ibarət koordinasiya qrupu yaradılıb. Adıçəkilən qurumların
bu işə məsul şöbə müdirləri yığışaraq
təhsil nazirinin yanında bu məsələlər müzakirə
edilir. Eyni zamanda Təhsil Nazirliyində mütəmadi
olaraq uşaqlar hüquqlarının müdafiəsi
mövzusunda onlarla işləyən qeyri-dövlət
təşkilatlarının, beynəlxalq qurumların dinləmələri keçirilir.
Yığıncaqda görülən
və ya görüləcək işlər
barədə məlumat
verilir. Bu cür müşavirələr
bir növ hesabat xarakteri daşıyır. Hazırladığımız
məlumat bazasında
müxtəlif sahələri
əhatə edən informasiyalar toplanıb. Bunlar hansı sahələri əhatə
edir? Birincisi müəssisə barədə
ümumi məlumat. Bura uşaqların sayı, gəlib-gedən uşaqların sayı, müəssisənin tipi və həmin müəssisə barədə
digər məlumatlar öz əksin tapır. Eyni zamahda sorğuda uşaqlar barəsində də məlumat var. Yəni həmin uşağın anadan olması, müəssisəyə düşmə
tarixindən, düşmə
səbəbindən, yaxın
qohumları və valideynləri barədə
tam məlumat, kimin himayəsinə hara gedib, bu
barədə də məlumat öz təsdiqini tapır.
- Qeyd elədiniz ki, sərəncam 2006-cı ildə
verilib, indisə
2010-cu ildir. Sizə elə gəlmir ki, uşaqların ailələrə verilməsinə
doğru gedən yolu bir az
da qısaltmaq lazımdır?
- Lazımdır,
bu fikirlə razıyam. Bizə həmişə sual olunur ki, uşaqlar
evə verilibmi? Hamı proqramın adının birinci hissəsinə diqqət yetirir. Amma alternativ
qayğının yaranmasına
diqqət çəkilmir.
Əslində alternativ
qayğı sistemi yaradılmasa, uşaqların
ailələrə verilməsi
mümkün deyil. Çünki bilirsiniz ki, çətin həyat şəraiti olan ailələrin uşaqları və valideyn himayəsindən, qayğısından məhrum
olan uşaqlar bu müəssisələrə
yerləşdirilirlər.
- Bəs
alternativ qayğı mərkəzləri varmı,
onun modeli qurulubmu, yoxsa hələlik bir proyekt olaraq qalıb?
- Hər
hansı bir müəssisənin ümumtəhsil
müəssisəsinə çevrilməsi
bayaq dediyimiz kimi müəssisənin infrastrukturundan asılıdır.
Artıq 55 uşaq
dövlət müəssisəsindən
9-u transformasiya olunub, yəni ümumtəhsil mərkəzlərinə çevirilib.
9 müəsissədən 6-da biz qiymətləndirməni
keçirən zaman məlum oldu ki, uşaqlar gecələmir, yalnız gündüzlər təhsil
alırlar, asudə vaxtlarını keçirirlər,
ev tapşırıqlarını
hazırlayırlar. Saat
6-dan sonra isə evə gedirlər. Hətta həmin məktəblərin 2-də uşaqlar
ümumiyyətlə dərsdən
sonra, yəni günorta evə buraxılır. Məsələn,
onlardan biri Bərdə rayonundakı ümumtəhsil internat məktəbi idi. Orada həm də sağlamlıq imkanları məhdud olan uşaqlar da təhsil alırdılar. İndi o internat inkuliziv
tipli ümumtəhsil mərkəzinə çevrilib.
Yaradılmış mərkəzdə,
məhz, sağlamlıq
imkanları məhdud olan uşaqlara kömək olunur. Bu, valideynə də imkan yaradır
ki, gün ərzində o da öz işi
ilə məşğul
ola bilsin. Mərkəzlərin yaradılması
ilə 282 uşağın
müəssisəyə düşməsinin
qarşısı alınıb.
Həmin uşaqlar dövlət uşaq müəssisələrinə yox,
adıçəkilən mərkəzlərə
yönəldiliblər. Halbuki
onların valideynləri
icra hakimiyyətlərinə
müraciət etmişdilər
ki, övladları internat məktəblərinə
yerləşdirilsinlər.
Məlahət xanım
Hacıyeva sözünün
davamında qeyd etdi ki, alternativ
qayğı sisteminin qurulması ilə yanaşı, uşaqların
ailələrə verilməsi
prosesi də başlayacaq. Hazırda
pilot layihə kimi seçilmiş Suraxanı və Əzizbəyov rayonlarında
uşaqların və
ailələrin qiymətləndirilməsi
işi aparılır,
gərəkli məlumatlar
toplanır. İki il ərzində bu rayonlarda işlər
tamamlanacaq. Sonra daha üç rayonda layihə icra olunacaq və
getdikcə bütün
respublikanı əhatə
edəcək.
Nigar Mənsimli
Mədəniyyət.- 2010.- 12 fevral.- S. 4.