Mədəniyyət - cəmiyyətin
inkişaf faktoru kimi
Nizami Cəfərov: “Bu gün mədəniyyətin
idarə olunması ilə bağlı bir çox yeni
anlayışlar ortaya çıxıb”
Milli Məclisin 2009-cu il yaz
sessiyasının ilk günləri ən ciddi qanunların qəbulu
və geniş müzakirəsi ilə yadda qaldı. Nəhayət,
uzun illər müzakirə mövzusu olan "Təhsil
haqqında" qanun qəbul edildi. Həmçinin,
sessiyanın gedişində bir sıra qanunlara əlavə və
dəyişikliklər edildi. Cəmiyyətin
müzakirəsində olan televiziya və radio, dini etiqad,
qeyri-hökumət təşkilatları ilə bağlı
qanunlar müzakirə edildi. Ölkədə gedən sosial-mədəni
tərəqqi və ümumilikdə ictimai müzakirədə
olan mədəniyyət məsələləri, müasir ədəbiyyatımız,
orada baş verən proseslər və digər bu kimi məqamlarla
bağlı Milli Məclisin Mədəniyyət Komitəsinin
sədri Nizami Cəfərovla görüşüb bu barədə
fikirlərini öyrəndik. Millət vəkili
"Mədəniyyət haqqında" qanunun müzakirəsində
əsas istiqamətlər, yaradıcı təşkilatların
və yaradıcı şəxslərin vəziyyəti,
televiziya, ədəbiyyat, şou-biznes, dil faktoru, kütləvi
mədəniyyət kimi ümumi məqamlarla bağlı da
maraqlı açıqlamalar verdi.
- Nizami müəllim, gəlin
söhbətə elə rəhbərlik etdiyiniz komitə və
onun fəaliyyətindən başlayaq. Ölkə
qanunvericiliyindəki "Mədəniyyət haqqında"
qanun təxminən10 il bundan əvvəl qəbul edilib.
Parlamentin yaz sessiyasında qanunla bağlı yenidən
müzakirələr aparılsa da, qəbulu reallaşmadı.
Bütün bu qızğın müzakirələr məsələnin
nəticəsini hansı məqama gətirə bildi?
- Əslində,
parlamentin yaz sessiyası ərəfəsində Mədəniyyət
Komitəsində heç bir qanunun qəbulu nəzərdə
tutulmamışdı. Çünki hazırda biz Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyi ilə birlikdə daha çox Mədəniyyət
Konsepsiyası üzərində işləyirik. Ötən
10 il ərzində ölkədə mədəniyyət siyasəti
ilə bağlı xeyli məsələlər ortaya
çıxıb, mədəniyyət inkişaf edib, Azərbaycan
mədəniyyətinin dünyaya inteqrasiyası, eləcə
də dünya mədəniyyətinin Azərbaycanda təbliği
kimi məsələlər geniş vüsət alıb. Ona
görə də, yeni münasibətlər ortaya
çıxıb. Bu məsələlərlə bağlı
gələn sessiyada ya "Mədəniyyət
haqqında" qanunda əsaslı düzəlişlər
ediləcək, ya da yeni bir qanun müzakirəyə
çıxacaq. Hətta belə bir fikir də var ki, mədəniyyətlə
bağlı bir sıra qanunları ümumiləşdirib Mədəniyyət
Məcəlləsi adlı geniş bir qanun hazırlayaq.
Bunların üzərində iş gedir. Yaz sessiyasında əsasən
komitə səviyyəsində işlədik. Ancaq gələn
sessiyalarda, yəqin ki, biz bunu bütövlükdə Milli Məclisin
müzakirəsinə təqdim edəcəyik. Bununla
yanaşı, bir sıra qanunlara dəyişiklik və əlavələr
istiqamətində də fəaliyyət davam etdirilir.
- Ümumiyyətlə, 10 il bundan əvvəl qəbul edilmiş qanunda bu
boşluq özünü mədəniyyətin hansı sahəsində
daha çox hiss etdirdi?
-
Vurğuladığımız kimi, «Mədəniyyət
haqqında» Azərbaycan Respublikasının Qanunu 10 ildən
çoxdur ki, qəbul olunub. O zaman Azərbaycanın həm
iqtisadi imkanları, həm ictimai-sosial həyatı elə idi
ki, mədəniyyətin inkişafı üçün bu qədər
qüvvə sərf etmək mümkün deyildi. Amma keçən
dövr ərzində dövlətimiz inkişaf etdi, cəmiyyətimizin
dünyaya inteqrasiyası gücləndi, çox böyük
mədəniyyət hadisələri baş verdi. Misal üçün bizim bir sıra mədəniyyət
sahələrimiz YUNESKO-nun dünyanın mənəvi-mədəni
sərvətləri siyahısına daxil edildi, Qobustanda müəyyən
işlər getdi, muğam və aşıq sənətinin
inkişafı ilə bağlı ciddi layihələr
gerçəkləşdirildi. Ümumilikdə ölkənin hüquqi-mədəni səviyyəsi
yüksəldi, Azərbaycan yazıçılarına, incəsənət
xadimlərinə qayğı daha da artırıldı. Beləcə,
Azərbaycan mədəniyyətinin dünyaya inteqrasiyası
ilə bağlı olaraq bizim qanunvericilikdə təsbit
olunmalı xeyli məsələlər ortaya çıxdı.
Bundan başqa, bizim Mədəniyyət və Turizm
Nazirliyi də fəaliyyəti istiqamətində xeyli
böyük təcrübə əldə etdi, bu sahənin
inkişafı istiqamətində yeniliklərə imza
atdı.
- Deməli, bir sıra idarəçilik
texnologiyalarından çox böyük fəallıq tələb
olunur?
- Bəli. Azərbaycanda
mədəniyyət və incəsənətin inkişafı
üçün elə məqamlar var ki, onlar daha intensiv şəkildə
hərəkətə gətirilməlidi. Bu məsələlərin
böyük əksəriyyəti «Mədəniyyət
haqqında» qanunda öz əksini tapacaq. Mədəniyyətlə
əlaqəli bir sıra sahə qanunları qəbul olundu.
Buna dövlət dili, kinematoqrafiyadan başlamış ta teatr
sənətinin inkişafı ilə bağlı müddəaları
aid etmək olar. Bu sahədə qanunvericiliyin maddi-texniki
bazası genişləndirildi. Bunların hamısı
artıq keyfiyyətcə yeni bir qanunun qəbul edilməsini zəruri
edir. O bir mədəniyyət qanunu, mədəniyyət məcəlləsi
şəklində də ola bilər. Yəni bütün
hallarda əvvəlki qanunun təcrübəsi nəzərə
alınacaq. Birinci mühüm şərt mədəni
irsin mühafizəsi və təbliğidir. İkinci
mühüm məsələ mədəniyyət siyasətimizdə
yeni şəraitdə, müasir dövrün, xüsusilə
bazar iqtisadiyyatının tələblərinə uyğun
işləməkdir. Beləcə, bu qanunla bağlı
müxtəlif məsələləri nəzərə almaq
istəyirik ki, yeni dövrün tələblərinə
uyğun, mükəmməl bir qanun və ya bir məcəllə
ortaya qoyaq. Bunun üzərində iş gedir.
- Keçən sessiyada komitədə
bir sıra məsələlər müzakirə edildi. Düzdü, həmin məsələlər
ayrıca bir qanun şəklində ortaya çıxmadı.
Amma yaradıcı şəxslər və
yaradıcılıq təşkilatları ilə ələqadar
bir qanun layihəsi hazırlandı. Burada yaradıcı təşkilatlardan
Kinematoqrafçılar İttifaqı ilə Teatr Xadimləri
İttifaqının maliyyələşmə istəyi nəzərə
alınmadı.
- Doğrudur, yaradıcı
şəxslər və yaradıcılıq təşkilatları
ilə əlaqədar qanun birinci oxunuşdan keçdi. İkinci
oxunuşa təqdim olundu və maliyyə ilə əlaqədar
bir sira məsələlər ortaya çıxdı. Mən
yenə fikirləşirəm ki, biz, əslində, bu layihədə
bir çox məsələləri
aydınlaşdırdıq. Xüsusilə, yaradıcı
qurumlarla bağlı. Yazıçılar Birliyi, Bəstəkarlar
İttifaqı, Rəssamlar İttifaqı faktiki olaraq maliyyələşdirilir.
Dediyiniz kimi, bir sıra qurumlar da - Kinematoqrafçılar
İttifaqı, Teatr Xadimləri İttifaqı da maliyyələşmə
istəyindədir. Hər halda, bunlar qanunvericiliklə
nizamlanmalıdır. Doğrudur, onların maliyyələşməsi
icra orqanı səviyyəsində gedir. Bu məsələ
bir xeyli müzakirə olunub. Niyə burda ortaya problemlər
çıxdı? Bir iddia ondan ibarət oldu ki, yaradıcı
qurumlar və şəxslər dövlət tərəfindən
maliyyələşdirilməməlidir. Gəlin, unutmayaq ki,
biz bazar iqtisadiyyatı şəraitində yaşayırıq
və o qurumlar da özləri özlərini
saxlamalıdılar. İkincisi, bu qurumlar qeyri-hökumət təşkilatı
kimi nəzərdə tutuldu. Amma burda bu təcrübə var.
Düşünürəm ki, bu ayrıca bir qanun şəklində
qəbul olunmasa da, biz bunu mədəniyyət haqqında
qanunda ümumiləşdirəcəyik.
Eləcə də
uzun illərdir ki, şou-bizneslə bağlı xeyli
müzakirələr gedir və bu müzakirələri də
boş-boşuna aparmırıq. Bu müzakirələr cəmiyyətə
də bir xeyli təsir etdi. Cəmiyyətin özündə də
belə müzakirələr getdi. Biz bu məsələləri
də gələcəkdə «Mədəniyyət haqqında»
qanunda ehtiva edə bilərik. Hər halda, bu müddət ərzində
biz bir sıra qanunlara dəyişikliklər etdik. Xüsusilə,
mədəniyyət abidələrimizlə, KİV-də
reklamın verilməsi ilə bağlı bir sıra qanunlara
düzəlişlər edildi.
- Son aylar soyadların dəyişdirilməsi
ilə bağlı məsələ də yenidən gündəmə
gətirildi və bununla bağlı uzun-uzadı müzakirələr
getdi. Bu sahədə vəziyyət nə yerdədir?
- Soyadlarla bağlı biz
ayrıca bir qanun üzərində işləyirdik, belə
bir qanun hazırlanırdı. Bu olduqca mürəkkəb
bir məsələdir. Biz bu müzakirəni
daha geniş miqyasda, yəni dünya azərbaycanlılarının
özünəməxsus bir soyad formasının olması istiqamətində
düşünürdük. Bu baxımdan da
xeyli müzakirələr getdi. Amma Prezident
Administrasiyasının məsləhəti ilə Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasında adlar və soyadlar üzrə
xüsusi bir komissiya yaradıldı. Həmin komissiya təxminən
yarım ilə qədər bu məsələ üzərində
işlədi. Bu sahədə Milli Elmlər
Akademiyasının, eləcə də universitetlərimizin
görkəmli alimləri çox ciddi təhlillər
apardılar. Ad və soyad bankları
yaradıldı. Bunun üçün müxtəlif sahələrdən
- bizim ənənəvi adlarımızdan istifadə olundu, ədəbiyyatımızdan,
tarixi abidələrimizdən adlar toplanıldı. Coğrafi,
tarixi, etnoqrafik adlarımızla bağlı böyük
siyahı hazırlandı. Bu, imkan yaradacaq ki, qeydiyyat orqanları
uşaqlarımıza daha mənalı adlar qoysun. Eyni
zamanda burada əsas məsələ soyad formalarının
müəyyənləşdirilməsidir. Hələlik
komissiya 4 variant təklif edir. Bunlardan birincisi “oğlu” (Məmməd
Həsənoğlu), ikincisi şəkilçisiz formadır
(Məmməd Həsən), üçüncüsü
“lı, li, lu, lü” şəkilçisidir (Məmməd Həsənli).
Dordüncüsü isə bir növ eksperimental formadır və
iki variantdadır. Birincisi “soy” (Məmməd Həsənsoy),
ikincisi “gil” (Məmməd Həsəngil) şəkilçisiylədir.
Komissiyanın bir əsas işi də o oldu ki, indiyəcən
olan soyadlarımızın işlənmə dairəsi tərtib
edildi. Belə məlum oldu ki, bu gün Azərbaycanda işlənən
soyadların təxminən 80%-i hələ də “ov-yev”dir.
10%-ə qədəri “lı”, bir o qədəri də “zadə”
ilədir. Xüsusi komissiyanın təqdim etdiyi konsepsiyada “zadə”nin
işlədilməsi qəbul olunmur. Səbəb odur ki, “zadə”
fars mənşəli bir şəkilçidir. Amma, məncə,
bu “lı” qədər faiz təşkil edirsə, onda bu məsələ
ətrafında düşünmək lazımdır. Üstəgəl
Cənubi Azərbaycandakı soydaşlarımızın əksəriyyəti
bu sonluğu daşıyır. Onlar da dünya azərbaycanlılarının
əksəriyyətini təşkil edirlər. Bunu da nəzərə
almaq lazımdır. Bu konsepsiya nə şəkildə
ümumi bir sənədə çevriləcək, onun da
müxtəlif formaları var. Ya Azərbaycan Prezidentinin sərəncamı
ilə, ya da Milli Məclisdə müvafiq qanunlara dəyişiklər
şəklində həyata keçiriləcəkdir. Ola da bilər
ki, adlar və soyadlar haqqında ayrıca bir qanun qəbul
olunsun. Bu qanun Azərbaycanda yaşayan başqa millətlərə,
yəni özünün xüsusi soyadı olan millətlərə
aid edilməyəcək. Eləcə də bu qanun və ya sərəncam
qəbul olunduqdan sonra doğulan uşaqların bu soyadları
daşımaları vacib olacaq. Amma əvvəlki nəsil istəsə,
bu soyad formalarını qəbul edə bilər. Bunun
üçün də bir asanlaşdırıcı forma tətbiq
olunacaq.
- Televiziyaların problemləri
nəinki mətbuatda, hətta rəsmi dairələrdə də
gündəmə gəlib. Belə bir vəziyyətdə
televiziya və radio rəhbərləri ilə
görüş nə zaman mümkün olacaq?
- Yəqin ki, həmin
görüşü gələn sessiyada keçirməyə
nail olacağıq. Bizim bir sıra planlarımız var
ki, onların içərisində televiziya məsələsi
birincidir. Televiziya və radio rəhbərləri ilə
televiziya və radiolarımızın mədəniyyət, incəsənət,
ümumilikdə proqram siyasəti ilə bağlı geniş
müzakirələr aparmaq istəyirik. Burada əsas
məqsəd odur ki, həm mövcud qanunlar müzakirə
edilsin, həm də bizim televiziya və
radiolarımızın mədəniyyət, incəsənət
verilişlərinin səviyyəsini yüksəltmək
üçün daha nələr edə biləcəyimiz
aydınlaşsın. Eyni zamanda, belə bir müzakirələri
yaradıcı təşkilatlarla da
planlaşdırırıq.
- Aktiv formada müzakirə
olunan televiziya məsələsinə hətta Prezident
Administrasiyasının rəhbəri, akademik Ramiz Mehdiyev
öz məqaləsində münasibət bildirdi. Siz, bütün bu proseslərdən sonra
televiziyalarda nə kimi dəyişikliklər hiss etdiniz?
- Bu məqalədən elə
də çox vaxt keçmədiyindən
düşünürəm ki, hələ elə bir
böyük dəyişikliklər gözləmək tezdir. Amma
bununla yanaşı, televiziyalarımız, radiolarımız
xeyli dərəcədə silkələnib. Müəyyən
müzakirələr getdi, hətta bəzi telekanallarda
xüsusi şuralar yaradıldı ki, onlar məsləhət-məşvərətlə
məşğul olsunlar. Bir sıra verilişlərin xarakteri
dəyişildi, dövlət televiziyasında bir xeyli irəliləyiş
oldu. Aparılan müzakirələr hələ bundan sonra
öz nəticələrini verəcək.
- Amma bu dəyişikliklərin
əksəriyyətində qeyri-peşəkarlıq da hiss
olundu...
- Bunun üçün də
bir sıra vacib məsələlər var. İlk olaraq
televiziyaların maddi-texniki bazasının yüksəldilməsi,
genişləndirilməsi üçün yollar
axtarılmalıdır. Başqa bir məsələ həqiqətən
peşəkarlıqla bağlıdır. Peşəkar
rejissorlar, ssenaristlər, operatorlar, aparıcılar
yetişdirmədən heç nə mümkün deyil. Yəni
burada məsələ təkcə maddiyyat və ideoloji
işlə bağlı deyil. Azərbaycanda televiziya
akademiyasının yaradılması yönündə
hazırlıqlar gedir və yəqin ki, yaxın zamanlarda
yaradılacaq. Düşünürəm ki, bu tezlikdə
böyük bir inqilabın baş verməsini gözləmək
də gülüncdür. Yaradıcılıq elə bir
prosesdir ki, buna mütləq zaman lazımdır. Amma qoyulan tələblər,
təbii ki, yerinə yetirilməlidir.
- Nizami müəllim, Azərbaycan
ədəbiyyatının hazırkı durumunu necə şərh
edərdiniz?
- Həqiqətən də,
bu gün Azərbaycanda hadisəyə çevrilə biləcək
əsərlər yaranmır, yaxud da az
yaranır. Doğrudur, bizim
yazıçılarımız Ramiz Mehdiyevin məqaləsinə
qarşı bir etiraz da elədilər. Amma etiraz etmək yox,
müəyyən nəticələr çıxarmaq
lazımdır. Düzdü, qarşı tərəf də
müəyyən təkliflər irəli sürdü. Elm
xadimləri elmə daha çox maliyyə
ayrılmasını təklif etdilər. Ədəbiyyat
adamları tamam ayrı bir iddiada bulundular. Bunlar hamısı
olacaq və iddialara da təbii baxıram. Amma Ramiz Mehdiyevin məqaləsinin
əsas ideyası bundan ibarət idi ki, bizim
yaradıcılıqla bağlı problemlərimiz var və
onlar həll olunmalıdir.
- Siz müsahibələrinizin
birində ədəbiyyatda Kefli İsgəndərlərin
Şeyx Nəsrullaha qarşı mübarizəsi bərpa
olunmalıdır demisiniz. Bununla nəyi nəzərdə
tuturdunuz?
- Fikir səslənən
zaman cəmiyyətdə müəyyən əlamətlər
ortaya çıxmışdı, inkişafa mane olan müəyyən
modellər, xüsusiyyətlər, ideyalar əmələ gəlmişdi.
Onlara qarşı həmişə etiraz
olmalıdı. O etiraz ağıllı, yəni təmkinli
mövqedən də ola bilər, Kefli
İsgəndər mövqeyindən də. Bu, ədəbiyyatın xarakteridir.
Ədəbiyyat elm deyil ki, onu müəyyən modellərlə
nizamlayasan. Ədəbiyyat etirazını qurban verməklə
də bildirə bilər. Daha emosional, yeri gəldikdə
aqressiv. Ədəbiyyatın təbiəti bu cürdür. Ədəbiyyat
adətən təmkinlə yox, həyəcanla
danışır. Ən müxtəlif mövqelərdən,
hətta qəbul olunmayan mövqelərdən qəbul olunmayan
digər bir mövqeyə qarşı mübarizə aparmaq da
mümkündür ədəbiyyatda.
- Ədəbiyyatımız
hazırda siz deyən laddadır? Necə
düşünürsünüz, bu kontekstdə ədəbiyyatımızda
ölülər çoxdur?
- Bizim
Yazıçılar Birliyinin 1500-dən çox üzvü
var. Eyni zamanda bu birliyin üzvü olmayan çoxlu sayda
yazarlar var. Düzdü onların elələri var ki,
Yazıçılar Birliyinin üzvlərindən daha fəal
və istedadlıdılar. Yəni bu da mümkün olan
bir şeydir. Yazıçının özünəməxsusluğu
olmalıdır. Yazıçı deyəndə həm
şairi, həm nasiri, həm də dramaturqu nəzərdə
tuturam. Hamı bir-birinə oxşayırsa, onda ədəbiyyat
yoxdur. Burda mütləq fərdi istedad ortaya
çıxmalıdır. Bu da xüsusi tədbirlə olmur,
bunun üçün xüsusi istedad lazımdır.
İstedad özü öz səviyyəsini yaradır.
- Bu gün cəmiyyət
şouya daha meyillidir. Şou-biznesin maddi imkanları cəmiyyəti
zəbt etməkdədir. Açıq-aşkar ədəbiyyatın
maddi imkanları buna uduzur. Bu meyil müvəqqətidir, yoxsa...
- Təbii ki, bu gün cəmiyyət
şouya daha meyillidir. Bu, bütün dünyada belədir.
Bir vaxtlar dünyanın klassik dövrü var idi. Sonra
başqa dövrlər olub. Bir vaxtlar böyük, aristokratik sənətlə
məşğul olmaq, ondan zövq almaq dövrü olub. Bir də
görürsən elə bir dövr gəlir ki, inqilabi sənətlər
meydan alır. Amma müəyyən dövr də gəlir, bu
gün dünyanın sürətli inteqrasiyası
üçün həqiqətən belə yüngül sənətə
meyillilk artır. Bu heçnədən asılı deyil.
İnsanlar dincəlmək, pul qazanmaq və sadəcə
gününü xoş keçirmək istəyir. Elə bil
adamlar ağıllı olmaqdan yorulub. Bax, bu əhval-ruhiyyə
bütün dünyada var. Bu, bir tendensiyadır, hərəkatdır,
bir mövcudluq formasıdır.
- Mədəniyyətdən
danışdıq, dil də mədəniyyət faktorudur. Bugünkü
Azərbaycan dili və ona münasibətimiz uzun müddət
bu və ya digər şəkildə müzakirə olunurdu.
Necə düşünürsüz, bizim - xalq olaraq - dilimizə
münasibətimiz dilimizi normal yaşatmağa kifayət edəcəkmi?
Mən fizioloji yaşamı nəzərdə tutmuram...
- Bu da
maraqlı məsələdir. Bizim dilimizin rus dilinin təzyiqindən
xilas olması üçün birinci şərt bizim məişətimiz,
yəni ailələrimiz olubsa, o müqaviməti göstərən
ikinci böyük şərtimiz olub ədəbiyyat. Yəni
qazaxlar və qırğızlarla müqayisə edəndə
bizdə rusdilli yazıçılar o qədər çox
olmayıb. Qazaxlar və qırğızların ən
böyük və məşhur yazıçıları
rusdilli olub. Amma bizim XX əsr yazarlarımızın əksəriyyəti
öz dilimizdə yazıb. Azərbaycan dili son zamanlar elmi dil
kimi də inkişaf edir. Amma elmin dili həmişə beynəlmiləldir.
Xüsusilə də texniki elmlərin. Bu gün ordumuzun dili Azərbaycan
dilidir. Ordu hökmlü, iddialı əmrlərdən ibarətdir.
Dilin özünə bir enerji gətirir bu. Dövlət müəssisələrimiz
rus dilindən qurtulub. Bu, artıq Azərbaycan dilinin
inkişafı deməkdir. Bu proses də 20 ilə
yaxındır gedir. Yəni gələcəkdə heç
bir qorxu yoxdur. Azərbaycan dilinin çox böyük
potensialı var. Bir potensialımız da ondan ibarətdir ki,
dünya azərbaycanlılarının birliyi yaranıb. Belə
bir vəziyyətdə dilimizin inkişafı
üçün daha çox insandan sosial enerji gəlir. Bir var bir dildə
10 milyon insan danışsın, bir də var 50 milyon insan. 50 milyon
insanın dil enerjisi onun təfəkkür enerjisinin
davamıdır. Hətta tənqid etdiyimiz
şou da dilimizə rənglilik gətirir. Baş verən bütün hadisələr dilə
öz müsbət təsirini göstərir.
Söhbətləşdi: Həmidə NİZAMİQIZI
Mədəniyyət.- 2010.- 19 fevral.- S. 4-5.