“İndi tamaşaçı daha tələbkar
olub”
Mədəniyyət ən
böyük siyasətdir. Mədəniyyətin ən populyar
sahəsi olan kinonu da, çox doğru yerə ən
böyük təbliğat vasitəsi adlandırıblar. Bu
gün kino və digər audiovizual sənətlər vasitəsi
ilə ölkələrin, bir növ, özünütəsdiqi
uğrunda mübarizəsi gedir. Nəticə əldə etmək
üçün daha çox tamaşaçı qazanmaq
uğrunda gedən savaş da kəskinləşib. Bunu nəzərə
alıb, kinoşünas, rejissor Ayaz Salayevlə söhbəti
kinematoqrafiyanın ən aktual problemlərinə yönəltdik.
- Hazırda dünya mədəniyyət
aləmində kompleks şəkildə hansı proses baş
verir? Əlavə edim ki, 60-cı illərdə incəsənətdə
müxtəlif cərəyanlar, ümumən sənətdə
ciddi bir oyanış yarandı.
- Sözün düzü,
son illər bu sual məni çox
düşündürür. Həqiqətən də,
indi hamıda belə bir qənaət var ki, mədəniyyətdə,
ictimai həyatda boyük bir çevriliş baş verir. Bu
çevriliş hər şeydə özünü göstərir.
Onun əsas xüsusiyyətləri nədən ibarətdir,
bax, bu haqda danışmaq bir az çətindir. Çünki
yeni prosesin xüsusiyyətləri vaxt keçdikcə
aydınlaşır. Sözsüz ki, bütün bu yeniliklər
kinoda da özünü göstərir. Kinonun ifadə vasitələri
və dili çox sürətlə dəyişir. Mənə
elə gəlir ki, müasir kinonun ən başlıca
xüsusiyyəti indi deyəcəyim fikirdən ibarətdir. Bu
illərə qədər rejissor üçün kinoda yeni aləm,
yeni bədii ifadə vasitələrini yaratmaq, nəyisə
qabaqlamaq o qədər də çətin bir iş deyildi.
Amma indi rejissor üçün kinonun inkişafını
qabaqlamaq çətinləşib; kino
öz-özlüyündə sənətkarların
ixtiyarından çıxıb və inkişaf etməyə
başlayıb.
- Maraqlıdır, bu, nə
ilə baglıdır?
- Bir
çox səbəblərlə. Təbii ki, əvvəla
internetlə, üstəlik, audiovizual mədəniyyətin
inkişafı ilə. Artıq bir çox şeyləri, hətta
sərbəstliyi rejissor özünə icazə verə bilməz.
Əvvəllər rejissorlardan sərbəstliyi totalitar ölkələrdə
senzura, demokratik ölkələrdə prodüser
alırdı. Amma indi istər-istəməz bu sərbəstliyi
rejissor özü özündən alır. Çünki
tamaşaçı uğrunda böyük mübarizə
gedir. Film başlayanda rejissor ilk kadrdan
tamaşaçını cəlb etməlidir. Bunlar
hamısı tamaşaçının televiziyanı
söndürməməsi, kanalı dəyişməməsi
üçündür. Artıq “düymə dövrü”,
tamaşaçının əlində olan “düymə
dövrü”. Kinozal dövrü getdi. Bu yeni dövr rejissordan
tələb edir ki, filmi izləyərkən
tamaşaçının barmağı kanalı dəyişməsin.
Bunu hələ 20 il öncə rejissor Stenli Kubrik başa
düşmüşdü. Stenli Kubrikin sonuncu filmi onun şah əsəri
idi. Rejissorun “Geniş qapalı gözlərlə” filmi Nikol
Kidmanın paltarını soyunması ilə başlayır.
Rejissor tamaşaçı uğrunda mübarizəni həmin
zamanlardan anlamışdır.
- Azərbaycan kinosunda
rejissorlarımız bu mübarizə tendensiyasını nə
dərəcədə nəzərə alır?
- Mən inanıram ki,
rejissorlarımız tamaşaçı uğrunda
böyük mübarizə getdiyini indi aydın görürlər
və tezliklə bunu mütləq nəzərə alacaqlar. Tamaşaçı
çox tələbkar olub. Tamaşaçı bir tərəfdən
onun öz diqqətinin cəlb edilməsini, digər tərəfdən,
tamaşaçı olaraq bu gün rejissorlarımızdan
dünya ekranlarına çıxmağı tələb edir.
- Bu gün “Hollivud
dünyanı bir növ vizual olaraq idarə edir” demək
olarmı və ya Hollivud filmləri gələcəkdə
baş verəcək böyük hadisələr barədə
bir vizual mesaj formasıdır?
- Bu, çox hiss olunur.
Misalçün, əksəriyyətin baxdığı “2012”
və Hollivudun istehsal etdiyi bu kimi digər filmlər də
dünya kino mərkəzinin vəzifəsinin məhz bundan
ibarət olduğunu göstərir. Söhbət ondan gedir ki,
bu gün təfəkkür dəyişib və internetlə,
hər şeylə bağlı insan özünü
böyük bir ölkənin yox, balaca bir Yer kürəsinin
sakini hesab edir. İnsan bəşəriyyəti hansısa
ümumi problemlər gözlədiyini hiss eləyir. Bəşəriyyət
bu problemləri eyni vaxtda, bir yerdə həll etməli olacaq. Mənə
elə gəlir ki, bəzi məsələlər qlobal şəkildə
öz həllini tapanda, Qarabağ və başqa problemlər də
həmin zaman həll olunacaq. Qədim, vəhşi insan
mağaranın onu hər şeydən qoruyacağını zənn
edirdi. Amma indiki insanlar başının üstündəki
tavanın, ətrafındakı dörd divarın artıq onu
heç nədən qorumadığını başa
düşür. Yer kürəsi özü müdafiəsiz
bir varlıqdır. Bunu da bütün insanlar dərk etməyə
başlayıb. Dərk etməyən insanlar isə sadəcə
əsəbiləşir. Son illər insanlarda aqressiya artıb.
Bütün bunların kinonun dilinə də təsiri var.
- Qarabağ məsələsinə
toxunmuşkən, Qafqazın üç ölkəsindəki
problemlərin nizamlanmasında mədəniyyətin rolunu necə
xarakterizə edərdiniz?
- Əslində, Qarabağ məsələsi
elə yaradıcı adamlardan başlandı -
yazıçılardan, alimlərdən. Sözün
düzü, elə buna görə də yaradıcı
adamların bu məsələdə böyük rolunu
görmürəm. Çünki mən özüm beş il
bir təşkilatda, Qafqaz ölkələrinin birgə layihələrində
işləmişəm. O layihələrin çoxu nəticəsiz
qalıb. Amma Cənubi Qafqazda Azərbaycanın
Gürcüstandan və Ermənistandan ən fərqləndirici
xüsusiyyəti bizim daha qlobal dünyada yaşamağa qadir
bir millət olmağımızdır. Hazırda işlətdiyimiz
əlifbanın kökü bütün Qərbi Avropanın əzəli
olan qədim Romadadır. Biz bu vasitələrdən istifadə
etməliyik. Biz gürcülərdən və ermənilərdən
fərqli olaraq türk adlanan böyük bir ailənin hissəsiyik.
- Maraqlıdır, bu
imkanlardan istifadə edə bilirik?
- Mən də bu imkanları
dərk etməkdən, qiymətləndirməkdən
danışıram. Bu fərqləri biz mədəniyyətdə
güclü tərəflərə çevirməliyik.
- Sovetlər Birliyi
dağıldıqdan sonra kinomuzda da xaotik bir vəziyyət
yarandı. Son on ildə isə filmlər çəkilir və
yeni axtarışlar davam edir. Bu günün Azərbaycan
kinosunu necə təsvir edərdiniz?
- Mən tam səmimi deyirəm
və bunu “Mədəniyyət” qəzetinə müsahibə
verdiyim üçün söyləmirəm. Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyinin son illərdəki fəaliyyəti sayəsində
kinomuzda müəyyən bir irəliləyiş hiss olunur.
Yeni imzalar, yeni mövzular var. Düzdü, istərdim ki, daha fərqli
olsun. Amma hər halda, müəyyən nikbinliyin olması
böyük nailiyyətdir. İndiki fəaliyyət kinoya yeni
nəsli gətirdi. Yeni nəsil sözünü deyə
bildi-bilmədi, bu, artıq məsələnin başqa tərəfidi.
Amma fakt budur ki, Mədəniyyət və Turizm Nazirliyi bu nəsli
kinoya gətirib. Bu gün Azərbaycanda tammetrajlı bədii
filmlər yalnız dövlətin hesabına çəkilir.
Hələlik başqa bir imkan və mexanizm yoxdur. Dövlət
bu işi maliyyələşdirir və siyasəti aparırsa,
deməli, nə baş verəcəksə, hər şey
dövlət sifarişinin daxilində olacaq. Müstəqil
şirkətlərin cəlb olunması üçün
müsabiqə olmalıdır. Digər tərəfdən, təcrübə
göstərdi ki, bu bizdə özünü
doğrultmadı.
- Deməli, prodüserlərin
fəaliyyəti lazımi effekti verə bilmədi...
- Bu baxımdan mən
diletantam. Amma şəxsi fikrimə görə, prodüser
filmin sonrakı taleyinə daha çox cavabdeh olmaldir. Əgər
prodüser filmin sonrakı taleyinə daha çox cavabdeh olsa,
çıxış yolu tapılar.
- Azərbaycanda ilk
kinoşünas təhsili alanlardan birisiniz. Amma,
maraqlıdır, Ayaz Salayev bu sahədən kifayət qədər
danışır, filmləri tənqid edir, “edərəm”
deyir, lakin bu sahəylə bağlı onun hələ bircə
kitabı yoxdur...
- Kinoşünaslıq mənim
birinci peşəmdir. Amma artıq çoxdandır mən
filmlər çəkirəm və həyatımın mənasını
filmlər çəkməkdə görürəm. Necə
ki, bəzi yazıçılar dərs deyir, mühazirələr
oxuyur. Elə mənim də televiziyada
çıxışlarım, müxtəlif vaxtlarda kinoyla
bağlı verilişlərdə
aparıcılığım maarifçilik xarakteri
daşıyır. Amma dediyim kimi, həyatımın mənasını
film çəkməkdə görürəm. İndi və gələcəkdə
də bu işlə məşğul olmaq istəyindəyəm.
- Ayaz Salayev dünyanın
sürətli inkişaf dönəmində ən çox
hansı rejissorların filmlərinə baxır, kimlərin
kitablarını oxuyur?
- Son illərdə dünyada
və o cümlədən Azərbaycanda yeni yazarların əsərlərini
oxuyuram, müasir rejissorların filmlərinə baxıram.
Amma əvvəllər klassik filmlərə baxar, onlarla
yaşayardım. Klassik əsərlər oxumağa
üstünlük verərdim. Ancaq vaxt keçdikcə, daha
çox gələcəklə maraqlanmağa
başladım...
- “Bu meydan, bu ekran” müsabiqəsi
çərçivəsində Azərbaycanda gənc
rejissorlar filmlər çəkirlər. Ümumiyyətlə,
gənc rejissorların filmlərindən hansı ab-hava duyulur,
istiqamət hara yönəlib?
- Bilirsiniz, həyatın
sürətlə dəyişməsindən danışarkən
də dediyim kimi, bu ab-hava, istiqamət barədə
danışmaq tezdir. Amma mən kinoya gələn gənc nəslin
dünyanı saran yeni gerçəkliyə daha diqqətli nəzər
yetirməsini istərdim.
İntiqam Hacılı
Mədəniyyət.- 2010.- 24 fevral.- S. 10.