Su gözəllik yüküdür
Sellər haray çəkir, çaylar gur axır,
Açır yaxasını göy meşələr də.
Qar altdan başını qaldırıb baxır,
Yazın ilk sovqatı bənövşələr də.
Hüseyn Arif
Xalqımızın ən
qədim bayramı olan Novruz həm də insanın inkişaf
dövrlərini, təbiətin canlanma
ardıcıllığını özündə əks
etdirir. Xüsusilə Novruzdan əvvəlki Boz ay
adlandırdığımız son dörd həftənin
çərşənbələrini bu baxımdan xüsusi mənalar
kəsb edir. Artıq biz Boz ayın ilk çərşənbəsini
yaşayırıq. Bəs bu çərşənbələr
- Su, Od, Torpaq, Yel - nələri ifadə edir, hansı sakral
düşüncəni özündə saxlayır. İlk
çərşənbədən - Su çərşənbəsindən
söz açaq.
Su çərşənbəsi
Boz ayın əzəl çərşənbəsidir. Xalq
arasında “Əvvəl çərşənbə”, “Gözəl
çərşənbə”, “Su çərşənbəsi”,
“Sular Novruzu”, “Gül çərşənbə” kimi də
adları mövcuddur.
Qədim türk
inamına görə, əzəl çərşənbədə
təzə ilin gəlişi ilə bağlı ibətilə
əvvəlcə su oyanır, təzələnir. Elə buna
görə də bu çərşənbə su ilə,
suyun təzələnməsi ilə əlaqələndirilir.
Türk xalqlarının mifik düşüncəsində su
kultu ən qədim kultlardan sayılır.
Su çərşənbəsi
suya tapınma inamı ilə başlanır. İnsanlar
gün doğmamışdan su üstünə gedir, təzə
suda əl-üzünü yuyur, bir-birinin üzərinə su
çiləyir, su üstündən atdanır,
yaralıların yarasına su səpirdilər. İnama
görə, “təzə su” - əzəl çərşənbənin
sübh tezdən köpüklənən ağ suyu dərdlərə
dərman olarmış. Ehtimal ki, Xızırın dirilik
çeşməsindən, Koroğlunun “Qoşa bulaq”dan su
içdiyi gün də elə Su çərşənbəsi
günü baş vermişdir.
Əski inamlarda su həm
də sağlamlığı ifadə edirdi. Su çərşənbəsi
günü “təzə su”dan keçənlər,
azarını-bezarını ona verənlər ilboyu xəstəliklərdən
uzaq olardılar. Həmin gün su üstündə bir
sıra ayinlər icra edilərdi. Səsi batanlara,
danışa bilməyənlərə o sudan içirdərdilər.
Bəzi xəstəliklər Su çərşənbəsində
sağaldılardı.
Su qırağında,
bulaq başında, arx kənarında suyu çağıran,
onun qüdrətini, bütövlüyünü, müqəddəsliyini
tərənnüm edən nəğmələr oxunurdu.
Folklorşünas-alim Azad Nəbiyevin də qeyd etdiyi kimi, bu nəğmələr
içərisində Su Tanrısı Abanın adına
oxunan”Aban nəğmələri” və su qatlığı ilə
bağlı oxunan çağırışlar - “Yada nəğmələri”
xüsusilə maraq doğurur.
Adamlarda belə bir inam
vardı ki, Su çərşənbəsi günü su
üstündə Aban və Yada nəğmələri
oxunanda, bu mərasim şux keçiriləndə Su
Tanrısı öz mərhəmətini insanlardan əsirgəməz,
bütün il boyu onları bol su ilə təmin edərmiş.
Nəğmələr oxunub qurtarandan sonra şənliyə
toplaşanlar yenidən “təzə su”yla əl-üzünü
yuyar, bir-birinin üzərinə su çiləyərdilər.
Etiqada görə, Əzəl çərşənbədə
su “dirilərdi”. Ona görə də xalq bütün
günü sututarları təmizlər, arxları qaydaya salar,
su ilə bağlı şənliklər keçirərdi.
Bununla əlaqədar xalq arasında çox müxtəlif nəğmələr,
inanclar, mərasimlər, oyunlar, fallar, vəsfi-hallar, türkəçarələr,
əfsanələr, rəvayətlər, miflər və sair
geniş yayılmışdır.
Su çərşənbəsi
ilə bağlı gənc qızlar arasında su falları da
geniş yayılmışdır. Həmin fallardan birinə
görə Su çərşənbəsində sübh tezdən
gedib axar sudan -bulaqdan, çaydan, arxdan “lal su” gətirərlər,
yəni suyu evə gətirənəcən heç kimlə
danışmırlar. Onu bir neçə piyaləyə
töküb saxlayırlar. Axşam qızlar
yığışırlar, hərə öz bəxt
üzüyünü saçına sürtüb suya atır.
Üzük piyalənin divarına toxunub cingildəyir.
Üzük neçə dəfə cingildəsə, deməli,
qız həmin sayda ildən sonra gəlin köçəcək.
“Su çərşənbəsi”ndə
Azərbaycanın bir çox bölgəsində mərasimlər
keçirilir. Həmin mərasimlərdən birinə görə
adamlar Əzəl çərşənbədə sübh
tezdən bulaq, arx, su dəyirmanı üstə gəlir,
“ağırlığım-uğurluğum suya”,
“azarım-bezarım suya” - deyib, su üstündən atdanırlar.
Sonra əl-üzünü yuyur, bir-birinin üstünə su
atır, üzlərinə su çiləyirlər. Müxtəlif
xəstəliklərə tutulan adamları da su üstündən
hoppandırırlar. İlkin inamlara görə, insanlar bir
anlıq təzə suya quvuşmaqla bütün dərd-sərini,
xəstəliklərini unudur, elə oradaca “təzə su”
üstündə qoyardılar.
Suya etiqad bəsləyənlərin
bütün xəstəliklərini, günahlarını
yalnız ildə bir dəfə - Su çərşənbəsi
mərasimində təzə su yuyub aparırdı. Adamlar elə
buradaca günah işlətməyəcəklərinə,
adamlara ancaq və ancaq yaxşılıq edəcəklərinə
and içərdilər. Mərasim suyun başına dövrə
vuran adamların aşağıdakı nəğməsi ilə
başa çatardı:
Sel çapar, su çapar,
Bir günah işlətdim,
Gəl onu tut apar.
Sel çapar, su çapar,
Gəl apar, gəl apar...
Su çərşənbəsində
qorxan adamın başından üç dəfə
sağdan, üç dəfə soldan su atsalar, qorxusu
keçər, ürəyi keçən adamın üzünə
su çiləsən özünə gələr, Su çərşənbəsində
qorxan adamı qorxduğu yerdə su içirdərlər kimi
su türkəçarələri də, yəqin ki, əksəriyyətimiz
eşitmişik.
Ümumiyyətlə,
Boz ayın ilk çərşənbəsi - Su çərşənbəsində
qışdan sonra təbiətin ilk oyanışı təbliğ
olunur. Su oyanır, buz tutmuş su yenidən canlı
varlıqlara həyat verməyə tələsir.
Biz də bütün
oxucularımıza Dədə Qorqud alqışıyla
üzümüzü tutub deyirik ki, “Qamən axan görklü
suyun qurumasın!”
Elxan YURDOĞLU,
Naxçıvan
Mədəniyyət.- 2010.- 24 fevral.- S. 7.