İncəsənətimizin
incə inciləri
Onun
adı da, fırçası da təbiət saçırdı…
Ömrünün erkən çağlarında o qədər sənət-peşə içərisindən bu qədər incəsini, gözəlini seçib-sonalamış Maral Rəhmanzadə, güman ki, uzun ömrü boyu «Hər gözəlin bir eybi olar» zərb-məsəlinin açması məsələsində «aciz» qalıb. Nədən ki, mütləq və bütöv gözəlliyin yeganə anti-atributunu onda nə yaxınları, dostları tapa bilmişdi, nə bədxahları.
Bir kəsə ki 24 yaşında «professional» deyələr,
daha ondan eybə dair nə axtarasan? Doğulanda, valideynləri
onu Maral adlandırırlar, üstündən
heç iki onillik keçməmiş,
kolleqaları tərəfindən
«Professional Maral» çağırısı
ilə təltiflənir.
Özü də haçan?
Çar Rusiyasının
«geri», sovet Rusiyasının «quru», «milli obrazovannılar»ımızın
«köhnə yamaq, yun daramaq» kimi
ifadələrlə «mükafatlandırdığı»
Azərbaycanda! Amma 1916-cı ildə dünyaya göz açan bakılı balası sonralar o sərt bolşevizmin qart barıtını öz intellekti, istedadı, kübarlığı ilə
sel-suya qərq etdi. Öz hünər və
qabiliyyəti ilə gəlmələrə sübut
etdi ki, ecazkar fırçasını
heç də quru yerdən götürməyib. Onun təkrarsız
milli-kolorital xalçaüstü
rəsmlər akademiyası,
dünyada analoqu olmayan Təbriz miniatür məktəbi, Bəhruz Kəngərli, Əzim Əzimzadə kimi köklü-köməcli
sənət şəcərəsi
var.
Maral Rəhmanzadənin «ömür dəftəri»
onun haqqında yazıb-danışanların hamısından
yaxşı danışır.
15 yaşında Rəssamlıq Texnikumuna daxil olan bu
qız 18 yaşında
oranı müvəffəqiyyətlə
bitirir. Növbəti
il Moskva
Rəssamlıq İnstitutuna
daxil olur, 1940-cı ildə təhsilini başa vurub, Bakıya qayıdır. Elə həmin ildən Azərbaycanın rəssamlıq
aləmində yeni bir ad, təzə bir üslub parlayır. «Maral Rəhmanzadə» imzalı əsərlər
silsiləsi başlanır.
«Azərbaycan qadını
keçmişdə və
indi,» «Qadınlar müharibə illərində»,
«Mənim bacılarım»,
«Doğma Vətənim»,
«Azərbaycan», «Çexoslovakiyada»…
Rəssamsansa, təbii, sənin
əsərlərin, onların
adları, sərgilər,
barəndə irili-xırdalı
yazı-pozular, yalan-gerçək
söhbətlər, müsbətli-mənfili
rəylər olmalıdır.
Lakin elə sənətkarlar da var ki,
onlar haqda sözü söz xatirinə demirsən.
Onlar barədə fikirləşəndə
cızıqdan qırağa
çıxıb xəyallanır,
özünü tramvay-trolleybus
dolangəlliyi kimi yeknəsəqliklərdən azad
hiss edirsən. Belə
sənətkarlardan biri
idi Maral xanım! Onun ilk fundamental işlərindən
olan «Azərbaycan qadını keçmişdə
və indi» əsərinin adı, ilk qavramca, bir qədər
təbliğat-təşviqat ab-havası doğurur; tamaşaçını «sovetlərdən
əvvəl və sonra» müqayisəsi üstə köklənməyə
çağırır. Lakin müəllif gizli bir milli
təəssübkeşliklə «köhnə» Azərbaycan qadınının daxili aləmini öz milli məhəbbət süzgəcindən keçirərək,
onu heç də 5-10 ildə «yeniləşmiş» təzə
qadının xarici aləminə uduzdurmur.
Ünlü sənətkarımızın digər əsərləri
də bir baxımlıq göz obyektləri yox, danışıldıqca açılan,
açıldıqca mənalanan
sənət nümunələridir.
«Mənim bacılarım»da,
«Bizim qızlar»da Azərbaycanın bütün
qadınlarının obraz
payları var. «Doğma
Vətənim», «Azərbaycan»
tabloları ölkəmizi
ibtidaidən aliyə doğru nüansbanüans
vəsf etməkdədir.
Maral Rəhmanzadə əsasən
qılınc-qalxan, dava-dalaş
epoxasının məhsulu
olan «Aslanın erkəyi, dişisi olmaz» atalar sözünü
sənət meydanında
da göyərdən zəriflərimizdəndir. Onun 1945-ci ildə tərtibat verdiyi «Dəhnamə» (Şah İsmayıl Xətai) kitabındakı
illüstrativ materiallar
bu xanım-xatın qadının yüksək
duyğularından xəbər
verir. Böyük dramaturq Cəfər
Cabbarlının yaradıcılığını
(«Qız qalası», «Gülzar») ifadə edən rəsmlər isə Maral xanımın sənət
nəbzinin nə qədər dramatik döyündüyünü böyük
tamaşaçı aləminə
çox duyğusal bir sədayla car çəkir.
Azərbaycan məmləkətinin insanları kimi, təbiəti də gözəldir, füsunkardır.
Bu təbii füsunkarlığı
füsunkarlıqla ifadə
etməmək mümkünmü?
Maral Rəhmanzadə fırçası
bu sualı bütün müsbət çalarları ilə cavablandırıb. Dilimizdə,
yazılarımızda tez-tez
işlənən bir ifadə var: diqqətəlayiq. Bu ifadə hər sənətkarın palitrasında
ya bir nüansa
aid edilir, ya iki. Maral Rəhmanzadə sənətində
isə diqqətəlayiq
olmayan xana tapmaq müşkül məsələdir. Boyakarlıqda
gözəl nümunələr,
qrafika sahəsində
qiymətli məhsuldarlıq,
kitab qrafikasında unudulmaz illüstrasiyalar, portret janrında obyektlər aləmindən
subyektlər dünyasına
fəxri-fəxarət duyğular
köçümü, əlvan
peyzajlar, qravürlər...
Diqqət etsək, Maral
Rəhmanzadə yaradıcılığında
ayrıca bir Azərbaycan təbiəti
görərik. Onun yaratdığı
çəmənlik, bağ-bağça
tamaşaçının təkcə
gözlərini oxşamır,
ona həm də təravət dolu nəfəs verir. Onun ağacları tək
elə rənglərlə
deyil, sənətin rəngarənglik «meyvələrilə»
də təqdim edilir. Maral xanımın yaratdığı
Vətən parçaları
yalnız elə üstündə gəzdiyimiz
bucaqlar deyil, həm də qəlbimizə hərarət,
gözümüzə nur
saçan ocaqlardır…
Maral xanımın fırçası
sənət idxal-ixracında
da mahir olub. O, 70 illik yaradıcılıq ömründə
Azərbaycan gözəlliklərini
xaricə, əcnəbi
özəlliklərini Azərbaycana
daşımaqla da məşğul olub. Onun əl işləri London, Moskva, Nyu-York, Paris, Tokio və başqa
paytaxt-şəhərlərin məşhur muzeylərində,
rəsm qalereyalarında,
mötəbər sərgi
salonlarında nümayiş
etdirilib, ölkəmizi
şöhrətləndirib.
Maral Rəhmanzadə - əməyi həmişə
qiymətləndirilən sənətkar
kimi də xoşbəxt həyat sürüb. Xalq rəssamı
fəxri adı, Dövlət mükafatı,
«Şöhrət» ordeni
və bir çox medallarla təltif edilib. Prezident təqaüdçüsü olub.
23 iyul 1916 - 16 mart 2008.
Deməli, 92 yaş. 100-dən 8 kəm... Və axır ki, bu qənirsiz sənətkardan «qüsur»
da «tapa bildik». Özü də onun çox sevdiyi poeziya palitramızdan.
Yəni; «Hər kəs yüz il yaşamasa, günah onun özündədir»…
Amma nə qəm,
əsərləri yüz
yaşayıb, min qalası
Maral xanım?!
T.Abbaslı
Mədəniyyət.- 2010.-
23 iyul.- S. 12.