Ağdamın
işğalından 17 il ötdü
Cənnət
Qarabağın dilbər guşəsi indi bu görkəmdədir
İyulun 23-ü Azərbaycanın
Qarabağ bölgəsindəki Ağdam rayonunun Ermənistan
silahlı qüvvələri tərəfindən
işğalının 17-ci ildönümüdür.
1993-cü ilin həmin günü erməni silahlı qüvvələri
bir neçə həftə sürən aramsız
hücumlardan sonra rayonun Xıdırlı, Sarıcalı,
Qiyaslı və Muradbəyli kəndlərini işğal edərək
Ağdam şəhərinə daxil olublar. Günün ikinci
yarısında şəhər tamamilə işğal olunub.
Sonrakı günlərdə erməni qüvvələri
Ağdam rayonunun ərazisinin böyük bir hissəsini
işğal etdilər.
Hazırda rayonun 1094 kv. km inzibati ərazisinin
təxminən 78 faizi, 122 kəndindən 87-si işğal
altındadır. Ağdam şəhəri isə
işğalçılar tərəfindən tamamilə yerlə-yeksan
edilib.
Ağdamın
xarabalıqlarını görənlər bu mənzərəni
II Dünya müharibəsində amerikalıların
darmadağın etdikləri yapon şəhərləri
Xirosima və Naqasaki ilə müqayisə edirlər.
Çünki vaxtilə Azərbaycanın Qarabağ bölgəsinin
ən iri yaşayış məntəqəsi olan
Ağdamın yerində indi çöllük-biyaban,
«kabus-şəhər» qalıb. İşğaldan öncə
Ağdam rayonunun əhalisi təxminən 160 min nəfər
olub, indi 170 min nəfərdən çoxdur. Onların təxminən
130 mini doğma torpağında didərgin, köçkün
vəziyyətində yaşayır.
* * *
"Ağdam" sözü qədim
türk dilində "kiçik qala" deməkdir. Uzaq
keçmişdə bu ərazidə yaşamış
türkdilli qəbilələr özlərini müdafiə
etmək üçün kiçik qalalar tikirdilər. Zaman
keçdikcə bu şəhərin adının mənası
dəyişib. XVIII əsrin birinci yarısında
Qarabağlı Pənahəli xan bu şəhərdə
özü üçün ağ daşdan imarət tikdirmək
barədə əmr verib. Həmin imarət uzun müddət ətraf
kəndlərin sakinləri üçün bir növ oriyentirə
çevrilib. Bu mənada "Ağdam" - günəş
şüaları ilə nurlanmış işıqlı,
ağ ev deməkdir.
Rayonun ərazisində tariximizin
şahidi olan 1 dünya, 3 ölkə, 34 yerli əhəmiyyətli
memarlıq abidəsi, 3 dünya, 96 yerli əhəmiyyətli
arxeoloji abidə qeydə alınıb: Ağdam şəhərinin
şimal-qərbində Xındırıstan kəndində
yerləşən Üzərlik təpə abidəsi,
Xaçındərbənd kəndindəki Qutlu Musa oğlu
günbəzi (1314-cü il), Salahlı-Kəngərli kəndindəki
türbə və daş abidələri (XIV əsr), Papravənd
kəndindəki Xanoğlu türbəsi (XVII əsr), türbələr
və məscid (XVIII əsr), Qarabağ xanı Pənahəli
və onun nəslinin Ağdam şəhərindəki imarəti
(XVIII əsr) və s. Tariximizin sirdaşı olan bu abidələr
Ağdamın keçmişinə, bu torpağın qədim
və zəngin mədəni irsindən soraq verir.
Erməni işğalı nəticəsində
rayonun ərazisində mövcud olan çoxlu sayda tarixi, mədəni
və dini abidələr vəhşicəsinə
dağıdılıb, talan edilib. Yuxarıda adları qeyd
edilən abidələr, Ağdam şəhərində Xan
qızı Natəvanın və onun oğlunun türbələri,
Şahbulaq ərazisində Şahbulaq qalası və
Karvansara, dini ibadətgahlardan rayonun Papravənd kəndində
yerləşən Şeyx Nigar, Seyid Miriş ağa, Qara Pirim
və digər ziyarətgahlar erməni varvarları tərəfindən
darmadağın edilib.
Ağdamda bütün dünyada
yeganə olan "Çörək muzeyi" var idi. Ağdam
şəhərinin mərkəzində yerləşən qədim
memarlıq abidəsi sayılan məscid və onun minarələri
də vəhşicəsinə dağıdılıb.
Rayonun məşhur
Abdal-Gülablı, Şelli sanatoriyası, Şahbulaq turizm mərkəzi
erməni işğalı altında qalıb.
* * *
Ağdam Azərbaycan mədəniyyətinə,
musiqi və incəsənətinə, ədəbiyyatına
görkəmli şəxsiyyətlər, böyük sənətkarlar
vermiş bölgədir. Rayonda Xan Şuşinski adına
Muğam Məktəbi 1985-ci ildən fəaliyyət göstərirdi.
Məktəbin nəzdində fəaliyyət göstərən
“Qarabağ bülbülləri" ansamblının səs-sorağı
Azərbaycandan çox-çox uzaqlara
yayılmışdı.
Muğam Məktəbi yüzlərlə
musiqiçi yetişdirib. 1993-cü ildə Ağdam şəhəri
işğal olunduqdan sonra Muğam Məktəbi Bakıda, Biləcəridəki
Q.Abbasov adına 284 saylı orta məktəbdə fəaliyyətini
davam etdirir.
* * *
Ağdamın işğalı Azərbaycanın
Qarabağ müharibəsində Şuşa, Laçın və
Kəlbəcərdən sonra üçüncü
böyük itkisi idi. Ağdam cəbhəsi Qarabağ
müharibəsinin ən qızğın döyüş əməliyyatları
gedən bölgəsi idi. 1992-1993-cü illərdə bu
döyüşlərdə ümumilikdə 5 minədək azərbaycanlı
həlak olub.
Ağdam Dağlıq Qarabağ ətrafında
ən böyük rayon idi və onun süqütu 1993-cü
ildə Azərbaycanın daha dörd rayonunun (Cəbrayıl,
Füzuli, Qubadlı, Zəngilan) işğalını
labüd etdi.
Bu torpaqları erməni
işğalından dinc danışıqlar yolu ilə azad etmək,
o yurdlara BMT, ATƏT və sair beynəlxalq qurumların köməyi
ilə dönmək istəyi 17 ildir ki, nəhayətsiz davam
edir. Hər ötən il bu işin sözlə
çözüləcəyinə ümidi azaldır.
Çünki sözün kəsəri qalmayıb.
Ağdamlı şair Rəhman
Babaxanlının 16-17 il öncə yazdığı belə
misralar var:
Heyratım, bayatım, ağım,
muğamım,
Mənim Qarabağım, mənim
Ağdamım!
Yenə səsin gəldi, qəm
güjürgədi,
Ağladım, sən dedin, mən
də ağladım...
Ağlamağın, söz deyib,
söz eşitməyin zamanı artıq keçib...
Vüqar Orxan
Mədəniyyət.- 2010.-
23 iyul.- S. 14.