Milli kinomuzun
tarixindən
1898-ci ilin 2 avqustundan
başlanan yol
Sovet dövründə
Azərbaycan kinosunun tarixi 1916-cı ilin 14 mayından - Hacı Zeynalabdin Tağıyevin pasajında (indiki Bakı universal mağazası)
nümayiş etdirilən
«Neft və milyonlar səltənətində»
adlı bədii filmdən hesablanırdı.
Maraqlıdır ki, kinonun izi-tozu olmayan bir ölkədə birdən-birə tammetrajlı
bədii film yaranmışdı.
Çox
sonralar kinoşünas
Aydın Kazımzadə
buna aydınlıq gətirdi.
Fotoqraf
Mişon və Bakıda neft yanğınları
20 ildən artıq Bakıda yaşayıb işləyən,
ilk illərdə kinosüjetlər
çəkən fotoqraf
Aleksandr Mixayloviç
Mişonun niyyəti heç də Azərbaycanda kino sənətinin əsasını
qoymaq deyildi. Əgər belə olsaydı ,
onda Mişonun imzasına 1898-ci ildən sonrakı dövrlərdə
də rast gələrdik. Sadəcə Mişon fotoqrafiya
ilə məşğul
olduğuna görə,
bu süjetləri çəkib Bakıda nümayiş etdirib və Fransaya aparmışdı. Həmin kinosüjetlərin
ikisi («Bibiheybətdə
neft fontanı yanğını» və «Balaxanıda neft yanğını») 2001-ci ildə
Azərbaycan Dövlət
Film Fondunun təşəbbüsü
ilə Fransa kinoarxivindən Azərbaycana
qaytarılıb. Kinomuzun
tarixi isə 1898-ci ildə çəkilmiş
iki kinosüjetlə başlanıb: «İlişdin»
və «Qafqaz rəqsi». Bu süjetlərin
operator və müəllifi
A. Mişondur. 2 avqust
1898-ci il tarixdə «İlişdin» kinosüjeti ilə Azərbaycanda kinematoqafiyanın
əsası qoyulub, amma həmin tarixdən 1915-ci ilə qədər bu sahədə boşluq yaranıb. Bunun əsas səbəbi
yerli kadrların yoxluğu və o vaxt kinematoqrafiyaya marağın olmaması idi.
«Neft
və milyonlar səltənətində»
1915-ci ildə çəkilən
və bir il sonra ekranlara
buraxılan «Arvad», «Neft və milyonlar
səltənətində» və
«Yeni tərzdə köhnə əhvalat» kimi ilk tammetrajlı bədii filmlərimizin də rejissorları və operatorları əcnəbilər idi. Hər üç filmin rejissorluğu Boris Svetlov və Qriqori Lemberqə məxsusdur.
Dörd il
(1915-1918) bu «kinematoqraf
cütlüyü» Azərbaycanda
kino işi ilə məşğul olur. Sonra onlar da Bakını tərk edirlər.
Sovet
Azərbaycanının ilk filmi
- «Bayquş»
Azərbaycanın sovetləşməsindən sonra Rusiyadan Bakıya kinematoqrafçılar
ezam olunur. 1924-cü ildə sovet Azərbaycanının
ilk filmi - «Bayquş» çəkilir. Filmin rejissoru
Georgi Kravçenko, operatoru V. Lemke idi. Həmin ildə operator Lemke rejissor
Vladimir Ballyuzeklə «Qız
qalası» filmini çəkirlər. Bundan
sonra səhnəyə
rejissor Aleksandr Litvinov
çıxır və
iki il
ərzində (1924-1926) üç
film təhvil verir.
Litvinov həm də
ilk Azərbaycan detektiv
filmi olan «Əvəz-əvəzə»ni
(1925) çəkir.
İlk
milli kinorejissor Abbas Mirzə Şərifzadə «Bismillah»la
başlayır
Nəhayət, 1925-ci ildən titrlərdə
azərbaycanlı adlar
oxumaq mümkün olur. «Azdövlətkinosənaye»nin istehsal etdiyi «Bismillah» filminə Abbas Mirzə Şərifzadə
quruluş verir. A.M. Şərifzadə səssiz filmlərimizin
ilk milli kinorejissorudur.
Ekran əsəri
1926-cu il aprelin 24-də Moskvada da nümayiş olunub. Ardınca «Balıqçılar»a Rza
Təhmasib rejissorluq edir. 1935-ci ilədək Azərbaycanda «Muraşko» ləqəbli Leo Mur («Gilan
qızı», 1928), Boris Medvedev («İlk komsomol buruğu»,1930), Beybolat Askarov («Qızıl kol», 1930), A. Makovski («Nikita
İvanoviç və
sosializm», 1931), İqor
Savçenko («Əlsiz
adamlar», 1932), Nikolay Şengelaya («26 komissar»,
1932), Aleksandr Popov («Rəqs
edən bağlar»,
1935) və Viktor Turin kimi
rejissorlar çalışıb.
Ölkəmizə «ezam» olunan bu rejissorların əsas vəzifəsi Azərbaycan kinosunda sosializmi tərənnüm
etmək idi.
«Mavi
dənizin sahilində»
- ilk səsli Azərbaycan
filmi
İlk azərbaycanlı kinodramaturq Cəfər Cabbarlının «Hacı Qara» ssenarisini A.M.Şərifzadə 1928-ci ildə
ekranlaşdırır. 1932-ci ildə «Direktiv Bant» filminin əsas kollektivini mili kinematoqrafçılar
təşkil edir: rejissor Ağarza Quliyev, operatorlar Əsgər İsmayılov
və Mirzə Mustafayev. İki il sonra
çəkilən «İsmət»
filminin rejissoru və ssenari müəllifi Mikayıl Mikayılov idi. 1935-ci ildə isə
Azərbaycanda ilk səsli
film çəkilir. «Mavi dənizin sahilində» adlanan filmin rejissoru Boris Barnet, operatoru Mixail Kirillovdur. Onu da xatırladaq
ki, 1930-cu ildə çəkilən «Qızıl
kol» (rejissor Beybolat Askarov) filmində ilk azərbaycanlı
qadın kinorejissoru Qəmər Salamzadə rejissor köməkçisi
kimi işləyib.
Səməd
Mərdanov - Azərbaycanın
ilk ali kino
təhsilli rejissoru
1939-cu ildə ekranlara «Kəndlilər» filmi çıxır.
Bu ilk ali kino təhsilli kinorejissorumuz Səməd Mərdanovun filmi idi. «Kəndlilər»
həmin dövrdə
Moskvanın peşəkar
rejissorlarının filmləri
ilə bir sırada dayanırdı.
Azərbaycan kino tarixinin
ilkin dövrü haqqında qısa icmala yekun olaraq
qeyd edə bilərik ki, bu mərhələdə milli kinematoqrafiyamız daha çox formalaşma mərhələsində
olub. Yaradıcılıq baxımından isə
kinomuz həmin vaxtlarda dünya kinematoqrafiyasında gedən
proseslərdən kənarda
idi. Bu tendensiyanın
60-cı illərə qədər
davam etdiyini söyləmək mümkündür.
«Sən,
niyə susursan?» - həqiqətən
susmaq olmazdı
Azərbaycan kinosu 60-cı illərdə
yeni mərhələyə
qədəm qoydu.
Rejissor Həsən Seyidbəylinin hadisəni bir tamaşaçı kimi izləməsi «Sən niyə susursan?» (1966)
filminə uğur gətirdi. 60-cılar bu filmdən sonra kinematoqrafiyamızdakı
susqunluğa son qoydular.
Düzdür, buna qədər Azərbaycan kinosunu az-çox dünyada «Arşın mal
alan» (rejissor
Nikolay Leşşenko,
Rza Təhmasib, 1945) və «O olmasın, bu olsun» (rejissor
Hüseyn Seyidzadə,
1956) filmləri ilə
tanıyırdılar. Bu filmlərin uğuru isə ən çox musiqisində və aktyor ansamblında idi.
Beləliklə, 60-70-ci-illərdə Rüstəm
İbrahimbəyovun ssenariləri
Azərbaycan filmlərinin
mövzularında dönüş
yaradır. 1969-cu ildə onun «Bir cənub şəhərində» ssenarisi
əsasında çəkilən
film rejissor Eldar Quliyevin ilk işi olur. Film Bakının
İçərişəhər sakinlərinin özünəməxsus
yaşayış tərzini
göstərirdi. R.İbrahimbəyovun «İstintaq» ssenarisini rejissor Rasim Ocaqov çəkir.
Film Bakı fabriklərin
birində baş verən korrupsiyadan söz açır. Daha sonra rejissor
Rasim Ocaqov R.İbrahimbəyovun ssenarisi
əsasında «Ad günü»,
«Bağlı qapı»,
«Park», «Özgə ömür»,
«Ölsəm, bağışla»
və «Qətldən yeddi gün sonra» filmlərini çəkir. Bu filmlərdə
sadə insanların obrazları ilə imperiyanın eybəcərliyi
kinematoqrafik dildə nümayiş olunub.
Azərbaycan kinosunda
Həsən Seyidbəyli
(«Bizim Cəbiş müəllim», «Nəsimi»),
Arif Babayev («Gün keçdi», «Uşaqlığın son gecəsi»),
Şamil Mahmudbəyov
(«Şərikli çörək»),
Tofiq Tağızadə
(«Mən ki, gözəl deyildim», «Yeddi oğul istərəm»), Eldar Quliyev («Babək») Teymur Bəkirzadə («Yol əhvalatı») kimi rejissorlar öz imzaları ilə seçildilər. «Azərbaycanfilm» kinostudiyası
həmin dövrdə
keçmiş SSRİ-də
ən işlək studiyalarından biri idi.
Ən yeni mərhələ
Ötən əsrin 80-ci illərində daha bir mərhələni arxada qoyan Azərbaycan kinosunda 90-cı illərdən etibarən bir durğunluq yaşandı. Son illərdə dövlətin kinoya qayğısı nəticəsində Azərbaycan kinosunda yeni inkişaf dövrü başlayıb. Dövlət sifarişi ilə ildə 5-6 tammetrajlı bədii film çəkilir. Bu filmlərin rejissorları arasında təcrübəli kinematoqrafçılarla yanaşı, gənclər, yeni imzalar da var.
İntiqam Hacılı
Mədəniyyət.- 2010.-
30 iyul.- S. 10.