Eldar Quliyev: “Kino sənəti
böyüdücü şüşədir”
«Sovet dövründə
20 ildə 15 film çəkmişdim. Son 20 ildə isə cəmi
3 film çəkmişəm. Amma bu filmlər mənə bəlkə
də 15 filmin çoxundan daha yaxındır»
İyunun 10-da Heydər Əliyev
Sarayında rejissor Eldar Quliyevin “İstanbul reysi” bədii
filminin təqdimatı keçiriləcək. Müsahibimiz
Dövlət mükafatı laureatı, Xalq artisti, kinorejissor
Eldar Quliyevdir.
Onun sənət yolu “Bir cənub şəhərində”n
başladı. Sonra bir cənub ölkəsinin
keçmişinə, “Babək”in zamanına yollandı, “Sevinc
buxtası”nı çəkdi, “Nizami”ni kinoda əbədiləşdirmək
istədi, “Ürək, ürək...”, “Var olun, qızlar”,
“Gümüşgöl əfsanəsi” bir-birini əvəz
etdi, “Təxribat”, “Nə gözəldir bu dünya”, “Girov”
filmlərində də öz sözünü dedi. İndi “İstanbul
reysi” kinomuzda öz yerini tutmağa hazırlaşır...
- Eldar müəllim, «İstanbul reysi” filmi barədə
suala keçməzdən öncə istərdim zaman reysi ilə
bir qədər keçmişə qayıdaq. O illərə
ki, yeniyetmə bir oğlan “Vətən” kinoteatrında
“Durnalar uçur” filminə baxdı və bu film onun gələcək
həyatını büsbütün dəyişdi. Film sizə
niyə bu qədər təsir etmişdi və illər sonra
bu filmə baxanda yenə də eyni hissləri
yaşayırsınızmı?
- Sözsüz, o film mənə böyük təsir
etdi. Yaxşı ki mən bu filmi gördüm. Yoxsa həyatda
özümə başqa bir sənət, başqa bir yol
seçərdim (Gülür). Bilmirəm, o yollarda
özümü tapa biləcəkdim, ya yox. Bu filmə ilk dəfə
baxanda orta məktəbdə oxuyurdum, özüm də Moskva
Dövlət Universitetinin fizika-riyaziyyat fakültəsinə
daxil olmaq arzusunda idim. Bilmək istəyirsiniz, bu film mənə
niyə belə təsir etmişdi? 1945-ci ildə Böyük
Vətən müharibəsi başa çatandan sonra
işıqlı bir dövr başlamışdı. Bu
işığın içində “Durnalar uçur” filmində
insan həyatının dramını gördüm. Rejissorun
böyük ustalığı idi. Ona görə də bu film
həyatımı büsbütün dəyişdi və mən
kinorejissor olmaq qərarına gəldim. İnanıram ki, hər
insanın bir taleyi var. O da Allahdan gəlir...
- Ümumittifaq Dövlət Kinematoqrafiya İnstitutunu
bitirib Bakıya qayıtdınız...
- Gələndən sonra iki il işsiz qaldım. Kiyevdə
yaşayan dostlarımın yanına getdim. Bir müddətdən
sonra qayıtdım, çünki diplom işimi çəkməliydim.
Hər şey “Xəzan
yarpaqları”ndan başladı
Salam Qədirzadənin “Xəzan yarpaqları” adlı
hekayəsi vardı. Adını dəyişib “Biri vardı,
biri yoxdu...” qoyub qısametrajlı bir film çəkdim.
Moskvada diplom işimə yüksək qiymət verdilər.
Qayıdandan sonra bizim kinostudiyada da rəhbərlik mənə
bir qədər diqqət verməyə başladı.
- Sonra “Bir cənub şəhərində” filmini çəkdiniz.
Cənub şəhərinin sirri nədə idi?
- Gör neçə illər keçir... (fikrə
gedir) 40 ildən çoxdur. Onda cavan idim. Ssenari maraqlı,
mövzu mənə yaxın idi. Özüm də belə bir
məhəllədə böyümüşdüm. Təzə
Pir məscidinin yaxınlığında... Bütün
çəkilişləri Təzə Pir məscidinin
arxasında və Mustafa Sübhi küçəsində
aparmışdıq. Amma filmə baxanlar elə bilirlər ki,
çəkilişlər İçərişəhərdə
aparılıb. Doğma,
- Yeri gəlmişkən, nə vaxtsa bu filmin
davamını çəkmək istəmisinizmi?
- Heç vaxt belə bir fikrim olmayıb. Dünya
praktikasında belə şeylər çox olub ki, filmin
ardını çəkiblər, ancaq o filmlər
özünü doğrultmayıb.
- “Baş müsahibə”, “Var olun, qızlar”, “Ürək-ürək....”,
“Gümüşgöl əfsanəsi”, “Burulğan” müasir
mövzuda çəkdiyiniz filmlərdir. Tarixi mövzuda
çəkdiyiniz filmlər arasında “Babək” filminin öz
yeri var. “Bu mənim filmimdir”- deyirsiniz. Yenidən tarixi
mövzuda film çəkərdinizmi?
- Çəkərdim. O vaxtlar uzun müddət tərəddüd
edib “Babək” filmini çəkmək istəmədim. Elə
hesab edirdim ki, məni bu filmi çəkməyə məcbur
edirlər. Amma sonralar dedim, nə yaxşı ki, bu filmi
çəkdim. Çünki bu filmin sayəsində tariximizi
daha yaxşı, daha dərindən öyrəndim. Tarixi film
çəkən rejissor gərək o dövrü, o
zamanı elə öyrənsin ki, özünü də o həyatın
içində hiss edə bilsin. Bütün bunlara görə
bu filmə minnətdaram.
- Kino incəsənət olmaqla bərabər, həm də
istehsalatdır. “Babək” filmini sovet vaxtı 60-dan çox
ölkə almışdı. İndi necə, filmlərimizin
xarici ölkələrdə alıcıları varmı?
- Niyə, indi də alınır. “Girov” filmi bir neçə
ölkə tərəfindən alınıb. Polşa kimi kino
ölkəsi filmi alıb. Eyni zamanda, bu film bir neçə
beynəlxalq festivalda iştirak edib. O ki qaldı
sualınızın ikinci tərəfinə, bəli zəmanə
belədir. İndi “Avatar”, “Terminator” kimi filmlər milyonlar
qazanır. Mən bilən bu zaman da ötüb keçəcək.
Çünki belə filmlərdə
tamaşaçını maraqlandıran onun texnologiya tərəfidir.
Belə baxanda Hollivuddan başqa heç yerdə belə
yüksək səviyyəli texnologiya yoxdur. Heç Avropada da
belə imkanlar yoxdur. Belə çıxır ki, filmin
bazarı yoxdursa, gərək film çəkməyək?
Xeyr. İndi şükür Allaha, müstəqil dövlətik.
Tariximiz, müasir həyatımız var. Biz film çəkməliyik.
Çünki kino həm də, ən yaxşı təbliğat
vasitəsidir. Gənclərimiz vətənpərvərlik
mövzusunda filmlərə baxıb qəhrəmanlarını
tanımalıdırlar. Bu baxımdan kino ağır yük
daşıyır. Bu gün dünya səviyyəsində
filmlər çəkməyə imkanımız olmasa da,
gec-tez bütün bunlar düzələcək. Kinoya yeni nəsillər
gəlir, inşallah onların imkanları daha yaxşı
olacaq.
Kinomuzun pauza dövrü
- Müsahibələrinizin birində demisiz ki, kinomuzda
pauza hökm sürür.
- Bəli, 90-cı illərin əvvəllərində o
pauza oldu. Kinostudiya faktiki olaraq işləmirdi. O pauza əslində
yeni mərhələnin gələcəyindən xəbər
verirdi. Biz bu pauzadan yavaş-yavaş çıxdıq. Bizim
cavan rejissorlar filmlər çəkirlər, beynəlxalq
festivallarda iştirak edirlər. Bütün bunlar
yaxşıdır. Qoy dünya Azərbaycan kinosunu
görsün, tanısın.
- Müsahibələrinizin birində demisiniz ki, nə qədər
həyat, insan var, kino da olacaq. Sizcə kino hansı yeniliyin
astanasındadır?
- Kino incəsənətin bir qoludur. Kino birbaşa
texnika, texnologiya ilə bağlıdır. Üstəlik cəmiyyətdə
yaxşı yazıçı, bəstəkar, rəssam
olmalıdır ki, kino sənəti inkişaf etsin. Bizdə
Markes yoxdur. Bizdə Pikasso, Salvador Dali də yoxdur. Amma biz Tahir
Salahovla, Toğrul Nərimanbəyovla, Qara Qarayevlə, Fikrət
Əmirovla, Niyazi ilə fəxr edirik. Bu adlarını çəkdiyim
insanların kinomuzun inkişafında çox böyük əməyi
olub.
Sualınızın ikinci tərəfinə keçək.
Bilirsinizmi, kino hansı yeniliyin astanasında olursa-olsun, əsas
insan amilidir. Dahi şairimiz Nizami deyirdi ki, insanın daxili
dünyası kosmosdan böyükdür. Bir baxın,
insanın daxili dünyasında açılmamış nə
qədər sirlər var. İnsanın daxili o qədər zəngindir
ki, axtarsa hər dəfə bir yenilik tapacaq. Və bu yeniliyi hər
kəsdən əvvəl sənətkarlar duyub sənətin
gücü ilə insanlara çatdıracaqlar.
- Son 20 ildə cəmi üç film çəkmisiniz.
Bu sizdə təəssüf hissi yaratmır ki?
- 20 ildə üç film çəkmişəm, sovet
vaxtı isə 20 ildə 15 film çəkmişdim. Amma bu
üç film mənə bəlkə də 15 filmin
çoxundan daha yaxındır. İstəmişəm bu filmlərlə
bugünkü həyatda gedən prosesləri necə
görürəmsə, necə hiss edirəmsə, o cür də
tamaşaçılara çatdırım.
- Kino sənətinə həyatın güzgüsü
deyə bilərikmi?
- Kino sənəti güzgü deyil,
böyüdücü şüşədir. Sənətkar
heç kimin görmədiyini görür, hiss edir və
şüşədən başlayır onunla söhbət etməyə.
- Kinomuzun daha geniş inkişafına nail olmaq
üçün nə etməliyik?
- Son illər kinoteatrlar təmir olunur, müasir
texnologiyalar alınır. “Nizami” kinoteatrında təmir
işləri gedir. Amerikada avtomobilləri istehsal etməyə
başlayanlar özlərinə sual verdilər ki,
yaxşı, bu avtomobilləri istehsal edirik, bəs onlar harada hərəkət
edəcək. Qərara gəldilər ki, əvvəl yolu
çəksinlər. Kinoteatr yoxdursa, kino heç kimə
lazım deyil. Ona görə də, biz əvvəlcə
kinoteatrları bərpa etməliyik.
- Sovet vaxtının statistikasıdır. Bir ildə
kinoteatrlarda “Dədə Qorqud” filminə 1,9 milyon nəfər,
“Babək” filminə isə 1,7 milyon nəfər
tamaşaçı baxmışdı.
- Bəli, əvvəllər tamaşaçılar
çox böyük həvəslə kinoteatrlara gedirdilər.
Ona görə də biz ilk növbədə
tamaşaçı ilə əlaqəni bərpa etməliyik.
- “İstanbul reysi” filminiz artıq hazırdır. Film necə
alındı?
- Bu suala cavab verə bilmərəm. Bəlkə bu filmi
sabah çəksəydim tamam başqa cür çəkərdim.
Alındı, alınmadı, yaxşıdır, ya yox, bunu
ancaq tamaşaçı deyə bilər. Film çəkilib
qurtarandan sonra özü yaşamağa başlayır. Sənsiz.
Necə ki, uşağı böyüdürsən və o həyatda
özü yol seçir, sənət seçir,
dostlarını seçir, düşmənləri də olur,
film də belədir. Elə olur ki, bu gün baxıb əla
dediyin filmə üç ildən sonra baxan olmur. Kino sənətində
əsas budur ki, film ürəyə yol tapsın. Elə filmlər
də var ki, uzunömürlü olacağına inanmırsan,
amma o illər boyu yaşayır.
- Eldar Quliyev özü haqqında film çəksəydi
hansı janrda çəkərdi, o filmin adı necə
olardı?
- Mən heç vaxt özüm haqqında film çəkməzdim.
Amma onu deyim ki, çəkdiyim hər filmdə məndən nəsə
var. Yenə böyük şairimiz Nizaminin sözlərini
xatırlatmaq istərdim. Nizami deyir, gələcəkdə kim
mənimlə maraqlansa, kim mənim haqqımda bilmək istəsə,
əsərlərimi oxusun. Hər misrada mən varam.
- Deməli, çəkdiyiniz hər bir filmdə Eldar
Quliyev var.
- Sözsüz. Hər filmimdə mən varam.
Təranə Məmmədova
Mədəniyyət.-
2010.- 4 iyun.- S. 5.