Azərbaycan Bəstəkarlar
İttifaqının ilk sədri
- Asan Rifatov
Azərbaycan
Bəstəkarlar İttifaqının
fəaliyyət göstərdiyi
76 il ərzində bu sənət məbədinə görkəmli
musiqiçilər rəhbərlik
edib. Lakin bu qurumun ilk
sədri Asan Rifatov haqqında geniş oxucu kütləsinin o qədər də məlumatı yoxdur. Bu boşluğu qismən də olsa doldurmaq üçün Asan Rifatovun həyat və yaradıcılığını
tədqiq etmiş alim, AMEA-nın Folklor İnstitutunun Xarici ölkələrlə
folklor əlaqələri
sektorunun müdiri Əli Şamilova müraciət etdik:
- Asan Rifatov kim olub?
- Asan Rifatov
istedadlı bəstəkar
olub. Əslən Krım tatarı
(türkü) idi.
Mənbələrdə onun adı və soyadı Asan Refatov, Həsən
Rüfatov və Qasan Rifatov kimi
yazılıb. Bu fərqli yazılış
rus, Azərbaycan və Krım tatarlarının orfoqrafiyasından
irəli gəlir.
Krım tatarları söz önündə “h” səsi
işlətmirlər, rus
dilində isə “h” səsi yoxdur. Alınma sözlərdə isə onu “q” və “x” səsi ilə əvəz edirlər.
Ona görə də Azərbaycanda “Həsən”,
“Hasan” kimi çağırılan ad, tatarlarda
“Asan”, ruslarda “Qasan”, “Xasan” kimi yazılır.
A.Rifatov 1902-ci ildə Krımın
Bağçasaray şəhərində
müəllim ailəsində
doğulub. 0rta təhsilini atasının
dərs dediyi orta məktəbdə alıb. Erkən yaşlarından simli instrumental alətlərdə,
fortepianoda çalmağı
öyrənib. İlk not dərslərini
isə böyük qardaşı, mahir kamançaçı Midətdən
(Rusiyadakı vətəndaş
müharibəsində (1918-1922) bolşeviklərin tərəfində
vuruşub, general Vrangel
tərəfindən güllələnib)
alıb. Sonra qardaşı
ilə birlikdə musiqi proqramı hazırlayıb.
Fəallığı və təşəbbüskarlığı
onu bölgədə tanıdır. Tanınmış tarixçi-etnoqraf Osman Nuri Akçokraklı
(1879-1938) Asan Rifatova bəzi məsləhətlər
verir. Ona türklər arasında
məşhur olan “Çorabatır” mövzusunda
opera yazmağı tövsiyə
edir. Rifatovun “Çorabatır“ operası 1923-cü ilin
sentyabrında sənhəyə
qoyulur. Krım tatarlarının görkəmli
oğlu, Azərbaycanda
dilçilik elminin banilərindən biri Bəkir Çobanzadə tamaşa haqqında yazmışdı: “Bu opera Krım-tatar
sənət tarixində
ilk görülən ən
güclü, ən sevimli mədəni və siyasi vaqiyə oldu. Əsərin
müəllifləri Osman
Akçokraklı və
Asan Rifatov bununla xalqının mədəni həyatında
silinməz izlər qoydular”. “Çorabatır“ operası 1924-cü ildə ikinci dəfə səhnəyə
qoyulur. Lakin kommunist rəhbərliyi
operanın xalq arasında böyük maraq, insanlarda vətənpərvərlik və
milli hisslər oyatmasından narahat olur. Ona görə də
əsərə qadağa
qoyulur.
A.Rifatov, eyni zamanda,
bir sıra tamaşalara musiqilər yazır, bəstəkarlıq
fəaliyyətini davam
etdirir.
- Onun Azərbaycana
gəlişi nə ilə bağlı olub? Həyatının Bakı dövrü
yaradıcılığına necə təsir edir?
- A.Rifatov 1926-ci ildə
ali musiqi
təhsili almaq məqsədilə Bakıya
gəlir. Burada xalqımızın görkəmli
bəstəkarı Üzeyir
Hacıbəyli ilə
Yusif Balotovun “Toy
davam edir“, “Nəsrəddin Xoca”, İlyas Tarkanın “Hücum“ pyeslərinə
musiqi yazır, tatarların xalq mahnılarını nota köçürür. Onun
“Şüştər“ süitası isə
Azərbaycan Bəstəkarlar
İttifaqı tərəfindən
Parisdə keçirilən
festivala göndərilir.
- Repressiya dövründə
Rifatovlar ailəsi nədə təqsirli bilinib?
- Bolşeviklər milli
ruhlu ziyalıları sevməyiblər. 1937-ci ilin aprelində Asan və qardaşı
Refat vahid Turan dövləti yaratmaqda ittiham olunaraq həbs edilirlər. Bir il sonra,
1938-ci ilin avqustunda onların 78 yaşlı atası Mamut ağa da həbs
olunur. Rus-bolşevik müstəmləkəçiləri
Krımda maarif və mədəniyyət
yayan bir ailənin yaşamına
son qoyur. Lakin onların
ideyalarını məhv
edə bilmirlər.
Rifatovların irsi öyrənilir,
əsərləri təbliğ
olunur.
Savalan Fərəcov
Mədəniyyət.- 2010.- 11 iyun.-
S. 10.