Kəlbəcərdə
çalınaydı telli saz, Ruhu onda dincələrdi Şəmşirin
Azərbaycan xalq şeirinin görkəmli nümayəndələrindən
olan Aşıq Şəmşir (1893-1980) Kəlbəcərdə
məşhur el sənətkarı Aşıq Qurbanın ailəsində
dünyaya gəlib. Aşığın atası
Ağdabanlı Qurban söz, sənət tariximizin pozulmayan səhifələrində
öz izi olan mötəbər el ozanlarından biri idi. Folklor
tariximizdən məlumdur ki, Aşıq Ələsgərlə
Ağdabanlı Qurbanın möhkəm dostluq əlaqələri
olub, onların bir sıra deyişmələri bu
günümüzə qədər gəlib çıxıb.
Belə bir mühitdə doğulub böyüyən
Aşıq Şəmşir, təbii ki, ona verilmiş ilahi
istedadın və ustadlardan aldığı dərslərin
sayəsində söz, sənət dünyasının
korifeylərindən olmağa layiq idi.
Aşıq Şəmşir dərs
aldığı ustadların varisi və ləyaqətli
davamçısı olub. Onun qoşmaları, gəraylı və
müxəmməsləri, təcnisləri, müxtəlif
bağlamaları öz məzmununa, bədii keyfiyyətinə
görə son dərəcə müasir və təravətlidir.
Aşıq Şəmşir sanki köhnə dünya ilə
yeni dünya arasında bir körpü idi. Hələ sovet
dövründə ona Azərbaycanın Əməkdar incəsənət
xadimi kimi fəxri ad verilmişdi. Aşıq Şəmşir
klassik aşıq poeziyası ilə müasir şeirimizi
qovuşduraraq klassik nümunələr yaradıb:
Bir kəsə qalmadı
dünyanın varı,
Hanı xan, xaqanlar, getdimi, getdi.
Atanlar, tutanlar, mənəm deyənlər,
Vuranlar, yıxanlar, getdimi, getdi.
Aşıq Şəmşirin şeirində
Kəlbəcər dağlarının ucalığı,
çəmənlərinin genişliyi, çaylarının
zümzüməsi, gül-çiçəyinin ətri
duyulur. Aşıq Şəmşirin
şeirlərində Azərbaycan ucalığı, Azərbaycan
zirvəsi var. Bu zirvədən yurdumuzun mənzərəsi
çox gözəl və cazibəli görünür.
Elə bir guşəmiz, bölgəmiz, dağımız
, dərəmiz yoxdur ki, Aşıq Şəmşir onun
gözəlliyinə heyran qalaraq şəninə şeir
qoşmasın. Aşıq Şəmşirin
sinəsində vətəndaş ürəyi
döyünürdü. Bütün
varlığı ilə xalqına, dəlicəsinə sevdiyi
Kəlbəcərinə bağlı bir insan idi. Ona hələ sağlığında «Dədə
Şəmşir» deyirdilər. Belə bir
ifadəni bütöv xalq hər kəsin ünvanına deməz.
Bu, Aşıq Şəmşirin ləyaqətli
ömrünün el arasında yaratdığı hörmətin,
ehtiramın göstəricisi idi.
Ən böyük arzusu Yer üzündə
sülhün, dincliyin, halallığın bərqərar
olması idi. El aşığı bu
fikirdə idi ki, harada doğulmasından asılı olmayaraq
Yer kürəsi bütün insanların anasıdır və
onu hamı sevməlidir. Nifrət bəslədiyi
xüsusiyyət isə yarımçıqlıq, nadanlıq
və xəyanət idi. Dədə Şəmşir belələrinə
üz tutaraq yazırdı: «Dad əlindən bədəməlin,
qayğısını çəkməz elin». Amma
yaxşı ki, əli xeyirdə olan mərdanələr var.
Yoxsa namərdlər bütün ömrü boyu dünyanı
gözübağlı dolanarlar ki, bir kimsənin uğurunu,
sevincini, fərəhini görməsinlər. Belə insanların paxıllığı, o qədər
çox olur ki, onlar hətta öz doğmalarının da
yaxşı gününə ürəkdən sevinməzlər.
Məhz belələrini görmək istəməyən
Aşıq Şəmşir yazırdı:
Qırmışam ayaq-başını,
Müxtəsər, atdım
daşını.
Dedim, düzəldim işini,
Baxıram ki, qanqal olur.
Bu qanqallar isə yeri gələndə
dil-dil ötər, öz fürsətləri çatanda
lal-kara dönərlər. Həmişə qəlbində
çiçək bitirən və bu gözəlliyi öz
şeirlərinə gətirən Aşıq Şəmşir
darıxanda yönünü dağlara tuturdu:
Dağlara aşiqəm, həm pasibanam,
Xınalı dağlarda qalır
nişanam.
Atam Dəlidağdı, İstisu anam,
Nəvə olub oğlum, qızım
dağlara.
Ağır ellərin bu mötəbər dədəsi dəfələrlə
zirvələrin ağ qarını
öpüb, buz bulaqlı yaylaqlarında saz tutub, söz deyib. Dədə Şəmşirli meydanlar o qədər
bol olub ki, maraqlı söhbəti, dadlı xatirələri
bugünədək yaşamaqdadır.
Aşıq Şəmşiri ilk dəfə
1973-cü ildə görmüşəm. A.M.Şərifzadə
adına Aktyor evində azman sənətkarımızın
anadan olmasının 80 illiyi keçirilirdi. Biz
bir qrup tələbə onun sənət işığına
yığışmışdıq. Fasilədə
şair Məmməd Aslan bizi aşıqla
80 yaşlı aşıq səhnədə
tufan qopardı. Sazın simlərindən
qasırğa yağırdı. Allah, o nə
səs idi? O nə zəngulələr, o nə yerişlər
idi? Hələ də xəyalımızdan
çəkilməyib. Bir bülbül
avazı var idi onun nəfəsində. Adama
elə gəlirdi ki, o səsin ahəngində Kür Arazla
qovuşurdu. Tutqun buludların tən
ortasından Ayın gül camalı görünürdü.
Düz ilqarlı aşıq sanki qocalığın əlindən
təngə gələrək onun acığına meydanda
arzularını dilə gətirirdi:
Çağırsan cavanlıq yetişməz hova,
Yanar cismin inan sönməz alova.
Çıxmaq üçün Dəlidağa, Murova,
Söylə görüm, varmı səndə
hal, aşıq?
Aşıq Şəmşirin 1980-ci ildə
çap edilmiş şeirlər kitabına baxanda
görürsən ki, o dağlara saysız şəkildə təcnis,
təxmis, qoşma, gəraylı həsr edib. Dağlardan yazdıqlarını özü «zərli
şeirlər» adlandırardı. Aşıq
Şəmşir həqiqətən Kəlbəcər
dağlarının saz və söz şimşəyi idi.
Onun səsi dağlarda sehrli uğultuya
dönürdü.
Məzmunlu yaradıcılığı ilə
saz, söz tariximizi daha da zənginləşdirən, dəyərləndirən
Aşıq Şəmşirin 2003-cü ildə 110 illik
yubileyi dövlət səviyyəsində qeyd olundu.
Ümummilli lider Heydər Əliyev Aşıq Şəmşir
irsinə böyük qiymət verərək onun əbədi-bədii
irsinə olan münasibətini belə açıqladı:
«Şifahi xalq mədəniyyətimizin dərin bilicisi, mahir
dastan ifaçısı kimi tanınan söz ustasının
bədii yaradıcılığında Azərbaycan təbiətinin
gözəllikləri, vətən sevgisi, torpağa
bağlılıq başlıca motivlərdir».
Ömrü boyu Kəlbəcərdən kənarda
yaşaya bilməyən, o yerlərsiz nəfəs almayan
Aşıq Şəmşir təsadüfən qismətinə
çıxan ayrılıqdan xiffətlənərək
öz hisslərini belə qələmə
almışdı:
Söylə görüm, çoxmu buzluq,
Dağlar həmən yerindəmi?
Sarı nərgiz, tər bənövşə,
Çiçək, çəmən
yerindəmi?
Adamın içindən bir buz soyuqluğu
keçir. İndi yadlar tapdağında
qalan Kəlbəcərdən xəbərimiz yoxdur. Birdən onun ruhu bizə bu sualları versə, nə
edərik? Yəqin yenə də öz şeirlərindən
cavab axtararıq:
Qorxursanmı boran, qardan,
Bir xəbər ver o diyardan
Ayrı düşən sən tək yardan,
Ağlı varmı, kişidirmi?
Soruşuram o dağlardan,
Boran səni üşüdürmü?
Müdam sənə «can» deyirəm.
Qulaqların eşidirmi?
1993-cü ilin aprelində Dədə Şəmşirin
vətəni Kəlbəcər ermənilər tərəfindən
işğal olundu. Dağlar
qucağında qərar tutmuş qədim bir elimiz
dağıldı. Qonşularımızın
bu qovhaqovunda Aşıq Şəmşirin ciyərparaları,
doğma qızı, yaxın qohumları qətlə yetirildi.
Ata-baba yurdu talan edildi. Bununla
bərabər, Aşıq Şəmşirin əski əlifba
ilə yazdığı və əksəriyyəti də
çap edilməmiş şeirləri yandırıldı.
Dədə Şəmşirin Ağdabandakı
evini ermənilər külə döndərdilər. Bu,
adicə ev yox, 40 mindən artıq
eksponatı olan əsl muzey idi. Burada çox
mötəbər insanların hədiyyəsi, nişanəsi
toplanmışdı. Ustad
aşığımızın əlinin, nəfəsinin izi
qalmışdı. Elə həmin ildə
Aşıq Şəmşirin 100 illiyi tamam olurdu. Təəssüf ki, Kəlbəcərin
işğalı kəlbəcərlilərə,
bütövlükdə Azərbaycana bu sevinci yaşatmadı.
Aşıq Şəmşirlə
böyük şair Səməd Vurğunun deyişmələri
də dillərdə bir əfsanəyə, dastana
dönüb. Vaxtilə Səməd Vurğun
üzünü Dədə Şəmşirə tutub: «Kəklikli
daşlardan xəbər al məni» - demişdi. Şairin
çağırışındakı mətləbi həssaslıqla
duyan Aşıq Şəmşir ömrünün sonuna kimi
dağlardan ayrılmamışdı. Ona
elə gəlirdi ki, Səməd Vurğunun vəsiyyətini
yerinə yetirməsə, ellər ondan incik düşər.
Bu səbəbdən də ömrü boyu qibləgahı
doğulduğu torpaq idi.
Mənə sənsən ata, ay ana torpaq,
Üzüm dönməz, səndən, ay yana,
torpaq.
Bir gün qucağına basarsan məni,
Qoyma cismim səndə a yana, torpaq.
Və həqiqətən də qəlbində
ömrü boyu torpaq sevgisi daşıyan və yaşayan
Aşıq Şəmşir dünyasını dəyişəndən
Murovun zirvəsində bir ruh kimi bu torpağa keşik çəkirdi.
İnsanlar gözlərini dağlara dikərək
hər səhər salavat çevirirdilər. «Yerin behişt olsun, ay Dədə Şəmşir.
Mübarək and yerimizə, qibləgahımıza
çevrilmisən».
Təbii ki, yenə Kəlbəcərdə
fəsillər dəyişir, dağ çeşmələri
həzin-həzin dillənir, bircə o telli saz
çalınmır, Aşıq Şəmşir sevinmir, didərgin
ellər geri dönmür.
Gəl üzü nur saçan mələklər kimi,
Cənnəti-rizvanda təzə tər
kimi.
Şəmşir köks ötürür bir nökər
kimi,
Qulun olum, qulluğunda qalım gəl.
Flora Xəlilzadə,
xüsusi
olaraq “Mədəniyyət” qəzeti üçün
Mədəniyyət.- 2010.- 18 iyun.-
S. 13.