Kinoda
yaşanan ömür
XX
əsrin əvvəllərində Azərbaycanda kino sənəti yeni təşəkkül
tapanda kinooperator sənətinə
yerli kadrlardan meyil göstərən yox
idi. Hətta böyük
dramaturq Cəfər Cabbarlı
çıxışlarının birində 1930-cu ilədək
kinostudiyada bircə nəfər də operator sənətinə yiyələnmiş milli kadrın yetişmədiyini ürək
ağrısı ilə qeyd etmişdi.
Yalnız 1930-cu illərdə bu sahədə dönüş yaranmağa başladı. Kino sənətinə müstəqil yiyələnənlər də oldu, Moskva və Leninqradda bu peşə üzrə ali təhsil alanlar da. Onların arasında Camal İsmixanov, Mirzə Mustafayev, Muxtar Dadaşov, Seyfulla Bədəlov, Əlibala Ələkbərov, Əlisəttar Atakişiyev, Əsgər İsmayılov var idi. Sonrakı illərdə bu sənətə dərindən yiyələnmiş operatorlardan Teyyub Axundov, Xan Babayev, Cavanşir Məmmədov, Rasim Ocaqov, Rasim İsmayılov, Zaur Məhərrəmov, Valeri Kərimov, Kənan Məmmədov kimi istedadlı sənətkarlar fəaliyyət göstərməyə başladılar.
Valeri Kərimov C.Cabbarlı adına “Azərbaycanfilm” kinostudiyasına gəlməmişdən əvvəl istehsalatda çalışmış, “Bakıtuneltikinti” idarəsində fəhlə işləsmişdi. Fotoqrafiya ilə məşğul olduğu üçün bir qədər sonra iş yerini dəyişərək kinostudiyaya gəlmişdi. Burada işıqçı işləyən gənc oğlan kinostudiyanın qaynar həyatına tez alışır, rəhbərlik onun işgüzar olduğunu görüb xronika şöbəsinə keçirir, Valeriyə operator assistenti vəzifəsi tapşırılır. İşgüzarlığı, əməksevərliyi onun quruluşçu operator kimi ixtisaslaşmasında əhəmiyyətli rol oynayır. V.Kərimov bu sahədə ali təhsil almaq, peşəkar kinooperator olmaq istəyirdi. Bu istəklə 60-cı illərin sonunda Moskvaya gedir, Ümumittifaq Dövlət Kinematoqrafiya İnstitutunda kinooperatorluq fakültəsində təhsil alır.
Bakıya, doğma kinostudiyaya qayıtıqdan sonra gənc operatorun ilk böyük işi “Çarvadarların izi ilə” bədii televiziya filmi oldu. Film yazıçı və dramaturq İlyas Əfəndiyevin məşhur “Körpüsalanlar” romanının motivləri əsasında 1974-cü ildə lentə alınmışdı. Çarvadarlar qədimdə keçilməmiş yerlərdən, təhlükəli cığırlardan yol salıb, yerli sənətkarların hazırladıqları malları uzaq ölkələrə aparan cəsur oğullara deyirdilər. Filmin adı da buradan götürülmüşdü. Əsərin qəhrəmanları ulu babalarının açdıqları cığırla gedərək yollar çəkən inşaatçılardır. Filmdə mövzu ilə bağlı çox maraqlı və gözoxşayan mənzərələr var. Operator həmin mənzərələri sevərək lentə almış, Azərbaycanın təbiətini, zəhmət adamlarını tamaşaçılara sevdirə bilmişdi.
Həmin il Valeri “Ömrün səhifələri” kinoalmanaxında iki novellanı çəkməyə dəvət alır. “Baladadaşın ilk məhəbbəti” novellasında rejissor F.Əliyevlə, “Nəğmə dərsi”ndə isə rejissor G.Əzimzadə ilə işləyir. Birinci filmdə ilk məhəbbətin təmiz və ülviliyindən söhbət açılır, ikinci filmdə isə şəxsi həyatı uğursuz qurulan gənc fəhlənin balaca oğlu ilə gizli görüş və söhbətlərindən danışılır. Göründüyü kimi, hər iki filmdə gənc qəhrəmanların keçirdikləri hiss və həyəcanlar, onların hadisələrlə bağlı psixoloji vəziyyətləri ön plana çıxarılıb.
V.Kərimovun çəkdiyi filmlər müxtəlif janr və mövzudadır. “Alma almaya bənzər”, “Yuxu” kinokomediyalarını, lirik-macəra janrında olan “De ki, məni sevirsən”, “Qaladan tapılan mücrü” ekran əsərlərini, detektiv janrda çəkilmiş “Arxadan vurulan zərbə” filmini, “Qızıl uçurum” melodramını, “Qorxma, mən səninləyəm”, “Yarımçıq qalmış mahnı” musiqili filmlərini, “Ailə” sosial-dramını, müharibə mövzusunda çəkilmiş “Sizi dünyalar qədər sevirdim”, müasir mövzuda olan “Bir ailəlik bağ evi”, “İlıq dənizdə buz parçası”, “Ötən ilin son gecəsi”, “Avqust gələndə”, “Yay gününün xəzan yarpaqları”, “Sürəyya” və s. filmləri misal göstərmək olar.
“Qızıl uçurum” filminə V.Kərimov operator həmkarı Kənan Məmmədovla birgə quruluş verib. Filmdəki əhvalatlar XX əsrin əvvəlində baş verir. O dövrün həyatını ekranda canlandırmaq üçün həm filmin rəssamı, həm də operator kino texnikasının müxtəlif vasitələrindən istifadə ediblər. Burada biz rəssamla operatorların qarşılıqlı əlaqəsini və birgə yaradıcılıq fəaliyyətinin nəticəsini görürük. İki müxtəlif başlanğıcın-təsvirin ifadə vasitələri ilə psixologiyanın sintezini görürük.
“Bir ailəlik bağ evi” filmindəki hadisələr əvvəldən axıra kimi sakit intonasiyada təsvir olunur. Operator V.Kərimovun kamerası tələsmədən əvvəlcə filmin baş qəhrəmanı Eldarın evində, sonra dəniz sahilindəki bağ evində cərəyan edən hadisələri lentə köçürür, valideynlərlə övladlar arasında yaranmış problemləri tamaşaçılara çatdırmağa çalışır.
Rejissorlar V.Kərimovla birgə işləməkdən razılıq edirdilər. Filmin çəkilişində əsas tənzimləyici sima rejissordur. Bununla belə, onun operatorla birgə işi, fikir birliyinin vacibliyi əsas şərtlərdəndir. Çünki tamaşaçı ekranda baş verən hadisələri operatorun gözü ilə görür. Ona görə də rejissor operatora inanmalı, ona etibar etməlidir. V.Kərimovla işləyən rejissorlar da ona etibar edir, inanırdılar. V.Kərimov 36 il Azərbaycan kinosunun inkişafına xidmət edib.
Musiqili film çəkmək çox
çətindir. Çünki belə filmlərdə
bir sıra musiqi parçaları, mahnılar səslənir.
Əvvəlcədən fonoqrama yazılmış
bu mahnıları hadisələrin gedişi
prosesində aktyorların
ifasında səsləndirmək
heç də asan məsələ deyil. Bunun üçün yaradıcı qrupun, ələlxüsus operatorun
üzərinə böyük
məsuliyyət düşür.
“Qorxma, mən
səninləyəm” filminə
baxarkən bunun nə demək olduğunu bir daha yəqin edəcəksiniz. Burada gözəl
musiqi də var, sərgüzəştlər,
gözlənilməz, qeyri-adi
hadisələr də.
Hadisələri dinamik inkişaf
edən filmin ritmi hər kadrda görünür.
Bütün bunları
bacarıqla, zövqlə
lentə alan
operator V.Kərimov ekranda
Azərbaycanın füsünkar
təbiətini, onun mənzərəli dağlarını
və vadilərini sevə-sevə təcəssüm
etdirib.
V.Kərimovun operator olduğu daha
bir filmi xatırlamaq yerinə düşərdi. Bu, rejissor R.İsmayılovun çəkdiyi “Sizi dünyalar qədər sevirdim” bədii filmidir. Film Azərbaycan
xalqının rəşadətli
oğlu, iki dəfə Sovet İttifaqı Qəhrəmanı,
tank qoşunları general-mayoru
Həzi Aslanovun həyat və döyüş bioqrafiyasından
söhbət açır.
Ekran əsərində Həzi
Aslanovun və onun Volqa çayının
sahillərindən Pribaltika
(Baltikyanı) cəbhəsinədək
döyüş yolu keçmiş igid tankçılarının hünəri
inandırıcı kadrlarla
canlandırılıb. Filmin çəkilişlərinə çoxlu əsgər və hərbi texnika cəlb olunmuşdu. Qeyd edək
ki, biz həmin ekran əsərinədək
müharibə mövzusunda
çəkilən filmlərimizdə
bu cür miqyaslı döyüş
səhnələrinə rast
gəlməmişdik.
Film Stalinqrad altında
tank döyüşü ilə
başlayır. Əlbəttə, belə batal səhnələrini çəkmək
çətindir. Kinostudiyamızın bu sahədə təcrübəsi çox
olmasa da, baş operator Valeri Kərimov öz köməkçiləri ilə
birgə işin öhdəsindən bacarıqla
gəlib. Onun kamerası
döyüş səhnələrindən
başqa insan qəlbinin hərarətini,
mən deyərdim ki, döyüntülərini
tamaşaçıya çatdırmağa
müvəffəq olub,
döyüşlərin getdiyi
ərazinin təbiətinin
gözəlliyini göstərə
bilib. Film bütövlükdə Azərbaycan
kinematoqrafiyasının uğuru
kimi qiymətləndirilmiş,
filmə ümumittifaq
baxışı keçirilmişdi.
Sovet İttifaqı
Qəhrəmanı Adil
Quliyev “Bütün həyatı döyüşdür”
məqaləsində film barədə
yazıb: “Filmin yaradıcıları Belarusiyada,
qarlı çöllərdə,
çoxsaylı hərbi texnika ilə mürəkkəb çəkilişlər aparmışlar.
Demək
istəyirəm ki, heç bir kadrda bunlar butaforiya
kimi görünməmişdir.
Döyüş səhnələri Valeri Kərimov tərəfindən yaxşı
çəkilmişdir. O, ekranda döyüşün
ab-havasını, bunun
detallarını verə
bilmişdir...” («Bakinski
raboçi» qəzeti,
25 fevral 1986-cı il).
V.Kərimov son vaxtlar kinoda
özünü yeni sahədə - rejissorluqda sınamaq istəyirdi.
1989-cu ildə bu istəyinə də nail oldu. “Debüt” studiyasında yazıçı
Ə.Əylislinin ssenarisi
üzrə “Həmyerli”
adlı qısametrajlı
bədii filmə quruluş verdi.
Bu dünyada öz
yerini necə axtarıb tapmalı, qəlbinin səsini necə eşitməli?
Film tamaşaçını
bu suallar ətrafında düşünməyə
çağırır.
V.Kərimov 1998-ci ildə “Ailə”
filmini çəkərkən
qəflətən vəfat
etdi. O, 53 yaşında
həyatdan getdi. Amansız ölüm onu aramızdan aparmasaydı, bu gün biz kinorejissor V.Kərimovun yeni filmlərinə baxa biləcəkdik...
V.Kərimov peşə fəaliyyəti
ilə yanaşı, kino sahəsində təşkilatı işlərdə
yaxından iştirak edirdi. Azərbaycan Kinematoqrafçılar İttifaqının katibi
kimi işinə vicdanla yanaşır, kinomuzun inkişafı naminə hər iki cəbhədə-yaradıcılıq
sahəsində və
ictimai işlərdə
həvəslə çalışırdı.
Çünki o, kino adamı
idi, kinonun vurğunu idi. 1996-cı ildə görkəmli sənətkar
R.İbrahimbəyovun təşəbbüsü
ilə Bakıda Beynəlxalq “Festivallar festivalı” kino mərasimi təsis olunanda bu möhtəşəm
tədbirin keçirilməsi
üçün böyük
vəsait tələb
olundu. Valerinin apardığı danışıqlar nəticəsində
“Filipp Moris” şirkəti festivalın
baş sponsorluğunu
öz öhdəsinə
götürdü. Şirkət sonrakı illərdə
II, III və IV festivallara
sponsorluq etdi.
Kərimovlar ailəsini kinematoqrafçılar
ailəsi adlandırırdılar.
Valerinin kiçik qardaşı Tofiq 30 ildən artıq kinostudiyada fotoqraf-rəssam kimi 40-dan artıq filmdə işləyib. Valerinin həyat
yoldaşı Tatyana xanım
kinostudiyada səs operatoru vəzifəsində
çalışır. Yeganə oğlu Teymur Mədəniyyət və İncəsənət
Universitetini kinoşünaslıq
ixtisası üzrə
bitirsə də, anasının peşəsinə
yiyələnib, səs
operatoru kimi “Həqiqət anı”, “Qraf Krestovski” çoxseriyalı televiziya
bədii və s. filmlərdə çalışıb.
65 yaşını onsuz qeyd etdiyimiz
kinooperator və kinorejissor, Əməkdar incəsənət xadimi Valeri Kərimovun yeri kinomuzda görünür. Çünki o, sənət aləminə
öz imzasını həkk etmiş sənətkarlarımızdandır.
Aydın
Kazımzadə,
Əməkdar incəsənət
xadimi
Mədəniyyət.- 2010.- 30 iyun.-
S. 10.