Vaqifdən sonrakı əbədi
sevgi...
...O dünyasını dəyişəndə 1979-cu il
idi. O vaxt bizim nəslin musiqi zövqü, sənət
duyumu təzəcə formalaşırdı. Bizim, sənət
aləmindən uzaq olan valideynlərin yeniyetmə
övladlarının onu sağlığında bəyənib
sevmək, fanatına çevrilmək fürsəti olmadı.
Ona görə yox ki, Vaqif Mustafazadə qəliz sənətkar
idi, ya da bizim zövqümüz, ağlımız
çatmırdı ki, onu duyaq, dərk edək. Sadəcə,
o zaman Azərbaycanda bizi Vaqifdən uzaqlaşdırmağa
yönəlik ciddi cəhdlər var idi. Səbəbini də
çox sonralar, həyat oyunlarını dərk etdikdə
anlayacaqdım: istedadın qarşısını kəsmək,
onun meydanını daraltmaq istedadsızların istedadlı, zəiflərin
güclü görünməyi üçün gərəkmiş!
Nə acı ki, belə oyunların qurbanına çevrilən
Vaqif Mustafazadəni də biz lent yazılarından bəyənib
sevdik, xatirələrdən tanıdıq. Onun gah bəstəkarlıq
fakültəsini bitirmədiyini, gah da saçının,
bığının sovet sənətkarının
görünüm ladında olmadığını bəhanə
gətirib, yolunu kəsənlər indi hardadır, onları
kim necə xatırlayır, bilən yoxdur.
Vaqif Mustafazadənin
istedadının parladığı, onun dünya caz musiqisinə
yeni istiqamət gətirməsi ilə bağlı mənimlə
yaşıd bir xatirə var.
...1966-cı il. Tallində
«Kalev» konsert-idman kompleksində ənənəvi caz
festivalı keçirilir. O zamanlar dünya
çapında tanınan caz mütəxəssisi Velis Konoverin
başçılıq etdiyi münsiflər heyəti
çıxışçıların ifalarını dinləyir,
qiymətləndirir. Dörd gün davam edən festivalın
sonunda kimsənin tanımadığı boy-buxunlu cavan
oğlan səhnəyə çıxır və royalda «Mənim
sevdiyim insan» adlı əsərini ifa edir. Çalğı
başa çatanda indiyədək eşitmədikləri ladda
qeybdən süzülürmüş kimi gözəl musiqini
dinləyən tamaşaçılar da ayılırlar. Salon
onu, bizim soydaşımız olan cavan cazmeni ayaq üstə
alqışlayır. Vaqif Mustafazadəni festivalın qalibi elan
edən Velis Konover, bu ifanın onda doğurduğu təəssüratı
belə ifadə edir: «Vaqif qeyri-adi pianoçudur. Dünya
cazında ona bərabər musiqiçi tapmaq çətindir».
Həm milli musiqimizin
şöhrəti, həm soydaşımızın beynəlxalq
aləmdə uğuru adına qürur gətirən bu etirafı
qoparan musiqiçi isə həmin sənət
yarışında Azərbaycanı yox, Gürcüstanı təmsil
etmişdi. Çünki doğma Bakıda Vaqifi yaman
sıxışdırırdılar. Belə bir qələbə
də Vaqifi dırnaqarası musiqi məmurları, sənət
ideoloqlarının kinayəsindən, danlağından qurtara
bilmir. Bununla belə, «dünyada ən çox anamı,
İçərişəhəri, bir də dənizi sevirəm»
deyən Vaqif, Tbilisidə qismətinə çıxan həyatının
qadını Elzanı, bu nikahdan doğulan qızı Əzizəni
götürüb Bakıya yığışır.
Vaqifi gözdən salmaq
üçün onun caz kimi improvizədən yaranmış
muğama münasibətinə görə
qınayırdılar, amma o axtarırdı, yaradırdı.
Vaqifi xalq mahnılarına
münasibətinə, «Sevil» vokal ansamblına görə
incidirdilər. Amma bu gün «Sevil» üçün
işlənmiş həmin mahnılar klassik aranjiman nümunəsi
sayılır. Televiziya ilə həmin təkəm-seyrək
çıxışlar, barmaqla sayılası lent
yazıları Vaqifə canı bahasına başa gəlirdi.
29 yaşında ürəyinə düşən
çapığı da Vaqif nə dost, nə də qadın
xəyanətindən almışdı. Anlanmamaq dərdi,
özü də qəsdən anlanmamaq dərdi Vaqifi infarkt
etmişdi.
Doxsanıncı
illərin əvvəlləri idi. O zaman Azərbaycanda siyasi vəziyyət
nə qədər gərgin olsa da, qəzetləri oxuyanlar
indikindən çox idi və yaxşı bir yazı
yaradıcılıq dairələrində, redaksiyalarda, cəmiyyətdə
günlərlə müzakirə olunurdu. Hansı qəzetdə
dərc edildiyini unutsam da, mərhum şairimiz Bəxtiyar
Vahabzadənin səmimi etiraf yazısının təəssüratı
dəqiq yadımdadır. Böyük şair illər öncə
Televiziya və Radio Komitəsində Bədii Şuranın
üzvü olarkən rastlaşdığı bir olayı
xatırlayırdı. Həmin gün bədii şurada bir
neçə əsəri dinləyib qəbul edəcəkmişlər.
Vaqif Mustafazadə də gəlir, öz əsərini
çalır. Bəxtiyar müəllimin yazdığına
görə, şuranın bütün üzvləri
heyranlıqla Vaqifin ifasını dinləyirlər. Amma qərar
qəbul etmək məqamı yetişəndə
şuranın ali təhslli, peşəkar bəstəkar və
musiqişünas üzvləri ilə yanaşı, musiqidən
bixəbər olanlar da Vaqif Mustafazadənin əsərini qəbul
etməkdən boyun qaçırırlar. Bundan daha çox həmin
iclasda Vaqifin bir müəllif kimi öz haqqını
müdafiə etməyə qalxarkən eşitdiyi təhqirlərə
(!) cavab vermədən pərt halda otaqdan çıxması
şairi sarsıdır. Bu sayaq sıxıntılara ürək
yazıq necə dözsün?!
Amma istedad, yazıb-yaratmaq
eşqi qaynayan bulaq kimidir. Yerin altında qalmayacaq,
mütləq üzə çıxacaq! Bulağın suyunu
arxla taxıl zəmisini suvarmağa da yönəltmək olar,
ayaqlar altında gölləndirib çirkləndirmək də.
Onsuz da bulaq qaynamağından qalan deyil. Amma istedad sahibini
bulaqdan fərqləndirən bir məqam var. Ya istedadı
tükənir, ömrü davam edir, ya da ömrü
istedadını xərcləməyə yetmir. Elə Vaqifin də,
Vaqif kimi neçə istedadın da qarşısını
birincilər kəsmədimi? Ən pisi də budur ki, Vaqifə
bu zərbələri öz sənətdaşlarının əliylə
vururdular.
Xalq yazıçısı
Anarın düz 25 il öncə çap etdirdiyi bir xatirə
var. S.Vurğun adına Rus Dram Teatrında
yazıçının «Şəhərin yay günləri»
pyesi tamaşaya qoyulurmuş. Quruluşçu rejissor
Gülcahan Güləhmədova-Martınovanın təklifi ilə
tamaşaya Vaqif Mustafazadə musiqi bəstələyir.
Bakının havasını, bürkülü yayını,
ümumilikdə əsərdəki gərginliyi, dramatizmi əks
etdirən bir musiqi. Nəhayət, bir gün Fioletov
küçəsindəki səsyazma studiyasını alıb
bütün gecəni tamaşanın musiqisini lentə
yazırlar. Musiqi parçalarını Vaqif özü
çalır. Bütün yaradıcı proseslər kimi bu səsyazma
zamanı da xeyli əziyyət çəkirlər, hər
nömrəni bir neçə variantda lentə alırlar.
Proses tamamlandıqdan sonra bəstəkarla rejissor ən
yaxşı hissələri bir-birinə calayıb montaj edir, səhərə
yaxın işlərini başa vurub
dağılışırlar. Lentləri də teatra gətirirlər.
Bir neçə gündən sonra əsas məşq ərəfəsində
«Şəhərin yay günləri»nin musiqisi...itir. Qəsdən,
ya təsadüfən? Bilinməyib, lentlər yoxa
çıxıb, vəssalam. Hər halda, rejissor bu dəhşətli
xəbəri bəstəkara çatdıranda Vaqif münasibətini
sakitcə gülümsəməklə bildirir: «Nə olar, bir
də yazarıq».
Bir də səsyazma
studiyasında vaxt alırlar. Yenə də səhərədək
oturub musiqini təzədən lentə alırlar. Bu dəfə
də gözəl bir musiqi parçaları yazılır,
amma əvvəlkindən fərqlənir.
Eh, görəsən,
tamaşanın musiqisinin itməsi Vaqifin sənətdə
yediyi neçənci haqsız zərbəymiş...
Yeridir ki, gərək az qala
toplum halında bir nöqsanımızı etiraf edək: bizlərdən
kiminsə nailiyyətini kənardan yadlar bəyənib qiymətləndirməyincə
özümüz etiraf etmərik. Elə 1979-cu ildə Monakoda
keçirilən beynəlxalq caz kompozisiyaları müsabiqəsində
«Əzizəni gözləyərkən» kompozisiyasının ən
yüksək mükafata layiq görülməyilə (yeri gəlmişkən,
həmin müsabiqədə yalnız lent yazıları
iştirak edirdi, canlı musiqi səslənmirdi) Vaqif Mustafazadəyə
qarşı soyuq münasibət ilındı. Ona çoxdan
layiq olduğu əməkdar incəsənət xadimi adı da
verildi. Amma... illərlə sənət potensialını
ürəyincə sərf edə bilməmək iztirabı,
maneələr öz işini görmüşdü.
Elə həmin ilin
dekabrın 16-da yad şəhərdə verilən konsert Vaqif
Mustafazadənin son çıxışı oldu. İkinci
infarkt Vaqifi Azərbaycan mədəniyyətinin kisəsindən
vaxtsız apardı.
Vaqif Mustafazadə dünya
caz musiqisində yeni bir cərəyanın təməlini
qoydu. Azərbaycan muğam-cazını bütün dünya qəbul
etdi. Əslində Vaqifin özünə, sənətinə,
muğam-caz sintezinə münasibət bir növ sovet
ideologiyasının caza, imperiyadakı milli mədəniyyətlərə
o qədər də qabardılmayan ikinci dərəcəli bəsit
dəyərlər münasibətinin kalkası idi. Vaqifin
istedadının kölgəsində qalanlar da bu ideolojidən
məharətlə faydalanırdılar.
Şükürlər ki, bu
gün biz müstəqil dövlət olaraq öz ideologiyamızı,
öz mədəniyyət siyasətimizi milli-dünyəvi dəyərlər
müstəvisində qururuq.
Bu gün Azərbaycanın
muğam, aşıq sənəti də, klassik musiqidəki
uğurları da, caz musiqisindəki nailiyyətləri də
göz qabağındadır. Vaqifin ən böyük əsəri
- Əzizə Mustafazadə təkcə ata yolunun layiqli
davamçısı yox, həm də öz üslubunu
yaratmış ifaçı-bəstəkardır. Bir zamanlar
Vaqifin layiq olub yetmədiyi şöhrət tacını «caz
ulduzu» kimi təqdim edilən Əzizə şərəflə
daşıyır. Cəmi 9 yaşında atasını itirən
Əzizə deyir: «Atamın həyatı çox qısa oldu.
Lakin atam kimi musiqiçilər və ölüm - tamamilə
fərqli anlayışlardır. Atamın gücü mənə
keçib və biz birlikdə yaradırıq».
Əslində, Vaqif Mustafazadə
də bu gün bizimlədir. Onun ömrü caza maraq göstərən
hər gənc ifaçıda, onu heç zaman unutmayan
dostlarında, bu gün də qəlbimizin tellərini ehtizaza gətirən
yadigar ifalarında, cazı Vaqifin təfsirində duyub anlayaraq
sevən musiqisevərlərdə davam edir. Biz Vaqifsiz keçən
otuz ildə Vaqiflə olmuşuq, bundan sonra da onunla
qalacağıq. Sevdiyimiz bəstəkarların,
ifaçıların sırasında onun adını çəkəcəyik,
yorulmadan dinləyəcəyik.
Gülcahan MİRMƏMMƏD
Mədəniyyət.- 2010.- 12 mart.- S. 6.