Ənənəvi Novruz yeni
kontekstdə
Hər kəsin bu və ya digər dərəcədə
məlumatlı olduğu mövzu ətrafında ilk dəfə
olaraq mütəxəssislərin, mədəniyyət
yazarlarının iştirakı ilə müzakirə
aparıldı
Xalq arasında Novruz bayramı qədər həmrəylik
ideyası yayan ikinci bir bayram yoxdur. Mədəniyyət
Yazarları Klubunun keçirdiyi dəyirmi masanın yekun rəyi
belə oldu.
Novruz - Yeni
gün deməkdir. Yeni gündə təməl qoymaq, yeni
işə başlamaq, yeni ideyaları həyata keçirmək
uğurlu alınar, deyərlər. “Mədəniyyət” qəzeti
də bu inancdan bəhrələnərək Yeni gün ərəfəsində
yeni layihələrindən birini gerçəkləşdirdi.
Mədəniyyətimizin ən müxtəlif sahələrini
bu sahəyə məsul şəxs və onun bilicilərinin,
eləcə də mədəniyyəti qələm məhsuluna
çevirib, xalqın müzakirəsinə çıxaran
yazarların cəmləşəcəyi Mədəniyyət
Yazarları Klubunun ilk müzakirəsinə məhz bu
mövzunu - Novruzu çıxardı. Hər kəsin bu və
ya digər dərəcədə məlumatlı olduğu
mövzu ətrafında ilk dəfə olaraq mütəxəssislərin,
mədəniyyət yazarlarının iştirakı ilə
müzakirə aparıldı. Novruz bayramı ətrafında
bildiyimiz və bilmədiyimiz bir sıra maraqlı məqamlara
aydınlıq gətirildi.
Dəyirmi masanı “Mədəniyyət”
qəzetinin Baş redaktoru İntiqam Hümbətov açaraq
iştirakçıları salamladı, redaksiyanın əməkdaşları
adından xalqımızı Novruz bayramı münasibətilə
təbrik etdi.
Redaksiyanın təşəbbüsü
ilə mədəniyyət sahəsində yazarların daha
sıx əməkdaşlıq etməsi, davamlı olaraq fikir
mübadiləsi aparması üçün təsis edilən
Mədəniyyət Yazarları Klubunun ilk
toplantısının xalqımızın əziz bayramı ərəfəsində
baş tutmasından məmnunluq ifadə etdi: «Layihənin məqsədi
ölkəmizin mədəni həyatında baş verən ən
mühüm hadisələri mədəniyyət sahəsində
çalışan jurnalistlərin, mütəxəssislərin,
ekspertlərin, eyni zamanda rəsmi qurumların nümayəndələrinin
iştirakı ilə müzakirəsini keçirməkdir. Qərara
gəldik ki, ilk mövzumuzu xalqımızın sevimli
bayramı olan Novruza həsr edək.
Hamımıza məlumdur ki,
Novruz bayramı 2009-cu ildə müvafiq dövlət
qurumlarının birgə səyi ilə YUNESKO-nun Qeyri-Maddi Mədəni
İrs siyahısına daxil edilib. Bu yaxınlarda isə
daha bir xoş hadisə baş verdi. Belə ki, BMT Baş Məclisi
tərəfindən martın 21-nin Beynəlxalq Novruz
Günü kimi qeyd olunmasına dair qərar qəbul edildi. Bu
mövzuda daha ətraflı fikirlər eşitmək
üçün sözü qonaqlarımıza verirəm”.
Fikrət Babayev,
Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin Mədəniyyət
siyasəti şöbəsinin müdiri:
- Bizim doğma qəzetimizdə
belə bir mövzuda söhbət etmək çox xoşdur. Belə
hesab edirəm ki, əlamətdar bayramlarımıza, tarixi
günlərə, eyni zamanda mədəniyyət sahəsindəki
mövcud problemlərə həsr olunmuş dəyirmi
masaların keçirilməsinə ehtiyac var. Çünki mədəniyyət
sahəsində həllini gözləyən problemlərin diqqətə
çatdırılmasında mətbuatın da öz rolu var.
Güman edirəm ki, mədəniyyətimizin ayrı-ayrı
sahələri - kitabxanalar, muzeylər, teatrlar, kino sahəsi
üzrə yüksək ixtisaslı mütəxəssislər,
müstəqil ekspertlər bu müzakirələrə cəlb
olunsa, bu sahələr də diqqətdən kənarda
qalmayacaq. “Mədəniyyət” qəzetinin səhifələrində
mədəniyyət müəssisələrinin vəziyyəti,
problemləri, uğurları ilə bağlı müxtəlif
materialların dərci ilə yanaşı, müxtəlif
mövzularda dəyirmi masalara da yer ayrılması təqdirəlayiq
haldır.
Bugünkü müzakirəmizdəki
Novruz bayramı mövzusuna gəlincə, ilk olaraq qeyd edim ki,
2009-cu ildə YUNESKO tərəfindən Novruz bayramı
qeyri-maddi mədəni irs siyahısına qəbul edildi. Tehranda
həmin sənədin hazırlanmasında iştirak edən
ekspertlərdən biri də mən idim. Məlumat
üçün bildirim ki, bu bayramın qeyri-maddi mədəni
irs siyahısına daxil edilməsi məsələsi hələ
2002-ci ildə İran tərəfindən irəli
sürülmüşdür. Lakin YUNESKO haqlı olaraq bu sənədi
geri qaytararaq bildirmişdir ki, Novruz bayramı yalnız
İrana məxsus deyil. Bu bayram Azərbaycan, Türkiyə,
İran, Əfqanıstan və Pakistanla yanaşı, beş
Orta Asiya respublikasında dövlət səviyyəsində
qeyd edilir. Eyni zamanda milyonlarla insan Çində və
Hindistanda bu bayramı öz bayramı kimi keçirir.
YUNESKO-nun bu bayramı çoxmillətli bir layihə kimi
qeyri-maddi mədəni irs siyahısına salması doğru
addımdır. Sevindirici haldır ki, Azərbaycan hökumətinin
təşəbbüsü ilə Novruz bayramı beynəlxalq
bayram statusu aldı.
Həmidə Rüstəmova,
“Mədəniyyət” qəzetinin Baş redaktor
müavini:
- Fikrət müəllim,
Novruzun beynəlxalq miqyasda tanıdılması, mədəni-mənəvi
dəyərlərin qorunması istiqamətində iş aparan
beynəlxalq təşkilatlarda müzakirəsi işi davam
etdirilməkdədir. Bildiyimə görə, bu ayın
sonlarında YUNESKO-nun Baş qərargahında Novruz
bayramının təqdimat mərasimi keçiriləcək.
Təqdimatın məqsədi və arealı barədə
fikirlərinizi bölüşmənizi istərdik.
Fikrət Babayev:
- Doğrudur, Novruz
bayramının YUNESKO-nun Qeyri-Maddi Mədəni İrs
siyahısına daxil edilməsi ilə əlaqədar, mart
ayının sonlarında YUNESKO-nun Baş qərargahında təqdimat
mərasimi olacaq. Bu tədbir TÜRKSOY-un təşəbbüsü
ilə keçirilir. Azərbaycan təqdimat mərasimində
çox fəal iştirak edəcək. Burada fotosərgi təşkil
olunacaq, Azərbaycan şirniyyatlarının təqdimatını
keçirəcəyik, rəqs və qədim alətlər
ansamblları da bu mərasimdə çıxış edəcək.
Eyni zamanda Novruz bayramı ilə bağlı atributlar
nümayiş olunacaq. Əminəm ki, YUNESKO-nun baş şəhərində
- Parisdə Novruz bayramı ilə bağlı bu tədbir
xüsusi maraq doğuracaq.
Bəhlul Abdulla,
Filologiya elmləri doktoru, professor:
- Novruz bayramına həsr
olunmuş dəyirmi masa təşəbbüsünü bəyənirəm.
Çünki bu bayramımız haqqında nə qədər
danışsaq, onu ictimaiyyətə düzgün istiqamətdə
çatdırsaq, yaxşı iş görmüş
olarıq. Fikrət müəllimin qeyd etdiyi kimi, Novruz
bayramı YUNESKO-nun Qeyri-Maddi Mədəni İrs
siyahısına daxil edildi. Bu uğurun əldə
olunmasında Azərbaycan dövlətinin xüsusi rolu var.
“Novruz bayramı ensiklopediyası” kitabı latın
qrafikası ilə çap olunan əsərlər
sıyahısına salınıb. Bu kitabı
hazırlamağımızın özü Novruz bayramına nə
qədər bağlı olduğumuzu bir daha nəzərə
çatdırır.
Bu yerdə məni uzun
müddətdir narahat edən bir məqama da toxunmaq istərdim.
Bu, əslində mətbuatımızda,
televiziyalarımızda Novruzla bağlı
qarmaqarışıq, uydurma söhbətlərlə
bağlı gileyimdir.
Əzizlərim, birmənalı
şəkildə bilməliyik ki, Novruz bayramının qanuni
tarixi, məqamı var. Belə ki, Günəşin Cənub
yarımkürəsindən Şimal yarımkürəsinə
keçməsiylə gecə-gündüz bərabərliyi
yaranır. Böyük şairlərimiz, sənətkarlarımız
bunu bir neçə gözəl ədəbi nümunələri
ilə ifadə ediblər. Heç olmasa, bunlara istinad edək.
Məsələn, Abbas Səhət deyir ki:
O gün ki, fəsli yaz olur,
Gecə-gündüz taraz olur.
Füzulidə də belədir,
Nizamidə də. Bu bayramın tarixi bilavasitə təbiət
dəyişmələri ilə bağlıdır. Bəzən
bayramı Cəmşidin, Zərdüştün adı ilə
bağlayır, İslam dini ilə əlaqələndirirlər.
Sadəcə, atributlarına görə bu bayramı Zərdüştlə,
“Avesta” ilə əlaqələndirmək və ya İslam dini
ilə bağlamaq qətiyyən yolverilməzdir.
Üç oğru, dörd doğru
Söhbətin bu məqamında
xalq arasında müxtəlif ritualları ilə xarakterizə
olunan çərşənbələr ətrafında da ciddi
müzakirə aparıldı.
Bəhlul Abdulla:
- Bir məsələni də
qeyd etmək istərdim. Azərbaycanda Novruz bayramı
Böyük çillədən başlayır, fevralın
10-da Xıdır Nəbi mərasimi keçirilir, sonra gəlir
Boz ay. Boz ayda dörd çillə var. Məhərrəm
müəllim yaxşı bilir ki, bizim türk rəqəm
sistemində təklik var, cütlük yoxdur.
Əslində çərşənbələrin
7 sayı var və müxtəlif bölgələrdə
müxtəlif cür adlandırırlar. Məsələn,
Naxçıvan bölgəsində çərşənbələrə
«buğ» deyərlər. Deyərlər, üçü
oğru, dördü doğru. Biz dediyimiz dörd çərşənbə
doğru buğdur.
Televiziya kanallarının
birində Hava çərşənbəsi keçirilir,
başqa birində Su çərşənbəsi. Əgər
havaya buğ gəlmirsə, torpağın canındakı buz
isinməyəcək. Soyuqdursa, çaylarımızın buzu
sınmayacaq. Birinci Su çərşənbəsini
keçiririk, hava hələ qızmayıbdır, yeri necə
şumlamaq olar? Hava isti olur ki, əkinçi də tarlaya
çıxır.
Niyə məhz çərşənbə
axşamı?
Bəhlul Abdulla:
- Çox müşahidələrdən
sonra bir məsələni açmışam: çərşənbələr
niyə məhz həftənin ikinci günü keçirilir?
Deyirlər, ağır gündür, mən də razıyam,
ağır gündür. Bəs ağırlığın səbəbi
nədir? Bizim ayımız hicri-qəməri təqvimiylə
28 gündür. 28 günün hər yeddi gününə
biz cəmlələr deyərik. Boz ayın 4 çərşənbəsi
var ki, həmin günlər Ayın forması dəyişir.
Aypara Ayın ucları bir dəfə yerə tərəf olur,
bir dəfə əksinə istiqamətlənir. Hər yeddi
gündən bir Ay öz şəklini dəyişir. Buna faza
deyirlər elmi dildə. Ay öz fazalarını dəyişir.
Bu fazalarla Ay dəyişəndə deyirlər ki, ay həddən
ziyadə ağrı çəkir. Məhz bu günlər
şadlıq eləmək, süfrə bəzəmək, od
yandırmaq Ayın ağrılarını sovuşdurmaq məqsədi
güdür. O yeddi çərşənbə gəlib
düşür ikinci günə. Çərşənbələrin
məhz o gündə qeyd edilməsi bir astroloji təqvimlə
bağlıdır. Başqa bir cəhət axtarmaq lazım
deyil.
Bizim belə dəyirmi masalar
keçirməyə ehtiyacımız var. Müzakirələr
aparaq, hər kəs öz fikrini desin və birlikdə ortaq məxrəcə
gələk.
Yeni, işıqlı həyat
Məhərrəm Qasımlı,
Filologiya elmləri doktoru, professor:
- Mən əvvəlcə “Mədəniyyət”
qəzetinin “Mədəniyyət Yazarları Klubu” layihəsini
alqışlayıram. Çox lazımlı bir məsələdi.
Novruz bayramı ilə
bağlı onu deyim ki, Bəhlul müəllim bu məsələlərin
həm tarixi kontekstini, həm də etnoqrafik mahiyyətini çox
düzgün açıqladı. Novruz bayramı Şimal
yarımkürəsində yaşayan xalqların hamısı
üçün səciyyəvi olan tipoloji bir hadisədir. Bu
xalqların əksəriyyəti yaz növbələşməsinə
mərasimlərlə münasibət bildirir. Bir az öncə
Çində yaz bayramı olub, indi bizdə olur. Bir az sonra
slavyanlarda da olacaq. Onların “paskaliya” (pasxa) dediyi bayram mahiyyət
etibarı ilə yeni günün qurulması anlamını
ifadə edir. Hərçənd ki, orda İsa
çarmıxdan azad edilir. Sıxıntıdan qurtulmaq,
rahatlığa, yeni həyata başlama anlamı verir. Əlamətləri
də şirniyyatdır, yumurta boyamaqdır və s. çox bənzər
şeylərdir. Coğrafi şəraitə uyğun olaraq
müəyyən vaxt dəyişikliyi var.
Təranə Məhərrəmova,
“Kaspi” qəzetinin mədəniyyət yazarı:
- Məhərrəm müəllim,
Novruz bayramının əsas mahiyyəti nədən ibarətdir?
Məhərrəm Qasımlı:
- Bu bayramın əsas mahiyyəti
mərasimlər vasitəsilə təbiətə təsir etmək,
onu yumşaltmaq, mülayimləşdirmək, qışı,
qara günü, çətinliyi, çilləni,
ağrı-acını geridə buraxıb, yeni həyata,
işıqlı həyata, bol-bərəkət, bəhrə
verəcək həyata başlamaq, Novruzun bütün fəlsəfəsi,
mahiyyəti bundan ibarətdir. Bunun üçün
yandırılan tonqal da qaranlığı qovub
uzaqlaşdırır. Qaranlıq şər ruhların təmsil
olunduğu yerdir, qış da şər ruhlarla
bağlıdır. Qışı qovub uzaqlaşdırır,
günəşi çağırır, səməni
yaşıllığı çağırır, qırmizi
boyanmış yumurta günəşi çağırır.
Bütün bunlarla həm də insan oğlu demək istəyir
ki, qışın mənə gücü çatmadı. Yenə
də ruzim ortadadır, qışı uzaqlaşdırıram
və yeni günümə uğurla başlayıram. Mahiyyət
bundan ibarətdir.
Bəhlul müəllimin
dediyi bir məsələ də çox mühüm məsələdir.
Bir çox xalqlardan fərqli olaraq bizim xalqda bu bayram
böyük bir təqvim kompleksidir. Dekabrın 22-dən
Böyük çillənin girməsi, sonra Kiçik
çillənin girməsi, fevralın birinci
ongünlüyündə Xıdır Nəbinin qeyd
olunması, sonra yalançı - oğru çərşənbələrin
başlanması, Boz ayın gəlişi, Boz ayın tərkibində
doğru çərşənbələrin keçirilməsi.
Görürsünüzmü, bir-birini növbələyən
böyük bir təqvim kompleksi var bu bayramda. Hamısı da
sıx şəkildə bir-biri ilə əlaqəlidir.
Çərşənbələr
niyə məhz həftənin ikinci günü keçirilir?
İkinci günün seçilməsi təsadüfi deyil.
İkinci gün ağır gündür. Buna Anadoluda salı
gün deyirlər. Bir məsəl də var: Salı gün
sallanar. Yəni bir iş görmək istəsən uzanar gedər,
başa gətirə bilməzsən. İkinci günün
uğursuz olduğuna inanılmışdır. Bizim Azərbaycanda
da həmin gün ev binəsi qoymazlar, bu günə toy
salmazlar. Yəni belə inanclar var. Çillədən
çıxmaq üçün tədricən, mərhələli
şəkildə bu çərşənbələr boyu mərasimlər
keçirilir, xüsusi ilə ocaqla bağlı mərasimlər...
Ocağın təmizləyici, şəfaverici gücünə
inanılaraq çillədən çıxılır.
Çillə qış anlayışını verir.
Mən düşünürəm
ki, bizdə sıx-sıx şəkildə çərşənbənin
müqəddəs bir gün olması təbliğatı
gedir. Bizim mədəniyyətimiz üçün həmin
gün müqəddəs ola bilməz. Bu günü çiləmizi,
ağrı-acımızı tökmək üçün
seçmişiksə, bunun müqəddəslik anlamında təbliği
qəti şəkildə doğru deyil.
Bayramın keçirilməsində
də bir məsələyə toxunmaq istəyirəm. Ana
qaynaq olaraq bu bayramı türk mədəniyyəti ilə
bağlayırıq. Amma sonrakı dönəmlərdə atəşpərəstlərin
də təsiri var. Səməninin adı “Avesta”da keçir,
İslam dininin də təsiri var. Bunları danmaq olmaz. Təkcə
alt qatda sırf təbiətlə, təbiətin
oyanışı ilə bağlı bir bayramdır.
Təranə Məmmədova:
- Novruz bayramının mahiyyətində
həm də xalqın birliyi dayanır. İstərdim mütəxəssislərimiz
bu məsələyə də münasibətlərini
bildirsinlər.
Məhərrəm Qasımlı:
- Bütün
bayramlarımız mahiyyət etibarı ilə birləşdirici,
bütünləşdirici xüsusiyyətə malikdir. Bayram
nədir? Bayram hamının ortaq dəyərlər ətrafında
yığışmasıdır. Ortaq dəyərlərin ətrafında
yığışdıqca millət, dövlət olaraq
bütövləşə bilirsən. Tamamilə doğrudur.
Mən düşünürəm ki, Novruz bayramının fəlsəfəsi
həm də ondan ibarətdir.
Bəhlul Abdulla:
- Bəli, bu bayram
bütün xalqı birləşdirən bir bayramdır.
Yadımdadır, biz uşaq olanda kənddə kimin
dünyasını dəyişəni vardısa, bayramlar
onların həyətlərində tonqal yandırır,
onları yasdan çıxarıb hamılıqla bayram edərdik.
Bəs birlik, xalqın həmrəyliyi nəyə deyirik? Bu
bayram təbliğ edir ki, küsülü olmamalıyıq,
kin-küdurət saxlamamalıyıq,
barışmalıyıq. Novruz bayramı qədər estetik
zövq verən, xalq arasında həmrəylik ideyaları
yayan ikinci belə bayram yoxdur.
Məhərrəm Qasımlı:
- Belə bir bayatı da var:
Orda axan arxdımı,
Üzündə duvaqdımı?
Novruz gəlib yetişdi,
Ayrı duran vaxtdımı?
İntiqam Hümbətov:
- Fikrət müəllim, Siz
Novruzun qeyri maddi-mədəni irs siyahısına
salınması ilə bağlı sənədlərin
hazırlanmasında yaxından iştirak etmisiniz. Bu
bayramın müxtəlif ölkələrdə oxşar və
fərqli cəhətləri barədə nə deyərdiniz?
Fikrət Babayev:
- Novruz bayramını
çoxmillətli bir layihə kimi təqdim etdiyimizdən,
yalnız bütün xalqlara xas olan müştərək cəhətləri
saxladıq. Şirniyyatlar bizdə də var, Novruz
bayramının atributları eynidir. Demək istəyirəm
ki, sənədlər hazırlanarkən fərqli cəhətləri
qırağa qoyub, Novruz bayramının bizi birləşdirən,
xarakterizə edən ortaq, müştərək dəyərlərini
saxladıq.
10 dəqiqəlik film
hazırlanmalıydı və bu on dəqiqənin içində
Novruz bayramını dövlət səviyyəsində qeyd edən
bütün xalqlar barədə məlumatlar verilməliydi.
Film hazırlandı və o qədər oxşar cəhətlər
üzə çıxdı ki, elə bil film təkcə
bizim bayrammış.
Bəhlul Abdulla:
- Fikrət müəllim
bütün bunları gözəl qeyd etdi. Dedi ki, əgər
10 ölkə bu bayramı qeyd eləyirsə, sən bunu fərdiləşdirə
bilməzsən. TÜRKSOY-un əsas məqsədi ortaq dəyərlərimizi
üzə çıxarmaqdır. Yəni hər kəsin burda
payı var. Qoy bütün dünya türk xalqlarının
birliyini görsün.
İntiqam Hümbətov:
- Qəzetimizdə “Novruz
turizm məhsulu kimi” adlı yazı da dərc olunmuşdu.
Hazırda bu bayrama turistlərin cəlb olunması, xüsusi
turların təşkil edilməsi istiqamətində də
işlər gedir.
Məhərrəm Qasımlı:
- Bu il Novruz bayramı Milli
parkda keçiriləcək. Hədsiz çox qonaq gəlir, ən
çox da iranlılar. 15 il bundan əvvəl keçirilən
Novruz bayramına bu qədər başqa ölkələrdən
qonaqlar gəlirdimi? 15 il bundan sonra isə indikindən 15 dəfə
çox adam gələcək. Növbəti illərdə
qonaq axını çoxalacaq və Mədəniyyət və
Turizm Nazirliyi bu istiqamətdə daha böyük işlər
görəcək.
Görüşün sonunda
“Mədəniyyət” qəzetinin Baş redaktoru İntiqam
Hümbətov qonaqlara öz təşəkkürünü
bildirdi və bayramlarını təbrik etdi.
Mədəniyyət
Yazarları Klubunun ilk müzakirəsi əziz
bayramımıza həsr olundu. Növbəti mədəniyyət
hadisələrinin müzakirəsini yalnız “Mədəniyyət”
qəzetində gözləyin.
Söhbəti qələmə aldı: Təranə Məmmədova
Mədəniyyət.- 2010.- 19 mart.- S. 12-13.