Sınaqlarla dolu həyat yolu
Hənifə Məlikova - bu dəyanətli xanım millətimizin yolunda əsl fədakarlıq göstərib. Tanrı onu xalqına, millətinə işıqlı
sabah, maarifçilik ziyası bəxş etmək üçün yaratmışdı.
1856-cı il mayın
5-də Şimali Qafqazda,
Nalçikdə doğulan
Hənifə xanım
Tiflisdə Müqəddəs
Nina qız məktəbində
təhsil alıb. Onun adı Azərbaycan
xalqının ilk maarifçi qadınlarından
biri kimi tarixə düşüb.
Həyatı əziyyət,
sınaqlar, hətta bəzən təqiblərlə
dolu olsa da, mübarizəsindən
yorulmayan Hənifə
xanım deyirdi: "Həyatımın məqsədi
- avam kütlənin, xüsusən də qadınların hüquqları
və istismara qarşı mübarizədə
türk qadınlarının
mədəni səviyyəsini
qaldırmaq olmuş və olacaqdır. Xoşbəxtəm ki, türk qadınının
əsarətdən qurtarması
üçün bütün
üfüqlərin açıldığı
dövrə kimi yaşamışam".
Məsləkdaşlar
1872-ci ildə
Tiflisdə Müqəddəs
Nina məktəbini bitirən
qızların siyahısı
“Qafqaz” qəzetində
dərc olunur. Məktəbi bitirən qızlar içərisində
Hənifə xanım
Abayevanın da adı vardı. Çoxdan bəri ziyalı bir qadınla ailə qurmaq istəyən Həsən bəy Zərdabi siyahını görüncə təhsilli
müsəlman qızı
ilə tanış olmaq üçün dərhal Tiflisə yollanır. Həsən bəy Hənifə xanımla tanışlıqdan
sonra onunla həmfikir olduğunu anlayır. Evlənmək qərarı hər iki gəncin ürəyincə olur.
Həsən bəy Zərdabinin kürəkəni
Əlimərdan bəy
Topçubaşov sonralar
bu izdivac barədə yazırdı:
"Həsən bəyin
həyatında bir vacib məsələ ona qarşı hücumları daha da gücləndirirdi: bu, onun evlənməsi
idi. Tale gənc, təhsilli dağlı qız Hənifə xanım Abayevanı həyat yolunda onunla rastlaşdırdı... Bu
izdivac müsəlmanlar
arasında söz-söhbət
doğurmuşdur. Unutmaq
lazım deyildir ki, Bakı o
vaxt Zaqafqaziyanın müsəlman mərkəzləri
içərisində ata-baba
ənənələrinə daha çox sadiq idi. Amma
bütun adətlərin
əksinə olaraq Həsən bəy özü elçi düşdü. Məktəbə
molla gətirdi və burada kəbin kəsildi. Beləliklə, gənc Hənifə xanım Məlikova-Zərdabi sevimli
Balkar dağlarının
qoynundan Xəzər dənizi sahillərinə
gəldi. Burada onu tale yoldaşı
ilə birgə iş və şöhrət gözləyirdi..."
Hənifə xanım Həsən bəy Zərdabiyə təkcə həyat yoldaşı
yox,
həm də
mübarizə yoldaşı
oldu.
Uşaqların hamisi
Həsən bəy Zərdabda yaşadıqları
dövrdə, 1880-ci ildən
başlayaraq Hənifə
xanımla birlikdə öz evlərində pulsuz məktəb açdı. Onlar təqib və təzyiqlərə baxmayaraq,
heç bir təmənna ummadan uşaqlara savad öyrədirdilər. Bu kiçik pansionu saxlamaq çox çətin idi. Çünki «Müsəlman
şagirdlərinə yardım
cəmiyyəti»nin üzvləri Həsən
bəyə kömək
barədə söz vermələrinə baxmayaraq
yavaş-yavaş geriyə
çəkilirdilər. Həsən
bəy məhkəmə
ilə onlardan üzvlük haqlarını
tələb edirdi. Bununla belə 1876-cı ildə cəmiyyətin üzvlərinin sayı beş nəfərə endi.
Çadrasız müsəlman
qadını
Bakıda çadrasız
gənc müsəlman
qadının görünməsi
xəbəri ildırım
sürətilə şəhərə
yayılır. Bu
qadının Bakıya
özü ilə gətirdiyi maarifçilik
işığının gücü
ilə ziyalı xanımlarımızın sayı
durmadan artır. Zadəgan ailəsində böyüyən, ömründə
heç bir çətinliklə qarşılaşmayan
Hənifə xanımın
ağır təzyiqlər
mühitinə düşməsi
çətin olsa da, özünə və Həsən bəyə qarşı qəddar hücumlar onu zərrə qədər çaşdıra
bilmir. Elə bil o, fədakarlığa
əvvəldən hazır
imiş. Bədxahları
yaxşı bilirdilər
ki, Hənifə xanımın öz mənzilindəki kiçik
pansionunda tərbiyə
etdiyi, təhsil verdiyi, yetişdirib ərsəyə çatdırmaq
istədiyi uşaqların
hər biri gələcəyin, özü
də lap yaxın gələcəyin
maarif işığını
yandıracaqlar.
Həsən bəyin
kiçik qızı
Qəribsoltan xanım
Məlikova xatirələrində
yazırdı: "...Evimizdə
10 uşaq qalırdı.
Anam onları məktəbə hazırlayırdı.
...Bu uşaqların biri Qubadan gəlmişdi.
O, oxumaq istədiyini qətiyyətlə atama bildirmişdi. Atam onu zarafatla Azərbaycanın
Lomonosovu adlandırırdı.
Seyidov familiyalı bu uşaq sonra
ali hüquqşünas
təhsili aldı. Atam bu uşaqlara
çox qayğı və diqqət göstərirdi. Uşaqlar
onun ümid və iftixarı idi..."
Gənc azərbaycanlı
ziyalıların yetişməsindən
imperiya hakimiyyəti, çar rejimi də narahat idi. Təsadüfi deyildi ki, dövlət
orqanları Həsən
bəyin xeyriyyə cəmiyyəti yaratmaq icazəsini illərcə gecikdirmişdi. Hənifə
xanım yazırdı:
"Cəmiyyətin təşkilinə
icazəni almaq çox çətin idi. Dövlət müsəlmanların hər
hansı bir təşəbbüsünə mane olurdu... Hökumət adamlarının
Həsən bəydən
xoşu gəlmirdi, ondan çəkinirdilər,
ehtiyat edirdilər”.
Hənifə xanım
öz mənzilində
uşaqlara dərs deməklə bahəm, oba-oba, ev-ev gəzib qadınlara biçib-tikmək, yazıb-oxumaq
öyrədir, rus dilindən nağıllar tərcümə edib danışır, mənzil-mənzil
dolaşıb uşaqları
peyvənd edir, ayrı-ayrı obalarda qadın məsləhətxanaları
təşkil edirdi. O,
Zərdab camaatından
132 nəfəri ömürlük
kor olmaqdan xilas etmişdi.
Hənifə xanım
1875-1877-ci illərdə Həsən
bəylə birlikdə
“Əkinçi” qəzetinin
nəşrində yaxından
iştirak edərək
çox əziyyətlərə
qatlaşır.
Mənəvi ana
Həsən bəyin
ən böyük arzularından biri də Bakıda müsəlman qız məktəbinin açılması
idi. Böyük
xeyriyyəçi Hacı
Zeynalabdin Tağıyevin
sərmayəsi ilə
qız məktəbinin
binasının tikilib
başa çatması
Həsən bəyin illərlə ürəyində
gəzdirdiyi arzusunu reallaşdırır. Ancaq
bu məktəbdə müdirə kimi işləməyə savadlı
müsəlman qadın
tapılmırdı. İçərişəhərdə
Axund Abuturab ağa iki qızını
bu məktəbə yazdırdığına görə
onu namaz üstə öldürmüşdülər.
Belə bir mühitdə Hənifə
xanım heç nədən qorxmadan qız məktəbində
müdirə işləməyə
razı olur. O, burada oxuyan qızların
mənəvi anasına
çevrilir. Müsəlman
qızlar məktəbi
sözün əsl mənasında istedadlı
qadınların ocağına
çevrilir.
1908-ci ildə
Hənifə xanımın
təşəbbüsü ilə Bakıda "Nicat" cəmiyyətinin
bir şöbəsi olaraq "Bakı xanımlarının ilk təşkilatı"
yaradılır. Bakı
milyonçularından Murtuza
Muxtarovun həyat yoldaşı Liza Tuqanovanın sədrlik etdiyi təşkilat tezliklə böyüyüb
Bakı Müsəlman
Qadınlarının Xeyriyyə
Cəmiyyətinə çevrilir.
Hənifə xanım
bir neçə il ilk müsəlman
qız məktəbinin
və rus-türk (Azərbaycan) qız məktəbinin müdiri vəzifəsində çalışır.
Azərbaycanın sovetləşməsindən
sonra, 1920-1926-cı illərdə
Hənifə xanım
Azərbaycan Xalq Maarif Komissarlığında
məsul vəzifədə
işləyir.
Hənifə xanım Məlikova 1929-cu ildə Bakıda vəfat edib. Əvvəlcə şəhər qəbiristanlığında
dəfn edilən Hənifə xanımın
cəsədi sonralar həyat yoldaşı Həsən bəy Zərdabinin məzarının
yanına köçürülüb.
Ruhən və cismən bir-birinə və xalqına bağlı olan bu maarifpərvər insanlardan xalqımıza heç zaman pozulmayacaq maarifçilik ənənələri və
xoş əməllər
yadigar qalıb.
Təranə Sərdarqızı
Mədəniyyət.- 2010.- 5 may.- S. 14.