Məmməd Səid Ordubadinin publisistikası
Tarixi romanlar müəllifinin ədəbiyyat və incəsənət
məsələlərinə həsr olunmuş məqalələri
bu gün də aktuallığını saxlayır
Görkəmli yazıçı Məmməd Səid
Ordubadi (1872-1950) Azərbaycan ədəbiyyatında tarixi roman
janrının banisi sayılır. "Dumanlı Təbriz",
"Qılınc və qələm",
"Döyüşən şəhər", "Gizli
Bakı" romanlarının müəllifi, eyni zamanda, məhsuldar
publisist kimi fəaliyyət göstərib. Qeyd edək ki,
Ordubadinin məqalələri indiyədək toplu halında
çap olunmayıb, onların dəqiq sayı da hələlik
müəyyənləşməyib.
Ordubadi 1903-cü ildən
başlayaraq müxtəlif imzalarla (Məhəmməd Səid,
M.S., M.O., Səid, Hacıağazadə Səid, Şərqli,
Qıraqdanbaxan və s.) “Şərqi-Rus”, “İrşad”, “Tazə
həyat”, “Tuti”, “Məzəli”, “Molla Nəsrəddin”, “Tərəqqi”,
“İttifaq”, “Sadə”, “İqbal”, “Sədayi-həqq” kimi mətbuat
orqanlarında, 1917-ci ildən sonra isə əsasən
“Hümmət” qəzetində publisistik yazılar, felyetonlarla
çıxış edib.
Ordubadinin publisistik fəaliyyəti
Azərbaycanda sovet hakimiyyəti qurulduqdan sonra daha da genişlənib.
Yazıçının məqalələri “Əxbər”,
“Kommunist”, “Maarif işçisi”, “Füqəra
füyuzatı”, “Azərbaycan
xəbərləri”, “Qızıl
qələm”, “Şərq
qadını”, “Yeni fikir”, “Yeni yol”
və başqa qəzet-jurnallarda dərc olunub. Məqalələrin
mövzusu çox rəngarəng və əhatə dairəsi geniş idi. Onların içərisində dünya
hadisələrinə, sosializm
quruculuğuna həsr
olunmuş məqalələr
çox olsa da, böyük qismi ədəbiyyat, incəsənət, mətbuat
və mədəniyyətin
müxtəlif məsələlərinə
həsr olunmuşdu və bu gün
də öz əhəmiyyətini saxlamaqdadır.
Ordubadinin ədəbi-tənqidi
məqalələrində ədəbiyyat
və incəsənətin
ideyalılığı, xəlqiliyi
məsələsi mühüm
yer tutur. Yazıçı ədəbiyyatın ictimai həyatdakı roluna realistcəsinə yanaşaraq, onun xalqın tərəqqisi yolunda bir silah
olduğunu qeyd edirdi. 1920-ci ildə nəşrə başlayan
“Füqəra füyuzatı”
jurnalının təşkilatçılarından
biri Ordubadi idi. Ədəbiyyat və mətbuat problemlərini önə çəkən jurnalda dərc olunan məqalələrin çoxunu
o özü yazırdı.
Ordubadinin ədəbiyyat
və incəsənətin problemlərinə dair fikirləri
onun Böyük Vətən müharibəsi illərində
(1941-1935) yazdığı məqalələrdə də
mühüm yer tutur. “Şərəf
işimiz” (1941) məqaləsində
o, müharibə dövrünün yazıçılar
qarşısında qoyduğu
yeni vəzifələrdən
bəhs edir. 1942-ci ildə yazılmış
“İncəsənət və
müharibə” məqaləsində
isə ədəbiyyat
və incəsənətin
vətənpərvərlik ruhunun təbliğinə, xüsusilə
poeziyanın, şeirin
bu sahədəki önəmli roluna diqqət çəkilir.
Həmin dövrdə Azərbaycan
tarixindən ibrətamiz səhifələrinə,
böyük sərkərdələrə, vətən yolunda
canından keçən xalq qəhrəmanlarına həsr
olunmuş məqalələri xüsusilə maraq doğurur.
Yazıçının
“Qara Məlik” (1941), “Camal” (1941), “Səttarxan” (1942), “Tarix və
qələbə” (1942), “Vaqif bir dövlət adamı kimi”
(1943), “Farsca yazılmış klassik Azərbaycan ədəbiyyatında
azadlıq ideyaları” (1943) kimi məqalələri
böyük təbliğati əhəmiyyətə malik olub,
yüksək vətənpərvərlik hissləri
aşılayırdı. Bu məqalələrində Ordubadi
keçmış tariximizi yada salmaqla qəhrəmanların,
xalq içərisindən çıxmış igidlərin
surətlərini canlandırıb.
Ordubadi məqalələrində
bədii ədəbiyyatda sənətkarlıq məsələlərinə
də geniş yer ayırıb. Bu baxımdan onun dövrün ədəbi proseslərinə, gənc
yazıçı və
şairlərin yaradıcılığına
həsr olunmuş məqalələri diqqəti
cəlb edir. Qocaman ədib ədəbiyyatımızın
inkişafını diqqətlə
izləyərək onun
müvəffəqiyyət və
qüsurlu cəhətlərini
qeyd edir. Şeirdə sənətkarlıq,
orijinallıq, bədiilik,
yığcamlıq, şeir
texnikası haqqında
Ordubadinin maraqlı mülahizələri var.
Yazıçı “Şeirimiz haqqında
bir neçə söz” adlı məqaləsində (1946) yazırdı:
“Ən birincisi şeir və ədəbiyyat oxucularının
mədəni səviyyəsini
öyrənmək və
bu səviyyənin tələblərinə cavab
verə biləcək
əsərlər yazmaqdır...
Buna görə də hər bir şair
hər şeydən əvvəl özünün
ədəbi və bədii səviyyəsi ilə oxucunun səviyyəsi arasında
bir fərq olub-olmamasını öyrənməlidir
və oxucuya görə çox yüksək səviyyəyə
qalxmağa çalışmalıdır”.
Ordubadi şeiri “ali sənət”
adlandırır, onun ictimai vəzifəsini doğru izah edir və
yazırdı ki, şeir adlandırdığımız ali sənət
cəmiyyətin əxlaqını, onun ictimai
düşüncəsini, onun fikir etibarilə nə qədər
tərəqqi etdiyini təyin edən bir amildir. O, poeziyanı
insanların əxlaqına tərbiyəvi təsir göstərən,
onları yüksək və təmiz vicdanlı, xalqına və
millətinə layiq adamlar kimi yetişdirməyə kömək
edən bir vasitə kimi izah edir, bunun əksinə olan
şeirləri isə tənqidə tutur.
Ordubadi sənətkar
üçün elm və biliklərə yiyələnməyin,
geniş məlumata, dərin savada malik olmağın, bəşər
tarixini yaxşı bilməyin əhəmiyyətini də
öz məqalələrində göstərib. Bu barədə o yazır: “Biz son zamanlar
yazılan şeirlərdə
ilham kəlməsini tez-tez təkrar edildiyini görməkdəyik.
Əcəba, şairlərimiz
ilham sözünü
nə mənada tez-tez işlədirlər?!
Əvvəla, bunu bilmək lazımdır ki, fitri qabiliyyət
şeir sənətində
hakim bir rol oynaya bilməz,
çünki insan sövq təbii qanunlarının
şəraiti altında
fəaliyyət göstərən
canlılardan deyildir. İlham deyilən söz, şairin əqlindən, vicdanından,
şəxsi əxlaq və mədəniyyətindən,
onun əxlaqca başqalarından irəlidə
getdiyindən, fikir və düşüncə
etibarilə yüksəkdə
dura bilməsindən,
onun daimi mütaliəsindən, sənət
və iqtidarından doğan bir cavahirdir”.
Ordubadinin məqalələrinin
böyük qismi klassik yazıçılara həsr edilib. O,
klassik yazıçılarımızı dərindən
öyrənməyə və xalqa tanıtmağa
çağırırdı.
Ordubadi müasirləri
olan ədəbiyyat və incəsənət xadimləri barəsində
də bir çox qiymətli məqalələr yazıb. Onun Üzeyir Hacıbəyli, Cəfər
Cabbarlı, Cəlil Məmmədquluzadə haqqında
xatirə-məqalələri xüsusilə qiymətlidir.
Bu məqalələrdə
ədəbiyyat və
incəsənət tariximiz
üçün əhəmiyyətli
məsələlər, həmin
sənətkarların yaradıcılığını
öyrənmək, tədqiq
etmək nöqteyi-nəzərindən
qiymətli fikirlər
var.
Ədəbiyyat
tariximizi, onun ayrı-ayrı nümayəndələrini,
xalqımızın keçdiyi şanlı tarixi yolu öyrənməkdə
Ordubadinin məqalələrinin əhəmiyyəti
böyükdür. Ordubadi doğma xalqının maarifi, tərəqqisi
uğrunda çalılşan, bu yolda mübarizə
meydanına atılan sənətkar idi.
Mayın 1-də
böyük yazıçının vəfatından 60 il
ötdü. Onun adı, yaradıcılığı, əsərləri
isə qədirbilən oxucuların qəlbində, xalqın
xatirəsində yaşayır.
Laçın Mehdiyeva,
Məmməd Səid Ordubadinin
xatirə muzeyinin əməkdaşı
Mədəniyyət.- 2010.- 5 may.- S. 13.