Adil bir rejissor vardı...
SSRİ Xalq artisti Adil İsgəndərovun 100
yaşı tamam olur
Adil İsgəndərov Azərbaycan teatr və kino
tarixində elə bir iz qoyub ki, onun barəsində davamlı
olaraq, münasibətsiz-filansız danışmaq, yazmaq
lazımdır. Ən azından ona görə ki, bir zaman Azərbaycan
teatrı hələ 40 yaşı olmamış rejissorun
adı ilə Sovet İttifaqında «İskanderovskiy teatr» kimi
tanınırdı. Adil İsgəndərov Azərbaycan
aktyorluq və rejissorluq sənətinə Allahın verdiyi pay
idi. Onun lap cavan vaxtlarından gördüyü işlər,
quruluş verdiyi tamaşalar mükəmməlliyi ilə
seçilib. «Vaqif» tamaşası bütün Azərbaycanı
yaxşı mənada lərzəyə salanda onun cəmi 28
yaşı vardı! Sanki Adil İsgəndərovun
fantaziyası, istedadı, aktyorla işləmək məharəti,
yaratmaq istəyi özündən əvvəl
doğulmuşdu.
...Səməd Vurğunun
«Vaqif» dramı, illərlə anşlaqla göstərilən
bu səhnə əsəri əslində şairin yazı
masasının üstündə yox, elə teatrda, müəlliflə
quruluşçu rejissorun yaradıcılıq tandemindən
yaranmışdı.
...Adil İsgəndərovun
quruluş verdiyi «Otello» Azərbaycan şekspirianasının ən
möhtəşəm tamaşalarından biri idi.
...Quruluşçu rejissor
kimi imza atdığı «Əhməd haradadır?» filminin
kassa uğurunu hələ də heç bir Azərbaycan filmi
təkrarlamayıb.
... Filmlərdə çəkildiyi
irili-xırdalı rollar, bircə «tanıdım, gülsatan
qız» ifadəsi ilə yadda qalan xəmirisıyıq
Rosselini («Uzaq sahillərdə»), mehriban professor Yunis Quliyev
(«Romeo mənim qonşumdur»), sadəlövhlüyünün
qurbanı olan Kamilov («Qanun naminə»), qonaqpərvər və
şöhrətpərəst Hətəmxan ağa («Dərviş
Parisi partladır»), nəhayət, dövranın gərdişi
ilə barışmağı mənliyinə heç cür
sığışdırmayan klassik Azərbaycan kişisi - Kərbəlayi
İsmayıl («Axırıncı aşırım») kimi zəngin
və rəngarəng obrazlar qalereyası istənilən
aktyorun sənət bioqrafiyasına bəzək olardı.
Bütün bunlar hər sənətsevərin
gördüyü və bildiyi məqamlardır. Amma bu gün
dünyaya gəlişindən tam bir əsr keçən
böyük Adil İsgəndərovun, nəvazişlə Ədil
müəllim çağırılan bu sevimli insanın və
müəllimin ömründə elə xatirələr var ki,
onları bilməklə ustadın şəxsiyyət kimi
gerçək obrazını canlandırmaq
mümkündür. Yeri gəlmişkən, bu yazıda Adil
İsgəndərovun adının iki cür
yazılışı orfoqrafik səhv deyil.
* * *
...İnişil Akademik Milli
Dram Teatrında Adil İsgəndərovun xatirə gecəsi
keçirilirdi. Özü də münasibətsiz-filansız.
Əslində, Adil İsgəndərovu yada salmağa
xüsusi münasibət gərək deyil. Maşallah, tələbələri
üzdə, tamaşaları yaddaşlarda, filmləri də
ekranlarda. O zaman çalışdığım bir televiziya
kanalı üçün həmin xatirə tədbirindən
reportaj hazırlayarkən Ədil müəllimin yetirmələrindən,
sənət taleyinə onunla birgə çalışmaq
düşmüş görkəmli sənətkarlardan
müsahibə aldım. Təbii ki, həmin müsahibələr
tam olaraq həmin reportaja düşmədi. Bu gün şəxsi
arxivimdəki həmin materiallar ovsanaya düşdü.
«Sənin qanını qaraltmasaydım, o cür
oynamazdın»
Uzun dövr ərzində Azərbaycanda
elə bir aktyor olmayıb ki, Adil İsgəndərovun bir
öyüdü onun sənət yoluna işıq salmasın.
Xalq artisti Səyavuş Aslan Ədil müəllimlə «Romeo
mənim qonşumdur» filmində birgə çəkilib, onun «Əhməd
haradadır?» filmində isə ən maraqlı və koloritli
rollardan birini ifa edib.
- Ədil müəllim mənə
dərs deməyib, amma özümü onun tələbəsi
sayıram. Onunla ilk dəfə
qarşılaşmağımızın maraqlı bir
tarixçəsi var. Deyəsən, 60-cı il idi. Mən
televiziya tamaşalarında, səhnələşdirilən
xırda hekayələrdə çıxış edirdim. Həm
də o zaman yazılış yox idi. Tamaşanı birbaşa
efirdə oynayırdıq. Ədil müəllim də
televiziya üçün kiçik hekayələr
yazırdı. Bir dəfə efirdən təxminən iki saat əvvəl
məşq etdiyimiz yerdə dedilər ki, müəllif də
gəlib məşqə baxmaq istəyir. Canıma qorxu
düşdü. Ədil müəllim gəldi, baxdı, bəyənmədi.
Rejissora bir-iki məsləhət verdi, təzədən məşq
elədik. Mən hiss etdim ki, bir az da pis oynadım. Məşq
başa çatanda Ədil müəllim stulun söykənəcəyinə
keçirdiyi pencəyini elə hirslə götürdü ki,
stul yıxıldı. Məni göstərib dedi: «Bu kimdi?
Aktyor tapılmadı ki, bu oğlana rol vermisiz?!»
Pərt oldum, az qaldı ki,
ağlayım. Rejissora dedim mən oynamıram. O da məni dilə
tutdu ki, yarım saatdan sonra efirə çıxırıq,
oynamalısan. İndi başqa aktyoru hardan tapım? Təsəvvür
edin, qanım qaralıb, pərt olmuşam, əsəbiləşmişəm.
Rolumu necə oynadım, heç bilmədim. Tamaşadan sonra həyətə
çıxanda gördüm ki, Ədil müəllimin
üzü gülür. Məni görən kimi yanına
çağırıb qucaqladı, dedi əla oynadın,
xoşuma gəldi. Bayaqkı sözlər hara, bu fikir hara?
Özümü lap itirdim. Ədil müəllim dedi: «Mən qəsdən
sənin qanını qaraltmasaydım, o cür oynamazdın!
Rejissor səni düzgün başa salmamışdı, bu
obraz acıqlı, əsəbi görünməliydi, sən
isə atılıb-düşürdün».
Mən Ədil müəllimin
necə böyük rejissor, pedaqoq olduğunu ilk dəfə
onda anladım. İkicə kəlmə iradı ilə
aktyordan istədiyini almışdı. Həmin gün sənət
barədə xeyli söhbət elədik. Çox xoşbəxtəm
ki, sonralar Ədil müəllimlə «Romeo mənim
qonşumdur»da çəkildim, məni «Əhməd
haradadır?» filminə dəvət elədi.
«Qadam, Sabunçinskiy ryadom, sadis na poyezd, yezjay v Yerevan»
Aktyor-rejissor, Əməkdar
incəsənət xadimi Əbdül Mahmudovun qismətinə
isə Adil İsgəndərovun tələbəsi olmaq,
sonralar da onun qayğısını hiss etimək
düşüb.
- Moskvada ali ssenari
kurslarında oxuyurdum. O zaman indiki kimi deyildik. Bütün
xalqların nümayəndələrini dost, qardaş bilirdik.
Qonşu millətdən olan bir tələbə
yoldaşım var idi, bir gün yazdığı ssenarini mənə
göstərib dedi ki, görəsən, harada onu çəkərlər?
İnsafən, yaxşı ssenari idi. O zaman Ədil müəllim
kinostudiyanın direktoru idi. Moskvaya da onun xeyir-duası ilə
getmişdim. Demişdi ki, bir işin olsa, mən burdayam. Tələbə
yoldaşıma dedim ki, tətildə gedərik Bakıya,
müəllimim kinostudiyanın direktorudur, kömək edər.
Gəldik Bakıya, getdik
kinostudiyaya. Onları tanış elədim, əhvalatı
danışdım. Vallah, mən Ədil müəllimi
heç vaxt elə görməmişdim. Heç ssenariyə
baxmadı da! Qaşlarını çatıb dedi: «Qadam, Sab unçinskiy
ryadom, sadis na poyezd, yezjay v Yerevan. Tam i snimeş svoy film!»
Oğlan kabinetdən
çıxandan sonra mənə nələr demədi! Sonralar
başa düşdüm ki, o vaxt Ədil müəllim nə
qədər uzaqgörən, düz hərəkət
etmişdi! Sizə bir söz deyim: Moskvanın teatr, kino dairələrində
Adil İsgəndərovun çox böyük hörməti
vardı. Onun adını çəkən kimi insanların
üzünün ifadəsi də dəyişirdi, sənə
münasibəti də. Heyif ki, Adil müəllim tez getdi, o, hələ
Azərbaycan mədəniyyəti üçün çox
işlər görə bilərdi.
«Qorxma, sən öləndə səni də öpəcəyəm»
Bu xatirəni isə mənə
çox əziz olan bir xanım, həmişə fəxrlə
böyük rəfiqəm adlandırdığım rəhmətlik
Barat xanım danışmışdı. Azərbaycan səhnəsinin
ən gözəl aktrisalarından olmuş, teatrda
bütün qızların arzuladığı obrazları
yaratmış Xalq artisti Barat Şəkinskaya onun sənətkarlığını
tərifləyəndə həmişə deyərdi: «Mən
rejissor aktrisasıyam. Məni aktrisa edən Ədil olub. O necə
başa salıb, öyrədib, elə də oynamışam».
Barat xanımın xatirələrindən
tanıdığım Adil İsgəndərov gənclik illərində
Gəncədə teatr həyatının canlanmasından
ötrü əlindən gələni əsirgəməyən,
sənətlə bağlı arzularını gəncəli
teatrsevərlərlə bölüşərkən badamı
gözlərinin işığı birə beş artan,
dodaqlarına təbəssüm qonan cavan oğlandır.
Moskvada Lunaçarski adına Teatr Sənəti İnstitutunda
alacağı dərslər onun fantaziyasını, sənət
zövqünü cilalayacaqdı. Bir də rəhmətlik
Barat xanımın xatirələrindən
tanıdığım Adil İsgəndərov bütün
böyük istedadlar kimi bir qədər qəribəlikləri,
uşaqsayağı sadəlövhlükləri olan bir insan
idi. Barat xanım mənim şəxsən
tanıdığım yeganə insan idi ki, Adil İsgəndərovun
adını Ədil müəllim yox, eləcə, Ədil
kimi çəkirdi. Onları bir-birinə istedadlı
aktrisanın sevimli rejissoru, yaxud istedadlı rejissorun sevimli,
sözəbaxan aktrisası çərçivəsinə
sığışmayan zərif dostluq telləri
bağlayırdı. Bu münasibətin içində zarafat
da var idi, ərk də...
Görənlərin
yadındadı, Barat Şəkinskaya ilə Ələsgər
Ələkbərovun oynadığı «Otello» tamaşası
dünya teatr sənətinin tarixinə yazılası bir
tamaşa olub. Barat xanım belə xatırlayırdı: «Bir
gün Ədil mənə dedi ki, ay Barat, bir səhnə
gözümün qarşısından getmir. Elə bil, nə
vaxtsa görmüşəm. Ələsgər dayanıb səhnədə
uca səslə danışır, bu vaxt sən də
başdan-ayağa ağ geyimdə ikinci mərtəbənin
eyvanında görünürsən. Ələsgər sənə
baxır, bir an susur, sonra da deyir: «Siz mənim göyərçinimi
oyatdınız!» Bax, bu səhnənin xatirinə mütləq
«Otello»nu qoyacağam. İkiniz də oynayacaqsınız!» Dedi
də, elədi də. Tamaşada həmin səhnə eynilə
Ədilin mənə danışdığı kimi quruldu».
Barat xanımın ən
çox sevdiyi sənətdaşlarından biri də görkəmli
aktyor Mirzəağa Əliyev imiş. Teatr aləmində hər
kəsin Mirzəağa qədeş deyə
çağırdığı aktyor vəfat edəndə bu
itki Barat xanımı böyük qardaş itkisi kimi
sırsıdır. Vida mərasimində özünü
saxlaya bilməyib meyitin üzündən öpür. Adil
İsgəndərov isə meyitdən üşürgələnərmiş.
Sonralar bir neçə dəfə Barat xanımdan soruşur
ki, ay Barat, qorxmadın Mirzəağa qədeşin
üzündən öpməyə? Hər dəfə fərqli
və uzun cavabla canını bu sorğudan qurtaran Barat
xanım dəfələrlə təkrarlanan sualdan bezir: «Ədil,
qorxma, sən öləndə də səni o cür öpəcəyəm!».
Bu cavabdan sonra həmin sual bir daha təkrarlanmır. Amma
ömrünə çox əzizlərinin itkisinin
acısını yaşamaq düşmüş Barat xanım
son günlərinədək Adil İsgəndərovun
vaxtsız itkisi ilə barışa bilmirdi. Söhbətimiz
fırlanıb görkəmli rejissorun üstünə gələndə
kövrəlirdi.
* * *
Yaradıcı insanın
xoşbəxtliyi ondadır ki, sənəti, istedadının,
biliyinin bəhrəsi onun özündən sonra da
yaşayır. Bu gün 100 yaşı tamam olan Adil İsgəndərovun
ömrü onun tələbələrində, tələbələrinin
öz tələbələrinə ötürdüyü
aktyorluq məktəbində davam edir. Adil İsgəndərovun
sənəti kinolentlərdə, yaratdığı
ölümsüz obrazlarda yaşayır.
* * *
SSRİ Xalq artisti, Dövlət
mükafatı laureatı Adil İsgəndərovun 100 illik
yubiley tədbirləri bu gündən başlanır. Ölkə
başçısının sərəncamına əsasən,
əsas yubiley təbdiri isə, Ədil müəllimin
ömrünü həsr etdiyi, can qoyduğu Azərbaycan
Dövlət Akademik Milli Dram Teatrının əsaslı təmiri
başa çatandan sonra dövlət səviyyəsində
qeyd ediləcək.
Gülcahan Mirməmməd
Mədəniyyət.- 2010.- 5 may.- S. 12.