Səni deyib gəlmişdik, ustad!
Mirzə Cəlil ədəbiyyatımızda,
milli mədəniyyətimizdə
müstəsna xidmətləri
olmuş Mirzələrin
birincisi deyildi. Ondan əvvəl bu şərəfli adı daşıyan Mirzə Şəfi Vazeh, Mirzə Fətəli Axundov, Mirzə Əbdürrəhim
Talıbov və Mirzə Ələkbər
Sabir vardı. O, sonuncu Mirzəydi ki, millətinin ağır dərdini çəkmək bu dəfə onun payına düşmüşdü.
Köhnə Dağlı
məhəlləsinin dar,
dolanbac yollarını
keçib yazıçının
ev-muzeyinə üz tuturuq. Mirzə Cəlil ömrünün
(1869-1932) 10 ilini bu evin divarları arasında keçirib. Amma bütün həyatı, yaradıcılığı
bu otaqlara cəm olub. O, xalqının fədakar, uzaqgörən, vətəndaş
Mirzəsiydi. Bu adı
ona kiçik hekayələrin böyük
ustadı kimi məşhurlaşmağı, mübariz
bir jurnala əsrin dörddə biri qədər rəhbərlik etməyi qazandırmışdı. Yaradıcılığına
«Çay dəstgahı»
alleqorik əsəri ilə başlamışdı
Mirzə Cəlil. İşiylə bağlı
kəndləri gəzdikcə,
millətinin əzablarını
gördükcə yazırdı
- «Kişmiş oyunu»,
«Danabaş kəndinin
əhvalatları», «Poçt
qutusu»...
1906-cı ildə
«Molla Nəsrəddin»
jurnalı ilə oxucularla görüşən
C.Məmmədquluzadə «Sizi
deyib gəlmişəm»
- dedi. Düz 25 il ətrafda baş verən eybəcərlikləri «Molla
Nəsrəddin»in səhifələrinə
çıxardı. Jurnalın
ilk sayları, hələ
də aktuallığını
itirməyən illüstrasiyalar
muzeyin ən maraqlı eksponatlarındandır.
1909-cu ildə
ədib məşhur
«Ölülər» əsərini
yazdı. Sonralar «Anamın kitabı»nı. Mirzə Cəlilin əsərləri
dünyanın neçə-neçə
dillərinə çevrilib,
oxunub...
“Qələmin
müqəddəs vəzifəsi
xalqın xoşbəxtliyi
yolunda xidmət etməkdir. Bu ola gərək hər bir qələm sahibinin amalı” - deyirdi Mirzə Cəlil.
1920-1921-ci illərdə
ədib Cənubi Azərbaycanda, Təbrizdə
yaşadı. Lakin millətin dərdi orda da ona
dinclik vermədi. «Molla Nəsrəddin» yenə öz işindəydi. Millətin
qanına, canına susayanlara aman vermirdi.
Sovet Azərbaycanına
rəhbərlik edən
N.Nərimanov və Ə.Qarayev teleqram göndərib ədibi geri, Bakıya çağırdılar. Bir
müddət sonra Nərimanov həmin bu mənzilin açarlarını ona təqdim etdi. Bakıdakı ədəbi-jurnalistlik
fəaliyyəti ədibin
həyatının mühüm
mərhələsidir.
Xalq Maarif Komissarlığının əməkdaşı,
«Azərbaycanı öyrənmə
cəmiyyəti»nin, Əlifba Komitəsinin üzvü kimi gördüyü işlər
əvəzsizdir.
Mirzə Cəlil
1926-cı ildə Bakıda
keçirilən I Türkoloji
qurultayın iştirakçısı
olmuşdu. 1928-ci ildə
Moskva Dram Yazıçıları
və Bəstəkarlar
Cəmiyyətinə Azərbaycandan
seçilən ilk üzvlərdən
biri də Cəlil Məmmədquluzadə
idi. O, həm də Azərbaycan Mərkəzi İcraiyyə
Komitəsinin üzvlüyünə
namizəd idi. Bununla yanaşı, yenə yazırdı. «Molla Nəsrəddin» baş verənlərə
biganə deyildi.
Hələ 1930-cu il
idi. Amma Mirzəni artıq 1937-nin qarşıdakı sazağı
üşüdürdü. Ona görə də əlyazmalarının
hamısını qızınmaq
adıyla sobada yandırdı. Dövr amansız idi. Ölümü də onu çox gözlətmədi. 1932-ci ilin
soyuq yanvar günündə yazıçı
elə bu evdə qapının dəstəyini düzəldərkən
əcəl onu yaxaladı.
Mirzə Cəlil
millətinin dağdan
ağır dərdini
tək daşıyırdı.
Ana dilini dillərin hamısından uca tuturdu. Yazıçının
həyat və yaradıcılığının müxtəlif dövrlərini
əhatə edən nümunələrlə tanış
olduqdan sonra onun yazı stolunun yanında ayaq saxladıq. Stolun bir küncündə
yazılmışdı: «Dünyada
hər bir kəs üçün sözdən böyük yadigar yoxdur» - Cəlil Məmmədquluzadə.
Səndən bizə
qalan ən böyük sərvət də elə söz oldu, Mirzə.
Sədaqət Yusifqızı
Mədəniyyət.- 2010.- 5 may.- S. 8.