Sənətkar ömrü: Səid Rüstəmov
Azərbaycan bəstəkarlıq məktəbinin görkəmli
simaları arasında
Səid Rüstəmovun
öz yeri, dəst-xətti var. Onun
musiqi dili anlaşıqlı və yaddaqalandır. Yüksək
xalq sevgisindən yaranan bu musiqi
insanların qəlbinə
yol tapmağa, onların hisslərinə
hakim kəsilməyə
qadirdir. Professional musiqimizin, milli bəstəkarlıq məktəbinin
banisi dahi Üzeyir bəydən dərs alan və onun yolunu,
musiqi irsini layiqincə davam etdirən Səid Rüstəmovun adı musiqi tariximizin səhifələrinə əbədi
yazılıb. O, görkəmli
bəstəkar olmaqla yanaşı, pedaqoq, dirijor, ictimai xadim kimi də
müstəsna xidmətləri
ilə özünə
əbədiyaşarlıq qazanıb.
Səid Əli oğlu Rüstəmov
1907-ci il mayın 12-də indi Ermənistan ərazisi olan tarixi yurdumuzda
- İrəvanda anadan
olub. Erkən yaşından atasını
itirən Səid qardaşlarının himayəsində
böyüyür. 1919-cu ildə
erməni quldur dəstələrinin qırğınlarından
qurtulmaq üçün
ailəsi Gəncəyə,
1920-ci ildə isə Ağdaş rayonuna köçür. Ağdaşda
yaşadığı illər
balaca Səidin sənətə olan ilk maraq dövrüdür.
Burada özfəaliyyət
dərnəyində pianoda
çalmağı öyrənir.
Tezliklə Rüstəmovlar
ailəsi Bakıya köçür. Səid
Müəllimlər Seminariyasına
daxil olur, burada musiqi dərslərində
truba çalmağı
öyrənir. Həyatında
baş verən maraqlı bir hadisə onu musiqi sənəti ilə demək olar ki, əbədi
qovuşdurur. Bu xatirə bəstəkara həsr olunan radiooçerklərin birində
öz dilindən belə səslənib...
«Həm musiqi, həm də rəsm dərslərini eyni məktəbdə keçirdik. Bir gün rəsm məşğələsindən çıxmışdım. Otaqların
birindən gələn
piano səsi məni valeh etdi. Ayaq saxlayıb
qulaq asmağa başladım. Birdən müəllimlərdən biri
mənə yaxınlaşdı
və dedi: Nə üçün burada durmusan? Cavabında - eşitdiyim musiqi çox xoşuma gəlir, ona qulaq asıram
- dedim. Müəllim mənim musiqiyə münasibətimi soruşdu.
Mən də bu sənətə olan böyük məhəbbətimi və
həm piano, həm də truba alətlərində ifa edə bildiyimi
söylədim. O, mənim
başımı sığallayıb
musiqi səsi gələn otağın qapısını açdı,
əlimdən tutdu və biz içəri
daxil olduq. Piano arxasında mehriban çöhrəli
bir kişi əyləşmişdi. Onlar
salamlaşdılar. Sonra
müəllim məni
o şəxsə təqdim edib - bu uşağın yaxşı musiqi duyumu var - dedi.
Beləliklə, onlar birlikdə mənim musiqi qabiliyyətimi, ifa bacarığımı
yoxladılar. Nəhayət,
mən başa düşdüm ki, bu mehriban şəxs
Üzeyir bəydir. Beləliklə, Üzeyir bəy məni dərhal musiqi texnikumunun tar sinfinə göndərdi.
O gündən də həm mənə atalıq qayğısı
göstərdi, həm
də sənət yolumu müəyyən etdi».
Səid Rüstəmov musiqi texnikumunda muğamları ustad tarzən Mənsur Mənsurovdan, not
dərslərini isə
dahi Üzeyir bəydən alır. O, istedadlı
və bacarıqlı
bir tələbə kimi bütün müəllimlərin rəğbətini
qazanır. 1929-cu ildə,
yəni musiqi texnikumunu bitirməzdən
bir il əvvəl
həmin məktəbdə
tar müəllimi kimi fəaliyyətə başlayır.
1930-cu ildən fəaliyyətə
başlayan bəstəkarın
ilk əsəri də
S.Vurğunun sözlərinə
bəstələdiyi «Pioner»
marşı olur.
1931-ci ildə dahi Üzeyir bəyin təşkil etdiyi ilk notlu xalq çalğı
alətləri orkestri
Səid Rüstəmovun
yaradıcılığında xüsusi rol oynayır. Üzeyir bəy onu orkestrə
həm tarzən, həm də konsertmeyster təyin edir. Gənc Səid burada dünya klassiklərinin əsərləri ilə tanış olur, özü də bu üslubda əsərlər yazmağa
başlayır. Bəstəkarın
«Bayatı-Kürd» fantaziyası
bu əsərlərindəndir.
«Yaxan düymələ»
və «Yadıma düşdü» xalq mahnılarını ilk dəfə xalq çalğı alətləri
orkestri üçün
məhz S.Rüstəmov
işləyib. O, 1935-ci ildən
ömrünün sonuna
qədər orkestrin bədii rəhbəri və baş dirijoru olub. Bu illər ərzində
orkestrin ifaçılıq
imkanları xeyli genişlənmiş və
daha da təkmilləşmişdir.
Müxtəlif musiqi janrlarına müraciət edən S.Rüstəmovun əsərləri
zaman, məkan baxımından köhnəlməyən,
daim aktualdır. Mahnı
S. Rüstəmov yaradıcılığının
ən səciyyəvi
janrıdır. Məzmun
baxımından bu mahnılar çoxşaxəlidir.
Belə ki, vətənpərvərlik, əmək-
zəhmət, lirik-məhəbbət
hisslərini ifadə edən bədii məzmun S.Rüstəmovun
musiqisi ilə vəhdət təşkil
edir. Bu mahnılardan «Oxu, gözəl», «Hardasan?», «Həkim qız», «Getmə-getmə», «Haralısan?»,
«Bənövşə», «İntizar»,
«Sürəyya», «Sumqayıt»,
«Yürüş marşı»,
«Cəbhəyə», «Qurban
adına», «Sənindir»
və başqalarının
adını çəkə
bilərik. Bu nəğmələr Bülbül, Ş.Ələkbərova,
R.Behbudov, G.Məmmədov,
S.Qədimova və bu kimi unudulmaz
sənətkarlarımızın ifasında səslənərək
sevilib, yaddaşlara həkk olunub və bu gün
də ifaçıların
repertuarında geniş
yer tutur. Uşaqları unutmayan S. Rüstəmov onlar üçün də bir neçə gözəl nəğmə
bəstələyib.
Bəstəkarın yaradıcılığında
instrumental əsərlər
də böyük yer tutur. Bu
mənada yenə xalq çalğı alətləri orkestri üzərində dayanacağıq.
Çünki S.Rüstəmov
«Azərbaycan süitası»nı, «Sevinc» rəqsini və digər əsərlərini
məhz bu orkestr üçün yazmışdır.
Bir halda ki, bəstəkarın
tar ilə xalq çalğı alətləri
orkestri üçün
yazdığı əsərini
xatırladıq, onu da deməliyik ki, bu alət
onun pedaqoji fəaliyyətində də
geniş yer tutur. Bəstəkar 1935-ci ildə «Tar məktəbi» adlı ilk tədris vəsaitini yazıb. Bu qiymətli əsər bir neçə dəfə nəşr olunub. Bütün ustad tarzənlər bu mənbəyə müraciət
edib və bugünkü nəsil də ondan bəhrələnir.
S.Rüstəmovun yaradıcılığının mühüm bir istiqaməti də var ki, bu
bəstəkarın xalq
musiqisinə münasibətidir. Yaradıcılığının
ilk dövrlərindən
xalq musiqisi ilə, folklorumuzla ciddi maraqlanan bəstəkar bu sahədə müstəsna
xidmətlər göstərib.
İlk dəfə aşıq musiqisi nümunələrini məhz
S. Rüstəmov nota köçürmüşdü. Daha sonra - 1938-ci ildə ustad xanəndə Cabbar Qaryağdıoğlunun ifasından
50 xalq mahnısını
nota salmışdır.
Bundan əlavə «100
xalq mahnısı» məcmuəsi, bir neçə mahnı və rəqslərin orkestr üçün işlənməsi də məhz S.Rüstəmov yaradıcılığına aiddir.
Milli musiqi xəzinəmizə gözəl incilər bəxş edən Xalq artisti, Dövlət
mükafatı laureatı,
professor S.Rüstəmovun geniş
yaradıcılıq fəaliyyətinə
onun ictimai xadim kimi xidmətləri
də daxildir. Bircə bunu
demək kifayətdir ki, dahi Üzeyir
bəyin vəfatından
sonra Azərbaycan Bəstəkarlar İttifaqının
sədri vəzifəsi
məhz S.Rüstəmova
həvalə olunub
(1949-1953-cü illər).
O, həyat
və yaradıcılığı
ilə əbədiyaşar
sənətkar ömrünə
nail olmuşdur.
S.Rüstəmov 1983-cü il
iyunun 10-da vəfat edib. Amma Azərbaycan
musiqi sənəti tarixində o daim yaşayır. Çünki bəstəkarın
adı həm xalq çalğı alətləri orkestri, həm də əsərləri ilə qoşa çəkilir. Hələ neçə-neçə
nəsillər böyük
bəstəkarın yaradıcılıq
irsindən dərs alıb, onun sənət çeşməsindən
bəhrələnəcək.
Səadət Təhmirazqızı,
Musiqişünas
Mədəniyyət.- 2010.- 15 may.- S. 14.