Rəsul Rza: dünənin, bu
günün, gələcəyin şairi
Azərbaycan ədəbiyyatı və mənəviyyatı
tarixində Rəsul Rza fenomeninin mövcudluğu mütləq
həqiqətdir və bu həqiqəti qəbul etməyənlər,
Əli Kərim demişkən, günün qızıl
gözlərinin içinə düz baxa bilməyənlərdir.
Dahi bəstəkar Qara Qarayev yazırdı: «Rəsul Rza
elə şairlərdəndir ki, onların
yaradıcılığının qocalmaq və ya
kasıblaşmaq qorxusu yoxdur». Və bir də Məmməd
Arazın Rəsul Rzaya həsr elədiyi şeirindən bu
misra: «Zaman bir də çətin doğa o planeti».
Məncə, R.Rza haqqında bu söhbət-düşüncənin
epiqrafı üçün bu dediklərim yetər.
“XX əsr Azərbaycan
poeziyası üçün Rəsul Rza kimdir” sualı ilk
baxışda çox sadə, hətta primitiv
görünür. Axı, bir sıra monoqrafiyalarda, dərsliklərdə,
ədəbiyyat tarixi nəşrlərində həmin suala
çox geniş, əhatəli cavablar tapmaq olar. Rəsul Rza sənəti
həm də ümumbəşəri olduğu
üçün bu yaradıcılıq söhbəti dar milli
sferada qalmamışdır. Böyük Nazim Hikmətdən
tutmuş dünyanın bir çox görkəmli sənətkarları
R.Rza poeziyasına məhəbbətlərini gizlətməmişlər.
Burada həmin
faktları xatırlatmağa lüzum yox. Ancaq bircə faktdan
yan keçə bilmərəm: «Kanadada poeziya ilə az
maraqlanırlar və şeir kitabları çox nadir hallarda təkrar
nəşr olunur. Lakin Rəsul Rzanın
şeirlərində o qədər yüksək humanizm var ki,
Kanada və ABŞ-da da onları minlərlə oxucu alıb
oxuyur və aydan-aya oxucuların sayı artır» («Sovetskaya
literatura» jurnalının ingilis dilində nəşriyyatının
məsul redaktorunun məktubu. Moskva, 21. Vl. 1965. Qreyvernkers Ontario, Kanada).
Deməli, Rəsul
Rza poeziyasının dərin milli və ümumbəşəri
bir hadisə olduğunu açıqlayan onlarla, yüzlərlə
faktı ortaya qoymaq olar. Ancaq bütün bunları bir kənara qoyub XX əsr
şairi Rəsul Rzanın yaradıcılığına təkcə
XX əsr poeziya hadisəsi deyil, daha geniş və qlobal zaman
hadisəsi kimi baxaq. Böyük poeziya zamanında
yaşamağa Rəsul Rza sənətinin enerjisi
çatacaqmı? Tutaq ki, XXII ya XXIII əsrdə yazılacaq
bir ədəbiyyat tarixində Rəsul Rzadan necə
danışacaqlar: yoxsa «zaman çətin bir də doğa o
planeti» misrası yüz minlərlə unudulan mədhiyyə
misralarının birinə çevriləcək? Yox, mən
belə düşünmürəm. Çünki
böyük Rəsul Rzanı gələcəyə
bağlayan tellər o qədər güclüdür ki, bu
mümkün deyil.
Ancaq məsələyə
bir qədər konkret yanaşaq. Daha doğrusu, “Rəsul
Rza kimdir” sualını əvvəlcə onun
yaşadığı konkret zaman müstəvisində izləyək.
Əgər bu müstəvidən yanaşsaq, Rəsul Rza Azərbaycan
sovet ədəbiyyatı hadisəsidir (necə ki, Səməd
Vurğun, Mikayıl Müşfiq, Süleyman Rüstəm) və
heç şübhəsiz, sovet varlığı və
sovet həqiqətləri Rəsul Rza poeziyasından yan
keçməmişdir.
Əgər bəziləri
kimi Rəsul Rza sənətinə düşməncəsinə
yanaşsaq, «Lenin» poemasını yazdığına görə
onu ittiham da edə bilərik. (Hərçənd fikrimcə,
«Lenin» poeması gözəl sənət əsəridir). Ancaq
istənilən bir totalitar, ya avtoritar quruluşda şairlərin
ideologiyaya münasibəti iki cürdür. Birinci halda şair
bütünlükdə özünü həmin ideologiyaya təslim
edir, bütün varlığı ilə həmin
ideologiyanın bədii tərənnümçüsünə
çevrilir. Bu cür şairlər ya
bütün varlığıyla həmin ideoloji doktrinaya inanıb
səcdə edir, ya da nökərçilik missiyasını
yerinə yetirirlər. İkinci halda, şair həmin
ideologiyanın puçluğunu, mənasızlığını
dərk edir, ancaq başkəsənin - cəlladın
qılıncı qarşısında öz
gücsüzlüyünü də anlayır və
mümkün qədər dövlətə, ideologiyaya yox, milli-mənəvi
dəyərlərə xidmət edir.
Ancaq
bütün bu mülahizələri də bir kənara qoyaq. Sənətkarı
yaşadan, ilk növbədə, onun hansı bir cəmiyyətdə
yaşaması deyil, onu yaşadan əsərləridir. Rəsul
Rza müdriklik çağlarından birində
yazmışdı:
Sabirdən səkkiz yaş böyüyəm,
Koroğludan on dörd yaş.
Ancaq hələ
nə Sabir deyəni
deyə bilmişəm,
nə Koroğlu eləyəni
eləyə bilmişəm.
Deyirəm, bəlkə
çatanda Nizami yaşına
mən də bir şey verə bildim
insanlığın
səadət uğrunda
savaşına.
İndi qətiyyətlə
demək olar ki, Rəsul Rza öz əsərləri ilə
«insanlığın səadət uğrunda savaşına»
çox şey verə bildi. Milli-mənəvi
düşüncənin formalaşmasında digər
böyük şairlərimiz kimi Rəsul Rza da öz
sözünü deyə bildi.
Bizeni, Motsartı sevən ellərin
Yastı balabanı, tarı bol olsun.
Bu sətirlərin
müəllifi Rəsul Rzadır. Vaxtilə onu
kosmopolitizmdə, nihilizmdə, milli-mənəvi dəyərlərə
etinasızlıqda təqsirləndirənlər də olub.
Ancaq gün kimi aydındır ki, Rəsul Rza öz xalqına,
bu xalqın mənəviyyatına bütün
varlığıyla daha çox bağlı idi, nəinki
«Xalq, Vətən» deyib qışqıranlar...
Mənhus 37-ci
ildən sonra uzun illər sovet totalitar rejiminin qorxusunu
canında, qanında yaşadanlar olub, indi də var. Amma Rəsul
Rza «Qızılgül olmayaydı» poeması ilə xalqın
varlığına hopmuş qorxuya və vahiməyə
müharibə elan etdi.
XX əsr Azərbaycan
şeirində (söhbət sovet ədəbiyyatı mərhələsindən
gedirsə) novatorluq hadisəsini yalnız Rəsul Rza
yaradıcılığı ilə bağlayanlar böyük
yanlışlığa yol verirlər. Bu cür
düşünənlər, ustad tənqidçi Məmməd
Cəfərin təbirincə desək, şeirdə novatorluq məsələsinə
formalist münasibət bəsləyirlər. Heç şübhəsiz, 30-cu illərin əvvəllərində
«sərbəst şeir» yazanları ucdantutma novator şair hesab
edirdilər, ancaq unudulurdu ki, novatorluğu şeirin
bütün formalarında həyata keçirmək olar.
O zaman bu baxımdan Səməd Vurğun şeiri də
yeniliyilə seçilirdi, Rəsul Rza şeiri də. Ancaq Rəsul Rza şeirindəki novatorluq dünya
poeziyasında gedən yeniləşmənin milli ədəbi
prosesdə əks-sədasıydı. Bu əks-səda təkcə
gənc Rəsul Rzanın yox, həm də Mikayıl Rəfilinin,
Səməd Vurğunun və digər gənc şairlərin
ilk şeirlərində də qabarıq nəzərə
çarpırdı.
Ancaq bu ilk «sərbəst
şeir» nümunələri milli poeziyada yad və gəlmə,
təsir və təqlid nümunələri kimi qəbul
olunurdu. Təsadüfi deyil ki, Mikayıl Rəfili sonralar
şeirdən əl çəkdi. Səməd
Vurğun isə öz ruhuna doğma olan heca vəzninə
üz tutdu. Lakin Rəsul Rza bu yoldan
dönmədi, XX əsr dünya poetik hadisəsini Azərbaycan
şeirində təbii, qanunauyğun hadisəyə
çevirdi.
Rəsul Rza XX əsr
Azərbaycan şeirində ilk modernist şairdir və
ümumilikdə milli poeziyamızda sərbəst şeir ənənəsinin
banisidir. Və bu yolda Rəsul Rza qətiyyən, bəzilərinin
düşündüyü kimi, ənənələrə
arxa çevirməmiş, lakin öz
yaradıcılığı timsalında davamlı bir ənənə
yaratmışdır.
Bu məqamda mən Rəsul
Rzanın ənənə ilə bağlı bir fikrini
xatırlatmaq istəyirəm: «Ənənələri hərarətlə
müdafiə edən adamlar nədənsə çox zaman
onları yalnız keçmişdə axtarırlar. Keçmişin məişət və ədəbi ənənələrinin
hamısını bizim müasir həyatımız və sənətimizin
silahı eləmək meyillərinin düzgün
olmadığını hələ demirəm. Belə
bir sual ortaya çıxır: Ənənə yaratmaq məgər
yalnız keçmişin əldəyməz hüququdur? Nə üçün bizim keçmişdən
qat-qat maraqlı və zəngin olan həyatımız yeni ənənələr
yarada bilməz və yaratmamalıdır? Milli
kolorit, şeirin üslubu və cümlələri haqqında
da həmin sözü demək olar. Belə
düşünmək ki, «millətlər nə yarada bilərlərsə
artıq yaratmışlar, sənətdə milli xüsusiyyət
isə çoxdan tapılmışdır, burada axtarmalı
bir şey yoxdur» - məncə, bu, tamamilə səhvdir. Bizim həyatımızda, müxtəlif xalqların
həyatının bu qədər bir-birilə yaxından
bağlı olduğu bir dövrdə, bu xalqların
böyük tarixi əməlləri birgə mübarizədə
həyata keçirdikləri bir zamanda, onlar elə
xüsusiyytlər kəsb edirlər ki, milli olduqları halda əvvəlkindən
daha çox beynəlmiləl ünsürlər
daşıyırlar».
Məsələ
burasındadır ki, vaxtilə Rəsul Rza
yaradıcılığından söz açan bir sıra tənqidçilər
ancaq forma məsələsindən yapışır, onun məlum
1-2 şeirini xatırladaraq ənənəyə zidd şair
kimi qələmə verirdilər. Əslində, Rəsul
Rza heç bir zaman heca şeirini gözdən salmağa (onun
özü nə qədər heca şeiri yazıb, bunun əksinə,
sərbəst şeiri modern, müasir şeir forması kimi
üstün hesab etməyə
çalışmamışdır. Ancaq Rəsul
Rza illər boyu poeziyada şablonun, poetik inkişafa mane olan
epiqonçuluğun əleyhinə mübarizə
aparmışdır.
Rəsul Rza və
Azərbaycan poetik ənənələri ayrıca bir söhbətin
mövzusudur.
Ancaq Rəsul Rza özü də şeirdə
bir ənənə yaradıb və fikrimcə, onun Azərbaycan
ədəbiyyatındakı ən böyük xidməti -
novatorluğu bu ənənə ilə bağlıdır.
Bir çox tədqiqatçılar - Əkbər Ağayev,
Şamil Salmanov, Gülrux Əlibəyli, Arif Abdullazadə,
Nazif Qəhrəmanov onun yaradıcılığından
söz açarkən məxsusi olaraq vurğulayıblar ki, Rəsul
Rzanın yaratdığı sərbəst şeir dünya
poetik təcrübəsi ilə Azərbaycan müasir
şeirinin vəhdətini əks etdirir, hətta burada Azərbaycan
şeirinin müasir elementləri aparıcı mövqedədir.
Mənə bir sərgi salonu verin!
Orda bir insan şəkli asacağam -
adi bir insan.
nə elə kiçik ki, məhəl
qoyan olmaya,
nə elə böyük ki, baxanda
qorxasan.
Orda bir insan şəkli asacam,
görünsün dünyanın hər
yerindən;
zamanın keçmişindən,
dövranın indisindən,
əsrin gələcəyindən.
Bir insan şəkli asacam;
bir yanında Nəsimi -
dabanından soyulandan sonra,
Bir yanında
məşəl kimi yanmış Azəri
qızı -
tunc heykəli qoyulandan sonra.
Bir yanda Cordano Brunonun külü,
Bir yanında Məmmədhəsən kişi-
ömrü, günü yollara
tökülü.
Yuxarıda kosmopolit göy,
Aşağıda sərhədlə kilidlənmiş
ölkələr.
Bir yanda Osvensim -
Minlərlə insan, beli bükülü.
...Bir insan şəkli asacam;
qapalı dodaqlarında söz
yanığı.
Ətrafında bayram təntənələri.
Baxışında sınaq günləri,
Dözüm sahələri.
Şəklin müəllifi - Zaman.
Adı - insanlığın ömür
yolu.
«İnsan şəkli»
şeirini Rəsul Rzanın humanizm konsepsiyasında ən
bariz, ən parlaq bir nümunə hesab etmək olar. Burada bəşər
tarixinin, onun təzadlı və tragik inkişafının
lirik monumental poetik abidəsi canlanır. Dünya
poeziyasında buna bənzər nümunələr tapmaq olar
(Nazim Hikmət, E.Mejalaytis, Elvi Sinervo, Ernost Valdinqer,
O.Süleymenov, Şəhriyar, Əli Kərim, B.Vahabzadə və
s.), amma Rəsul Rza bir detal vasitəsilə bəşər
tarixinin - insanlığın keçdiyi yolu
simvollaşdırır.
Bu şeir Rəsul
Rza sərbəstinin ən parlaq nümunəsidir. Vaxtilə
İ.Selvinski Rəsul Rzanın «Rənglər» silsiləsini «rəsmdən
fəlsəfəyə doğru hərəkət»
adlandırmışdı. Həmin fikri təkcə
«Rənglər»ə yox, şairin «İnsan şəkli» və
bu qəbilədən olan onlarla şeirinə aid etmək olar.
Ardı var
Vaqif Yusifli,
tənqidçi, filologiya elmləri namizədi
Mədəniyyət.- 2010.- 12 may.- S. 13.